דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ביקור בארץ גשור

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, שב לסייר (פנים מול פנים ובמגבלות הקורונה) בקיבוצים במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע. השבוע ביקר המטה בקיבוץ גשור ובמועצה האזורית גולן
 ביקור בארץ גשור
מטה התנועה בנקודת חלוקת המים בין מדינת ישראל וממלכת ירדן בנהר הירמוך

לאחר מספר שבועות שבהם, בשל אילוצי הקורונה, ביקר מטה התנועה באופן וירטואלי באמצעות תוכנת הזום במספר קיבוצים, שבו השבוע חברי המטה להיפגש פנים מול פנים עם החברים אצלם בבית.

הסיור ביום שני האחרון החל בירידה אל נקודת חלוקת המים בין מדינת ישראל וממלכת ירדן בנהר הירמוך. אורי אפרת, קב"ט המועצה האזורית עמק הירדן, פגש את חברי המטה בשטח והפליא בסיפוריו על מערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין חיילים, מפקדים וחקלאים, משני צידי הנהר, שנים לפני שנחתם הסכם השלום הרשמי עם ירדן.

מגבול ירדן המשיכו חברי המטה לקיבוץ גשור שבדרום הגולן. גשור, בגלגולו הנוכחי, עלה על הקרקע בשנת 1976 כאחד משני הקיבוצים באזור שהשתייכו לתנועת הקיבוץ הארצי. הביקור בקיבוץ החל בסיור בבית הבד בגשור. יוסי פרידמן, מנהל ענף המטעים של הקיבוץ והיזם של בית הבד, סיפר לנוכחים על בניית מותג השמן האיכותי 'ארץ גשור' המופק במקום. השמן הגשורי מתאפיין בחומציות נמוכה ותהליך סחיטת הזיתים המהיר מבטיח את איכותו הגבוהה של השמן. עצי הזית הגדלים במטעי הקיבוץ ניטעים באופן המאפשר מסיק ממוכן, המקצר ומייעל את תהליך הפקת השמן. לאחר ההסבר הממצה המשיכו חברי המטה למועדון הקיבוץ למפגש עם מנהלי הקיבוץ. עדיאל דגני זאנה, מזכירת הקיבוץ, סיפרה לנוכחים על המשימות והאתגרים בגשור: בקיבוץ 62 חברים, מהם 16 בני/בנות משק ובני/בנות זוגם (כולל עדיאל עצמה). בגשור הרחבה קהילתית והגיל הממוצע בקיבוץ, הצעיר יחסית, הוא 53. הקיבוץ סיים תהליך שיוך דירות ובשנה האחרונה השלים מעבר משיוך נכסים קנייני לשיוך פירות הנכסים, במודל המבטיח לנקלטים מרכיב של חלוקת רווחים שוויונית. הקיבוץ החליט על המשך קליטה במתכונת של קבלה לחברות בלבד ובין המצטרפים לחברות בקיבוץ נמצאים גם תושבים מההרחבה הקהילתית. בגשור החליטו לקים מימון לצורך הכנת עבודות התשתית בשכונה חדשה שבה 16 מגרשים. את תהליך הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ מוביל צוקי דויטש, אחד מחברי הקיבוץ הוותיקים.

על הענפים בקיבוץ סיפר לנוכחים המנהל העסקי של גשור רמי ניסן ('ניסקה'), אף הוא מהחברים הוותיקים בקיבוץ. בגשור מערכת כלכלית איתנה ומשק מעורב הכולל שלוחת ייצור ושותפות במפעל הכבלים טלדור, רפת בשותפות עם קיבוץ מבוא חמה, לולים, שותפות ביקבי רמת הגולן, גידולי שדה ומטעי שקדים בשיתוף עם קיבוץ אורטל, פרויקטים סולאריים וענף מטעים הכולל כרמי גפן בהם גדלים ענבי יין וכרמי זיתים מזנים שונים, שהם, כאמור, המקור לשמן של 'ארץ גשור'.     

הדס דניאלי ילין וראשי האגפים במטה התנועה סקרו בפני חברי גשור את מגוון התחומים והפעילויות שבהם עוסקים פעילי התנועה עבור הקיבוצים ולמען החברה הישראלית והציעו להם להצטרף למיזמים השונים ולהשתמש בניסיון ובידע הקיבוצי הנרחב שהצטבר בתנועה. את הביקור בגשור סיכם ניר מאיר שאמר כי "בגשור נבנתה מערכת כלכלית לתפארת ומהלכי הצמיחה הדמוגרפית והכלכלית מרשימים ביותר". מזכ"ל התנועה הציע לחברי הקיבוץ הקטן לחשוב בגדול ולקלוט מספר רב יחסית של חברים, בתנאים המתאימים לגשור.

מדרום הגולן המשיכו חברי המטה למפגש במועצה האזורית גולן. גל גפני - סגן ראש המועצה, רותם קבלו - מנהלת אגף קהילה ושרון פז אגאי - מנהל המרכז הקהילתי גולן, סיפרו לחברי מטה התנועה על המשימות והאתגרים של המועצה, שבה כ- 18 אלף תושבים ובשטח שיפוטה למעלה ממיליון דונם. המארחים סיפרו על תהליך גיבוש הזהות הגולנית במרחב מגוון שבו מושבניקים וקיבוצניקים, דתיים וחילוניים ותושבי הרחבות קהילתיות וחקלאים ותיקים. המועצה עוסקת בתחומים רבים הקשורים בפיתוח הגולן, הישובים והתושבים, כולל הפעלת חברת אוטובוסים בקווים סדירים, פיתוח כלכלי, תרבות, מרכז חוסן, פיתוח קהילתי וחינוך פורמלי וחברתי. גפני העלה על נס שפע הידע המתגבש ומופץ על ידי התנועה הקיבוצית ובמיוחד בתחום החינוך לתועלת המרחב הכפרי כולו. רותם קבלו וערן גליק סיפרו על שיתופי הפעולה הנרקמים בין התנועה למועצה בתחום הצמיחה הדמוגרפית והפיתוח הקהילתי בקיבוצי הגולן. את המפגש הרב העניין סיכמו המשתתפים בהסכמה על הצורך להרחיב שיתופי פעולה אלה לתחומים נוספים, לתועלת הקיבוצים וכלל יישובי המועצה.      

הוספת תגובה חדשה