דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ביקור נשגב במועצה האזורית משגב

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, ובשבוע שעבר (21.11) הגיע לביקור בקיבוצים תובל ופלך שבמועצה האזורית משגב. את הסיור הכין והוביל ירון לינדמן – רכז האזור בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה וממלאי התפקידים בתובל על רקע הנוף הנשקף מהקיבוץ
מטה התנועה וממלאי התפקידים בתובל על רקע הנוף הנשקף מהקיבוץ

תחילה הגיע מטה התנועה לתובל. תּוּבַל הוקם כגרעין נח"ל בפברואר 1980 ואוזרח בינואר 1981. הקיבוץ נוסד בשנת 1981 בידי חברי תנועת הצופים ותנועת הבונים דרור מאנגליה ומדרום אפריקה. בשנת 1999 הוקמה בצמוד אליו הרחבה קהילתית. מקור השם הוא תובל קין, בנו של למך, מצאצאי קין בן אדם הראשון.

הביקור החל בסיור בקיבוץ בהובלת שירה צימרמן - יו"ר הקיבוץ. המבקרים התרשמו מדירות מחסניות הקליטה, או בשמן - "המלבנים". לאחר מכן המשיכו לסיור רגלי במרכז הקיבוץ ועצרו לראות את בית הכנסת שהוקם לפני כשנתיים על ידי האגודה הקהילתית בעזרת משרד הדתות. בתום הסיור נפגשנו חברי וחברות מטה התנועה עם הנהגת הקיבוץ לשיחה והצגת הקיבוץ במבנה ציבורי בשם "בית הכרם". מטעם הקיבוץ השתתפו במפגש שירה צימרמן – יו"ר הקיבוץ, ריצ'ארד מילקי – יו"ר צמ"ד, גיא חודורוב – מנהלת הקהילה, גבי טריינין – מנהל עסקים, גרי ויינמן – מנהל תשתיות וקרקעות וחבר הנהלה, גל אנגדיה – מנהלת השכרת נכסים וחברת ועדת אקלום, לימור מילנר – חברת הקיבוץ, לורנה רון – מנהלת המטעים וחברת הנהלה, ביאנה רון – חברת הקיבוץ ובנוסף הצטרפה למפגש גם דנה שלזינגר – סמנכ"לית כספים וסחר בארגון הקניות האזורי משקי המפרץ.

תובל הינו קיבוץ מתחדש המונה 53 חברים. לקיבוץ הרחבה גדולה המונה 82 יחידות והיא כולה משווקת. בימים אלו נבנים הבתים האחרונים בהרחבה. אוכלוסיית הקיבוץ מונה בסך הכל, כולל ילדים, 430 נפש. בתובל קיימת אגודה קהילתית "אגודת מתיישבי תובל" אשר מטפלת בנושאים מוניציפליים, בחינוך (שותפות עם קיבוץ פלך) ובתרבות. יחסי הגומלין עם ההרחבה הוגדרו על ידי ממלאי התפקידים כטובים מאד.

מטה התנועה בכניסה לבית הכנסת בתובל
מטה התנועה בכניסה לבית הכנסת בתובל

הקיבוץ קיבל החלטה בשנת 2017 למעבר לקליטה לחברות מלאה, ובתוך כך הוא קולט למגרשים מבונים. בשנה וחצי האחרונות עסוקים בקיבוץ בהקמת שכונה חדשה (39 מגרשים), וכיום היא נמצאת לקראת תכנון תשתיות. מהלך נוסף הנעשה בקיבוץ הוא לאפשר קבלה לחברות של תושבי ההרחבה – זה תהליך משמעותי שמובל בשנתיים האחרונות על ידי צוות משולב של ההרחבה והקיבוץ. כיום נמצאים לקראת סיום גיבוש חוזה החברות.

מלבד עבודת חברים, פרנסת הקיבוץ נשענת על רפת משותפת עם סאסא, לול (נמצא באינטגרציית מילואות), מטעים (קיווי וכרם ענבים ליין) וכמו כן מרכז לסמינרים. בשנת 2015 הוקם ביישוב מרכז בריאות - 'בית בריאות', הדוגל בשיטת הריפוי הטבעי.

בשנת 2017 חווה הקיבוץ משבר כלכלי והוקם צוות "עתיד תובל". היום, לאחר ארבע שנים במהלכן טופל המשבר באופן מעמיק בעזרת משקי המפרץ, הקיבוץ נמצא ביציבות פיננסית המאפשרת לו להתנהל בשוטף ואף לבחון בזהירות מקורות הכנסה נוספים על ידי פיתוח עסקי, בדגש על מזעור סיכונים.

מטה התנועה הציג בפני ממלאי התפקידים בקיבוץ את עיקרי פעילות התנועה והזמין את בעלי התפקידים להיעזר בו.

אנשי התנועה הודו לממלאי התפקידים בקיבוץ על האירוח החם והלבבי אשר היה מעניין מאד.

לאחר הביקור המוצלח בתובל, המשיך מטה התנועה לקיבוץ השכן. קיבוץ פלך נוסד על ידי גרעין נח"ל מתנועת 'השומר הצעיר' בשנת 1980, ועלה לקרקע בשנת 1983. במהלך העשור הראשון לקיומו באו והלכו מספר גרעינים אך אוכלוסיית הקיבוץ לא הצליחה להתייצב. בתחילת שנות התשעים פלך יושב על ידי עולים מברית המועצות אך מרביתם עזבו ובראשית שנות ה-2000 נותרו בקיבוץ 5 משפחות בלבד. בשנת 2001 הוחלט על ניסיון נוסף לאכלוס הקיבוץ והוא הוגדר על ידי תנועת השומר הצעיר כיעד הגשמה לבוגריה. בשנים שאחרי ההחלטה הצטרפו לקיבוץ מספר גרעינים אליהם חברו קבוצות נוספות. שאינן מבוגרי השומר הצעיר.

מטה התנועה וממלאי התפקידים בפלך על רקע הנוף הנשקף מהקיבוץ
מטה התנועה וממלאי התפקידים בפלך על רקע הנוף
הנשקף מהקיבוץ

בשנת 2007 לאחר תהליך להבטחת מקומם של החברים הוותיקים, התקבלו כ-20 חברי קבוצות חדשות לחברות ונכנסו להובלת הקיבוץ במזכירות ובמוסדותיו השונים. מהלך זה פתח את הפרק הנוכחי בחיי הקיבוץ. כיום 100 חברים ומועמדים מאכלסים את הקיבוץ. פלך מוגדר כ"קיבוץ קבוצות" בו מתגוררות כתשע קבוצות שונות. כל קבוצה מתנהלת כאוטונומיה עצמאית בתוכה, בקבלת ההחלטות וכן באורח החיים. חברי הקיבוץ מקיימים מספר פעילויות לקידום ערכים של חברה טובה וצודקת יותר תחת "דעה - עמותה לתיקון חברתי".

ביקור המטה החל בסיור רגלי בקיבוץ בהובלתה של עדי, מזכירת הקיבוץ. האורחים עברו בדרך ליד מתחם קומונת שנת השירות הקיימת במקום, ומשם המשיכו לחדר האוכל הישן שמשמש היום מועדון ומקום מפגש לילדים בהפעלות חוגים, וכן את חברי הקיבוץ בפעילויות תרבות שונות. הסיור נמשך דרך בתי החברים וביקור במרחב משותף של אחת הקבוצות (מרחב – מקום התכנסות של הקבוצה לקיום פעילות חברתית). בתום הסיור הרגלי התכנסו חברי המטה לשיח עם הנהלת הקיבוץ וחברים במבנה הציבורי החדש.

מטעם הקיבוץ השתתפו במפגש עומר מגל שמיר – מנהל עסקים, עדי פרידמן מזרחי ומיכל מאיירס – מזכירות הקיבוץ, אורי אופיר – מנהל התשתיות, נגה שמיר – חברת הקיבוץ ורכזת מעגל הקבוצות ומסלול הנח"ל בתנועה הקיבוצית, לי ורדי – רכזת קליטה, ניר קופפרמן – מנהל הכספים ובנוסף הצטרפה גם הפעם דנה שלזינגר – סמנכ"לית כספים וסחר בארגון הקניות האזורי משקי המפרץ. 

הקיבוץ נמצא בצמיחה מואצת מאד בשנים האחרונות – מגמה שהקיבוץ מתכוון להתמיד בה - אך "סובל" מתפוסה מלאה. בשנתיים האחרונות נקלטו 19 משפחות חדשות ובארבע השנים האחרונות נבנו שלוש שכונות חדשות. בפלך נבנה גם מתחם של 14 יחידות דיור חדשות לנקלטים בבניין בן שתי קומות. הייחוד שלו הוא בתפיסה התכנונית המאפשרת מרקם חיים משותף למשפחות. בבניין נמצאים גם חללי עבודה בהם יכולים חברי הקיבוץ לעשות שימוש. במעלה המדרגות מוצגת תערוכה מתחלפת של אומנים מהקיבוץ. כמו כן, נבנה גן ילדים ראשון (מערכת החינוך משותפת עם תובל). תשעה מגרשים נמצאים כעת בהליכי תכנון ורישוי, והקיבוץ מצוי בהליך מתקדם של תכנון תשתיות לשכונה נוספת של 17 יחידות.

ביקור מטה התנועה במתחם הדירות לקליטה של פלך
ביקור מטה התנועה במתחם הדירות לקליטה של פלך

מקורות הפרנסה של הקיבוץ הם לול פטם (אינטגרציית 'מילועוף'), רפת (בשותפות עם אילון, שם היא שוכנת), גידולי שדה (שטחים באזור עין המפרץ), מטע אבוקדו, חממה הידרופונית לירקות (בתהליך התבססות) ויקב (בתהליך הקמה). הקיבוץ נמצא במגמה של פיתוח עסקי וחיפוש זהיר ומבוקר של ענפים ומיזמים שיגדילו את כושר ההתפרנסות. הנהגת הקיבוץ רואה את ייעודו בצד העסקי בכמה מישורים: מקיים מקומות עבודה לחברים, מהווה מקור הכנסה כבסיס לערבות הדדית ולפיתוח הקיבוץ ובסיס לשליחות של פלך כלפי החברה הישראלית. 

פלך נמצאת בתהליך שיוך חלופת אגודה מתקדם מול רמ"י לרכישה ראשונה של מגרשים, מבלי למנוע רכישה עתידית. בימים אלה משלימים תכנון מחדש בהסתכלות ארוכת טווח שתבטיח את עתידו של פלך כקיבוץ גדול. הצורך בגדילה מהווה אתגר מתפתח באיך לשמור על הזהות הייחודית לפלך. 

אנשי התנועה שמעו מנטע בן-יצחק, חברת הקיבוץ, על המרכז החינוכי "פרדס" שאותו היא מנהלת. פרדס - מרכז לחינוך ערכי, פועל מזה 15 שנה בזירת החינוך בישראל והוקם בכדי להוות כלי להשפעה חברתית בתחומים של דמוקרטיה, אהבת הארץ, שוויון ערך האדם והשאיפה לשלום. הצוות מורכב מחברי וחברות קיבוצים בוגרים ובוגרות של תנועות הנוער וקיים שיתוף פעולה רחב של פרדס עם אגף חינוך בתנועה הקיבוצית. פרדס הוקם כמלכ"ר במסגרת "דעה – עמותה לתיקון חברתי" שהוקמה בשנת 2014.

מטה התנועה הציג בפני ממלאי התפקידים בקיבוץ את עיקרי פעילות התנועה והזמין את ממלאי התפקידים להיעזר בו.

ביקור ביקב החדש של פלך
ביקור ביקב החדש של פלך

לפני סוף הביקור הגיע מטה התנועה למתחם בו שכנה הרפת של הקיבוץ בעבר, קרקע בתולית עם עם נוף מרהיב עליה הקיבוץ מנביט יזמויות של יצירה מקומית. לאחר שלפני שנתיים הקימו חממה לגידול הידרופוני, הקיבוץ החליט על הקמת יקב בוטיק. הקיבוץ גייס את איתי ביי, יינן צעיר ומוכשר מהקיבוץ השכן, שיפץ את את מכון החליבה בהתאם לנדרש מיקב וכעת נותנים לענבים לעשות את שלהם. 

היקב אשר ניבנה ברוח ביו דינמית ועל בסיס ערכים של קיימות וכבוד לסביבה, יפיק בשנה הראשונה כ-6,000 בקבוקים מסוגי יין שונים  – אדום, לבן ורוזה אשר מיועדים להימכר ביקב, בהזמנות אישיות ובברי יין נבחרים כאשר השאיפה העתידית היא ליצור בית תרבותי ומפגש לתושבי הקיבוץ והסביבה. מוזמנים להמשיך לעקוב ולהזמין בקבוקים החל מעוד מספר חודשים.

בתום הביקור, הודו חברי המטה לממלאי התפקידים של פלך על האירוח שהיה באמת מעניין ומלמד ובהחלט חשף בפניהם פן אחר של אפשרויות לקיום קיבוץ.

הוספת תגובה חדשה