דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ברוכה הבאה שנת הלימודים תשפ"ה

בדברים שכתבה לפתיחת שנת הלימודים, מפרטת דבי ברא"ס ראשת אגף החינוך את אתגרי המערכות בקיבוצים, ובפרט בעשרות הקיבוצים המפונים מביתם. "גאה במערכות בקיבוצים, שעל אף המלחמה והמצב הלאומי מתנהלות היטב, עם מחויבות לעשייה חינוכית-קיבוצית, מקצועיות, ואמונה בערכו ותפקידו המרכזי של החינוך בקהילה"
דבי ברא"ס. חינוך בלב הקהילה
דבי ברא"ס. חינוך בלב הקהילה

פתיחת השנה החינוכית תשפ"ה מתרחשת במציאות חסרת תקדים של מלחמה - בדרום ובצפון, עשרות קיבוצים שעדיין מפונים מביתם, ובתוכם אלפי ילדים ובני נוער שנאלצים להתחיל את השנה החינוכית הפורמלית והבלתי פורמלית במסגרות חלופיות, עם כל הכרוך בכך.

אני גאה לספר כי על אף הקשיים האדירים, רוב גדול  של  הקיבוצים, הצליחו לקיים מענה חינוכי-קיבוצי לילדים ולנוער בתנאים לא מוכרים, בהתמודדות עם אתגרים משתנים, אלו מביאים לידי ביטוי את כוחה של הקהילה הקיבוצית, אשר כוחה הוא באנשיה, במסורות, במורשת, ובידע המקצועי הנצבר במערכות לאורך השנים, אשר כל אלה  עמדו למבחן אחרי 7 באוקטובר, מה שחייב להתגבר על מציאות לא מוכרת -  להתגבר וליצור מענים המעוגנים ביסודות החינוך הקיבוצי, תוך התאמתם  למציאות. נדרשה מהצוותים יצירתיות, עיקשות, נחישות ומחויבות, ואלה אפשרו את  קיומה של שגרה חינוכית – ועל כך על כולנו להיות גאים מאוד.

בשנה הלימודים הנפתחת ראוי שכל קיבוץ יבחר להעמיד בלב העשייה המערכתית והקהילתית את אנשי ונשות הצוות החינוכי - מלידה ועד יב'. כולנו פוגשים בשנים האחרונות את המחסור באנשי ונשות חינוך, נתון המחייב את המערכות לפעול בחוסר תמידי, המייצר מתחים ולחצים המפריעים לשגרה החינוכית שכל כך נחוצה לכולם.   המציאות הזו מציבה שאלות נוקבות  – למה כה קשה לאתר מחנכים ומחנכות? האם הסיבה היא המעמד ותפקיד המחנכים בקיבוץ? האם זו שאלה של שכר ותנאים? האם החינוך משקף את הקהילה וערכיה, ומשתקף בעבודת הצוותים וחזון המערכת?

אלה שאלות  ודיון שחשוב לקיים  בכל קיבוץ. מהיכרותי את המתרחש, התשובות לשאלות הן מגוונות, וההתמודדות עם המצב שונה. אנחנו תמיד שמחים לשיתוף של התובנות.

היערכות אגף חינוך בחרה להציב את צוותי החינוך במקום חשוב בתוכנית העבודה. אנו נמשיך לחיות את היומיום במערכות החינוך, מתוך הקשר הרציף עם מנהלי החינוך.

בחרנו לבנות תכנית עבודה שמטרתה לתמוך את שגרת החינוך המקצועית בקיבוצים, בדגש על מקצועיותם של המנהלים והצוותים, המחויבים להתנהל בהתאם למציאות הקהילתית ואף הלאומית, נקדם הקניית ידע ולמידה במערך ההדרכה של אגף החינוך, לחיזוק המענים הרלוונטיים לאתגרי המערכות, ביניהן למשל  פתיחת  קומונות של מתנדבי שנות שירות בנגב המערבי ובגליל עליון, שיתמכו בקיבוצים במשימות השגרה, השיקום וחיזוק הקהילה. תכנית הכשרת שינשינים הנותנת להם כלים להצטרף לצוותי החינוך ולהעצים את התרומה למערכות ואף את חווית הערך והשליחות אצל השינשינים. מסגרת חצי- שנתית  שיצרנו ושמה "זריחה" באה  לתת מסגרת חברתית- משימתית לבוגרי יב' מפונים, לפני גיוסם לשירות צבאי, בהכרה ותמיכה בקיבוצים המפונים, בקיבוצי קו העימות ובקיבוצים שישובו לביתם ביצירת התאמות לשגרת החינוך המשתנה, לצד יצירת תכנים מקצועיים בהלימה לנושאים ולאתגרים של השטח.

אנחנו מגיעים לפתחה של השנה החינוכית חוששים, דואגים אך מלאים ברוח, נחישות ואמונה עמוקה במקומו ותפקידו של החינוך הקיבוצי כעוגן עבור הבית הקיבוצי כולו ועבור המתחנכים ומשפחותיהם.

בשם אגף החינוך ומערך ההדרכה אני מבקשת לאחל לכולנו שנזכה לחבק את החטופים במהירה בבית, שכל החיילים והחיילות ישובו בשלום ושנזכה לאפשר לילדנו שגרת חינוכית יציבה, מיטיבה ומחבקת.

שנה טובה ומעניינת לכולנו. 

הוספת תגובה חדשה