דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

דור חדש בחקלאות - איך עושים את זה?

בסוף החודש, ולקראת חג השבועות, תתקיים בבית התנועה הקיבוצית ביקום סדנת חשיבה שתעסוק שאלה החשובה מהכותרת ותנסה למצוא פתרונות אפשריים
דור חדש בחקלאות - איך עושים את זה?

התנועה הקיבוצית, ביחד עם הקיבוץ הדתי ומכון המחקר "יסודות", שמו לעצמן מטרה לעודד את הצעירים והצעירות בקיבוצים לחזור ולעבוד בענפים החקלאיים, הזקוקים כל כך לדם ישראלי צעיר שייקח את המושכות ויצעיד את החקלאות להישגים בדורות הבאים.

לשם כך נוצרה סדנת חשיבה ושיתוף ציבור, בה יתכנסו במליאה ובקבוצות עבודה מנהלים ומנהלות עסקיים, מרכזי ענפים ומנהלות משאבי אנוש מהקיבוצים שהנושא בוער בעצמותיהם. מטרת הסדנא היא לייצר נייר עבודה שיהווה קו מנחה לתנועות הקיבוציות ולגורמי השלטון הרלוונטיים להנחלת החקלאות לדור הצעיר ועידודו לעסוק בה. במהלך הסדנא יוצג נייר המדיניות 'דור חדש בחקלאות 'של מכון יסודות ויצגו הממצאים מסקר שנערך בקרב רכזי משק בקיבוצים בנוגע לדור החקלאים החדש.

סדנת החשיבה תתקיים ביום שני, 30 במאי, כ"ט באייר תשפ"ב, בשעות 09:30-14:00 בבית התנועה הקיבוצית - בבית התנועה הקיבוצית ביקום - מתחםGREENWORK , בניין E, קומה 1.

חיים חבלין, מנהל תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית: "הסוד הגדול של הצלחת החקלאות הקיבוצית לאורך השנים טמון במבנה הקואופרטיבי בו אנו מנהלים את חיינו החברתיים, העסקיים ובעיקר החקלאיים. זה נכון שגם כיום כולנו מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים כמו תנאי סחר נחותים לעומת מתחרינו בחו"ל, ממשלות עויינות, פקידות ורגולציה נוקשה ומתנכלת, אקלים משתגע ועוד, אך למרות הקשיים הרבים מבנה הקואופרציה והשותפות מאפשרים לחקלאות הקיבוצית לנהל ולהתאים עצמה לתנאי הסביבה המשתנים.

ניצן אבירן, מנהל אגף כלכלה בתנועת הקיבוץ הדתי, מוסיף: "הדי. אן. איי הקיבוצי הוא פעילות משותפת, שאפשרה גמישות והתאמה למציאות המשתנה וכלכלת הכפר הגלובלי שחייב התייעלות והגדלת יחידות ייצור. כתוצאה מכך, נוצרו שותפויות רבות בין קיבוצים בענפי החי והצומח. לעומתנו הקיבוצים, החקלאות המושבית שמלכתחילה בנויה על יחידות ייצור קטנות עם חקלאות אינטנסיבית ומעוטה בידיים עובדות, נקלעה לקשיים ויצרה תלות כמעט מוחלטת בכוח העבודה. 

פתח של תקווה אנו רואים בקבוצות שונות של צעירים בוגרי צבא ושירות לאומי שבשנים האחרונות מגיעות לקיבוצים ברחבי הארץ במסגרות מאורגנות לעבודה חקלאית כעבודה מעודפת. אולם, זה עדיין מעט מידי בכדי להשפיע באופן דרמטי על הסטטיסטיקה הבעייתית. אין כאן כוונה להאשים צד זה או אחר, ובוודאי לא את הדור הצעיר שגדל לתוך עידן מסכי הטאץ' והסמארטפונים. אנחנו, שחונכנו לעבודת כפיים ואהבת האדמה לא הצלחנו להנחיל את האהבה שלנו לעבודת האדמה לדור הבא".

חבלין מסכם: "זה הזמן שלנו כחברה שחפצה להמשיך להשתמש באמצעי הייצור שברשותה, לעשות עם עצמנו חשבון נפש ולבחון מחדש כיצד מחזירים את הבנות והבנים שלנו לגאוות היחידה בענף החקלאות. הגאווה בענף תחזור רק אם נצליח לדבר אל הבנות והבנים שלנו בשפה שהם מכירים ומבינים כמו טכנולוגיות גבוהות, חדשנות, שכר הולם העומד בתחרות עם יתר ענפי המשק וכמובן - תחושת הגאווה שקצת הלכה לאיבוד התעייפה לאחר שנות מאבקים של הדור שלנו לשמר את הקיים". 

להרשמה לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה