דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הביטחון הסוציאלי על ראש דאגותינו

כחלק מהעיסוק התנועתי בנושאי פנסיה וביטחון סוציאלי, השתתפו ביום חמישי שעבר יותר מתשעים ממלאי תפקידים מעשרות קיבוצים במפגש הראשון בסדרת מפגשים שמארגנת התנועה הקיבוצית לאנשי הפנסיה בקיבוצים תחת הכותרת "טאבלט בקיבוץ", בהם נמסר מידע מקצועי עדכני ורלוונטי
קופות חיסכון. Image by Steve Buissinne from Pixabay
Image by Steve Buissinne from Pixabay

גלעד פרסקו ('טנא מבט') הסביר למשתתפים על חשיבותו של ביצוע "קיבוע קצבה" לחברות ולחברים הפנסיונרים, ככלי שבשימוש נכון מאפשר לחברים ולקיבוץ לצמצם תשלומי מס כפולים. פרסקו ציין כי רשות המיסים מערימה קשיים רבים בנושא זה על הקיבוצים וחבריהם, וכי ישנה כוונה לפנות בעניין זה לערכאות השיפוטיות הגבוהות. אדי קודלש ('אקו') ציין אתגרים העולים במסגרת תהליכי הקליטה לחברות של מצטרפות ומצטרפים חדשים, בתוכם אבחון אקטוארי מקצועי, אשר נועד לצמצם את הסיכון שהמתקבלים לחברות יקלטו בקיבוץ עם חוסר מובנה וידוע במקורות הפנסיה שלהם. הוא הציג תובנות להתארגנות נכונה של ועדת הקליטה ושל תהליך בדיקות היתכנות בתחום זה, כולל שיתוף של נציגי ועדת הפנסיה בקיבוץ בתהליכי הקליטה.

בסיום המפגש חשף אריה שטראוס ("סטפוינט") מחקר שערך בנושא התנהלות וזיהוי מגמות גובה השכר הממוצע במשק לאורך השנים, ממנו נגזרת "פנסיית הרשם" המחייבת. ממחקרו של שטראוס עולה כי בהתאם למידע הידוע נכון להיום, גובה פנסיית המינימום לשנת 2023 עשויה לצמוח בכ-12% בהשוואה לגובה הקצבה המחייבת כיום (4,172 ₪).

ארנון בוכבינדר, ראש מטה פנסיה וביטחון סוציאלי בתנועה הקיבוצית, אשר ארגן והנחה את האירוע, ציין כי "נושא הביטחון הסוציאלי נמצא בצמרת סדר היום התנועתי. לאור הצלחת המפגש הראשון של "טאבלט בקיבוץ" והצמא בקיבוצים למידע נוסף בנושאי הביטחון הסוציאלי, ישנה כוונה לערוך מפגשים נוספים בחודשים הבאים". לחצו כאן לצפייה בהקלטת המפגש.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ביקש לעדכן כי "מבדיקה שנערכה לאחרונה עם הרשמת עולות שתי נקודות מרכזיות: הראשונה, אין ביטחון אם, מתי ולכמה צפוי לעלות השכר הממוצע במשק, אשר ממנו נגזר השיעור של 40% המשמש כפנסיית המינימום (פנסיית הרשם") המחייבת את הקיבוצים המתחדשים עבור חבריהם שבגיל פרישה. בניגוד להערכותינו, אין מדובר ב"טייס אוטומטי", קיבוע השכר הממוצע טעון החלטת ממשלה, ואין כל ביטחון אם ומתי זו תתקבל ומה יהיה הסכום. הנקודה השנייה, נוגעת להזמנה לציבור שפרסמה רשמת האגודות השיתופיות להתייחס לסוגיות שעולות מתקנות הערבות ההדדית, מתוך כוונה לבחון את ההסדרים הקיימים ושאלת הצורך בעדכונם. ההערכה היא כי עדכון תקנה 3 'לתקנות הערבות ההדדית בקיבוץ מתחדש' צפוי להביא לשינוי משמעותי באשר לחובות הקיבוץ כלפי חבריו שבגיל העבודה, וראוי לקחת גם את העובדות הללו בחשבון, אם כי כדאי בכל מקרה להתארגן לקראת שנת התקציב הבאה".

הוספת תגובה חדשה