דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היינו כחולמים

יותר מ-200 צעירים וצעירות הגיעו ביום חמישי האחרון לפסגת הצעירים והצעירות השנייה של התנועה הקיבוצית, כדי לדבר על מהן אפשרויות ויכולות ההשפעה של צעירים בקהילה הקיבוצית, ברמה האזורית ובחברה הישראלית. המשתתפים נהנו ממפגש נטוורקינג על הדשא עם צעירים מכל רחבי הארץ, הרצאות TED, מרחב פתוח על הנושאים הבוערים ביותר והופעת ספוקן וורד סוחפת של השחקן יוסי צברי
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, פותחת את פסגת הצעירים ה-2. צילום: אורון לוגסי
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, פותחת את פסגת הצעירים ה-2. צילום: אורון לוגסי

כארבע שנים לאחר הקמתו של אגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית, התקיים כבר בפעם השנייה ערב עוצמתי במסגרת פסגת הצעירים של התנועה הקיבוצית שהופכת למסורת מרשימה. את הפסגה, שהתקיימה הפעם במרכז התרבות והכנסים של בית המלון בשפיים, ארגנה רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ולקחו בה חלק צעירות וצעירים מכל רחבי הארץ, מתחומי עניין ועיסוק שונים - אנשי חינוך, מנהלי ומנהלות קהילה, מובילי תחום צעירים, מגזר שלישי, מגזר ציבורי, בוגרי תכניות המנהיגות של רשת הצעירים, סטודנטים, חיילים, חניכי מכינת רעות ועוד משתתפים רבים.

מדובר בשיאו של תהליך, שנולד בעקבות ההבנה שהתחדדה בתנועה כי הגיעה העת להשקיע ולקדם את תחום הצעירים בקיבוצים, במסגרתו התקיימו למידה ופיתוח תשתיות בקיבוצים שיהוו בסיס מרכזי להשתלבות הדור הצעיר בחיי ובהנהגת הקהילות. אחד מתוצריו של התהליך היה הקמת "הרשת – “קהילת הצעירים של התנועה הקיבוצית. "הרשת" מאגדת את צעירי וצעירות הקיבוצים, בוגרי מסגרות ותכניות המנהיגות של התנועה ובכלל, הרוצים להשפיע על החברה הישראלית. הכוונה היא לייצר קהילת צעירים ארצית הלוקחת אחריות, מובילה ומעורבת בקהילה הקיבוצית, באזור הגאוגרפי ובחברה הישראלית.

עפרי רביב (מימין) ורותם שניצקי. צילום: אורון לוגסי
עפרי רביב (מימין) ורותם שניצקי. צילום: אורון לוגסי

בתחילת הערב, נפגשו המשתתפים והמשתתפות על רחבת הדשא לזמן נטוורקינג והיכרות הדדית. בכניסה למתחם הוצב "קירשת" ובו סימנו המשתתפים מהיכן הגיעו, מהו תחום העניין שלהם ועל כמה אנשים הם משפיעים. כל זאת, כמובן, לצד אוכל טוב, בירה ויין.

את האירוע פתחה רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, שאמרה לנוכחים כי היא נרגשת לפתוח את פסגת הצעירים והצעירות השנייה, ושמחה שזה כנס אמיתי ולא בזום. רותם הוסיפה כי "עוד יותר כיף לראות אתכם, פנים מוכרות וחדשות, שותפות ושותפים רבים שיצאו איתנו לדרך לפני ארבע שנים, עם הקמת האגף ורשת הצעירים של התנועה".

לאחר מכן, הוסיפה רותם: "בשנים האלו, נבנה כאן כוח של צעירות וצעירים מהקיבוצים (ולא רק) שמצטרפים לעשייה ומעורבות בקהילה ובחברה הישראלית. בנינו תשתית של תכניות מנהיגות במגזר הציבורי, החברתי והפוליטי עם שותפים כמו קרן ברל כצנלסון ואגף עתודות לישראל במשרד רוה"מ. כיום, ניתן למצוא את הבוגרות והבוגרים שלנו בוועדות השונות בקיבוצים, בעמותות, בשלטון המקומי, במשרדי הממשלה, בכנסת, במפלגות ועוד.

יחד עם אגף חברה וקהילה בתנועה, אנחנו מובילים את תכנית המנטורים לליווי צעירים בתפקידי ניהול בקיבוצים ומכשירים מובילי ועדות צעירים, בשיתוף עם המועצות האזוריות. השנה, בעקבות הצעה שעלתה מתוצרי הפסגה הקודמת, יצאנו לדרך עם הפורום הארצי למובילי התחום. מרשים לראות כיצד יותר ויותר קיבוצים מכירים בחשיבות הנושא ופועלים לקידום ופיתוח מנהיגות צעירה. אנחנו בהחלט רואים עלייה בהקמת הוועדות וברלוונטיות שלהן, ומברכים על כך".

הדס דניאלי-ילין בפסגת הצעירים ה-2. צילום: אורון לוגסי
הדס דניאלי-ילין בפסגת הצעירים ה-2. צילום: אורון לוגסי

אחריה דיברה המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין, ששאלה תחילה את המשתתפים מהו הערך המרכזי שלאורו הם גדלו ומהו הערך שנראה להם הכי חשוב בתנועה הקיבוצית. לאחר קבלת התשובות, ציינה הדס כי ל"כל אחד מאיתנו יש אחריות לקחת את הערכים שעליהם גדלנו וללכת איתם קדימה".

עוד אמרה דניאלי-ילין למשתתפים, כי "לפני ארבע שנים, כשאגף צעירים ומעורבות בחברה הוקם, חלמנו על מאות ואלפי צעירים וצעירות המחוברים אלינו ושותפים לערכים ולעשייה של התנועה, חלמנו על בניית מנהיגות צעירה ועל השתלבות בעמדות מפתח. 

ארבע שנים לאחר מכן, החזון הזה התממש. עשרות צעירים וצעירות משתתפים בתכניות מנהיגות שונות מדי שנה, רשת של מאות רבות מעורבת בנעשה בתנועה, ופסגת צעירים שמתקיימת בפעם השנייה ומוקדשת לדיאלוג משותף, לחשיבה על העתיד הרצוי לנו ולדרכי השתלבות והובלה של צעירים וצעירות בעשייה בקיבוצים, בתנועה, באזור ובמדינה. החלום הפך למציאות וזה מרגש כל פעם מחדש".

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, הוסיף אחריהן: ״אנחנו גאים מאוד בייסוד המסורת של פסגת הצעירים. הפסגה היא הזדמנות ייחודית למפגש של צעירי התנועה הקיבוצית והפועלים בתחום הצעירים. הצלחת הפסגה התרחשה הודות לעבודת חריש עמוקה לאורך שנים של פעילי אגף צעירים ומעורבות בחברה, צוות הרשת וחבריה״.

ח"כ ענבר בזק בהרצאת "TED". צילום: אורון לוגסי
ח"כ ענבר בזק בהרצאת "TED". צילום: אורון לוגסי

לאחר הברכות ושלבי הפתיחה הקשיבו הנוכחים לשלוש הרצאות”TED”  של צעירות וצעירים המשפיעים בקהילה, בחברה ובפוליטיקה וכיצד הצליחו להתקדם ולהגיע לעמדות השפעה. ראשון, דיבר יואב מעוז מגניגר, מנכ״ל עמותת עתידים, על ילדותו בקיבוץ ודרכו עד להגעתו לתפקיד הנוכחי. אחריו, דיברה חברת הכנסת ענבר בזק (יש עתיד), בת קיבוץ דן הנשואה לבן איילת השחר ומתגוררת בשנים האחרונות ביובלים. ח"כ בזק סיפרה כיצד הגיעה להובלת מחאת העצמאים בישראל ולקידום הצעות חוק שיטיבו עמם, והחלטתה לקחת זאת צעד קדימה ולהצטרף לפוליטיקה כדי להשפיע. אחרונה, דיברה שחר יערי, מנהלת הקהילה בבית אלפא, שסיפרה על הדרך שעשתה עד להיבחרה לתפקידה הנוכחי, אילו אתגרים חוותה בדרך וכיצד התגברה עליהם. 

בהמשך הערב התקיימו מעגלי שיח בסגנון "מרחב פתוח" בהם שוחחו על הנושאים הבוערים שאותם העלו משתתפי הפסגה, וביניהם: משימתה של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית, ועדות הצעירים כמנוף לפיתוח מנהיגות צעירה, בחינוך נבנית מנהיגות המחר, ממה מורכב ה-D.N.A של הקיבוץ, קהילה ירוקה ועוד. חלק מהתוצרים יכנסו בכתיבת תכנית העבודה האגפית לשנת 2022 ואת חלקם המשתתפים יובילו בעצמם עם חיבורים שנוצרו בפסגה. בסוף הערב זכו כולם להופעת "ספוקן וורד" ללא מעצורים של השחקן והסטנדאפיסט יוסי צברי שהיתה חברתית, פוליטית ומצחיקה.

תודה לשותפים ונותני החסויות לפסגה :מלון שפיים, מרכז צעירים חוף השרון, קרן קמ"ע, שותפויות רוטשילד ומועדון משקארד.

מוזמנים ומוזמנות להיות בקשר ולהתעדכן בהזדמנויות ותוכניות של רשת הצעירים בדף הפייסבוק של ׳הרשת׳ ובקבוצה הציבורית.

הוספת תגובה חדשה