דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היי דרומה לאשכול

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, המשיך בסיוריו הקבועים בקיבוצים הנערכים מדי שבוע ובשבוע שעבר ביקר בקיבוצים רעים וחולית המשתייכים למועצה האזורית אשכול. את הביקור הכינה והובילה אורית בראון - רכזת האזור בתנועה הקיבוצית. לביקור הצטרפה גם נציגת המועצה האזורית, צורית ירחי, מנהלת המחלקה לצמיחה דמוגרפית
מטה התנועה במפגש עם הנהלת רעים
מטה התנועה במפגש עם הנהלת רעים

הביקור התחיל בקיבוץ רעים, שם נפגש מטה התנועה עם הנהלת הקהילה וקיבל הסבר מקיף מרוני מרודי, מזכירת הקיבוץ על רעים בעבר ובהווה, והתוכניות לעתיד. רעים נוסד בשנת 1949 על ידי גרעיני הצופים. בשנת 2018 החליטו החברים על מעבר למודל של קיבוץ מתחדש. המעבר בוצע בשנה שעברה, וכיום מונה הקיבוץ 177 חברים ו- 148 ילדים. 35 משפחות מועמדות לקליטה בקיבוץ. השינוי פונה בו-זמנית לוותיקים ולבנים. בד בבד עם הדאגה לשמירת זכויותיהם של הוותיקים, ישנם הרצון וההבנה שחייבים ורוצים לגדול, ואכן מתקיימת ברעים צמיחה דמוגרפית משמעותית. רוב המשפחות המועמדות הן משפחות של בנים, והבנייה תחל ממש בקרוב.

רכזת החינוך, אליס, ציינה כי מערכות החינוך ברעים מסתייעות באגף החינוך התנועתי לאורך כל השנה. התמיכה, לדבריה, היא 24/7: "אתם מזיזים הרים, אנחנו מרגישות שיש לנו למי לפנות". אורי נעמתי, רכז המשק וראש המועצה בעבר, הציג את הצד הכלכלי. רעים נשענת בעיקר על גידולי השדה, הנמצאים בשותפות שחרו"ר – שותפות עם חולית ורביבים. הגידולים העיקרים הם בוטנים, תפ"א, חמניות, חיטה וגזר. השנה ניטע מטע אבוקדו.

קיבוץ רעים היה החלוץ בקבלת אישור בג"ץ לחלופת האגודה, "אתם שברתם את תקרת הזכוכית - הוראת בג"צ ליישם ברעים את חלופת האגודה, זה הישג ענק!", אמר מזכ"ל התנועה, ניר מאיר להנהגת הקיבוץ, וסיכם: "100 קיבוצים יושבים על גבולות מדינת ישראל, ויש להם צרכים מיוחדים. קיבוץ רעים עבד על השינוי הרבה זמן, והגיע לכך ממקום חזק, כיוון שעבד על כך חברתית.
כרגע, הדילמה הגדולה ביותר של רעים זה צמ"ד. בתהליך שבו קיבוץ שיתופי הופך למתחדש, צריך לפזר את היכולות לכמה יעדים. אתם דואגים לוותיקים, וצריך גם איזון בבניית הקהילה ובצמ"ד".

מטה התנועה עם הנהלת חולית בשכונה החדשה הנבנית בקיבוץ
מטה התנועה עם הנהלת חולית בשכונה החדשה הנבנית בקיבוץ

מרעים המשיך המטה לחולית, שם קיבלו את פניו מנהל הקהילה – מאור מינץ, היו"ר – אודי בורוביץ ורכז המשק "קיש" (שמעון אזולאי). לביקור בחולית הצטרף גם ראש המועצה, גדי ירקוני. חולית הוקם בשנת 1978 בחצי האי סיני, ליד ימית. בשנת 1982 בעת פינוי סיני, הועתק אל מיקומו הנוכחי.

הקיבוץ, שהחל בתהליך צמיחה דמוגרפית בשנת 2012, צמח במהירות וגדל בכ- 400% תוך תקופה קצרה. כיום מונה הקיבוץ 80 חברים ו- 60 ילדים. ילדי הגיל הרך בחולית מתחנכים בקיבוץ סופה (שותפות של סופה, כרם שלום וחולית). בשנת 2019 החלה בניית השכונה החדשה – 12 בתי אגודה, שתסתיים עוד השנה. תהליכים קהילתיים מרכזיים שעובר הקיבוץ כיום הם: מתווה סיעוד, חינוך פורמלי ובלתי פורמלי (הקמת גנים), צעירים ויצירת תרבות עצמית.

ענף ההכנסה העיקרי הוא הגד"ש - שותפות שחרו"ר יחד עם רעים ורביבים. הגידולים המרכזיים: גזר, חמניות, חיטה, תפ"א. כמו כן יש לקיבוץ רפת מצוינת שאף היא בשותפות עם רעים. במטעים מגדלים לימון, מנגו, תפוז, אבוקדו וליצ'י מקורות הכנסה נוספים הם לול ההודים, ומפעל 'זקסנברג' ליצור מסחטות מיץ ידניות, לשוק המקומי ולייצוא.

המשימה העיקרית של חולית היא הצמיחה הדמוגרפית, והקיבוץ מחפש חברים חדשים ואידיאליסטים שיגיעו אליו ויבחרו להישאר.

בסיום הביקור, יצאו חברי המטה לראות את השכונה החדשה הנמצאת בשלבי סיום הבנייה, והתרשמו עמוקות מהקצב המהיר של הצמיחה הדמוגרפית בחולית.

הוספת תגובה חדשה