דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"המועצות שומרות על גבולות הארץ והחקלאות דואגות לביטחון התזונתי והביטחון הלאומי של כולנו"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג היה אורח הכבוד של כנס מרכז השלטון האזורי בו השתתפו כל ראשות וראשי המועצות האזוריות מכל הארץ וסגניהם. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אסור לוותר על הנכסים הקרקעיים של החקלאות לטובת הישגים לטווח קצר"
לוגו תנועה

לאחר צילום משותף עם רקע הכנרת, פתח הנשיא הרצוג את הכנס ואמר בין היתר: "המרחב הכפרי הוא לא רק מרחב פיזי הוא אורך חיים של ממש ואחד מאבני היסוד של הישראליות. המועצות שומרות על גבולות הארץ והחקלאות דואגות לביטחון התזונתי של כולנו והביטחון הלאומי של כולנו. החקלאים שומרים את היכולת לספק מזון בשגרה ובחירום לכלל אזרחי ישראל".

הנשיא הוסיף: "השנתיים האחרונות הוכיחו לרבים כמה עוצמה וכמה פוטנציאל טמונים ברשויות המקומיות והאזוריות. משבר הקורונה זיקק את יתרונותיו של השלטון המקומי, המחיש עד כמה אין תחליף לחיבור הבלתי-אמצעי שבין ראשי הרשויות לאזרח, וכמה כוח טמון בהתגייסות שלכם, ראשי הרשויות".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, דיבר ביום השני של הכנס ואמר בין היתר: "אתמול לפני מאה שנה נולד בירושלים ילד בשם יצחק רבין, מאה שנה והכל השתנה. קרו דברים טובים וכמה דברים שצריך לתקן. אנחנו כאן בכדי לתקן.

לפני שבעה חודשים נורתה יריית הפתיחה לקרב על החקלאות, קרב שנמשך מאז בלי הפסקה. שי מייצג אתכם באופן שוטף לאורך כל פרק הזמן הזה. כל ראשי המועצות שיושבים כאן שותפים לקרב הזה ביחד אתנו, וראינו אתכם בכנס בגזר, בנגב המערבי, ואין לי ספק שתגיעו לכל מקום בו נזדקק לכם, במאבק הזה. במאבק על הזהות של מדינת ישראל כולנו באותו הצד. חשוב לי להדגיש כאן את מה שכולנו יודעים – בלחץ הדמוגרפי שקיים במדינת ישראל כל המשרדים רוצים לתת פתרון קל ומהיר וכל הפתרונות הקלים נמצאים במרחב הכפרי.

התפקיד שלנו הוא לשמור על הנכסים הקרקעיים של הקרקע החקלאית והשטחים הפתוחים. אסור לבזבז אותם על הישגים של טווח קצר".

עוד לפני זה התארח בכנס, שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, פנה לשר בבקשה לסיוע בקידום פרויקט ״בית ראשון במולדת״ לקליטת יהודי אוקראינה, ובתוך כך סיוע בהצבת קרוואנים בקיבוצים. השר השיב ״דברו עם מנכ״ל המשרד שאחראי על הבניה של המרכיב שלנו לתוכנית חירום לאומית לצורך קליטה. אני מאוד מקווה שנתפוס את עצמנו בזמן ונשנה את ההתנהלות ונוכל לקלוט". השר הוסיף: "אני אסיר תודה לתנועה הקיבוצית שהייתה בשבילי בית ראשון במולדת".

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר: "בימים אלה החקלאות בישראל עומדת על נפשה. נלחמת על קיומה. והיא נלחמת לא עם אויבים מבחוץ, מעבר לגבול. היא נלחמת נגד שרי ממשלה שמבקשים להסיר את מכסי המגן ולהציף את הארץ במוצרי חקלאות מטורקיה וממדינות אחרות. אינני צריך לשכנע אותך, אדוני, בצדקת המאבק שלנו. אנחנו מבקשים כי תפעיל את השפעתך, כדי למנוע את הפגיעה הקשה והלא מוצדקת הזו בעצמאותה של מדינת ישראל לייצר לעצמה מזון טרי.

אם הרפורמה תעבור, נפסיד פעמיים: גם נפקיר את ביטחון המזון של תושבי ישראל ונפקיד אותו בידיהן של טורקיה ומדינות אחרות, וגם המחירים לצרכן לא ירדו. הנה, רק עכשיו קיבלנו את הפרומו: בשבוע שעבר העלו בחדות את מחירי הסלמון, רגע לפני חג הפסח.  הסלמון, למי שלא יודע, פטור ממכס. מעליות המחירים של מוצרי החקלאות לא החקלאים נהנים. ממש לא. יש גורמים אחרים המשפיעים עליהם. רשתות השיווק, הסוחרים. אבל את המחיר של הסרת המכסים אנחנו נשלם – והמחירים, כפי שהניסיון מוכיח – לא ירדו".

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל: "אנו מתמודדים עם רצון לעשות שינוי מבני-ענפי באמצעות רפורמה בחקלאות. באנו עם רצון להגיע לרפורמה בהסכמה והגענו ביושר ובתום לב. נכנסו מתוך הבנה של איזון בין רפורמה של הפחת יוקר המחיה לשימור החקלאות המקומית וחיזוק החקלאים. אך משרד החקלאות והאוצר לא קיבלו את ההצעות שהגשנו. לאחר נתק מוחלט ואיום מבחינתם להפעיל את הרפורמה באופן חד צדדי, הרפורמה לא יצאה לדרך.

השבוע אף היינו אצל שר האוצר, אביגדור ליברמן והתרענו בפניו כי לאור מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, אין לנו על מי לסמוך חוץ מעל חקלאות מקומית, כזו שתבטיח סחורה חקלאית איכותית וטרייה עבור הצרכנים. השותפים שלנו לדרך, חברי הלובי החקלאי בכנסת, הם שותפים אסטרטגיים ולהם חשיבות לאין ערוך. אנו נמשיך לפעול לחיזוק החקלאות כחול לבן״.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "אני מאמינה בחקלאות כערך הבסיס של הציונות. לכן, הקמתי יחד עם שר החקלאות ועדה שמטרתה הוזלת מחיר מי הקולחין לחקלאים. משק המים הוא משק סגור והוזלה במחיר המים תצטרך להגיע ממקור חיצוני, בכדי לא לפגוע במשקי הבית".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "החקלאות היא אחד מענפי המשק הפגיעים ביותר בפני אקלים משתנה, והיא משנה את פניה. הקשר בין חקלאות וסביבה הוא קשר הדוק ודו כיווני. יחד עם שר החקלאות אנו מחזקים את הקשר הזה, ודנים על פעולה משותפת מול משבר האקלים. החקלאות בישראל מייצרת תועלות סביבתיות וכלכליות משמעותיות, ובזמן שבמזרח אירופה מתחוללת מלחמה, אנחנו מבינים שהצורך שלנו לשמור על ביטחון תזונתי הוא ראשון במעלה. אני רוצה להודות למועצות האזוריות על השמירה על השטחים הפתוחים, שהם הריאה הירוקה שלנו, ועל השותפות יחד עם המשרד להגנת הסביבה למען ישראל נקייה יותר".

שרת הפנים, איילת שקד, התארחה ביומו האחרון של הכנס. עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן ששוחח עמה על הבמה, פתח בשאלה המתבקשת האם נכונה השמועה שהיא מועמדת לתפקיד יו"ר הסוכנות. שקד הכחישה ואמרה "אני נשארת איתכם לעוד הרבה זמן".

באשר להקמת היישובים החדשים בנגב אמרה השרה: "אני נלחמת בהרבה מאוד גורמים שמתנגדים לזה אבל אני חושבת שזה מעשה חשוב הכרחי, לחיזוק הנגב ועכשיו יש מצוקת דיור, מה יקרה כשיגיעו אלינו עולים חדשים מאוקראינה ורוסיה. אם עד עכשיו ניסינו לבנות בצורה הכי מהירה שיש. למרות שאנחנו בפול גז עכשיו נצטרך אפילו עוד יותר. ולבנות בהליך אגרסיבי ומהיר, כמובן לעבות את היישובים הקיימים". 

השרה קראה לראשי המועצות האזוריות להיערך לקליטת עולים חדשים במועצות "אנחנו חושבים שיגיעו עשרות אלפים אם לא מאות אלפי עולים מרוסיה אוקראינה וחבר העמים. אתם במועצות האזוריות יכולים לעזור בקליטה". על הרפורמה בחקלאות אמרה השרה שקד: "אנחנו רואים עכשיו כמה חשוב הביטחון התזונתי. הסדר העולמי יכול להשתנות ביומיים וישראל צריכה להיות עצמאית גם בתחום הזה. אני מקווה ומאמינה שיגיעו לרפורמה טובה שתעצים את החקלאות ולא תעשה נזק".

שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים הודה לשרה וביקש כי תפעיל את השפעתה כדי למנוע את הפגיעה הקשה והלא מוצדקת בעצמאותה של ישראל לייצר לעצמה מזון טרי ואמר "רק הבוקר קראנו על עלייה של 37% במחירי הביצים המיובאות מאירופה, בשל המלחמה במזרח אירופה. ישראל חייבת להיות עצמאית בייצור המזון הטרי לתושביה".

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה, גדעון סער, התייחס לחוק הגבלת הכהונה בראיון שקיים עם ראשת המועצה האזורית גזר, רותם ידלין.  השר סער אמר כי "יש סעיף בתקנון שמאפשר לדחות ההצבעה לשבוע הבא, וזה יעבור בשבוע הבא בקריאה שלישית". 

על הקואליציה אמר השר סער: "הקואליציה הזאת כמעט אף אחד חוץ ממני לא האמין שתקום. בחודש האחרון יש יותר בעיות אבל היא יכולה להמשיך להתקיים. יש כמה בעיות שצריך לטפל בהם. היו התנהלויות בזמן האחרון שלא היו תקינות, והן חייבות להסתיים. בשביל שהקואליציה תתפקד לא יכולות סיעות להחליט שהן ברוגז ואנחנו נאבד שבוע פרלמנטרי להעביר דברים שהם נדרשים בשביל האזרחים. השבוע זה חזר למסילה. זה לא 100%, אבל העברנו כמה דברים חשובים".

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, פתחה את דבריה בהצהרת מחויבות עמוקה של מפלגת העבודה לחיזוקה וקיומה של החקלאות הישראלית: "הובלנו את המאבק ונמשיך לעמוד מול צעדים חד-צדדים שיונחתו ללא הדברות והסכמות".

בנושאי משרדה נגעה השרה בכמה נקודות והדגישה את העובדה שווייז שינתה את עולם התחבורה ומפנה עוד ועוד כלי רכב לתוך שטחי ההתיישבות הכפרית. "אנחנו לומדים את הנושא ומתכוונים לגבש דרך שתמנע את התופעה". עוד אמרה השרה כי במשרדה שוקדים על מפת שדות התעופה האזרחיים והבטיחה כי גם שדות אלו יוקמו בעצה אחת עם ראשי הרשויות.

הוספת תגובה חדשה