דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השר עודד פורר: "החזון שלי לעוד עשור או שניים הוא שאתם תוכלו להגיד לילדיכם או נכדיהם כן ללכת ולעסוק בחקלאות כי זה העתיד"

שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, הגיע לשאת דברים בכנס הנהגות הקיבוצים השמיני שנערך בגליל העליון. את השר פורר ליווה מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אילן שוחט. "תקציב משרד החקלאות הוא אולי הגדול ביותר שהיה אי פעם, בוודאי בהשוואה לתקציב שהיה בשנים האחרונות"
השר פורר בכנס הנהגות. צילום: דנה בר-און
צילום: דנה בר-און

השר פורר אמר בפתח דבריו כי הוא שמח על ההזדמנות לדבר עם הקהל הקיבוצי בפעם הראשונה בלי מתווכים או מראיינים.

פורר אמר כי "תמיד יהיו בעיות, אבל אנחנו היום נמצאים במצב מבחינת החקלאות שבו שצריך להסתכל לא בפריזמה של בעיות עכשוויות אלה בפריזמה של עוד 10-15 שנה, וזה מה שאני עושה מאז כניסתי לתפקיד. עבודה חקלאית היא עבודה סיזיפית, אשר תלויה במזג האוויר ובעוד הרבה גורמים. החזון שלי לעוד עשור או שניים הוא שאתם תוכלו להגיד לילדיכם או נכדיהם כן ללכת ולעסוק בחקלאות כי זה העתיד – זה הקטר שיוביל את מדינת ישראל ויביא את הפתרונות לבעיות שהאנושות כולה מתמודדת עמן. לכן אני נלחם על הרפורמה.

הקיבוצים תמיד פרצו דרך והחלוציות הייתה ועודנה ערך שמדברים וחיים אותו בקיבוצים. יש לכם חלק חשוב מאוד במה שהולך לקרות כאן בשנים הקרובות ובשאלה האם נהיה מגדלור עבור מדינות אחרות להתמודדות עם משברים. הקיבוצים הצליחו להצמיח איפה שאף אחד לא האמין שניתן לשתול עץ או להצמיח זרע. לכם יש את האחריות להצטרף לפריצת הדרך. שיתוף פעולה הוא לא כזה שקובעים בו מסמרות וכל אחד מתבצר בעמדתו. צריך להתכנס לתוך החלטת ממשלה. מי שייפגע מהניסיונות להפריע לרפורמה הוא מי שנמצא בנקודות הקצה".

לגבי תקציב המשרד אמר: "יש קפיצה משמעותית של השקעת חברות פרטיות בחקלאות ואנחנו לא יכולים להישאר מאחור ולהסתכן שישקיעו במקום אחר. לא לחינם בתקציב המדינה האחרון תקציב משרד החקלאות הוא אולי הגדול ביותר שהיה אי פעם, בוודאי בהשוואה לתקציב שהיה בשנים האחרונות שהיו מאופיינות בצמצום שלו. לא נכנסתי לתפקיד במטרה להצטלם וללכת. המטרה היא להוביל דרך ואני נחוש להוביל אותה. החקלאות הישראלית לא מממשת את הפוטנציאל שלה".

בתשובה לשאלה לגבי הרגולציה שמקשה על קיבוצים ליצור חקלאות סולארית ענה השר: "החקלאות החדשה היא חקלאות אגרו-סולארית ובמסגרת הרפורמה אנחנו מנסים להקל על הרגולציה בנושא זה. אני מכיר את עמדת רשות מקרקעי ישראל שדורשת להחזיר קרקעות חקלאיות, לפתוח למכרז ולתת ליזם שיקים עליה פרויקט סולארי. הנושא של האגרו-וולטאי הוא לא צ'ופר לחקלאות אלא חלק ממנה. החקלאות בעידן האקלים המשתנה תהיה חקלאות הרבה יותר אינטנסיבית ותדרוש הרבה יותר אנרגיה".

לגבי הפשיעה החקלאית ענה: "הצבתי את המלחמה בפשיעה החקלאית כיעד מרכזי של שני המשרדים שבסמכותי. הצעד הראשון שעשינו, ביחד עם השר לביטחון פנים, עמר בר-לב. הוא להעביר תקציב של יותר משלושה מיליון שקלים לטובת מתנדבים שיהוו תוספת כוח למלחמה בפשיעה החקלאית. כמו כן אנחנו עובדים על הרחבת הסמכויות של הרבש"צים. הם תמיד המענה הראשוני אך אין להם הסמכות הנדרשת ולכן בתחום זה אנו מובילים שינוי".

בתגובה על אמירתו של מזכ"ל התנועה הקיבוצית כי יש ללמוד מרפורמת הפטם שיזם לפני מספר שנים אגף תקציבים ונחלה כישלון, ענה פורר כי "רפורמת ענף ההטלה היא לא רפורמה של אגף התקציבים אלא רפורמה שאני מוביל. צריך לסייע לחקלאי להשתמש בטכנולוגיה ובמחקר ופיתוח הכי מתקדמים שיש. חלק מהחידושים והטכנולוגיה זה היכולת של החקלאות להתאים את עצמה. המטרה של הרפורמה היא בדיוק זאת. מבחינתי הכל פתוח לדיון. גם ענף הפטם".

הוספת תגובה חדשה