דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זוכרים את גבורת נשות הבלקן

ביוזמת תכנית 'נטעים' מבית WeKibbutz ותנועת הבונים-דרור, התקיים ביום רביעי שעבר (8.3) כנס ייחודי וראשון מסוגו לרגל יום האישה הבינלאומי: "מאסתר עד אסתר - גבורת נשים יהודיות בבלקן" בביטולה, מקדוניה הצפונית. למחרת הכנס התקיים מצעד החיים בביטולה בהשתתפות בכירים ובכירות ישראלים ומקהילות הבלקן, לציון 80 שנה להשמדת הקהילה היהודית המקומית
מצעד החיים בביטולה - 80 שנים לשואת יהודי הבלקן. זוכרים
מצעד החיים בביטולה - 80 שנים לשואת יהודי הבלקן. זוכרים

 הכנס העלה על נס את גבורתן של נשות הבלקן היהודיות במלחמת העולם השניה, בדגש על אסתר עובדיה ז"ל - יהודיה מעוררת השראה, פרטיזנית לוחמת וגיבורה לאומית מקדונית. בכנס נשאו דברים בין היתר מרים פרץ, ד"ר נגה כוכבי וחנה פרי-זן, מנכ"לית "החוויה הישראלית". נוסף על כך, הוענק אות הוקרה מיוחד לשלה אלטרץ, שורדת שואה שמהווה אוד מוצל מאש - היחידה שניצלה מבין כל הקהילה היהודית בעירה, שטיפ. הכנס נתן דגש לכוחן ולגדולתן של הנשים בזיכרון השואה.

יום למחרת, קיימה המשלחת - שכללה את באי הכנס, בני נוער, עיתונאים, דיפלומטים ובכירי הקהילה היהודית במקום - את "מצעד החיים" ברחובות ביטולה. במהלך המצעד עברו המשתתפים והמשתתפות בבית הקברות היהודי המקומי, אנדרטאות השואה ובית החולים על שם ד"ר חיים אברבנאל - יהודי מקומי שהיה רופא הקהילה ועלה לארץ לאחר שילדיו נהרגו ברעידת האדמה ההרסנית שפקדה את מקדוניה לפני 60 שנה. האירוע קיבל נופך מרגש במיוחד כאשר מי שהובילה את המצעד הייתה נכדתו של אברבנאל - ד"ר רחל-שלי לוי דרומר. רחל-שלי עומדת בראש העמותה לשימור יהדות ביטולה, וסיפורה מעורר ההשראה סופר בהרחבה גם בכנס עצמו.

מימין לשמאל: אופיר ליבשטיין, גוסטי יהושע ברוורמן, שירי מדר ומרים פרץ
מימין לשמאל: אופיר ליבשטיין, גוסטי יהושע ברוורמן,
שירי מדר ומרים פרץ

התרגשות רבה נרשמה בקרב חברי המשלחת, ובראשם שירי מדר, מנכ"לית "הבונים-דרור", בעת שהתבשרו, זמן קצר טרם היציאה לכנס, ששמה של מדר נכלל ברשימת 12 הנשים היהודיות המשפיעות בעולם אותה פרסמה תכנית  "מסע" של הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה. מדר פועלת כבר שנים לחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות בשלל דרכים, בין היתר על ידי חיבור בין הישראלים לבין יהדות התפוצות – כפי שנעשה בכנס זה. 

שירי מדר, מנכ"לית "הבונים-דרור" ויוזמת הכנס: "אני שמחה ומתרגשת לעמוד בראש משלחת 'הבונים-דרור' למסע המשמעותי והמיוחד הזה. אנחנו גאים שהתנועה שלנו עומדת בחזית הזיכרון ומאירה זרקור על גבורתה של אסתריה עובדיה, כמו גם על קהילה שלצערנו נשכחה ונמחקה ממפת הזיכרון הלאומית. מאות האנשים שהגיעו למקדוניה הצפונית מכל רחבי העולם מוכיחים פעם אחר פעם שעם ישראל חי, ויתרה מכך - לא שוכח את הגיבורים והגיבורות שלו." באשר להיבחרה לרשימת הנשים המשפיעות, שיתפה: "הייתה התרגשות רבה לקבל את מעמד הפרס במסגרת פעילות למען חיזוק מעמדן של נשים בעבר, הווה ובעתיד".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב ויו"ר "הבונים-דרור": "אני גאה לעמוד בראש ארגון ששם לעצמו כמטרה עליונה את החיבור של הקהילות היהודיות, קטנות כגדולות, ברחבי העולם. החיבור בין התנועה הקיבוצית, המועצות האזוריות והקהילות היהודיות בעולם - הוא מקור של כוח וגאווה. הכנס עסק לא רק בזיכרון השואה והחלק הפחות מסופר בה, אלא גם בגבורת נשים בשואה. כך אנחנו מאירים זרקור חשוב מאין כמוהו על חלקן של הנשים בהיסטוריה היהודית, ופרט בשואה, ובמקביל מחזקים את הקשרים שלנו עם הקהילות היהודיות באירופה ובעולם כולו. תודה לכל השותפים שלנו שלקחו חלק בכנס החשוב".

הוספת תגובה חדשה