דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חברי הכנסת בקואליציה בפנייה ליו"ר הכנסת: דורשים כינוס דחוף של מליאת הכנסת בשל הפרת התחייבותם של שרי האוצר והחקלאות לקואליציה

בתגובה להכרזתם של שרי האוצר והחקלאות על כוונתם לחתום על צווים להורדת מכסים ולהניע באופן חד צדדי את הרפורמה בחקלאות, פנו בשלישי בערב 19 חברי וחברות כנסת ממפלגות העבודה, כחול לבן, יש עתיד ומרצ אל יו"ר הכנסת, מיקי לוי, בדרישה לכנס בדחיפות את המליאה בפגרה, כדי לבטל את הפטור ממכס. "מגנים באופן חריף את בחירת השרים לפעול כנגד ההסכמות הקואליציוניות"
מליאת הכנסת. צילום: קובי גדעון לע"מ
מליאת הכנסת. צילום: קובי גדעון לע"מ

קבוצה גדולה של 19 חברות וחברי כנסת מסיעות הקואליציה הגישה ליו"ר הכנסת מיקי לוי מכתב ובו דרשו לממש את זכותם הפרלמנטרית ולהביא לביטול הצווים, שנחתמו באופן חד צדדי על ידי שר האוצר ושר החקלאות, במליאת הכנסת. בין החותמים על המכתב נמנים יו״ר סיעת העבודה, רם שפע, וחברי סיעתו אמילי מואטי, הרב גלעד קריב, אפרת רייטן-מרום, איבתיסאם מראענה ונעמה לזימי, חברי סיעת כחול לבן: סגן שר הביטחון, אלון שוסטר, יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, יו"ר סיעת כחול לבן, איתן גינזבורג, יעל רון בן משה, רות וסרמן לנדה , אלון טל  ומופיד מרעי, חברי הכנסת מיש עתיד: יו"ר ועדת החוץ והביטחון, רם בן ברק, נירה שפק וענבר בזק, וחברי הכנסת ממרצ: סגן שר הכלכלה, יאיר גולן, יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין ומוסי רז.

במכתב פירטו חברי הכנסת את הסיבות לדרישה לביטול הצווים: "לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לחצות את הקווים האדומים של הנהוג בקואליציות השינוי שלנו, ולפעול באופן חד צדדי ולהיות האחראים הישירים לערעור יציבותה של הקואליציה".

הח"כים הביעו את ספקנותם לגבי יעילותה של הרפורמה כפי שהיא בנויה כרגע: "בעקבות חוסר התכנון והמחשבה ארוכת הטווח, אין ברפורמה הנוכחית שהושקה שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחייה. לצד פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, בשטחים האדירים ששומרים על הגבולות שלנו בעוטף עזה, בגליל ובגולן, היא אף מהווה איום משמעותי בביטחון המזון העתידי של כל אזרחי ישראל. פתיחת מכסים לייבוא ופתיחה מוסדרת של השוק לתחרות ראויה וחשובה גם בעניננו, אך ניתן לעשות זאת אך ורק תוך חישוב נכון של כלל המרכיבים ברפורמה, דבר שאינו נעשה עד כה". 

כמו כן גינו באופן חריף את בחירת השרים לפעול כנגד ההסכמות הקואליציוניות, וכתבו כי יעמדו נגד "הדורסנות המסוכנת והלא-דמוקרטית של חברי הרשות המבצעת שהפרו מוסכמות ופועלים נגד הקואליציה בצורה בוטה ומזלזלת".

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) תדון בשבוע הבא, על אף הפגרה, בנתונים הסותרים על פערי התיווך בתוצרת החקלאית והשלכות הורדת המכסים – ותבחן את מועד הביצוע של תכנית הסיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון.

גם שר התקשורת, יועז הנדל, הגיב להכרזתם של השרים ליברמן ופורר ופנה למזכיר הממשלה, שלום שלמה, בבקשה לקיים בהקדם האפשרי דיון בממשלה בנושא הורדת מחירי המים ותמיכות ישירות בחקלאים.

בפנייתו כותב השר הנדל כי "אירועי השעה ובתוכם מלחמת רוסיה באוקראינה, נותנים את אותותיהם ומשפיעים באופן ישיר על עליית המחירים בארץ. יוקר המחיה היא סוגיה העומדת לפתחה של הממשלה הזו ומוטלת עלינו האחריות למצוא לה פתרון. ברם, החקלאות והאחיזה באדמת הארץ, הייתה ועודנה ערך ציוני עליון.

החלטות משמעותיות כמו ביטול מכסי היבוא על פירות וירקות, מחייבות הורדה מיידית של מחירי המים והגדלה משמעותית של התמיכות הישירות. ערכי הציונות נכונים עד היום, גם תוך כדי מאמץ רציני להורדת מחירים. נכונה גם האמת הפשוטה שקו המחרשה הוא קו הגבול, וכל חלקת אדמה שלא נעבד אותה, נגזר עלינו לאבד אותה".

בשני בבוקר, שלחו חברי הכנסת מהשדולה החקלאית מכתב לרה״מ נפתלי בנט, רה״מ החליפי יאיר לפיד ולראשי הקואליציה בו דרשו מהממשלה להתייחס לאתגרים הצפויים נוכח עצירת הייבוא של חיטה, דגנים, דגים ומוצרי מזון נוספים מאוקראינה, על מנת לוודא שמדינת ישראל תהיה ערוכה למצב של מחסור במזון ובמטרה מרכזית לשמור על ביטחון המזון של אזרחי ואזרחיות ישראל. "לאור ההתפתחויות הדרמטיות בעולם, אנו קוראים לממשלה לקיים, בדחיפות, דיון בנושא ביטחון המזון בישראל. בעת הזאת, יש לחשב מסלול מחדש, בכדי שכל רפורמה תהיה כזו שמבטיחה כי מדינת ישראל תוכל לספק מזון לתושביה גם ללא תלות במדינות אחרות. חובה עלינו לעצור ולחשב מסלול מחדש".

הוספת תגובה חדשה