דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חמסה חמסה - קצת על התוכנית שמלווה חיילים בודדים לפני ואחרי הצבא

לאור הצלחות רבות בקיבוצים בעבר, ולאחר חשיבה ממושכת על תהליך ומעטפת - תכנית חמסה היא המענה לחיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית. חמסה היא תכנית רצף חמש שנתית שמטרתה לדאוג לעולה החדש מרגע הנחיתה ועד שיעמוד על רגליו כאזרח מן השורה. ואם יבחר לחיות בקיבוץ אחרי כל זה - הרווחנו
חיילים בודדים. צילום: אמיליאנו מוסקוביץ'
צילום: אמיליאנו מוסקוביץ'

"אף אחד לא מבין למה אני פה, משרת בצבא ולא עושה חיים משוגעים בקוסטה ריקה. אני מנסה להסביר אבל אני רואה שהם לא מבינים..." מספר במבטא כובש גלן צ'אבס, עולה חדש מקוסטה ריקה שהגיע לאולפן בקיבוץ יגור.

לצ'אבס סיפור מרגש ומדהים שהשאיר את כל מי שישב בחדר בפה פעור. מיד לאחר המשפט הזה הוא מחדד בעיניים נוצצות: "אבל כשנפגשתי עם חייל בודד אחר ודיברנו, הוא הבין אותי מיד. פעם ראשונה שמישהו הבין אותי ואני אותו. זה משהו בלב שקשה להסביר. זה רגע כזה שפתאום אני מבין שזה מה שאני צריך לעשות".

כמה ימים אחר כך, עולה לנאום באירוע בקיבוץ, אלחנדרו קומנה רסלר והוא מספר סיפור דומה: "בהתחלה הדילמות אבל אז יש משהו כזה שמרגישים בלב, רגע אחד שנופל האסימון שזה מה שאני רוצה, לשם אני שייך, זה המקום שלי. הוא מספר על ונצואלה ועל הקשיים שם והמרחק מהבית ומהמשפחה והקורונה המשתוללת. אבל כל אלה לא משנים את העובדה שהוא בא לחיות פה ולשרת את המדינה. לצד זה, הוא גם נהנה מכל רגע בצובה והוא רוצה להישאר שם גם הרבה אחרי".

"אלה שניים מתוך המוני סיפורים מדהימים ומרגשים מעשרות מדינות בעולם שגורמים לגאווה לכל חברת וחבר קיבוץ", נוהגים לומר בתוכנית חמסה, ומוסיפים: "אולי מלח הארץ פחות מתאים למי שלא נולד וגדל פה אבל בטוח שהם פלפל הארץ. כי הם מכניסים הנה, מעבר לרצון העז להשתייך ולשרת, גם קצת תרבות אחרת, עניין והשראה. השראה למי שכבר שכח למה אנחנו כל כך אוהבים את ישראל, אבל גם למה אנחנו כל כך אוהבים את החיים בקיבוץ".

תכנית חמסה נולדה מתוך ניסיון נצבר באימוץ חיילים בודדים עולים חדשים בקיבוצים ומתוך ההבנה שצריך תהליך ורצף לתמיכה בהם. מה שקרה באופן ספורדי בקיבוצים אחדים, אך לא באופן ממוסד ובמעטפת הרחבה המוצעת בחמסה. הבנה זו היא השראה מהעשייה המפוארת בקיבוצים בתחום קליטת עולים חדשים בוגרי אולפנים ואימוצם בהיותם חיילים בודדים וגם מפועלו של צביקה לוי ז"ל- האבא של החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית וחבר קיבוץ יפעת.

הרעיון הכללי הוא לייצר עבור העולה רצף ליווי ותמיכה מרגע עלייתו ארצה ועד קליטתו והתאקלמותו המלאה כאזרח. להכין את העולה לפני הצבא - מכינה של אולפן בקיבוץ עם אוריינטציה צבאית; לדאוג לחייל בזמן שירותו הצבאי - בית בקיבוץ, אימוץ כמיטב המסורת (זו שכבר קיימת שנים רבות), משפחה מאמצת ובתוספת ליווי מקצועי של עובד/ת סוציאלי וליווי חברתי מטעם צוות חמסה; ולבסוף גם תמיכה לקראת שחרור, במהלכו ובשנה שאחרי הצבא - עבודה ודיור בקיבוץ, מענקים והכוונה להמשך.

לב תכנית חמסה הוא הקיבוץ - הבית, המעטפת, הקהילה שמחבקת וזה המסר החשוב ביותר. מתוך הצורך במעטפת הזו ולאור ההצלחה המקדימה בקיבוצים כמו שדה אליהו, מעגן מיכאל ורמת יוחנן - תנועת הבונים דרור הניעה שיתוף פעולה ייחודי ומוצלח הכולל את התנועה הקיבוצית, הסוכנות היהודית וקק"ל. יצחק הרצוג, אברהם דובדבני, ניר מאיר ואופיר ליבשטיין חברו יחדיו ונוצר הקסם של תהליך המוקדש כולו לדאגה לעולים החדשים מרגע נחיתתם בארץ ועד ההתאקלמות ובשאיפה שיבחרו בחיי קיבוץ כדרך חיים. שיתוף הפעולה בין מאיר זרעיה, יו"ר אולפני קיבוץ, יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית ושירי מדר, מנכ"לית הבונים דרור חוצה גבולות ביוזמה חשובה מעין זו.

אלחנדרו משרת בגולני בתור לוחם גאה. לאחרונה נפצע בכתף אבל מרגיש כבר הרבה יותר טוב. נשאר בצובה ובעיקר מאושר. הפנים היפות והרציניות שלו עדיין לא מטעות ואפשר לראות את האושר ואת התחושה שהוא החליט את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו.

גלן צ'אבס גם הוא ביחידה מובחרת. הכיר בקיבוץ כמה אהבות בחייו - צוות האולפן, המשפחה המאמצת ואפילו את ארוסתו מאקוודור. הם מתכננים להתחתן בקרוב ולהקים משפחה חדשה ביגור. יותר מזה, הוא מביא את כל המשפחה שלו לעשות עלייה ארצה.

לפרטים נוספים על תוכנית חמסה - עדי גולן תירוש, מנהלת תכנית חמסה (גבעת חיים איחוד) hamsakibbutz@gmail.com

הוספת תגובה חדשה