דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חקלאות קיבוצים 2024: קטיף תחת אש

מלחמה או שלום – לטבע חוקים משלו, וכמדי שנה בחודש מאי, החלה עונת קטיף פירות הקיץ מהם כולנו נהנים. אבל השנה מלחמה, מלחמה ארוכה, ואל חלק מהמטעים בלתי ניתן להגיע כיוון ש"שטח צבאי סגור", ואחרים קרובים מדי לגדר הגבול עם לבנון. "מציאות מורכבת שלא הכרנו" אומרים החקלאים, שרבים מהם נשארו ביישובים. כי חקלאי זה גזע מיוחד
דובדבנים ממרומי רמת הגולן. צילום: תקשורות יעל שביט
דובדבנים ממרומי רמת הגולן. צילום: תקשורות יעל שביט

החל קטיף פירות הקיץ: היבול יפה, אולם החקלאים נאלצים להתמודד עם השפעות המלחמה, כשחלק ממטעי הפרי, שכולנו אוהבים, נמצאים ב"שטח צבאי סגור" או קרוב מדי לגדר. עונת הקטיף נפתחה עם הדובדבן. בארץ כ-5,000 דונם של מטעי דובדבן - 90% מהם בגליל ובגולן, והיתר בגליל המערבי, ובהרי ירושלים, גוש עציון והרי חברון.

נתוני ארגון מגדלי הפירות בישראל מראים כי בארץ כ-3,500 מגדלי פירות, המעבדים כ-856,000 דונם מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-950,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. סך ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ-7.5 מיליארד שקל, והענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

קיבוץ עין זיוון הוא אולי הקיבוץ שמגדל הכי הרבה פירות. הוא נהנה ממיקומו הרם - 961 מטר מעל פני הים, המיטיב עם מטעי הנשירים. אלכס קודיש, מנהל המטעים הוותיק בעין זיוון, מספר כי הקיבוץ מעבד 1,600 דונם של מטעי תפוח, דובדבן, נקטרינה, אפרסק, אגס וכן חלקות של פירות יער מובחרים. כ-800 דונם נוספים מנוצלים לכרם יין ומעט ענבי מאכל וכ-400 דונם גידול פטריות כמהין. לעומת עין זיוון, שם קוטפים את מרבית הפרי, בקיבוץ יראון מסוכן לקטוף. אסף שוורץ, מנהל המטעים בקיבוץ, ציין כי השנה יצליחו לקטוף רק במחצית מהשטח, והחצי השני כולל שטחים ב"שטח צבאי סגור". כך גם בקיבוץ מלכיה, שם יקטפו 45 דונם מתוך 70 דונם מטעי דובדבן. היתר קרובים מדי לגבול לבנון המסוכן.

ירון בלחסן, מנהל ארגון מגדלי הפירות בישראל מספר כי קטיף הפירות עתיד להימשך עד החודשים אוקטובר-נובמבר. בחודשים הקרובים מתכננים ביישובים מצד אחד להמשיך לקטוף ולאסוף את הפרי ובבד בבד לאמוד את הנזקים הכלכליים מאז פרוץ המלחמה. לדבריו, "המלחמה הוכיחה שוב עד כמה חשוב קיומו של ענף חקלאות עצמאי בישראל ובפרט לאורך גבולות המדינה. מרבית החקלאים נשארו בישובים המאוימים וממשיכים לעבד את השטחים, לקטוף, לאסוף ירקות, וביצים מהלולים סמוכי הגדר, תחת איום בטחוני, במטרה לספק תוצרת טרייה ומזינה לאזרחי ישראל".  

הוספת תגובה חדשה