דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום הקואופרטיבים הבין-לאומי: לבנות מחדש, טוב יותר יחדיו

בשבת שעברה, צוין ברחבי העולם יום הקואופרטיבים הבין-לאומי. על אף שיום הקואופרטיבים מצוין על ידי קואופרטיבים ברחבי העולם זו השנה ה-99 ברציפות, רק מאז הכרזתו הרשמית על ידי האסיפה הכללית של האו"ם לרגל 100 שנה לתנועה הקואופרטיבית העולמית בשנת 1995, נקבע יום הקואופרטיבים הבין-לאומי כשבת הראשונה בחודש יולי מדי שנה
יום הקואופרטיבים הבין-לאומי: לבנות מחדש, טוב יותר יחדיו

מטרת יום הקואופרטיבים הבין-לאומי היא לעורר ולהגביר מודעות לקואופרטיבים ולקדם את הרעיונות העומדים בבסיס התנועה הקואופרטיבית: סולידריות בין-לאומית, יעילות כלכלית, שוויון ושלום. מדי שנה, מוקדש היום לנושא שונה, הנקבע, מאז 1995, על ידי ברית הקואופרציה העולמית והאו"ם, באמצעות הועדה לקידום קואופרטיבים (COPAC) .

"תקופת הקורונה" הדגישה והביאה לידי ביטוי את הערכים הקואופרטיבים בין ובקרב קהילות שונות. המשבר שנלווה למגפה העלה את השאלה כיצד לבנות מחדש בלי להשאיר איש מאחור. גם תחושות הבטן וגם הנתונים מראים כי קואופרטיבים ברחבי העולם אוחזים בידם את התשובה לשאלה זו: ביכולתם להוביל שיקום ובניה-מחדש שמתעדף בני אדם, את הקהילות שלהם ואת הסביבה בה הם חיים.

הנושא שנבחר לשנת 2021 – "לבנות מחדש טוב יותר, יחדיו" – מאפשר לנו (ולעולם כולו) להחשף לסיפורים דוגמת הסיפור של TeleCoop, קואופרטיב הטלקום הראשון בצרפת, שהוקם על ידי אזרחים צרפתים שרצו להציע ללקוחות אלטרנטיבה מונעת ערכים של שקיפות, מעורבות וחלוקת רווחים אחרת, בדומה למיזמים במדינות אחרות דוגמת בריטניה, בלגיה וספרד.

כתבה שנערכה על ידי ה-BBC בחודש אפריל האחרון הדגישה את תרומתם של קואופרטיבים לשיקום הכלכלות בעולם שאחרי הקורונה. במקביל, נתונים מחקריים מרחבי העולם מראים כי מעבר לצעדים המידיים שביצעו קואופרטיבים ברחבי העולם על מנת להגן על עצמם, על חבריהם ועל הקהילות בתווכם הם חיים ופועלים מהשפעותיה המיידיות של המגפה (דוגמת מעבר לעבודה מרחוק היכן שהתאפשר, קיום מפגשים וירטואליים, סיוע ושמירת קשר עם החברים ועם צרכנים/לקוחות הנזקקים ליותר תמיכה בתקופות של סגר וריחוק חברתי, סיוע כלכלי ועוד) – קואופרטיבים ברחבי העולם התאימו ומתאימים את תוכניותיהם לטווח הבינוני והארוך באופן שמדגיש את תפקידם של קואופרטיבים בשלב ההתאוששות ובשנים הבאות – גם בשל ונוכח המחויבות שלהם לחיזוק חבריהם והקהילות אליהן הם משתייכים וגם בשל ונוכח המחויבות שלהם להמשיך קיומם, אספקתם הרחבה והנגשתם של שירותים ציבוריים דוגמת בריאות, רווחה וחינוך ויכולתם ש/ל קואופרטיבים – כמו גם רצונם – ביצירת שיתופי פעולה שיקדמו אנשים וקהילות, ולא ימדדו רק ברווח ותועלת כספיים.

למקבץ תמונות וקולות מרחבי העולם – לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה