דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום הרכז/ת - מרכזים אהבה לרכזי ורכזות גרעיני צבר בקיבוצים

התנועה הקיבוצית ותוכנית גרעיני "צבר" של תנועת הצופים מציינות השנה שלושים שנות זוגיות מוצלחת באימוץ חיילים בודדים שעולים לישראל לשרת בצה"ל ונקלטים במסגרת הגרעינים בקיבוצים. השבוע, פתחה תנועת הצופים במסורת חדשה של "יום הרכז/ת" שנועד לפרגן, להוקיר ולתמוך בשחקני הנשמה המובילים את הגרעינים לקליטה מוצלחת בקיבוצים ובצבא
הרכזים והרכזות במהלך הסיור בשמורת פורה
הרכזים והרכזות במהלך הסיור בשמורת פורה

מה שהחל ממש בקטן בשנת 1991, הפך כיום לתוכנית המובילה והגדולה ביותר להבאת עולים חדשים מכל העולם בגילי 18-24 לשירות צבאי. נכון להיום, קיימים גרעיני צבר ב- 27 קיבוצים, וכבר נערכים לקליטתם של גרעיני הקיץ.

הרכז/ת הם לב ליבה של התוכנית והם "המושכים בחוטים" והאחראים לנחיתה רכה בארץ ובקיבוץ, לפרק ההכנה לצבא (פרק הקליטה בקיבוץ) ולתמיכה והסיוע במהלך השירות הצבאי לחיילים ולהוריהם. רוב רובם של הרכזים/ות ממשיכים בתפקידם שנה אחר שנה ונותנים את כל הלב והנשמה לפיתוח וטיפוח תחושת הבית של החיילים בקיבוץ. הם החוליה המקשרת לצבא, לתנועה הקיבוצית, לתנועת הצופים ולהורים בחו"ל .

הרכזים במהלך סדנת הפלייבק
הרכזים במהלך סדנת הפלייבק

יום ההוקרה החל בסיור מודרך בשמורת פורה, בהתאם להנחיות ובחלוקה לשתי קבוצות באוויר הפתוח, מה שלא מנע את תחושת השמחה על המפגש הפיזי אחרי חודשים ארוכים של מפגשים בזום. את החגיגה השלימה ארוחת גורמה ביער הצמוד, ולאחריה סדנת תיאטרון "פלייבק" שהציג בצורה משעשעת דילמות ואירועים מהיומיום של רכזי צבר. קשה לתאר במילים את פרצי הצחוק וההנאה שליוו את המפגש. לפני שנפרדו וחזרו איש איש לקיבוצו, קיבל כל אחד ואחת מהרכזים והרכזות תשורה בדמות עציץ קקטוס (צבר) ובקבוק יין שעוד ייעשה בו שימוש בהמשך היום. 

בערב התקיים טקס חגיגי וחמים להפליא בזום (כמובן), בו השתתפו כל הרכזים והרכזות מכל הארץ, מנהלי קהילות וראשי התנועה הקיבוצית ותנועת הצופים. כל הדוברים הביעו במילות ברכה ותודה את הערכתם הרבה לאלו שמובילים את התוכנית בקיבוצים. הורים וחניכים נרגשים הקליטו ברכות שלא הותירו הרבה עיניים יבשות כשדיברו מעומק ליבם על תרומת הרכז/ת לחיילים ולשקט הנפשי של ההורים הנמצאים מעבר לים, בשעה שילדיהם כאן בצבא.

בדברי הברכה שלו, אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, כי "בחברה הישראלית המקוטבת והמשוסעת יש מעט מאוד הסכמות שהן בקונצנזוס מלא. פרויקט גרעיני צבר המובל בגאון על ידי תנועת הצופים, בשיתוף פעולה מלא ושיטתי עם התנועה הקיבוצית הזוכה לתמיכה מצד גופים רבים, הוא כזה. אנחנו שמחים בפרויקט הזה וגאים בו. אנחנו יודעים שלא יכול היה לזכות להצלחה כזאת בלעדי "משוגעים לדבר". המשוגעים החיוביים האלה הם אתם, הקהילות הקיבוציות והרכזים, שבעבורכם מדובר בהרבה יותר מ"סתם עבודה". זוהי שליחות של ממש ואתם מסבים לנו גאווה רבה במסירות האין-סופית שלכם.

בדברי הברכה שלו באירוע ביקש אלעד סנדרוביץ, מנכ"ל צופים צבר העולמית, להודות לכל אחד ואחת מחברי התנועה הקיבוצית השותפים למיזם גרעין צופים צבר - החל מראשי התנועה, דרך הרכזים בכל קיבוץ וקיבוץ השותף למיזם ועד בני המשפחות בקיבוצים, המעניקים לחיילים ולחיילות הבודדים בזמן שירותם הצבאי בתים חמים, לצד חיבוק ואוזן קשבת. "אנו עומדים בימים אלו בהכנות לקליטת מחזורים נוספים. יותר ויותר צעירים מבקשים לעלות לישראל ולשרת בצה"ל באמצעות גרעין צופים צבר. אנו מזמינים קיבוצים נוספים לפנות אלינו בהקדם ולהצטרף למעשה הציוני של 2021: קליטת חיילים וחיילות בודדים בעוד ועוד קיבוצים".

התשורות שקיבלו הרכזים בסוף היום
התשורות שקיבלו הרכזים בסוף היום

התחייבתי ליעל אייזנר כי אגיע עמה לכל קיבוץ שמוכן לשקול הצטרפות לתוכנית, ואני מודיע לכם כי לביקור כזה נביא איתנו גם נציגים שלכם, כי אתם, הרכזים, אתם הלב הפועם של התכנית ואתם תסייעו לנו לשכנע את מי שצריך להרחיב את "הזכות לתת" לעוד ועוד קיבוצים".

היין, שהופיע בסוף המערכה הראשונה, כיכב בערב כאשר הרימו כוסית לחיי שלושים השנים הבאות של המשך שיתוף פעולה מוצלח בקליטת גרעיני צבר בקיבוצים. את הטקס חתם חלק מרגש ביותר בו הוענק מגן "צבר הזהב". התנועה הקיבוצית קיבלה מגן זהב על שלושים שנות שותפות לפרויקט ציוני זה. פרס זה יוענק בעתיד לקיבוצים שיאמצו למעלה מ- 10 מחזורים של גרעין צופים צבר. מגן כסף הוענק לקיבוצים שקלטו כבר 7 גרעינים (לביא, ניר יצחק , ומעוז חיים) ומגן הארד הוענק לקיבוצים שקלטו 5 גרעינים בעשור האחרון (אורים, שדה אליהו ,בית זרע ומלכיה). קיבוצים אלו ממשיכים את השרשרת וקולטים עוד גרעינים וראויים למלוא ההערכה והתודה. 

יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, מוסיפה :"זכינו לעבוד עם שותפים הסוחפים אחריהם קהילות קיבוציות שלמות לעשייה המבורכת של ליווי גרעין צבר. האתגרים והקשיים, שהם חלק אינטגרלי ויומיומי מהתפקיד, הפכו את הרכזות והרכזים למומחים בתחום עולמות התוכן של חיילים בודדים. יחד עם שותפות מצויינת עם תנועת הצופים, אנו עוסקים בהמראה למחוזות של הצלחה גדולה".

ומוסיפה אייזנר לסיכום: "הקיץ בפתח, ועדיין חסרים לנו מספר קיבוצים לקליטת גרעינים כבר באוגוסט הקרוב. אנו צריכים אתכם להמשיך בשרשרת העשייה הזאת ודווקא בשנת קורונה, כשמספר העולים ומבקשי ההצטרפות עולה והחיילים שנקלטו בקיבוצים במסגרת התוכנית אינם עוזבים כעבור שנתיים, אלא נשארים בקיבוצים ואין ביכולת הקיבוצים לקבל גרעין נוסף, זה הזמן שלנו להמשיך להתגייס ולהעניק להם בית חם".

מי שמדגדג לו להצטרף לעשייה המרגשת ומבין שזוהי הציונות המודרנית, מוזמן ליצור קשר עם יעל אייזנר ולשמוע פרטים נוספים: 052-5358793.

הוספת תגובה חדשה