דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

פותחים את הלב ואת הבית למען הפליטים והעולים שיגיעו מאוקראינה. משתפים פעולה עם השרה להגנת הסביבה במאבק נגד התחממות הגלובלית וסידור עבודה - לא מה שחשבתם. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
סיוע ליהודי אוקראינה
 03/03/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

פותחים את הלב ואת הבית לפליטים והעולים שיגיעו מאוקראינה

התנועה הקיבוצית, בשיתוף הקיבוץ הדתי, בית ראשון במולדת, תנועת הבונים דרור, חבצלת ותנועת השומר הצעיר, מקימה חדר מצב לריכוז הטיפול בפליטים ובעולים מאוקראינה ולסיוע בצרכים נוספים. בנוסף על אלה מוציאים ב"הבונים-דרור" משלחת של אנשי חינוך וטיפול לאיזורי הגבול על מנת לסייע לפליטים ותנועת השומר הצעיר מגייסת כספים בעבור פעילות הקנים המאולתרים באיזורי המסתור בשטח הלחימה
פותחים את הלב ואת הבית לפליטים והעולים שיגיעו מאוקראינה

כידוע, בימים אלה מתנהלת מלחמה בכל שטחה של אוקראינה וזרם הפליטים שהחל בשבוע שעבר הולך ומתרחב – בין  היתר ישנם רבים בעלי זכאות עלייה שמבקשים לעלות בהקדם לישראל. צוותי משרד החוץ ונתיב, וכמובן שליחי הסוכנות היהודית, דואגים לתמוך וללוות את העולים תוך התארגנות לקליטה מאסיבית.

את חדר המצב המשותף מנהל עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "אנו פונים לקיבוצים בבקשה לפתוח את הבית ואת הלב ולסייע ככל הניתן - הן במגורים זמניים והן בקליטת עלייה ארוכת טווח במסגרת בית ראשון במולדת. הקיבוצים תמיד התגייסו ברגעי משבר - הן בתוך ישראל והן כקולטי עלייה ואין לי ספק שכך יהיה גם הפעם".

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הלב של כולנו נמצא עם אזרחי אוקראינה ובעיקר עם הקהילה היהודית במדינה, לשמחתינו אנחנו יכולים לסייע. שליחי בית ראשון במולדת והבונים דרור נמצאים בדרכם לפולין, ואנו נרכז את הפניות לסיוע. אנחנו מבקשים כרגע מהקיבוצים להודיע לנו על אפשרויות הקליטה בקיבוצם- לדיור זמני ולבית ראשון במולדת. זהו צו השעה ואנחנו כמובן נתגייס ככל יכולתנו על מנת להקל על המצוקה".


באנר BDO

מפגש זום לממלאי תפקידים: מה אנחנו יכולים לעשות למען יהודי אוקראינה?

זום לממלאי תפקידים מה אנחנו יכולים לעשות למען יהודי אוקראינה?

מה אפשר לעשות? להכין חדרים לעולים? לאסוף ציוד לפליטים? מתי ולאן הם מתוכננים להגיע? 

לאור המלחמה הקשה וההשפעה שלה על אזרחי ואזרחיות אוקראינה, התנועה הקיבוצית חברה לשותפותיה, הסוכנות היהודית, השומר הצעיר, הבונים דרור והקיבוץ הדתי על מנת למפות את הצרכים הרבים העולים מהשטח ולתת מענה בקרב הקיבוצים.

במפגש זום ארצי שיתקיים ביום חמישי הבא, 10.3, יקבלו ממלאי וממלאות הקיבוצים הסבר קצר על המצב באוקראינה ויחשפו מגוון הדרכים בהם קיבוצים יכולים לסייע ולתת מענה. בואו גם אתם וקחו חלק במאמץ לסייע. 

לחצו כאן לקישור לזום


באנר חשבשבת

השומר הצעיר למען חניכי
התנועה באוקראינה

לתנועת השומר הצעיר מעל למאתיים חניכים בשלוש ערים באוקראינה; עם פרוץ הלחימה החלה התנועה במבצע סיוע לחניכים ומשפחותיהם שכולל הפעלת דירות מקלט בגבולות ומרכזי חלוקת מזון וציוד בערים. בנוסף, עשרות אלפי שקלים גויסו בימים האחרונים על ידי חניכי התנועה בארץ לטובת תגבור הסיוע
השומר הצעיר למען חניכי התנועה באוקראינה
חניכות השומר הצעיר בחרקוב. צילום באדיבות השומר הצעיר

תנועת השומר הצעיר מקיימת פעילות בקרב אלפי צעירים יהודים במאות מוקדים ברחבי העולם, כאשר גם באוקראינה יש לתנועה מאות חניכים ומדריכים. מאז פלישת הצבא הרוסי למדינה, התנועה מסייעת לחניכים ומשפחותיהם באספקת מזון, ציוד חירום והפעלת דירות מקלט בלב הערים המופגזות ובגבולות המערביים של המדינה. חניכי תנועת השומר הצעיר בארץ כבר גייסו עשרות אלפי שקלים שישמשו לרכישת מזון ותרופות ושכירת דירות מקלט נוספות באמצעות משלחת התנועה שנמצאת בדרכה לגבול עם אוקראינה. קיבוץ עין המפרץ החליט להתגייס ולתרום בשלב זה 50 אלף ש"ח לשומר הצעיר באוקראינה. 

לתנועת השומר הצעיר באוקראינה שלושה מוקדי פעילות שונים - חרקוב, לבוב ובפרברי הערים הללו. מרבית החברים הם בגילאי 17-30 ומשתתפים לאורך השנה בפעילות חינוכית העוסקת בחיזוק הזהות הציונית-יהודית. מאז פרוץ הלחימה חברי התנועה מסייעים לחניכים ומשפחותיהם שחלקם נשארו להסתתר בדירות מסתור, וחלקם הצליחו להימלט מחוץ לגבולות המדינה. לטובת אותן המשפחות שנמלטו מהלחימה, התנועה מפעילה שתי דירות מקלט בסמוך לגבול אוקראינה-פולין, אחת בצד האוקראיני ואחת בצד הפולני.

בנוסף, חלק מהסיוע הכספי שהועבר לשליחים האוקראינים משמש להכנת מקלטים בלב הערים המופגזות ורכישת מזון וציוד חירום, כדוגמת גנרטורים המספקים חשמל בשכונות המופגזות ומאפשרים לשמר את הקשר עם חניכי התנועה דרך הטלפונים הסלולריים. 


באנר מזרחי טפחות חלק עליון

הלך לעולמו הסופר והמשורר
אמנון שמוש ממעיין ברוך

שמוש, חתן פרס נשיא המדינה לספרות בשנת 2001, מת ביום שלישי בביתו בגיל 93. הוא חיבר עשרות ספרים בהם "אחותי כלה", "מישל עזרא ספרא ובניו" וספר המחקר שלו "הכתר: סיפורו של כתר ארם צובא". הוא הובא למנוחות במעיין ברוך ביום רביעי
אמנון שמוש ז"ל. הצילום באדיבות איילה לילי מוזס, עורכת האנתולוגיה "ספרות ישראלית במאה ה-21"
אמנון שמוש ז"ל. הצילום באדיבות איילה לילי מוזס, עורכת האנתולוגיה "ספרות ישראלית במאה ה-21"

שמוש ז"ל, יליד חלב שעלה עם אמו ואחיו לארץ כשהיה נער, התגייס לפלמ"ח והשתתף בלחימה על ירושלים במלחמת העצמאות. הוא נמנה על מקימי מעיין ברוך לפני 75 שנה, החל את דרכו בדיר הצאן ובהמשך היה מנהל בית ספר. בנוסף, יצא לשליחויות שונות, ביניהן מטעם תנועת "החלוץ" לאירופה ומטעם אונסקו לארצות אפריקה הדוברות צרפתית.

עוד בשנות השישים של המאה הקודמת החל לכתוב את ספריו שעסקו בעיקר בקורותיהם של יהודי המזרח. הוא היה לא רק חלוץ אדמה אלא גם חלוץ בכתיבתו השנונה והחדה אשר העלתה על נס את תרבות המזרח בספרות הישראלית. ספרו "מישל עזרא ספרא ובניו", שנשאב משורשיו בחאלב שבסוריה זכה לאהדה רבה ואף עובד לסדרת טלוויזיה באותו השם. כשהיה בן 80 איבד את ראייתו, אך למרות זאת המשיך וחיבר ספרים, האחרון שבהם, "תמונה בית ספר עממי", ראה אור בשנת 2018.

במהלך השנים זכה בשורה של פרסים על עבודתו הספרותית, בהם פרס נשיא המדינה לספרות בשנת 2001, פרס משרד התרבות על שם אריק איינשטיין ושלושה פרסי ראש הממשלה לסופרים עבריים. "מחד, אמנון היה אדם מאוד צנוע, רהוט ואיש רוח והגיגים. מצד שני, הוא היה איש מעשה ועשייה", סיפרה מזכירת הקיבוץ, אורטל בארי.


באנר ביטוח חקלאי

"המועצות שומרות על גבולות הארץ והחקלאות דואגות לביטחון התזונתי והבטחון הלאומי של כולנו"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג היה אורח הכבוד של כנס מרכז השלטון האזורי בו השתתפו כל ראשות וראשי המועצות האזוריות וסגניהם מכל הארץ. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אסור לוותר על הנכסים הקרקעיים של החקלאות לטובת הישגים לטווח קצר" 
נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "המועצות שומרות על גבולות הארץ והחקלאות דואגות לביטחון התזונתי והבטחון הלאומי של כולנו"

לאחר צילום משותף על רקע הכנרת, פתח הנשיא את הכנס ואמר בין היתר: "המרחב הכפרי הוא לא רק מרחב פיזי הוא אורך חיים של ממש ואחד מאבני היסוד של הישראליות. המועצות שומרות על גבולות הארץ והחקלאות דואגות לביטחון התזונתי של כולנו והבטחון הלאומי של כולנו. החקלאים שומרים את היכולת לספק מזון בשגרה ובחירום לכלל אזרחי ישראל.

הנשיא הוסיף: "השנתיים האחרונות הוכיחו לרבים כמה עוצמה וכמה פוטנציאל טמונים ברשויות המקומיות והאזוריות. משבר הקורונה זיקק את יתרונותיו של השלטון המקומי, המחיש עד כמה אין תחליף לחיבור הבלתי-אמצעי שבין ראשי הרשויות לאזרח, וכמה כוח טמון בהתגייסות שלכם, ראשי הרשויות". 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "לפני שבעה חודשים נורתה יריית הפתיחה לקרב על החקלאות, קרב שנמשך מאז בלי הפסקה. שי מייצג אתכם באופן שוטף לאורך כל פרק הזמן הזה. כל ראשי המועצות שיושבים כאן שותפים לקרב הזה ביחד אתנו, וראינו אתכם בכנסים בגזר ובנגב המערבי, ואין לי ספק שתגיעו לכל מקום בו נזדקק לכם, במאבק הזה. חשוב לי להדגיש כאן את מה שכולנו יודעים – בלחץ הדמוגרפי שקיים במדינת ישראל כל המשרדים רוצים לתת פתרון קל ומהיר וכל הפתרונות הקלים נמצאים במרחב הכפרי. התפקיד שלנו הוא לשמור על הנכסים הקרקעיים של הקרקע החקלאית והשטחים הפתוחים. אסור לבזבז אותם על הישגים של טווח קצר".


באנר משקארד

תנועה לכיוון קידום הקיימות והסביבה

בשבוע שעבר, התקיימה פגישה מוצלחת וחשובה בין צוות תנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, הדס דניאלי ילין, לשרה להגנת הסביבה, תמר זדנברג, וצוות משרדה במטרה לקדם את נושאי הקיימות והמאבק בהתחממות הגלובלית בתנועה הקיבוצית
הצוות התנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, יחד עם השרה זנדברג וצוותה
הצוות התנועתי בהובלת המשנה למזכ"ל, יחד עם השרה זנדברג וצוותה

בהמשך להחלטת הוועידה השישית של התנועה הקיבוצית, שהתקיימה בנובמבר, בדבר מחויבותה של התנועה למאבק בהתחממות הגלובלית, הוקם צוות חשיבה בהובלת המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, המורכב מפעילי התנועה וחברי תנועה שהנושא בוער בהם, וכן נציגי ארגונים נוספים כגון איגוד התעשייה הקיבוצית, משקי הדרום, ומרכז השלטון האזורי. תפקידו של הצוות הוא לבנות תכנית עבודה בנושא, וכן לפתוח ערוצי הידברות וקשר עם גורמים רלבנטיים במשרדי הממשלה.

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר עם השרה זנדברג, ראש המטה שלה, דרור מורג, ויועצות השרה, השתתפו המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, ראש אגף כלכלה, דגן לוין, ואילת סלע יונגרמן ונרי שוטן מהמחלקה הפוליטית. הדס דניאלי ילין הציגה את יתרונותיהם של הקיבוצים, כמו למשל פריסה ארצית, קהילות חזקות ומאורגנות, שטחים חקלאיים רבים ותפיסת עולם המבינה את חשיבות השמירה על הטבע. יתרונות אלה מציבים את הקיבוצים בעמדה המאפשרת עשייה רבה ומשמעותית בתחומים רבים, ביניהם טיפול בפסולת, מחזור, אנרגיות מתחדשות, חינוך לקיימות, ESG - השקעות אחראיות, הפחתת פליטות של חומרים מזהמים, ועוד. דגן לוין הדגיש את חשיבות פתיחת החסמים העומדים בפנינו בבואנו לטפל בסוגיות הללו, בין היתר בסוגיית הדו-שימוש - חקלאות ואנרגיה סולארית,

השרה זנדברג הדגישה את מקומה החשוב של התנועה הקיבוצית בהובלת המאבק הסביבתי ואת האפשרויות הרבות הגלומות בשיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה והתנועה. עוד אמרה השרה כי היא רואה בחקלאות ערך סביבתי וכי היא מחויבת לשמירה על החקלאות הישראלית, ורואה בתנועה הקיבוצית גורם בעל יכולות להניע שינוי בתחומי הסביבה והמאבק בהתחממות הגלובלית. לבסוף, סוכם כי יוקם שולחן עגול למשרד ולמטה התנועה, אשר תפקידו איתור חסמים ופתיחתם מול גופי הממשלה השונים.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

תמונת השבוע: הנר שלך מאיר, עדיין בוער

הצילום באדיבות ארכיון בית אריאל
הצילום באדיבות ארכיון בית אריאל

השבוע (2.3) מלאו 80 שנים להולדתו של מאיר אריאל, מגדולי המשוררים, היוצרים והמוסיקאים שיצאו מהתנועה הקיבוצית וממדינת ישראל בכלל. אריאל, שנולד וגדל בקיבוץ משמרות, היה מחנך ומנהל בבית הספר שבו למד. בצעירותו התנסה בכתיבת שירה, ושיריו הולחנו על ידי חברו לקיבוץ שלום חנוך במסגרת "המשמרון", חבורת הזמר של הקיבוץ. בתהליך היצירה לקח חלק גם חנן יובל. 

הוא הספיק להוציא שמונה אלבומים הכוללים נכסי צאן ברזל שישארו עמנו לתמיד, והרבה לכתוב שירים נפלאים גם עבור זמרים אחרים. בין לבין גם הספיק לשמש כמזכיר הקיבוץ בשנים 1983-1985. לצערנו, חייו ויצירתו נקטעו מוקדם מדי, לפני קרוב ל-23 שנים.

לכבוד 80 שנים להולדתו, מבקשת משפחתו של מאיר אריאל להוציא חוברת מכובדת עם 80 משיריו שעדיין לא ראו אור להדפיס מהדורה חדשה לספר 'עצמאי בשטח' שיצא לאור בשנת 2010. מוזמנים ומוזמנות לקחת חלק בהדסטארט שנפתח לצורך כך - https://bit.ly/3vaQgJm


באנר BDO

המים שיחזירו את השקט לעמק?

קרן קימת לישראל אישרה לאחרונה את תקציבה לשנת 2022 ובו סעיף המתקצב פרויקט רחב היקף של החזרת מי נחל האסי לבית שאן ומהעיר לנחל חרוד בארבעים מיליון ש"ח. יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוצים, המשמש גם כדירקטור ויו"ר ועדת הכספים של קק"ל, סייע לקידום הנושא
פארק האקליפטוס המתוכנן עם הבריכות בבית שאן (הדמיה: ערן געש – אדריכלות נוף)
פארק האקליפטוס המתוכנן עם הבריכות בבית שאן (הדמיה: ערן געש – אדריכלות נוף)

"מחזירים את המים לבית שאן" ו"מי נחל האסי יזרמו לבית שאן" היו הכותרות שבישרו לאחרונה על פרויקט ענק שתוקצב ב-40 מיליון ש"ח על ידי קק"ל לשנת 2022, תקציב המאפשר להוציא לפועל תוכנית שאפתנית של ראש העיר בית שאן ז'קי לוי לפתח פארק מים בבית שאן לבילוי ונופש והזרמת מים ברחובות העיר שישפכו בסופו של יום לנחל חרוד ולירדן.

מאחורי המהלך של אישור התקציב עומד יעקב בכר (מענית) שבין תפקידיו השונים, כמו יו"ר קיבוצו ויו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, מכהן גם כדירקטור מטעם מפלגת העבודה בדירקטוריון של קק"ל, ובמקביל כיו"ר ועדת הכספים של הארגון מטעם מפלגת יש עתיד. המאבק באי צדק חברתי ואי שוויון בחברה הישראלית בוער בעצמותיו, והזרמת המים לבית שאן נראתה לו פתרון נכון לנושא ראוי וחשוב. 

"שאלתי את עצמי איך אני יכול לעזור לז'קי לוי לממש את היוזמה שלו, ובאותה הזדמנות אולי לסייע באופן עקיף לניר דוד? הבנתי שבתפקידי כיו"ר ועדת הכספים של קק"ל, גוף שמקצה מאות מיליוני שקלים בשנה לפיתוח, אני בעמדה מעולה לשכנע את חברי הוועדה והדירקטוריון להקצות תקציב לביצוע התוכנית של ז'קי לוי ולהזרים מים לבית שאן. ראש המועצה האזורית, יורם קרין, שהוא גם יו"ר רשות ניקוז דרומי ושיתוף הפעולה שלו ושל ז'קי לוי מצוין, תמך ברעיון", מספר בכר.


באנר מזרחי טפחות חלק תחתון

התעשייה הקיבוצית המשיכה לצמוח גם בשנה החולפת, למרות הקורונה

לאחר שבשנה שעברה התקיים באופן מקוון, נערך ביום שלישי הכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית, בהשתתפות מאות יושבי ראש ומנכ"לים ממפעלי התעשייה הקיבוצית וממלאי תפקידים כלכליים בקיבוצים. הכנס ציין השנה 60 שנות פעילות של האיגוד ועסק בנושא "מנהיגות במבחן". בסיום הכנס התקיים טקס חילופי יו"ר האיגוד, כשיונתן בשיא העביר את השרביט למחליפו, עידו רודוי
מימין לשמאל: יו"ר האיגוד הנכנס, עידו רודוי, המנכ"ל גיל לין והיו"ר היוצא, יונתן בשיא. צילום: תמר מצפי
מימין לשמאל: יו"ר האיגוד הנכנס, עידו רודוי, המנכ"ל גיל לין והיו"ר היוצא, יונתן בשיא. צילום: תמר מצפי

הכנס, שהתקיים במתחם הכנסים "אווניו" שבקריית שדה התעופה, נפתח בברכה מצולמת ששלח נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שבה שיבח את התעשייה הקיבוצית ואת תרומתה לכלכלת המדינה ולתעסוקה. גם נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, שלח ברכה מצולמת בעקבות שהייתו בבידוד.

גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה, פתח את הכנס וציין בדבריו: "למרות הקורונה, גם השנה המשיכה הצמיחה של התעשייה הקיבוצית והגענו למכירות של 52.5 מיליארד ₪. מפעלי האיגוד מעסיקים מעל 50 אלף עובדים, מתוכם 30 אלף בישראל, והם המעסיק הגדול ביותר בפריפריה. התעשייה הקיבוצית גם מובילה בהטמעת גישות של אחריות חברתית, כאשר כשליש מהחברות המופיעות במדד "מעלה" הן חברות קיבוציות. שמנו לעצמנו ארבע מטרות עיקריות: הראשונה, התמודדות עם מחסור בכוח אדם, השנייה, חדשנות בתעשייה, השלישית, אחריות תאגידית והרביעית עידוד השקעות במפעלים קיבוציים. במסגרת מטרות אלו השקנו מודל חדש שיסייע לחזק את הפריפריה ואת המפעלים. מודלeGoodJob  יאפשר להגדיל את כמות העובדים האיכותיים במפעלי הפריפריה ולשלב התיישבות ותעשייה".

אחריו בירך סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן: "התעשייה הקיבוצית היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. החקלאים בעמל כפים מעבדים את האדמה, שומרים על הגבולות ודואגים לביטחון התזונתי של כולנו. לצד זאת, ישנה תעשייה משגשגת ופורחת של מפעלים המספקים פרנסה וקהילה לתושבי הפריפריה ומהווים מודל לשיתוף פעולה בין יהודים וערבים. חיזוק התעשייה הקיבוצית משמעותו חיזוק החוסן הלאומי של מדינת ישראל".

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, בירכה גם היא את המשתתפים בכנס ואמרה: "270 המפעלים הקיבוציים, הפרוסים לאורכה ולרוחבה של ישראל מדן ועד אילת – הם הקטר שמוביל לצמיחת הפריפריה. בזכותכם ובזכותכן מגיעה החדשנות לגולן ולגליל העליון, לנגב המערבי ולערבה. התעשייה הקיבוצית אחראית לפרנסה של אזרחים ואזרחיות שחיים במרחב הכפרי ובערי המחוז, בערים הערביות ובכפרים הדרוזים. המפעלים מושכים אוכלוסייה חדשה לפריפריה ומייצרים בסיס כלכלי למדינת ישראל".


באנר משקארד

כנס י"א של התנועה הקיבוצית חוזר (ובגדול!) ולכם ולכן יש הזדמנות להשפיע על התכנים שיהיו בו

לאחר שהרפסודיה ומסע י"ב חזרו מפגרת הקורונה, הגיעו תורו של מפעל נוסף – כנס י"א שהתקיים בפעם האחרונה לפני קרוב ל-3.5 שנים. הרבה זמן, יותר מדי.... הכנס צפוי להתקיים השנה בסוף השבוע של ה-26-28 במאי, בחאן חי נגב בקיבוץ רביבים
ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, משוחחת עם הנערים והנערות שהגיעו למסע י"א האחרון בנובמבר 2018
ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, משוחחת עם הנערים והנערות שהגיעו למסע י"א האחרון בנובמבר 2018

בכנס יתקיים יריד שנת שירות במסגרתו ינתן הסבר מפורט אודות תהליך המיונים וההרשמה לשנת שירות, לצד נציגים ממסגרות שנת השירות שיגיעו כדי לספר ולתאר את העבודה אותה הם מבצעים ואת החוויות שהם זוכים בהן במסגרת שנה זו. כמו כן, יתקיימו טורנירים בענפי ספורט שונים ותחרות בישול קבוצתית - "מאסטר שף" - שיחזקו את תחושת הגיבוש וה"יחד", ויצרו הזדמנות חינוכית להתמודדויות קבוצתיות ואישיות.

בערבים יהנו הנערים והנערות משיחה עם דובר מעורר השראה ויבלו במסיבה חברתית. בנוסף, יהיו אזורים שיאפשרו מפגש חברתי "שקט" לצד מדורה, ויתנו הזדמנות לבני ובנות הנוער מאזורים שונים בארץ לשבת יחד, להכיר ולדבר זה עם זה. באמצעות מפגש עם אנשים שונים שאותם יכירו במהלך הכנס, המדריך והקבוצה יוכלו לבחון את הגורמים המשפיעים על הבחירה האישית והקבוצתית, ואת משמעותה של לקיחת אחריות על הבחירה.

אגף חינוך מזמין מדריכים ומנהלים חינוך שמעוניינים לבצע חשיבה משותפת, לקחת חלק במפגש זום שמטרתו דיוק התכנים והנושאים הרלוונטיים לבני ובנות שכבה י"א. במפגש ינתן  המתווה הכללי של הכנס והעוגנים שלו מבחינת הלו"ז, וביחד יהיה ניתן לדייק ולהתאים את השיח בו יעסקו בכנס ואת הפעילויות שאותן תחוו יחד עם קבוצות הנוער שלכם.


באנר ביטוח חקלאי

החלוצים החדשים במרחב

בסוף שבוע האחרון של פברואר התקיים בזכרון יעקב סמינר עולי תנועת הנוער 'החלוץ למרחב'. בסמינר השתתפו העולים החדשים ביותר שהגיעו לישראל ומפוזרים בתכניות קליטה שונות
סיור בזכרון יעקב במהלך הסמינר
העולים והעולות החדשים במהלך הסיור בזכרון יעקב

חלק מהעולים לומדים באולפן עציון בחיפה וירושלים וחלק באולפני הקיבוצים יגור ומעגן מיכאל. בנוסף, השתתפו בסמינר עולים שכעת משרתים בצבא, ביחידות שונות. בין משפחות בוגרי התנועה יש שמשתתפים גם בתכנית "בית ראשון במולדת". בין שנת 2021 עד הרבעון הראשון של 2022 הגיעו ארצה כ-45 עולים ועולות בוגרי התנועה מארגנטינה, אשר מצטרפים לקהילת עולי התנועה שהינה מאוד מגובשת ומייצרת ערבות הדדית בין העולים.

מעבר למפגש החברתי, סדנאות וסיור בזכרון יעקב בהדרכת מורת דרך האקסקלוסיבית מריסה, בוגרת התנועה וחברת קיבוץ מגל, נוצרו מעגלי שיח וחיבור לפרויקטים שונים בתנועה.

אנריקה "קיקה" רוזנבורט, מזכ"ל החלוץ למרחב, מספר: "מרטין כץ, רכז החינוך בתנועה, סיפר לנו על ההתרגשות של העולות החדשות לצאת בפעם ראשונה מהאולפן, להיפגש עם החברות שלהן המשרתות בצבא ולקיים ביחד קבלת שבת. אנחנו מצפים להמשיך לקבל עולים ועולות חדשים בהמשך השנה ולחבר אותם לחברה הישראלית. חזק ואמץ!".


באנר חשבשבת

סידור עבודה - לא מה שחשבתם

השבוע נפתחה תערוכת צילומים ועיצוב יוצאת דופן שצולמה בקיבוץ שער הגולן לכבוד יום הולדת 85 לקיבוץ, ותוצג בבית גבריאל בכנרת, לאורך חודש מרץ. בתערוכה ששמה "סידור עבודה" 12 צילומים גדולים ומרשימים, כמספר חודשי השנה
אדם עברי (מימין) המשתתף המבוגר ביותר בתערוכה וטים קמינגס (משמאל). צילום: ארז ביטון (Erezbit)
אדם עברי (מימין) המשתתף המבוגר ביותר בתערוכה וטים קמינגס (משמאל). צילום: ארז ביטון (Erezbit)

המיוחד והנועז בתערוכה הוא שהמצולמים, כולם בחורים, בגילים שונים מ- 39 עד 85, צולמו במקום עבודתם כמעט ללא בגדים על גופם בעירום מרומז, בדומה למודל הבריטי בסרט הקולנוע "נערות לוח השנה" Calendar Girls משנת 2003 בו מסופר על קבוצת נשים מבוגרות ממחוז יורקשיר בבריטניה שהצטלמו בעירום מרומז לאיסוף כספים עבור הבעל של חברתן החולה.

במודל הקיבוצי, השער-הגולני, צולמו הבחורים במקום העבודה שלהם – מטע בננות, מטע אבוקדו, רפת, מסגריה, מכוורת, תובלה, מחסן תיקון אופניים, חשמליה, מפעל תעשייה, משתלה, בריכת שחיה ובנגריה. המבוגר שבהם הוא אדם עברי בן ה- 85 והצעיר הוא בן רימר בן 39. הם הצטלמו תוך חשיפה אישית נועזת, לא דבר של מה-בכך בחברה שמרנית כמו קיבוץ. לצד כל צילום יוצג בתערוכה גם מידע תמציתי על החבר המצולם והענף בו עובד החבר.

הסיפור של התערוכה הוא הוקרה והערכה לאנשי העמל בחקלאות, בתעשייה ובענפי השרות לחברים, ואנשי העמל במושבים, בערים ובעיירות הפיתוח. 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה