דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

פותחים שנה בבתי הספר ובחינוך החברתי בקיבוצים. שפל חסר תקדים נקבע השבוע במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות. החלום שהפך למפגן פרגון המוני למען חיילים בודדים וגם השנה ממשיכים לבשל באהבה בחגי תשרי. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
פתיחת שנת הלימודים
 01/09/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

פותחים שנה בבתי הספר
ובחינוך החברתי בקיבוצים

ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, דבי ברא"ס: "פתיחת שנה מזמנת לכולנו התחלות, מעברים והמשכים, חיבורים קהילתיים וחברתיים במרחב האישי, הקבוצתי והקהילתי"
פותחים שנה בבתי הספר ובחינוך החברתי בקיבוצים
פתיחת שנת הלימודים בבית ירח

בבתים הקיבוציים, כמו בשאר הארץ, נשמו לרווחה הורים וילדים (כן, אנחנו יודעים שבסופו של דבר כבר "נמאס" לכם ולכן מהחופש) עם ההודעה על פתיחה סדירה של שנת הלימודים תשפ"ג.

חברי ותושבי הקיבוצים יודעים כי החינוך בצורת החיים הקיבוצית לא מתחיל ובוודאי לא מסתיים ביום הלימודים בבית הספר, וכמובן שעם פתיחת השנה גם החינוך החברתי הקיבוצי פותח את השנה החדשה בהתחדשות של מעבר בין "בתים", צוותים חדשים (בשאיפה לקביעות מירבית בהמשך השנה), מנהלות חינוך חדשות וכמו בכל שנה – ילדים שהגיעו עם משפחתם לקיבוצים במסגרת קליטה בקיץ האחרון.

ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס: "שוב ושוב מתקיימת התמודדות קהילתית של אתגר יצירת השגרה במציאות הפכפכה ומשתנה, ואז מגיע אחד בספטמבר - יום שהוא זמן חג והתרגשות לכולנו - ילדים ונוער, הורים ומשפחות, מנהלי ומנהלות חינוך הגיל רך והחינוך חברתי, הנהלות החינוך הקהילתיות והנהלות הקיבוצים".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "החינוך הקיבוצי הוא התשתית לקיומה של קהילה קיבוצית. היום, כשהחינוך הפורמאלי מתנהל במסגרות אזוריות, ההשלמה הקיבוצית מתקיימת במערכת החינוך החברתי".


באנר מרכז קליטה

שפל חסר תקדים נקבע השבוע במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות

בסוף השבוע הקודם פנו חברי "צוות 6" של ההנהגה החקלאית במכתב לראש הממשלה ולשרי האוצר והחקלאות, בו הם טענו כי אינם רואים כל טעם בהמשך הידברות, לאחר שגם הטיוטה השנייה להסכם בנושא הצומח מדגישה את הפערים בין הסיכום המקורי למה שנכתב בפועל. אם לא די בכך, השבוע התגלה כי מנכ"לית משרד החקלאות או אחד מאנשיה צילמו ללא רשות וידיעה את מסך הפלאפון של אבשלום וילן במהלך המו"מ שהתקיים בנוגע לרפורמה והעבירו לתקשורת
צילום עודד פורר: יניב מורוזובסקי/103fm. צילום נעמה קאופמן-פס: ענבל מרמרי
צילום עודד פורר: יניב מורוזובסקי/103fm. צילום נעמה קאופמן-פס: ענבל מרמרי

כזכור, לאחר שהובהר לשר האוצר ליברמן ולשר החקלאות ופיתוח הכפר פורר כי הטיוטה הראשונה להסכם איננה תואמת במאומה לסיכום שנערך בלשכתו של יו"ר הכנסת, נשלחה בשבוע שעבר טיוטה שנייה להסכם בנושא הצומח. אולם, לאחר קריאת הטיוטה השנייה התברר כי גם התיקונים שנערכו בה מזעריים ומדגישים ביתר שאת את הפער בין הסיכום המקורי, לבין הטיוטה שנשלחה. כל ה"גזרים" שהובטחו מותנים פתאום בטיוטה באישור עתידי כלשהו שאין לדעת מתי וכיצד יתקבל. לעומת זאת, ככל שהדברים נוגעים לסעיפי הגנת הצומח אין ניסוחים פתלתלים כדוגמת "גורמי המקצוע באגף התקציבים ימליצו" או "שגורמי המקצוע במשרד ראש הממשלה יפעלו", אלא שהדברים חדים וחותכים.

בסוף מכתבם, מציינים חברי צוות 6 כי "לאור כל האמור לעיל, וכפי הנראה מסיבות משפטיות שאינן בשליטתכם, הרי שאיננו רואים כל טעם בהמשך הידברות, ועל כולנו להמתין לממשלה הבאה עת יחודשו השיחות. האחריות לפערים התהומיים בין הסיכום שהושג אצל ח"כ מיקי לוי לבין הטיוטה האחרונה שנשלחה אלינו מונחת לפתחכם. יש לעצור מיידית את המשך הפחתת המכסים, עד אשר נגיע להסכם אשר יבטיח את עתידה של החקלאות הישראלית והייצור המקומי".

השבוע, התברר שגם בטריקים מלוכלכים לא בחלו בצמרת משרד החקלאות. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, נדהם לגלות כי במהלך המו"מ שהתקיים בין נציגי ארגוני החקלאים לבין משרדי החקלאות והאוצר, מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, או אחד מאנשיה, עמדו מאחוריו וצילמו את מסך הטלפון הנייד שלו, בעת שהתכתב עם בכיר במשרד. הדבר נודע לאחר שעיתונאית פנתה לוילן לצורך קבלת תגובה על הדבר, ככל הנראה עבור "תחקיר" שנועד לפגוע בבכיר במשרד החקלאות שממשיך לקיים קשרים מקצועיים עם נציגי החקלאים, בניגוד להוראה שנתנה קאופמן-פס.

וילן פנה השבוע במכתב זועם לשר החקלאות ודרש ממנו לפטר את מנכ"לית משרדו בעקבות מקרה זה, ובמקביל פנה ליועצת המשפטית לממשלה ולנציב שירות המדינה כדי שיפתחו בחקירה פלילית ומשמעתית נגד המנכ"לית. וכך כתב וילן לשר: "הדלפת צילום מסך הטלפון הפרטי שלי על ידי פקיד ציבור הינו מעשה בריוני ונלוז מהסוג השמור למשטרים אפלים. כאשר מנכ"לית המשרד פועלת בניגוד לחוק למען חיסול חשבונות פנים-משרדי, אבד האמון הבסיסי בין נציגי החקלאים ובין המשרד. בשם הנהגת החקלאים אני אומר לך: זהו שפל חסר תקדים ביחסי משרד החקלאות איתנו. האם הכל כשר במאבק של מנכ"לית משרד החקלאות נגד חקלאי ישראל? זוהי בושה לכל אדם שמצפה מהשלטון ומנציגיו לפעול בשקיפות ובהוגנות".


באנר ביטוח חקלאי

חלום שהפך למפגן המונים
למען החיילים הבודדים

חלום של שני חברי נגבה ליום כיף הפך לאירוע התנדבותי גדול בבריכת קיבוץ חצור. "כשהמון אנשים טובים עושים דברים טובים למען החיילים הבודדים, תחושת המעטפת והחיבוק האזרחי מעניקה להם כוח להתמודד עם אתגרי העלייה לארץ והצבא"
תמונה קבוצתית של החיילים והמארגנים

ביום שישי האחרון התקיים בבריכה של קיבוץ חצור אירוע יוצא דופן במסגרת פרגון הקיץ הקבוע לחיילים הבודדים בקיבוצים. אתם בטח שואלים את עצמכם מדוע הפעם זה היה יוצא דופן, הרי מעת לעת מתקיימים אירועים כאלו? מהסיבה הפשוטה: מה שהחל כחלום קטן של חברי קיבוץ נגבה, אורית וליאור שמר, גדל והתעצם ונהפך לאירוע התנדבותי ומעורר השראה לא פחות, בו לקחו חלק עשרות אנשים, גופים ועסקים. מי בתרומת בשר, מי בהתנדבות והכנה, מי אשר על המוזיקה, מי אשר על העריכה והחיסול, והכל - בנעימות ובהצדעה לחיילנו הבודדים.

באירוע נכחו בעיקר חיילים גרעיני צבר שבאזור - צרעה, קבוצת יבנה, ארז ושני גרעינים מקיבוץ חצור, כמו גם חיילים בודדים מאשדוד ורחובות. בסה"כ הגיעו כ-103 חיילים, ועולים חדשים שרק השבוע הגיעו לארץ לעשות עלייה ולהתגייס וכבר זכו לקבלת פנים שכזו. שיא ההתרגשות היה כשחניך אחד מגרעין צבר חצור הגיע ישירות מנתב"ג למסיבה – ללא ספק הפתעה שלא חיכה לה.

יעל אייזנר רכזת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית: "כשהמון אנשים טובים עושים דברים טובים למען החיילים הבודדים, תחושת המעטפת והחיבוק האזרחי מעניקה להם כוח להתמודד עם אתגרי העלייה לארץ והצבא. כשכל הפלא הזה מתרחש עם החיילים הבודדים שלנו בקיבוצים, הם מבינים איזה בחירה מצוינת עשו כשבחרו בקיבוץ. איציק עוז ואני מודים לכל מי שתרם מזמנו ממרצו, מכספו ומעסקיו ובא ברוח טובה ובלב אוהב לפנק את חיילנו. עשיתם לנו אירוע בלתי נשכח, לימדתם אותנו חווית בשר אחרת והוכחתם כמה טוב יש בעם ישראל וכמה ערבות הדדית. בימים אלו זו מתנה אמיתית לכולם!".


באנר משקארד

ממשיכים לבשל באהבה

זו השנה השלישית שהתנועה הקיבוצית ותנועת הקיבוץ הדתי מובילות את מיזם "מבשלים באהבה" כהמשכיות למסורת קהילתית של התנדבות ותרומה לזולת. המזון שיבושל וייתרם, יארז וישונע על ידי הקיבוצים בחגי תשרי למקלטי נשים מוכות, בתי תמחוי, ניצולי שואה, פנימיות, אנשים עריריים, משפחות ומסגרות נוספות אשר
זקוקות לסיוע
פותחים שנה - מבשלים באהבה

מיזם "מבשלים באהבה" הינו מיזם קהילתי אשר מטרתו בישול לנזקקים בחברה הישראלית, תוך עשייה קיבוצית משותפת למען האחר. המיזם נולד בעת משבר הקורונה בשנת 2020 בהובלת התנועה הקיבוצית ותנועת הקיבוץ הדתי. במסגרת המיזם, בושל מזון בבתיהם של חברי הקיבוצים ובחדרי האוכל, תוך שיתוף כלל הקהילה הקיבוצית, מילדי החינוך הבלתי פורמלי והנוער ועד אחרון החברים שבישל את מטעמי ביתו לאחר. 

המזון שנתרם, נארז ושונע על-ידי הקיבוצים למקלטי נשים מוכות, בתי תמחוי, ניצולי שואה, פנימיות, אנשים עריריים, משפחות ומסגרות נוספות אשר זקוקות לסיוע. התרומה נעשתה בתיאום עם הנתרמים או עם עמותות שמססיעות להם. חלק מהקיבוצים התורמים יצרו בעקבות ההצטרפות למיזם בשנת 2020 קשר הדוק ומתמשך עם אותן מסגרות נזקקות שנרקם במהלך השנים ועד היום. בקיבוצים: נען, מבוא חמה, מעגן מיכאל וגן שמואל מיזם זה הפך לשגרה של התנדבות ותרומה.

שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים מטעם התנועה הקיבוצית: "אנו רואים במיזם זה אבן דרך קהילתית לנתינה על בסיס חוויה משותפת. שיתוף הפעולה המוצלח בין התנועות הקיבוציות מאפשר את המשכיות המסורת של ההתנדבות והתרומה לזולת". 


באנר אפיקים לשירות הציבורי - מחזור ד'

כל מה שאתם צריכים לדעת על פסגת צעירי וצעירות הקיבוצים ה-3

פסגת צעירי וצעירות הקיבוצים השלישית במספר של רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית כבר מעבר לפינה, ואנשי "הרשת" התפנו לענות על כל השאלות שעולות. מה זה פסגת הצעירים והצעירות? למי האירוע מיועד? מתי הוא קורה? למה לי לבוא? צפו בסרטון (בלחיצה על התמונה) ותקבלו תשובות לשאלות אלה ועוד 

האירוע השנתי של רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית מתקרב בצעדי ע-נ-ק. לאור הצבעת הקהל, אלו הנושאים שבהם ידונו בפסגה הצעירים והצעירות ה-3: 

  • "המרחב הציבורי קורא לנו" - פוליטיקה מוניציפלית וארצית
  • ועדות צעירים כמנוע לפיתוח ומעורבות קהילתית
  • "הקהילה הקיבוצית 2048" - הדור הבא מעצב את הקיבוץ העתידי
  • "כאן ביתי" - עתיד הבנייה והדיור בקיבוצים

יום ו׳ 16.9 | קיבוץ שדות ים (בית חנה סנש) | 09:30

הכניסה ללא תשלום ובהרשמה מראש. להרשמה >>> לחצו כאן

מוזמנים.ות לבוא עם בגדים נוחים ולא לוותר גם על רחצה בחוף - את האירוע הזה אסור לכם.ן לפספס!


באנר פסגת צעירי וצעירות בקיבוצים ה-3

תמונת השבוע: על הטרקטור לכיתה א'

העולים לכיתה א' בשדה נחמיה על הטקרטור בדרכם ליום הראשון בבית הספר. צילמה: אדוה ריבר
העולים לכיתה א' בשדה נחמיה על הטקרטור בדרכם ליום הראשון בבית הספר. צילמה: אדוה ריבר

טקס הטרקטור בקיבוץ שדה נחמיה הינו מסורת רבת שנים, כאשר ילדי הגן היו עוברים על זרועותיהם של הבוגרים במן "כיסא שבת" מן הגן לבית הילדים. ברבות השנים עבר בית הספר מהקיבוץ, והטרקטור והעגלה המקושטת היו מובילים את התלמידים כל הדרך עד לכניסה לבית הספר שבכפר בלום.

כיום, הורי וילדי העולים לכיתה א' נפגשים ערב לפני בבתי הילדים של החינוך הבלתי פורמלי לקשט את העגלה ולמחרת הטרקטור מוביל אותם מבית הילדים עד לתחנת ההסעה, בליווי ההורים הקהילה. מסורת מרגשת שנהנים ממנה בכל שנה.

כתבה, צילמה והתרגשה עם הילדות, הילדים וההורים הדומעים: אדוה ריבר 


פייסבוק התנועה

מקלים על הצעירים והצעירות את המעבר מהשירות הצבאי בחזרה לחיי הקיבוץ

בשבוע שעבר התקיים, בפעם השלישית לשנת 2022 (!), מפגש של הפורום הארצי לוועדות הצעירים והצעירות בקיבוצים של רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית. הפעם, נושא המפגש היה "ממדים לאזרחות בקיבוץ", שדן במעבר הלא פשוט של הצעירים משירות הצבאי הנוקשה והברור לחיים המבלבלים יותר ומלאי האפשרויות באזרחות, ובייחוד לחיים הבוגרים בקיבוץ ובקהילה
צילום מסך של הזום

במפגש, שהיה בשיתוף מחלקת הביטחון של התנועה הקיבוצית, דנו המשתתפים על איך הצעירים והצעירות שזה עתה השתחררו מהצבא חוזרים ומשתלבים בקהילה ממנה באו, הקשר בין ועדת הצעירים לתחום החיילים המשוחררים, איך להכין עבורם קרקע נוחה לנחיתה, פיתוח אישי, חיבור לקהילה, זכויות וחובות.

להקלטת המפגש וחומרים מוזמנים ומוזמנות לפנות לרותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים:
 rotem@tkz.co.il 

כמו כן, מוזמנים.ות להירשם למפגש הבא שיעסוק בקליטה וצעירים, בשיתוף אגף חברה וקהילה ורכזי הקליטה בקיבוצים.


באנר מרכז קליטה

קול קורא - מלגה לכותבי עבודת מחקר בנושאי החינוך בתנועה הקיבוצית

גם השנה יוצא לדרך קול קורא לכותבי עבודות מחקר בנושאי החינוך הקיבוצי, והפעם מוצעות שלוש מלגות בסך 4000 ₪ כל אחת, לסטודנטים לתארים מתקדמים
קול קורא - מלגה לכותבי עבודת מחקר בנושאי החינוך בתנועה הקיבוצית

אגף חינוך בתנועה הקיבוצית שואף לעודד מחקר בנושאי החינוך הקיבוצי, הן בתחומי הגיל הרך והגן הקיבוצי והן בתחומי החינוך החברתי-קהילתי בקיבוץ. לכן, הוחלט באגף להעניק שלוש מלגות מקרן הרצפלד בסך 4000 ₪ כל אחת, על עבודת מחקר מקיפה שנכתבה בנושאים אלו.

את הבקשות זכאים להגיש חבר/ת או בן/בת קיבוץ שהינם סטודנטים לתארים מתקדמים. הבקשה היא עבור עבודת מחקר שנכתבה במסגרת התואר בשנתיים האחרונות, הוגשה וקיבלה ציון. את העבודות שיבחרו לקבלת המלגה, נפרסם במגוון המדיות של התנועה הקיבוצית ומקבלי ומקבלות המלגה יעבירו הרצאה על נושא העבודה באחד מהפורומים של האגף.

שלבים בהגשת הבקשה:

  • מילוי טופס בקשה הכולל את תקציר העבודה עד לתאריך 1/11/22 - בקישור זה
  • לאחר מילוי הטופס, יש לשלוח העבודה לדוא"ל: osnat.h@tkz.co.il,
    עד לתאריך 10/11/22
  • החלטת הוועדה למקבלי ומקבלות המלגות תינתן במהלך חודש דצמבר 2022

באנר פסגת צעירי וצעירות בקיבוצים ה-3

קול קורא לקבלת מלגות לעידוד דור חדש בענפי החקלאות הקיבוצית

אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית מבקש לעודד דור חדש בענפי החקלאות הקיבוצית ומעניק מלגות בסך של
3000 ₪, כל אחת
נער מגבעת חיים מאוחד מסייע לקטיף בפרדס

מי זכאי למלגה?

 חבר/ת או בן/בת קיבוץ, שלומד/ת חקלאות ונושאים הקשורים לחקלאות ומעורב/ת באופן פעיל בענף חקלאי בקיבוצו/קיבוצה.

איך ניתן לקבל?

יש לשלוח קורות חיים, אישור לימודים והמלצת מרכז.ת משק לדוא"ל: hr@tkz.co.il, עד לתאריך 31.10.22.


*** לועדת המלגות של התנועה הקיבוצית שיקול דעת מוחלט בבחירת הזכאים למלגה.


באנר משקארד

כנס חגיגי לרגל שנת ה-50 ליד טבנקין

כנס חגיגי לרגל שנת ה-50 ליד טבנקין - הקיבוץ: בית-דרך-זיכרון-זהות

יום שלישי, 6 בספטמבר 2022, י' באלול תשפ"ב, ביד טבנקין, סמינר אפעל - רח’ היסמין 1, רמת אפעל.

בשעות 16:00 – 17:15 – חלק ראשון: הוקרה לאנשי ומוקירי יד טבנקין לדורותיהם
בשעות 17:15 – 21:15 – כנס פתוח לציבור הרחב: סופרים ויוצרים מתבוננים על הקיבוץ ועל היצירה הקיבוצית בפרספקטיבות שונות

ביד טבנקין חוגגים ומחפשים אתכם לומר תודה: זה יובל שנים שיד טבנקין מספרת את הסיפור המיוחד של ההתיישבות השיתופית ותרומתה לכינונה של מדינת ישראל. ממש כמו סיפורו של הקיבוץ, רבים וטובים היו שותפים לדרך הזו ב-50 שנות קיומו של המוסד ואנחנו רוצים לומר תודה בכנס. נשמח שתעזרו לנו לאתר בסביבתכם את אלו שהיו שותפים למסע הזה או את בני משפחותיהם, ולהעביר להם את המסר שאנחנו מבקשים להוקיר אותם על השותפות והעשייה לאורך הדרך, ונשמח לראותם בכנס, וגם אתכם.

הכניסה ללא תשלום אך מחייבת הרשמה מראש.

לצפייה בתכנית הכנס המלאה: לחצו כאן
להרשמה לכנס: לחצו כאן

לפרטים נוספים: נעמיקה ציון - 054-7689181; nomika@migvan.org.il


באנר ביטוח חקלאי

הזמנה להשתתף בכנס השנתי ה-10 של פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה

פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה יקיים את הכנס השנתי שלו לשנת 2022 - תשפ"ב, העשירי במספר, בעוד שבועיים בגבעת חביבה. כמו בכל שנה, בכנס בן היומיים יינתנו הרצאות ממגוון תחומים מרתקים, מתולדות האומנות הקיבוצית ועד ה"טרנספר" בבית אלפא, עבור בהיסטוריה, סוציולוגיה והכלכלה הקיבוצית ועוד
 
לוגואים

הכנס השנתי מאפשר למפות ולהציג את מצב המחקר בנושאים שהפורום עוסק בהם, בבחינת "מאין באנו ולאן אנו הולכים", ובכלל זה פירות המחקרים שנעשו בחסות מכוני המחקר הקיבוציים. הכנס פתוח לקהל הרחב במטרה לאפשר לציבור המתעניין בנושאי המחקר של הפורום להתוודע למצב המחקר ולהכיר את פירותיו. הכנס משמש גם  הזדמנות לגיבוש והחלפת דעות ויוזמות

הפורום הכולל חוקרים פעילים מדיסציפלינות שונות העוסקים בשאלות סביב העבר, ההווה והעתיד של הרעיון השיתופי בכלל והרעיון הקיבוצי בפרט הוא פרויקט אקדמי משותף ליד טבנקין, יד יערי, המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה והקתדרה לחקר תנועת העבודה בבית ברל.

מצורפת כאן תכנית הכנס, ואנו מזמנים אתכן/ם להשתתף בדיונים שיתקיימו גם בגבעת חביבה וגם דרך הזום.

 לחצו כאן להרשמה לכנס, קישור לזום וצפייה בחוברת הכנס.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 
 

הוספת תגובה חדשה