דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

ממשיכים להפגין: התנועה שותפה למטה המאבק בהפיכה המשטרית שהוקם. מה כבר ניתן לספר על מה שצפוי להיות בכנס ההנהגות ה-9? מקדמים בריאות ורפואה מונעת בקיבוצים. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
עוצרים את ההפיכה המשטרית
 19/01/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

נלחמים על הדמוקרטיה:
הוקם ׳מטה המאבק׳ בהפיכה המשטרית

שבועיים לאחר הכרזת שר המשפטים לוין על התכנית לשינוי מערכת המשפט וריסוק הדמוקרטיה, אשר הביאה להתנגדות אזרחית חסרת תקדים מכל קצוות הארץ, הודיעו הבוקר כלל הארגונים, הגופים האזרחיים והקבוצות וההתארגנויות העצמאיות, וותיקות וחדשות, המתנגדות להפיכה המשטרית, על הקמת מטה מאבק משותף לעצירת התכנית. במוצאי שבת הקרובה ממשיכים לצאת להפגין!
הזמנה להפגנה

ההודעה על הקמת המטה מגיעה יומיים לפני הפגנת הענק והצעדה המתוכננת במוצ"ש בשעה 19:00 ברחוב קפלן בתל אביב, ומחאות נוספות שיתקיימו בחיפה, ירושלים, באר שבע ועוד מקומות. במטה שותפים כלל המחאות  נגד ההפיכה המשטרית הפועלות בשבועות האחרונים, וביניהם: מחאת הגלימות השחורות, מחאת ההייטקיסטים, מחאת הסטודנטים, ארגוני הלהט״ב, שדולת הנשים, תנועות המחאה, מפקדים למען בטחון ישראל, ישראל חופשית, התנועה הקיבוצית, דיקאני המשפטים, מחאת החובלים, מחאות המשפטיים ובאקדמיה וגופים נוספים. 

המטה יארגן את ההפגנות השבועיות ויספק כלים למחאות השונות להגביר את המאבק העצמאי של כל אחת מהן נגד ההפיכה. כחלק מההתארגנות, המטה יוצא בקמפיין מימון המונים וקורא לציבור הרחב לתרום על מנת להקנות למוחים את מיטב הכלים למלחמה על הדמוקרטיה הישראלית. לרישום להסעות מסובסדות להפגנה ברחוב קפלן: לחצו כאן. רוצים להזמין אוטובוס כקיבוץ או מספר קיבוצים באיזור: יורי קנדל 054-3237722.

ממטה המאבק נמסר: ״מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים על הבסיס של השיטה הדמוקרטית שלה. מול המתקפה הזאת קמה מחאה חסרת תקדים בציבוריות הישראלית שכוללת חלקים מכל קצוות החברה הישראלית ומהמגזר העסקי. זהו המאבק החשוב ביותר של דורנו ואין לנו ברירה אלא לנצח אותו. המטה יאפשר כלים לכלל ההתארגנויות השונות להשמיע את קולן במלחמה על הדמוקרטיה. חייבים לעצור את ההפיכה המשטרית".


באנר כנס ההנהגות התשיעי - ההרשמה החלה

"אני לא רוצה אפילו לדמיין איך החיים שלי היו נראים בלי הבג''צים האלו,
כנראה שאחרת לגמרי"

בין הנואמות בהפגנת ההמונים שהתקיימה במוצאי שבת בתל אביב כנגד ההפיכה המשפטית המתוכננת, הייתה גם רס"ן במיל' אורה פלד נקש, בת וחברת קיבוץ רמת דוד והאישה הראשונה שסיימה קורס חובלים בזכות הבג"צים שהגישו אליס מילר והילה שחר. קראו והפיצו את דבריה החשובים
אורה פלד נקש בהפגנה במוצ"ש (מימין) ובשירותה הצבאי כחובלת הראשונה (משמאל)
אורה פלד נקש בהפגנה במוצ"ש (מימין) ובשירותה הצבאי כחובלת הראשונה (משמאל)

נולדתי בקיבוץ רמת דוד, בעמק יזרעאל. בתור ילדה חלמתי להיות טייסת אבל זה היה חלום שלא היה יכול להתגשם עד שהגיעה אליס מילר. והבג''צ שנקרא ''בג''צ אליס מילר''. בזכות הפסיקה הזו החלום שלי נהיה אפשרי. אמנם לא התקבלתי לקורס טיס, אבל התקבלתי לקורס חובלים, במחזור הראשון שנפתח לנשים. זה היה בזכות נערה בשם הילה שחר שעתרה גם היא לבג''צ, וצה''ל נעתר לה ללא צורך בפסיקה.

שירתי את המדינה האהובה שלי בשנת שירות ואחר כך בחיל הים במשך שש שנים, ואני משרתת גם היום במילואים, כי אכפת לי מהמקום הזה. אני לא רוצה אפילו לדמיין איך החיים שלי היו נראים בלי 2 הבג''צים האלו. כנראה שאחרת לגמרי. אני חוליה בשרשרת ארוכה ולא נגמרת של נשים ישראליות שהן חלק חיוני מביטחון המדינה.

אנחנו הולכות ונשארות בכל המקומות שבהם מתקבלות ההחלטות. אני לא רק חובלת ולוחמת. אני אזרחית, אישה, אמא, בת זוג, אחות ובת. אני מחוברת בשרשרת גם לכל אישה שמבקשת את החופש לחיות את החיים האלו בלי להירצח, להיאנס או להתחבא. הביטחון שלנו במדינה נמדד בביטחון האישי של כל אחד ואחת לחיות פה בשוויון, בכבוד, בצדק. הזכות לחיים עצמם.

באתי לכאן הערב כי אני מרגישה שהערכים האלו בסכנה. ההפיכה המשטרית הזו מסכנת אותם. הגעתי לכאן היום כי אני מאמינה שנוכל להשיג כל מה שנחלום עליו - כל אחד ואחת מאיתנו לבד, אבל במיוחד כשאנחנו עומדות ועומדים ביחד. תסתכלו ותראו אותנו. תקשיבו ותשמעו. אני מקווה שנצליח יחד למנוע את הקרע שהממשלה הזו מתכוונת לקרוע במדינה. אנחנו כאן כי עוד לא אבדה תקוותנו אנחנו כאן כי אנחנו התקווה!


באנר מרכז קליטה

המקום שבו הכל קורה: ההרשמה לכנס הנהגות הקיבוצים ה-9 בעיצומה!

מנהל.ת בקיבוץ, לכנס הנהגות הקיבוצים התשיעי כבר נרשמת? אל תפספסו הזדמנות של פעם בשנה לפגוש עמיתות ועמיתים מכל הארץ לשלושה ימים של למידה ותכנים רלוונטיים, שיח, רישות, השראה ומילוי מצברים
מודעה מעודכנת של כנס הנהגות הקיבוצים ה-9

כנס הנהגות הקיבוצים התשיעי יתקיים במלון לאונרדו קלאב ים המלח בימים שלישי-חמישי, 21-23 בפברואר 2023. הכנס מושך אליו מדי שנה כ-500 יו"רי קיבוץ, מנהלי.ות קהילה, מזכירי.ות קיבוצים ומנהלי.ות מש"א למפגש בן שלושה ימים שנוגע בנושאים שעל סדר היום של הקיבוצים והחברה הישראלית, מאפשר מפגש ושיתוף מתוך חוויית התפקיד, למידה והעשרה וגם, לא פחות חשוב – חוויה והנאה.

טעימה ממה שמחכה לנו בכנס השנה (רשימה חלקית):

  • מושבי בחירה שיעסקו בנושאים הכי חמים שמעסיקים אותנו: זהות קיבוצית, אתגרי החקלאות, תרבות השיח, מערכת החינוך והקהילה הקיבוצית, צמיחה ושיוך והשפעתם על הקיבוץ העתידי, פיתוח מנהיגות מקומית, הקיבוץ  בציבוריות הישראלית, ושילוב בין דורי.
  • פרספקטיבות מגוונות על הקיבוץ: שיחה עם אסף ענברי על "הספר האדום", פאנל "עושים רוח" על תרבות ויצירה בקיבוץ, הרצאות טד על זהות יהודית-קיבוצית עכשווית, מעגלי שיח "מדברים קיבוצית" ומרחב פתוח בנושא המציאות החברתית והפוליטית בישראל ותפקידנו כהנהגה בתוכה.  
  • מבט ודיון על ישראל היום: מפכ"ל המשטרה לשעבר, רנ"צ רוני אלשיך, ירצה על מנהיגות מאפשרת בישראל 2023, ועוד נשות ואנשי ציבור ופוליטיקאים.ות.
  • הרצאות העשרה מקצועיות: ד"ר שמעון אזולאי על מיתוס האושר והולדת המשמעות, שירלי יובל על חשיבה חיובית, ואסף גרנות על מהפיכת הקשב.
  • ובשביל הרוח, הנשמה (וגם הגוף): "להתחיל את הבוקר טוב" – ריצה, הליכה מדיטטיבית, התמקדות ויוגה, ומופעי ערב: דני סנדרסון, גורי אלפי, וכמיטב המסורת, בירה ונשירה עם דגן יראל.  

מומלץ מאוד להגיע לכנס יחד עם שותפי ושותפות תפקיד מהקיבוץ (כי יהיה קשה לבחור לאיזה מושב בחירה ללכת וככה תוכלו להתפצל...). מהרו להירשם, מספר המקומות מוגבל!

להרשמה: לחצו כאן


באנר משקארד

לקחת פסק זמן ו*כן* לחשוב

תפקידי הנהגת הקיבוץ בסביבה משתנה והובלת תהליכים, עמדו במוקד כנס בן יומיים בהובלת המטה השיתופי בתנועה הקיבוצית, בו לקחו חלק 40 מזכירים ומנהלות קהילה מ-22 קיבוצים שיתופיים מרחבי הארץ שהדרימו לחבל אילות. מהסקר הקיבוצים השיתופיים השנתי שפרסם השבוע המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי עולה כי בסוף 2022 נרשמו 36 קיבוצים שיתופיים ושיזוריים
משתפים מסביב למדורה בנאות סמדר. כנס המטה השיתופי
משתפים מסביב למדורה בנאות סמדר

הכנס התקיים בימים שני ושלישי בקיבוצים קטורה ונאות סמדר, וכחלק מתפיסת העבודה של המטה השיתופי (בשיתוף הקיבוץ הדתי), בהובלת יניב הגי (בארי) ודניאל (דניטו) ונגרובסקי (זיקים), נעשו תכנון הכנס והובלתו בשיתוף עם מזכירי הקיבוצים ומנהלי הקהילה. 

הנושא המרכזי שנבחר ועבר כחוט השני בשני ימי הכנס היה הנהגת קיבוץ בסביבה משתנה, ותפקיד ההנהגה בהובלת תהליך 'שינוי', תוך התמקדות באופן קבלת החלטות (הכרעה מול הסכמה), בשמירה על מסגרת בעולם של חוסר גבולות, בגיוס צעירים לתפקידי הנהגה, ובניהול קצב השינוי. הנושאים נדונו בשיחות עומק, בשיקוף מצבים באמצעות תיאטרון פלייבק ובהרצאות קצרות. יניב הגי מסביר כי "הגיוון במתודות נועד לא רק לאפשר מפגש מעניין, אלא גם לתת כלים שאפשר לקחת הביתה לקיבוץ ולהיעזר בעת הצורך".

הסיור בקטורה שפתח את הכנס המחיש למשתתפים את שילובם ויישומם, הלכה למעשה, של ערכי קיימות ופלורליזם ב"מכון הערבה ללימודי סביבה", במפעל האצות, בקרן "קולות" וביחסים הייחודיים בין דתיים לחילוניים, החולקים בקטורה מרחב משותף הרמוני. בנאות סמדר נערכה היכרות עם שגרות החיים המיוחדות של חברי הקיבוץ - הליכה מדיטטיבית בעת הזריחה במדבר, תה מסביב למדורה, אכילה דמומה בחדר האוכל השיתופי והשתתפות בשיחת הבוקר היומית.


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: דבש ניגר מריח הדרים

מכולות עם הדרים. צילום: גיא שמואלי
מכולות עם הדרים. צילום: גיא שמואלי

סוף עונת התפוזים עדיין לא כאן והקטיף בעיצומו. בתמונת הרחפן של הצלם המחונן גיא שמואלי ממשמר השרון ניתן לראות את המכולות עמוסות ההדרים מפרדסי עמק חפר. לצילומים נוספים של גיא: https://www.facebook.com/GuyShmueliPhotography.


פייסבוק התנועה

יוצאים מגבולות הקיבוץ כדי
להשפיע במרחב האזורי

השבוע התקיים המפגש המסכם של המחזור השני בתכנית ״המסלול – מנהיגות העתיד במרחב האזורי״ מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית והמועצה הציונית בישראל. 14 קיבוצניקים וקיבוצניקיות מרחבי הארץ השתתפו בתכנית במטרה לרכוש ידע וכלים שיסייעו להם לקחת אחריות ולהשפיע על המרחב האזורי שבו הם חיים
משתתפי ומשתתפות תכנית המנהיגות האזורית יחד עם מוביליה, רותם שניצקי ונטע אראלי בן אור
משתתפי ומשתתפות תכנית המנהיגות האזורית יחד עם מוביליה, רותם שניצקי ונטע אראלי בן אור

התכנית כללה תשעה מפגשים שבועיים שהתקיימו בבית התנועה הקיבוצית ועסקה בהיכרות מעמיקה עם הגופים הרלוונטיים במרחב האזורי בדגש על המועצות האזוריות והארגונים הכלכליים. המשתתפים רכשו ידע על המרחב הקיבוצי והאזורי שעסק בהיבטים הכלכליים והמבניים של השלטון המקומי והאזורי, ובהיכרות עם התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי. את התכנית הובילו בצוותא רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה ונטע אראלי בן אור (העוגן), חבר הרשת.

במהלך התכנית, המשתתפים עברו תהליך של בחירת פרויקט אזורי, פרויקט שנותן מענה לצורך אזורי שקיים בשטח. כדי לסייע להם להוציא לפועל את הפרויקט, הם עברו סדנא, קיבלו כלים וצוותו למנטורים. בנוסף לכך, בעוד כחודש יוכל מי שיהיה מעוניין להגיש בקשה לוועדת תמיכה של התכנית, בכדי לקבל משאבים ראשונים להוצאת הפרויקט לפועל.

רותם שניצקי סיכמה: "באמצעות התכנית יצרנו תשתית ללמידה, לרכישת כלים וחיבורים לצעירי וצעירות הקיבוצים שרוצים להרחיב את העשייה והתרומה שלהם מעבר לגבולות הקיבוץ, אל המרחב האזורי. אנו עדים להשפעה של המועצות האזוריות והמרחב האזורי על חיינו ומעוניינים לראות גם את הדור הצעיר משתלב בעשייה ומוביל במקומות אלה. אני בטוחה שנראה את מסיימי ומסיימות התכנית, כל אחת ואחד בדרכו מוביל עשייה ציבורית, נכנס לוועדות, למליאות המועצה ולתפקידי מפתח במרחב האזורי. תודה לשותפים שלנו מהמועצה הציונית בישראל על השותפות והאמון בתכנית, מחזור הבא כבר בפתח".


באנר כנס ההנהגות ה-9 נפתחה ההרשמה גודל שונה

גם השנה - ממשיכים להכשיר מובילי ומובילות תחום צעירים

בשנים האחרונות, עם חזרתם של הבנות והבנים והצטרפותן של משפחות חדשות מבקשים הקיבוצים ללמוד ולהכיר את הדור הצעיר, במטרה לשלבו בצורה מיטבית בקהילה הקיבוצית ולחזק אותה. ביום שני בערב התקיים במועצה האזורית מנשה מפגש עמיתים והכשרה בנושא, במסגרת שיתוף הפעולה בין רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ומרכז צעירים מנשה "הקונטיינר"
מפגש עמיתים והכשרה בנושא תחום הצעירים במוא"ז מנשה

במפגש השתתפו מובילי ומובילות תחום צעירים ביישובי המועצה, מנהלות קהילה וצעירים וצעירות שרוצים ללמוד את הנושא ולהקים ועדה בקיבוצם או יישובם. בחלק הראשון פגשו המובילים את הפסיכולוג הקליני אלעד גולן להרצאה על מאפייני דורות ה-Y וה-Z, השוני שלהם לעומת הדורות הקודמים וצרכיהם הייחודיים, ויחד עמו ניסו להבין מה באמת מעניין צעירים אלו. בהמשך המפגש התקיימה סדנא שכללה שיח על מעורבות ותחושת השייכות של הצעירים והצעירות בקהילה, מי קהל היעד, מדוע כדאי להקים ועדה/צוות צעירים ביישוב מהם האתגרים וההזדמנויות עבור הדור הצעיר בקיבוץ וביישוב.

המפגש הבא שיתקיים ביום שני הקרוב, 23.1, יעסוק בתפיסת התפקיד של מוביל או מובילת הוועדה, ייעוד ומטרות הוועדה, מהם אבני הדרך להקמת ועדה/צוות צעירים, מי הם השותפים ואיך רותמים צעירות וצעירים לעשייה ומעורבות. 

מוזמנים להירשם למפגש הראשון של הפורום הארצי למובילי ומובילות תחום הצעירים בקיבוצים שיתקיים בסוף החודש, 30.1, בזום. המפגש יעסוק בתפיסת תפקיד מוביל.ה ועדה ותחום הצעירים בקיבוץ. לפרטים: אורטל -  ortal.benharrosh@tkz.co.il 

 

החלק הקריטי של "החיים עצמם"

השבוע הסתיים מחזור נוסף של קורס האוריינטציה למנהלי בריאות ורווחה בקיבוצים. בקורס השתתפו 31 מנהלות ומנהלים חדשים, ובמפגש הסיום החגיגי הושק לוח שנה וירטואלי המציין את ימי המודעות וההסברה לקידום בריאות ורפואה מונעת. כמו כן פגשו המשתתפים את פרופ' חוה טבנקין מעין חרוד מאוחד, ממובילי תחום קידום בריאות במערכת הבריאות של מדינת ישראל
משתתפי ומשתתפות קורס האוריינטציה למנהלי בריאות ורווחה בקיבוצים עם צוות הקורס ופרופ' חוה טבנקין
משתתפי ומשתתפות קורס האוריינטציה למנהלי בריאות ורווחה בקיבוצים עם צוות הקורס ופרופ' חוה טבנקין

הקורס נוהל על ידי צוות בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, הכולל את יעל רז לחייני, ארנון בוכבינדר ועדי רמות, ובהנחיית חמוטל דויטשמן. קורס האוריינטציה למנהלי בריאות ורווחה חדשים הוא למעשה קורס "טעימות" בו נחשפים המשתתפים לנושאים השונים במערך הבריאות והרווחה שבהם יש יתרון לידע ולניסיון של מנהל התחום. בין הנושאים  הנלמדים בקורס: הכרת "שירותי בריאות כללית" על מוסדותיה השונים והסכם המסגרת המיוחד שיש לנו אתה כתנועה, המאפשר את הפעלת המרפאות בקיבוצים, מודל "זיקנה מיטבית בקיבוץ" שפותח בתנועה, הכרת ביטוח הבריאות הייחודי של התנועה בהראל, נושא הטיפול בבנים עם מוגבלויות המתחייב מתוקף תקנות הערבות ההדדית בקיבוץ המתחדש, תחום בריאות הנפש, נושא הנגישות ועוד.

תפקידו של מנהל בריאות ורווחה בקיבוץ הוא חשוב ומשמעותי מאוד. זהו תפקיד סגולי ומיוחד הקיים רק בקיבוצים, ומהווה את הביטוי הפרקטי האמיתי של הערבות ההדדית: תמיכה בחברים חולים או חברים במשבר, לצד טיפול בוותיקים ובקשישים. בשנים האחרונות עוד ועוד קיבוצים מבינים את משמעות התפקיד, חשיבותו ותרומתו לתחושת השלומות (wellbeing) של החברים והתושבים בקיבוץ. המשמעות של תובנה זו, היא הקצאת יותר משאבים למערך הבריאות והרווחה, לטיפול בוותיקים, למציאת פתרונות נגישות מותאמים לקבוצות האוכלוסיה השונות. לצד הטיפול בנושאי הפנסיה וביסוס הביטחון הסוציאלי.

"קידום הבריאות והרפואה מונעת", מציינת עדי רמות, ממחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, "הן מאבני הדרך של הרפואה במאה ה-21. הרפואה המודרנית מצאה פתרונות לבעיות רפואיות רבות אך לא מצאה ריפוי למרבית המצבים הכרוניים. על כן, קידום בריאות האוכלוסיה ומניעת מחלות, מהווים נדבך חשוב ברפואה היום. ניתן לעשות זאת על ידי העלאת מודעות, הדרכה, פעולות מניעה ראשונית ואיתור מוקדם".


באנר ביטוח חקלאי

מפגש זום של 'מורשת' על
אסופת השירה "קול דמי אחיך"
לקראת יום השואה הבינלאומי

מפגש זום של 'מורשת' על אסופת השירה "קול דמי אחיך" לקראת יום השואה הבינלאומי

מורשת - מכון לחקר השואה ע״ש מרדכי אנילביץ׳ - מזמין את כולם למפגש זום עם מיה ולנטיין ואוריאל לוי על אסופת השירה "קול דמי אחיך", החושפת את תופעת ההשמדה העצמית של האנושות. המפגש יתקיים ביום ראשון הקרוב, 22 לינואר, בשעה 19:00.

אסופת השירה "קול דמי אחיך", בעריכת מיה ולנטיין, חושפת את תופעת ההשמדה העצמית של האנושות. השירים שנבחרו מייצגים מגוון עמים ותרבויות שנקטלו ברצח עם (Genocide). השירה משקפת את השלכות התופעה על התרבות, השפה והזהות של עמים אלה. האסופה מביאה את נקודת מבטם של גברים, נשים וילדים שהם קורבנות של רצח עם. הכרך הראשון מוקדש לשואה ומובא בו ”השיר על העם היהודי שנהרג“ מאת יצחק קצנלסון ז“ל. הכרך השני מכיל יותר ממאה שירים מרחבי העולם, שנכתבו בעקבות אחת-עשרה רציחות עמים שהתחוללו במאות העשרים והעשרים ואחת, בשם דתות ואידאולוגיות שונות. 

להרשמה למפגש זום: https://t.ly/16sK
לדף האירוע בפייסבוק: https://fb.me/e/40uPSGO5a


באנר משקארד

מסע מחול - מופע סיום

להקת המחול הקיבוצית מזמינה אתכם למופע הסיום של "מסע מחול", מיצירותיו של רמי באר ויצירות מקוריות של ניקולס גרלו וסוג'ונג קים. יום שני הקרוב, 23.1.23, אולם זכרי בקבוץ געתון בשעות 18:00 ו-20:30. הזדרזו, נותרו כרטיסים אחרונים
רקדני להקת המחול הקיבוצית ב"מסע מחול - מופע סיום"

עלות כרטיס: 20  ש"ח

להזמנת כרטיסים להופעה בשעה 18:00https://www.eventer.co.il/xwzf7

להזמנת כרטיסים להופעה בשעה  20:30: https://www.eventer.co.il/8wzf7

למידע ופרטים נוספים בהודעת וואטסאפ לרוני: 0523799729


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה