דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

מחריפים את ההתנגדות להפיכה המשטרית. התנועה הקיבוצית לא תשתף פעולה עם הממשלה ושריה עד שלא ייעצרו בולמוס החקיקה ודרדור ישראל לעבר דיקטטורה. 25 שנות הליכה בתל"מ והכותנה צומחת שוב. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שיירת טרקטורים
 16/03/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן
 

גם הקיבוצים החריפו את ההתנגדות למהפכה המשטרית

גם היום (חמישי) הצטרפו הקיבוצים למאות אלפי אזרחים ואזרחיות מכל הארץ ב"יום החרפת ההתנגדות למהפכה המשטרית". במוצאי שבת ממשיכים להתייצב בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב ובעוד מאות מוקדים ברחבי הארץ. עד שננצח!
שיירת טרקטורים בעמק הירדן. צילום: גיא שרי

אם היה שביב של תקווה שהקואליציה תתעשת ותעצור את החקיקה לאחר שיוצג מתווה הנשיא, אז אתמול הוא התבדה מהר מאוד לאחר שראש הממשלה, השרים וכל חברי וחברות הקואליציה דחו ושללו באופן מיידי את מתווה הפשרה המאוזן שהציג הנשיא הרצוג. בהתאם לזאת, אין לנו ברירה אלא להמשיך בכל הכוח עם ההתנגדות למהפכה המשטרית שמקדמת הממשלה במטרה להכפיף את בית המשפט העליון והיועצים המשפטיים לגחמות הממשלה. 

גם הפעם אלפי קיבוצניקים וקיבוצניקיות לקחו חלק ביום החרפת ההתנגדות שכלל הפגנות בעשרות צמתים, מחלפים וערים, שיירות אופניים, רכבים וכלים חקלאיים, מיצגי נשים בהשראת סדרת הטלוויזיה "סיפורה של שפחה" וגם חסימה ימית של נמל חיפה.

כמדי שבת נמשיך להתייצב בהפגנות השונות ברחבי הארץ ובהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, שתתקיים כמדי שבת בשעה 19:00. בואו בהמוניכם עם דגלי ישראל! לחצו כאן לכל העדכונים ורשימת מוקדי ההפגנות באתר "ריסטרט ישראל"


באנר מיזמתון 2023

מזכ"ל התנועה הקיבוצית:
"עד שלא ייעצר בולמוס החקיקה ודרדור ישראל אל עבר הדיקטטורה, לא נשתף פעולה עם ממשלת ישראל ושריה"

ניר מאיר אמר את הדברים בפתח כנס הנהגות המושבים, הנערך בים המלח. "אל מול גל עכור של הפיכה משטרית, אנחנו בעד הדמוקרטיה, בעד מגילת העצמאות, בעד המדינה אותה הקימו ותיקי ההתיישבות, בעד המדינה בשבילה יצאנו לקרב, בעד המדינה בה גדלים ילדינו ונכדינו". מחר, חמישי, יתקיים יום התנגדות נוסף כנגד המהפכה המשפטית בכל רחבי הארץ
ניר מאיר נושא דברים בכנס הנהגות המושבים. בעד הדמוקרטיה
ניר מאיר נושא דברים בכנס הנהגות המושבים. בעד הדמוקרטיה

ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית תקף ביום שלישי בכנס הנהגות תנועת המושבים את ניסיון ההפיכה המשטרית, והודיע בשם התנועה הקיבוצית כי "עד שלא ייעצר בולמוס החקיקה ודרדור ישראל אל עבר הדיקטטורה, לא נשתף פעולה עם ממשלת ישראל ושריה". בדברים שנשא בפתיחת הכנס בים המלח, בירך מאיר את תנועת המושבים, העומד בראשה עו"ד עמית יפרח, ומשתתפי הכינוס מכל רחבי הארץ, וציין "זהו עבורי כבוד וזכות גדולה לדבר בפניכם".

בדבריו ציין מאיר "בניגוד לדברי כל השנים, השנה אתייחס גם למפריד, לא רק למשותף בין התנועה הקיבוצית למושבים, ואני מתנצל על כך מראש, אך כמעט הכל השתנה מאז התכנסתם כאן בשנה שעברה. אם בשנה שעברה שיתפנו פעולה באופן הדוק, נגד ממשלה "שלנו" שטעתה בניווט, הממשלה הנוכחית ידידותית למגזר החקלאי וההתיישבותי, אלא שזאת ממשלה שמחבלת אנושות בדמותה של מדינת ישראל. "אנחנו בחרנו צד" אמר מאיר, "אל מול גל עכור של הפיכה משטרית, אנחנו בעד הדמוקרטיה, בעד מגילת העצמאות, בעד המדינה אותה הקימו ותיקי ההתיישבות, בעד המדינה בשבילה יצאנו לקרב, בעד המדינה בה גדלים ילדינו ונכדינו. בשמי, בשם הרוב המוחלט של קיבוצי התנועה הקיבוצית אני משתף אתכם בהחלטתי: עד שלא ייעצר בולמוס החקיקה ודרדור ישראל אל הדיקטטורה – לא נשתף פעולה עם ממשלת ישראל ושריה". בסיום דבריו הביע מאיר תקווה כי "מדינת ישראל תשרוד את הימים הנוראיים האלה, למרות הכל".


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: שיעור באזרחות לשר החינוך

בוגרי ובוגרות השמור הצעיר מלמדים את קיש שיעור באזרחות. תמונה מעמוד הפייסבוק של לב ליטמן
מלמדים את קיש שיעור באזרחות. תמונה מעמוד הפייסבוק של לב ליטמן

הייתה תחרות קשה, אבל התמונה המנצחת של היום היא של חברי וחברות תנועת הבוגרים של השומר הצעיר, שבשעת בוקר מוקדמת התייצבו למיצג מחאה מול ביתו של שר החינוך, יואב קיש, בתל אביב במסגרת "יום החרפת ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית. המיצג כלל שיעור אזרחות "מעודכן" עם מורה בדמותו של שר החינוך, במהלכו החזיקו ה"תלמידים" ספרי לימוד אזרחות עם הכותרת "להיות נתינים בישראל, מדינה יהודית", במקום הכותרת של הספר המקורי שעמו לומדים לבגרות באזרחות "להיות אזרחים בישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית". הבוגרים אמרו כי "צעדי הממשלה דורסניים עד כדי כך שניתן לגרוס את חומרי הלימוד באזרחות כפי שקיימים - כי פשוט לא יהיה בהם שימוש".

גאים מאוד בתנועת השומר הצעיר, חניכיה ובוגריה שלוקחים חלק פעיל וחשוב במחאות ובהפגנות נגד המהפכה המשפטית!


פייסבוק התנועה

נמשכת התנופה בחבל אילות

130 יחידות דיור ייבנו בשנתיים הבאות בשישה קיבוצים בחבל אילות במסגרת פרויקט "בית חדש בערבה". הקרן התנועתית "קמ"ע" סיפקה ערבויות להלוואות שנטלו הקיבוצים מהבנקים למימוש הבנייה
הנחת אבן פינה לבית חדש בערבה - תמונה קבוצתית של השותפים. צילום: אייל סגל
הנחת אבן פינה לבית חדש בערבה - תמונה קבוצתית של השותפים. צילום: אייל סגל

חבל אילות ממשיך בתנופת הפיתוח: בשבוע שעבר הונחה אבן פינה לפרויקט "בית חדש בערבה" במסגרתו ייבנו בשנתיים הבאות 130 יחידות דיור חדשות בשישה מקיבוצי חבל אילות – אילות, אליפז, יהל, לוטן, סמר וקטורה. הפרויקט יוצא לדרך שנה בלבד אחרי סיום אכלוסן של 120 יחידות דיור בעשרת קיבוצי המועצה, במסגרת המיזם הקודם - "בית קטן בערבה". בטקס שהתקיים בקיבוץ אילות נכחו נציגי הארגונים השותפים – המועצה האזורית, המינהל לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון, החטיבה להתיישבות, התנועה הקיבוצית, הארגון הכלכלי האזורי "ערדום", משקי הנגב וגופים נוספים.

ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, סיפר כי בימים אלה הם מפתחים מנועי צמיחה בתחומי התיירות, החקלאות, חקלאות המים, התעשייה והאנרגיה המתחדשת, ואמר: "לשמחתנו, הביקוש לבתים בחבל אילות גדול מאד – גדול יותר מההיצע – וזו סיבה מצוינת לקדם את פרויקט 'בית חדש בערבה'. ביחד, נצליח במשימות הגדולות שלפנינו".

אודי פלד, יו"ר קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית, סיפר בטקס על מעורבות הקרן במתן ערבויות להלוואות שלקחו הקיבוצים לטובת בניית הבתים בפרויקט, בהסדר המאפשר את הבנייה באזור כה מאתגר. פלד הודה בשם התנועה הקיבוצית וקמ"ע לנציגי הקיבוצים "המבצעים ומקיימים יום-יום, הלכה למעשה, את אותה מטבע לשון שנשמעת היום כה ארכאית אבל היא עדיין כל כך אקוטית, נכונה ומדויקת: הפרחת השממה". פלד החמיא בדברים שנשא לפלוֹרנסיָה פליסצ'וק (קטורה), מנהלת הפרויקט מטעם המועצה וארגון 'ערדום', אותה הגדיר "המנוע הבלתי נלאה, שדוחף ללא לאות את הפרויקט ההתיישבותי והחברתי האדיר הזה".


באנר ביטוח חקלאי

25 שנות הליכה בתל"מ

תכנית תל"מ בקיבוצים חוגגת 25 ומציעה לעשרות צעירים ישראלים המוגדרים "בסיכון" שנת מגורים בקיבוץ, תעסוקה באחד מענפיו ולימוד מקצוע, בדרך להשתלבות מיטבית בחברה הכללית. 11 קיבוצים כבר משתתפים בתכנית, ומנהלותיה מקוות שהשנה יצטרפו קיבוצים נוספים
משתתפי תכנית תל"מ ביטבתה. בימים אלה מציינים 25 שנים לתחילת פעילותה במסגרת התנועה הקיבוצית
משתתפי תכנית תל"מ ביטבתה. בימים אלה מציינים 25 שנים לתחילת פעילותה במסגרת התנועה הקיבוצית

בשנת 2022 סיימו כ-80 צעירים את מסלול התוכנית בה לוקחים חלק הקיבוצים יטבתה, קטורה, שובל, בארי, גת, נען, קבוצת יבנה, גן שמואל, עין השופט, משמר העמק וברעם. בראשית שנה זו הצטרף גם קיבוץ עין גדי. מנהלת התכנית, אילת ארנוני (גבעת ברנר), מסבירה כי בכל קיבוץ יש 4-10 משתתפים, ומקשרים מטעם הקיבוץ מלווים אותם לאורך הדרך ונותנים מענה לכל צורך שעולה. ליבת התוכנית נשארה מגורים בקיבוץ, לימוד מקצוע או קורס ככלי להשתלבות מיטבית בחברה הכללית, ובמקביל - עבודה באחד מענפי בקיבוץ, בחינוך, בתעשייה, תיירות או בענף שירות.

סיון רוט (נגבה), רכזת גיוס והשמה, מציינת כי מרבית הצעירים השותפים בתוכנית חווים במהלכה תהליכי קידום והעצמה אישיים, ומציינת כי במחקר הערכה מלווה עולה מדי שנה שביעות רצון גבוהה של המשתתפים מהתוכנית וממרכיביה. מלבד אילת וסיון, נמנים על צוות התכנית גם שחר שדה (נחשון), בתפקיד רכזת אזור דרום ומרכז, ושגב בן שלום (מגל) רכז צפון ועו"ס התוכנית.

תכנית העבודה לשנת 2023 הציבה בנוסף לליווי השוטף של המשתתפים והקיבוצים השותפים גם מאמץ להגדלת מעגלי הגיוס של צעירים וקיבוצים נוספים, בדגש על קיבוצי הצפון, העמקת הקשר והעבודה המקצועית המשותפת עם המעסיקים בקיבוצים, בין היתר בפעילויות משותפות, דוגמת זו שתהיה בשבוע הבא באזור שדה בוקר - טיול שנתי בו ישתתפו כל הצעירים והמקשרים.


באנר משקארד

הצעירים והצעירות מתכוננים לבחירות המוניציפאליות שבפתח

השבוע קיימה רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית מפגש ראשוני (צפויים עוד כמה בהמשך השנה) בנושא הבחירות המוניציפאליות שיתקיימו השנה בסוף חודש אוקטובר, במטרה להעמיק את הידע לגבי איך עובדות המועצות האזוריות ומליאות המועצה, וליצור היכרות בין המשתתפים במפגש
צילום מסך ממפגש הזום בנושא הבחירות המוניציפאליות

את המפגש, שהתקיים באמצעות הזום בהשתתפות עשרות צעירים וצעירות מקיבוצים שונים, פתח עו"ד עמית בן צבי, מנכ"ל המועצה האזורית עמק חפר, שהעמיק בעבודת המועצה, הקשר עם היישובים, מה השירותים שהיא מעניקה, מה תחומי ההשפעה שלה, כיצד עובד השלטן הדו רובדי ועוד. בהמשך, יאיר יבין, יו"ר גבעת חיים מאוחד ומנהל הקהילה בלהבות חביבה, סיפר למשתתפים על הקשר בין הקיבוץ לבין המועצה, על שיתופי הפעולה ואיך הקיבוץ נעזר במועצה ולהיפך.

בהמשך המפגש שיתפו שיר פרסאי ברניב מקיבוץ שריד, חברת מליאה במועצה האזורית עמק יזרעאל שמכהנת בעוד תפקידים ציבוריים, וחובב ינאי מקיבוץ המעפיל, חבר מליאה בעמק חפר, בחוויות שלהם בתור חברי מליאה. מה הם למדו ומה קידמו בתקופה שהם במליאה, למה חשוב שצעירים יהיו חלק ממליאת המועצה ואיפה זה פוגש אותם ביום יום.

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית, סיכמה: "היה מפגש מעניין, מרתק ומעשיר, וזוהי יריית הפתיחה למפגשים הבאים שיעמיקו בעבודת המועצה ובחשיבותה של מליאת המועצה וכניסת הצעירים אליה. מי שהנושא בוער בו או בה ורוצה ללמוד עוד ולקבל כלים פרקטים - אנחנו מזמינים אתכם להירשם לתוכנית למחזור ג' של תכנית המנהיגות במרחב האזורי – 'המסלול'".


באנר מיזמתון 2023

הזמנה להשפיע גם במרחב האזורי והארצי

נפתחה ההרשמה למחזור נוסף בקורס מנהיגות העתיד במרחב האזורי – "המסלול" - בו רוכשים כלים להשפעה במרחב האזורי והארצי
קורס מנהיגות העתיד במרחב האזורי – "המסלול"

התנועה הקיבוצית ו"המועצה הציונית בישראל" פותחות את ההרשמה למחזור ג׳ של תכנית מנהיגות העתיד במרחב האזורי - "המסלול". התכנית מיועדת לקיבוצניקיות וקיבוצניקים המעורבים בקהילה הקיבוצית או האזורית בתפקידים, ועדות או פורומים שונים, ומעוניינים להשפיע במרחב האזורי ולהשתלב בתפקידים מנהיגותיים במועצות האזוריות ובארגונים הכלכליים האזוריים. המטרה היא ליצור קבוצה שתפעל יחד ובנפרד מתוך ערכים משותפים ליצירת מרחב אזורי טוב יותר.

משתתפי ומשתתפות התכנית יזכו להיכרות מעמיקה וידע על המרחב האזורי והגופים הפועלים בו בדגש על החיבור למרחב הקיבוצי והכפרי, וירכשו ארגז כלים משמעותי לעתיד. בין הנושאים שבהם עוסקת התוכנית: השפעת התפיסות הכלכליות והחברתיות בישראל על השלטון המקומי, התנועה הקיבוצית - עבר, הווה ועתיד, מבוא לשלטון המקומי והמבנה הדו-רובדי, סוגי יישובים במרחב הכפרי ומנופי השפעה חיצוניים, מליאת המועצה, קואופרציה, ארגונים כלכליים אזוריים וכלכלה אזורית, שיתוף ציבור ועוד.

בתוכנית תשעה מפגשים שבועיים, במהלך החודשים מאי-יולי 2023 ובין השעות 15:00-20:00. על המשתתפים להתחייב לנוכחות של לא פחות מ-80% מהמפגשים, וההשתתפות מותנית בראיון קבלה. המפגשים ייערכו בבית התנועה הקיבוצית ביקום. 


באנר מרכז קליטה

זוכרים את גבורת נשות הבלקן

ביוזמת תכנית 'נטעים' מבית WeKibbutz ותנועת הבונים-דרור, התקיים ביום רביעי שעבר (8.3) כנס ייחודי וראשון מסוגו לרגל יום האישה הבינלאומי: "מאסתר עד אסתר - גבורת נשים יהודיות בבלקן" בביטולה, מקדוניה הצפונית. למחרת הכנס התקיים מצעד החיים בביטולה בהשתתפות בכירים ובכירות ישראלים ומקהילות הבלקן, לציון 80 שנה להשמדת הקהילה היהודית המקומית
מצעד החיים בביטולה - 80 שנים לשואת יהודי הבלקן. זוכרים
מצעד החיים בביטולה - 80 שנים לשואת יהודי הבלקן. זוכרים

 הכנס העלה על נס את גבורתן של נשות הבלקן היהודיות במלחמת העולם השניה, בדגש על אסתר עובדיה ז"ל - יהודיה מעוררת השראה, פרטיזנית לוחמת וגיבורה לאומית מקדונית. בכנס נשאו דברים בין היתר מרים פרץ, ד"ר נגה כוכבי וחנה פרי-זן, מנכ"לית "החוויה הישראלית". נוסף על כך, הוענק אות הוקרה מיוחד לשלה אלטרץ, שורדת שואה שמהווה אוד מוצל מאש - היחידה שניצלה מבין כל הקהילה היהודית בעירה, שטיפ. הכנס נתן דגש לכוחן ולגדולתן של הנשים בזיכרון השואה.

יום למחרת, קיימה המשלחת - שכללה את באי הכנס, בני נוער, עיתונאים, דיפלומטים ובכירי הקהילה היהודית במקום - את "מצעד החיים" ברחובות ביטולה. במהלך המצעד עברו המשתתפים והמשתתפות בבית הקברות היהודי המקומי, אנדרטאות השואה ובית החולים על שם ד"ר חיים אברבנאל - יהודי מקומי שהיה רופא הקהילה ועלה לארץ לאחר שילדיו נהרגו ברעידת האדמה ההרסנית שפקדה את מקדוניה לפני 60 שנה. האירוע קיבל נופך מרגש במיוחד כאשר מי שהובילה את המצעד הייתה נכדתו של אברבנאל - ד"ר רחל-שלי לוי דרומר. רחל-שלי עומדת בראש העמותה לשימור יהדות ביטולה, וסיפורה מעורר ההשראה סופר בהרחבה גם בכנס עצמו.

התרגשות רבה נרשמה בקרב חברי המשלחת, ובראשם שירי מדר, מנכ"לית "הבונים-דרור", בעת שהתבשרו, זמן קצר טרם היציאה לכנס, ששמה של מדר נכלל ברשימת 12 הנשים היהודיות המשפיעות בעולם אותה פרסמה תכנית  "מסע" של הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה. מדר פועלת כבר שנים לחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות בשלל דרכים, בין היתר על ידי חיבור בין הישראלים לבין יהדות התפוצות – כפי שנעשה בכנס זה.


באנר משקארד

הכותנה חוזרת לשדות: זינוק של 300% בגידול כותנה בשנתיים האחרונות

אחד הגידולים המזוהים ביותר עם החקלאות הישראלית - הכותנה – חוזר ובגדול לאחר שנים בהן גידול הכותנה בישראל הלך והצטמצם. עשרות מגדלי כותנה, מרביתם מהקיבוצים, השתתפו ביום שני בכנס השנתי של המועצה לייצור כותנה, אשר דיווחה על גידול משמעותי בשימוש בשטחים לגידול כותנה, והכפלת מספר המגדלים והתפוקה
טרקטור זורע כותנה בשדה. צפי לזריעת 90 אלף דונם כותנה במהלך השנה
טרקטור זורע כותנה בשדה. צפי לזריעת 90 אלף דונם כותנה במהלך השנה

לאחר שפל חסר תקדים בשנים האחרונות שהתבטא בצניחה במספר המגדלים ובשטחים שיוחדו לגידול כותנה, מדווחת המועצה לייצור כותנה על גידול חד של יותר מ-300% בשימוש השטחים החקלאיים לגידול כותנה: מ- 27,000 דונם בשנת 2021 ליותר מ- 84,000 דונם בשנת 2022, וכי צפי הזריעה של שטחי הכותנה שהחל בימים האחרונים עומד על קרוב ל- 90,000 דונם. בהתאם, גם גדל מספר המגדלים מ-39 ל-93 ותפוקת הייצור - כולה לייצוא - זינקה אף היא מ-5,000 טון בשנת 2020 ל-17,000 טון בסוף שנת 2022.

ביום שני התקיים בשפיים כנס מגדלי הכותנה, רובם שותפויות של קיבוצים, שכלל בתוכו גם טקס הענקת פרסים מטעם קרן סם המבורג למצטיינים בענפי הכותנה וירקות לתעשייה, לשנת 2022. את האמון המחודש בגידול הכותנה תולה יזהר לנדאו, מנכ"ל מועצת הכותנה בזינוק מחירי הכותנה בעולם, שהחזירו את הרווחיות והאטרקטיביות של גידול כותנה, ירידת האטרקטיביות של גידולים אחרים, דוגמת חומוס, גרעיני חמנייה ושום, שהושפעו מפתיחת השוק הישראלי לייבוא, ומכך שכותנה בסל הגידולים מאפשרת לשאר הגידולים להיות רווחיים משום שהיא לא מתחרה בגידולים אחרים כי היא אינה מתחרה בגידולי שדה אחרים המיועדים לשוק המקומי. 

זריעת הכותנה נעשית בימים אלה מהגליל העליון והגולן עבור בעמק יזרעאל, מרכז הארץ, שפלת יהודה צפון הנגב ועד עוטף עזה, והיא תיקטף במהלך הסתיו. 


באנר ביטוח חקלאי

חדרי אוכל בקיבוצים - מאז ועד עתה

במסגרת סדרת ההרצאות "ראשון בחודש" שמקיים המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט) לעובדיו (ופתוחות למי שרוצה) הרצה האדריכל מיכאל יעקובסון על תופעת חדרי האוכל, לאחר שבמהלך השנים הוא סקר והציג כ-150 חדרי אוכל בקיבוצים בהתבסס על ביקורים בהם. מוזמנים ומוזמנות לצפות בהרצאה ולהעשיר את הידע
חדר האוכל בכפר בלום שתוכנן על ידי האדריכל פרדי כהנא. צילום: מיכאל יעקובסון, מתוך ויקיפדיה

בנייתם והפסקת פעילותם של חדרי האוכל בקיבוצים הוא נושא שאותו הציג רבות האדריכל מיכאל יעקובסון במהלך השנים בהן הוא סיקר בבלוג שלו יותר מ-150 קיבוצים. סקירות אלה התבססו על ביקורים בחדרי האוכל שהרבה מהם איבדו את מעמדם ואינם משמשים עוד בייעודם המקורי. מיכאל התבסס גם על ספרות, שיחות עם מאות חברי קיבוצים ואדריכלים וכן על איסוף חומרים מארכיונים רבים שפועלים כמעט בכל הקיבוצים, כמו גם ארכיונים נוספים, פרטיים וציבוריים.

ההרצאה התמקדה בהתפתחותם ההיסטורית ומאפייניהם האדריכליים והחברתיים הייחודיים של חדרי האוכל והסתיימה בסקירת המצב הנוכחי. צפייה מהנה!


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה