דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לא נשארו כצופים מהצד

על אף המלחמה המתמשכת והאתגרים הביטחוניים והאזרחיים, בשבוע שעבר נפתח כמדי שנה מחזור גרעיני הקיץ של תכנית 'צופים גרעין צבר' בטקס חגיגי שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, ובהתרגשות רבה מהרגיל. כ-300 צעירים וצעירות יהודים מכל העולם עלו לישראל כדי להתגייס לצה"ל כחיילים בודדים ומחציתם יאומצו בשבעה קיבוצים שונים
בקרוב ייכנסו "מתחת לאלונקה". החניכים מגרעיני צבר של קיץ 24' בטקס הפתיחה. צילום: עודד אנטמן
בקרוב ייכנסו "מתחת לאלונקה". החניכים מגרעיני צבר של קיץ 24' בטקס הפתיחה. צילום: עודד אנטמן

ביום חמישי שעבר נפתח מחזור קיץ נוסף של גרעיני צבר, ועל אף המלחמה לא ירד מספר הצעירים שבחרו לעלות להתגייס ולשרת בצה"ל כ"חיילים בודדים". כ-300 צעירים ממדינות שונות הגיעו לישראל בימים שקדמו לטקס - כמחציתם יאומצו לתקופת השירות הצבאי בקיבוצים עין המפרץ (מתחם נעמן), רמת יוחנן, מעוז חיים, עין החורש, לביא, טירת צבי וצרעה. המחצית השנייה - בכפר "צבר" ברעננה. עיקר העולים מגיעים השנה מארה"ב (175), ואחריהם מרוסיה (26), מקנדה (24) ומבריטניה (11). כמו כן יגיעו עולים ממדינות רבות אחרות ובהן ארגנטינה, אוסטריה, אזרבייג'ן, אקוודור, הונג קונג, מקסיקו, ונצואלה, תאילנד, דרום אפריקה, גרמניה, גיברלטר ועוד.

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים מספרת כי השפעות המלחמה והשלכותיה מייצרות אדוות רבות ואתגרים. היקף הצעירים בגרעינים מחייב מציאת מספיק קיבוצים שיירתמו לארח במהלך השירות הצבאי. הטבח ופינוי קיבוצי העוטף וגבול הצפון, שחלקם קולטים באופן מסורתי גרעיני צבר (בעוטף היו עתידים להיקלט 4-5 גרעינים בקיץ זה), יצרו מחסור גדול ביכולת לענות על הצרכים. "לאחר מאמץ גדול והשתדלות רבה הצלחנו למלא את החסר ושיתוף הפעולה המופלא והפורה, שנמשך כבר 33 שנים, בין תנועת הצופים והתנועה הקיבוצית יעמוד בכל יעדיו".  

בטקס הפתיחה שנערך באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב השתתפו שר העלייה והקליטה, יו"ר הסוכנות היהודית, מזכ"לי התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי, הנהגת הצופים וכמובן החניכים ובני משפחה. בטקס נישאה תפילה לשובם של כל החטופים, ביניהם עידן אלכסנדר (מגרעין חצור) ועומר נאוטרה (גרעין אפיקים), והוזכרו באהבה 4 חיילי ובוגרי צבר ו-2 מדריכים שנפלו או נרצחו מאז השבעה באוקטובר.  

יו"ר תנועת הצופים רז פרל סיפר על הקמת גרעין תקומה באחד מקיבוצי העוטף, בתקווה שכבר בחורף הקרוב, ויו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג דיבר על החשיבות של הגדלת מספר העולים לארץ, הציב יעד שאפתני של הגדלת גרעין צבר ל-4000 צעירים מדי שנה וביקש מהחניכים לעזור בכך. שר העלייה והקליטה ח"כ אופיר סופר, שהמשרד בראשותו הוא ידיד אמת של החיילים הבודדים, התחייב להמשיך ולתמוך בתכנית ובשותפיה. מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה הודה בחום לחניכים על התגייסותם למשימה הציונית, ולנציגי הקיבוצים שנרתמים מדי שנה עם לב ענק כדי לאפשר לחניכים נחיתה רכה ובית חם ותומך לכל אורך השירות. הוא הדגיש כי התנועה והקיבוצים גאים להיות שותפים בתכנית, לה תרומה חשובה לביטחון ישראל, לחברה ולרוח הישראלית. שמחה הוסיף כי "על אף ולמרות כול מה שעובר עלינו - האויב לא ישבור אותנו".

יעל אייזנר ביקשה להודות בחום להוקיר את הקיבוצים הקולטים, שעשו מאמץ עילאי כדי לאפשר את המשך קליטת חניכי צבר, למרות שהם גם מארחים אצלם מפונים במקביל, ולמרות המלחמה. "בנכונותכם הוכחתם את עוצמתכם ועוצמתנו כתנועה, את רוחב ליבכם ומחויבותכם למשימה הציונית של קליטת עולים שבעוד זמן קצר יעלו על מדים וייכנסו 'מתחת לאלונקה" בהגנה על המדינה', אומרת אייזנר, ומוסיפה כי "לקראת החורף הקרוב והקיץ הבא אנו זקוקים לקיבוצים נוספים לקליטת גרעינים צבר וחיילים בודדים. המציאות בעולם של אנטישמיות גוברת והמצב במדינה מעלים את היקפי העלייה, ואנו נהייה שם הן עבור המשימה הלאומית והן עבור העולים החדשים".

מוזמנים לקרוא את סיפורם של שניים מהחניכים בגרעיני צבר קיץ 24' שהתפרסמו באתר YNET - לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה