דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לקחת פסק זמן ו*כן* לחשוב

תפקידי הנהגת הקיבוץ בסביבה משתנה והובלת תהליכים, עמדו במוקד כנס בן יומיים בהובלת המטה השיתופי בתנועה הקיבוצית, בו לקחו חלק 40 מזכירים ומנהלות קהילה מ-22 קיבוצים שיתופיים מרחבי הארץ שהדרימו לחבל אילות. מהסקר הקיבוצים השיתופיים השנתי שפרסם השבוע המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי עולה כי בסוף 2022 נרשמו 36 קיבוצים שיתופיים ושיזוריים
משתפים מסביב למדורה בנאות סמדר. כנס המטה השיתופי
משתפים מסביב למדורה בנאות סמדר

הכנס התקיים בימים שני ושלישי בקיבוצים קטורה ונאות סמדר, וכחלק מתפיסת העבודה של המטה השיתופי בהובלת יניב הגי (בארי) ודניאל (דניטו) ונגרובסקי (זיקים), הוא נבנה והונחה בכוחות פנימיים של אנשי התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי ומזכירי הקיבוצים עצמם, מה שתרם לתחושת החיבור והרלוונטיות.

הנושא המרכזי של הכנס והתכנים שהועברו וליוו את המשתתפים במהלך היומיים נגעו בהשפעה של הסביבה המשתנה על הקיבוץ השיתופי ותפקיד ההנהגה אל מול אותם שינויים: אופן קבלת החלטות (הכרעה מול הסכמה), שמירה על מסגרת בעולם של חוסר גבולות, גיוס צעירים לתפקידי הנהגה, וניהול והובלה של שינויים בעולם שמשתנה במהירות ובמקביל לשינוי באורח החיים השיתופי.

הסיור בקטורה שפתח את הכנס המחיש למשתתפים את שילובם ויישומם, הלכה למעשה, של ערכי קיימות ופלורליזם ב"מכון הערבה ללימודי סביבה", במפעל האצות, בקרן "קולות" וביחסים הייחודיים בין דתיים לחילוניים, החולקים בקטורה מרחב משותף הרמוני. בנאות סמדר נערכה היכרות עם שגרות החיים המיוחדות של חברי הקיבוץ - הליכה מדיטטיבית בעת הזריחה במדבר, תה מסביב למדורה, אכילה דמומה בחדר האוכל השיתופי והשתתפות בשיחת הבוקר היומית. 

יניב הגי, רכז המטה השיתופי בתנועה, מסביר כי "הגיוון במתודות נועד לא רק לאפשר מפגש מעניין, אלא גם לתת כלים שאפשר לקחת הביתה לקיבוץ ולהיעזר בעת הצורך".

ומה אומרים המשתתפים? שרלין בלום, מנהלת הקהילה בצובה הודתה על ההזדמנות ל"פסק זמן מהשגרה העמוסה ששימש להתבוננות ודיוק עצמי כממלאת תפקיד בקיבוץ, וזמן איכות עם מעגל שותפים לעשייה". יפעת אסף, מזכירת יזרעאל, ציינה את תפקיד ההנהלה לשאול מהו הנושא המתאים לסדר היום, ולאפשר עליו דיון פתוח, השמעת קשת של דעות, ולבחור האם ומתי צריכה ההנהגה לנקוט עמדה. "באחריותנו לוודא שהקהילה תהיה חזקה 'ביום שאחרי', להצעיד בבטחה ולנהל תהליך משתף, עם שיח והקשבה", ציינה.

הליכה מדיטטבית בעת הזריחה
הליכה מדיטטבית בעת הזריחה

ענת מרלא, ממארגנות הכנס מטעם מחלקת צמיחה דמוגרפית ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית הוסיפה כי "מיקום הכנס במדבר והנושאים המשותפים אפשרו חיבור טוב, שיח אינטימי מרחיב לב של כל המשתתפים, ורלוונטיות לסדר היום של הקיבוצים".

וכך מסכם דניטו את הכנס: "יומיים של מפגש ייחודי, של בדיקת דרך, מחשבות ודילמות של הקיבוץ השיתופי, באווירה חברית, נוף משכר וארוחות משובחות ביחד".

במקביל לכנס, פרסם השבוע "המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי" באוניברסיטת חיפה את ממצאי הסקר השנתי העוקב אחר השתנות הקיבוצים השיתופיים. את הסקר ערכו ד"ר שלמה גץ וחנה גולדמברג. הסקר מצא כי בסוף 2022 נרשמו 36 קיבוצים שיתופיים ושיזוריים, המהווים 13% מכלל הקיבוצים, ומתוכם ארבעה קיבוצים החליטו לבצע שינוי באורחות החיים ולהפוך לקיבוץ מתחדש, וככל הנראה התהליך יתרחש בשנת 2023. ב-11 קיבוצים, כשליש מהקיבוצים השיתופיים, מתקיימים דיונים על שינוי אורחות חיים. חמישה קיבוצים שיתופיים הם קיבוצים דתיים. מספר החברים הממוצע  בקיבוצים השיתופיים הוא 297.

לחצו כאן לקריאת דו"ח סקר הקיבוצים השיתופיים 2022.

 

 

תמונה קבוצתית של השיתופיים על רקע הערבה היפה
תמונה קבוצתית של השיתופיים על רקע הערבה היפה

הוספת תגובה חדשה