דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מגשרים בין ישן לחדש - ביקור מטה התנועה בעין כרמל

ביום שני 22.3.21, יום לפני הבחירות לכנסת ישראל, הגיעו חברי מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל, ניר מאיר, לביקור בקיבוץ עין כרמל המשתייך למועצה האזורית חוף הכרמל. את הביקור הכין והוביל, אייל אלקלעי, רכז האזור בתנועה. אל הביקור הצטרף גם ראש המועצה האזורית, אסיף איזק
מטה התנועה והנהלת עין כרמל בגן הפסלים המרהיב, "הבזלתון", הנמצא בכניסה לקיבוץ
מטה התנועה והנהלת עין כרמל בגן הפסלים המרהיב, "הבזלתון", הנמצא בכניסה לקיבוץ

בתחילת הביקור נפגשו מטה התנועה והנהגת הקיבוץ בגן הפסלים המדהים, "הבזלתון", הנמצא בכניסה לקיבוץ, ובו פזורים פסלים ענקיים מבזלת שלא מביישים אף גן פסלים אחר בעולם. יו"ר הקיבוץ, אבישי גולדפרב, היו"ר העסקי, חגי מרזן, המנהל העסקי עודד פרוינד, ומנהל הקהילה, חן גביע, הובילו את חברי המטה מגן הפסלים אל שדרת האומנים המפורסמת של הקיבוץ, שבטבורה נמצא "קפה זוהרה" המפורסם.

לאחר סיור קצר המשיך המטה לסוב סביב הקיבוץ ולהתרשם מעבודות התשתית שנעשות בקיבוץ הישן, ובהמשך לעבור בשכונה הצפונית שבסמוך לה נבנה בימים אלו בית ספר חדש. בסופו של הסיור התכנסו חברי המטה יחד עם הנהלת הקיבוץ במועדון לחבר החדש שהוקם במבנה חדר האוכל ששופץ לפני כשנתיים. עשרים שנים עמד חדר האוכל בקיבוץ כ"פיל לבן" ושימושו היחיד היה בתור מחסן גדול לכל מה שאפשר היה למצוא בחצר הקיבוץ ולאכסן איפשהו. המבנה, ששופץ בצורה מרשימה, משמש כיום כאכסניה למשרדי הקיבוץ, למועדון חברים ולאולם מופעים קטן, ואף התקיימה בו פסגת הצעירים הראשונה של התנועה הקיבוצית לפני כשנה וחצי.

עין כרמל הוקם בשנת 1950, במישור בקעת עתלית, על אדמות קרן קיימת לישראל. הקיבוץ נוסד על ידי שתי קבוצות חברים: הראשונה, קבוצה שהקימה את ביתה הזמני בעתלית (1936), קבוצת עין-הים. חברי קבוצה זו עסקו ביום בעבודות דיג ועבדו אצל איכרי עתלית ובלילה הבריחו עולים לחופי הארץ ונשק לארגון "ההגנה". קבוצת חברים שנייה הגיעה למחנה המעפילים בעתלית בשנת 1948 מקיבוץ רמת רחל, שנהרס כליל במלחמת השחרור. שתי הקבוצות הללו התאחדו ובנו ביחד את עין כרמל.

מטה התנועה בסיור בעין כרמל
מטה התנועה בסיור בעין כרמל

בעקבות קשיים כלכליים, הוחלט בסוף שנת 2002 על שינוי אורחות החיים בקיבוץ ומעבר למודל רשת ביטחון, ושיוך דירות. לקראת התאריך הקובע לשיוך נקראו כל בני ובנות המשק החפצים להיות חברים בקיבוץ המתחדש, להעמיד עצמם לבחירה באסיפה ובקלפי. המהלך אושר, ו-35 בנות ובנים התקבלו לחברות ונרשמו על שמם מגרשים לבנייה. באפריל 2005 הונחה בפני חברי עין כרמל תוכנית להסדר חובות הבנקים. בעזרתם של ארגון גרנות, מטה התנועה הקיבוצית ובניצוחו של יו"ר הקיבוץ דאז, רן רונן, נחלץ הקיבוץ מעול הבנקים. באוקטובר 2009 נחתמו כל המסמכים הדרושים, בוטלו כל השעבודים ונקלטו 60 משפחות חדשות לחברות – 120 חברים חדשים שהצטרפו

אל הדיון במועדון הצטרפו גם ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, ומנהלת מחלקת היישובים של המועצה, ורד יהלום, חברת הקיבוץ בעצמה. הדיון התרכז בעיקר סביב התהליך המדהים שנעשה בעין כרמל בשלוש השנים האחרונות, תהליך שגישר בצורה מדהימה בין הקיבוץ החדש לישן ובין חברים ותיקים לחדשים. יו"ר הקיבוץ, אבישי גולדפרב, ומנהל הקהילה, חן גביע, תיארו בצורה מרתקת את התהליך ושיקפו את התוצאות.

אסיף איזק, ראש המועצה, החמיא להנהלת הקיבוץ וציין בצורה בולטת שמדובר בקיבוץ עם הנהלה חזקה ודומיננטית.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, והדס ילין, מנכ"לית התנועה, הסבירו לחברי הנהלת עין כרמל על חשיבותה של התנועה הקיבוצית לקיבוץ הבודד, וראשי וראשות האגפים בתנועה הציגו את יכולות ופעילות אגפיהם והציעו לקיבוץ עזרה ותמיכה בכל תחום שבו יזדקק לה. את ההסברים של אנשי מטה התנועה ליווה סרטון קצר שמראה את תרומתה של התנועה הקיבוצית לקיבוצים ולחברה הישראלית.

חברי המטה נפרדו מעין כרמל מרוצים ומסופקים. אי אפשר שלא לציין את הכיבוד המיוחד והטעים לחיך שהוגש במהלך הביקור.

הוספת תגובה חדשה