דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מהעמק לרמה: סיור מטה התנועה בנאות מרדכי ומרום גולן

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, וב-1 במאי 2023 הגיע לביקור בקיבוצים נאות מרדכי, המשתייך למועצה האזורית הגליל העליון, ומרום גולן, המשתייך למועצה האזורית גולן. את הסיור הכין והוביל רמי פלג, רכז האזור בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה והנהגת מרום גולן בסיור בהר בנטל
מטה התנועה והנהגת מרום גולן בסיור בהר בנטל

היום החל בעמק החולה, בביקור בקיבוץ נאות מרדכי. את סיורו בקיבוץ פתח מטה התנועה בקומפלקס של "נאותק'ה" - מרכז פעילות עבור ותיקי הקיבוץ. מדובר במבנה ששימש בעבר כבית סיעודי והיום משמש כמעין מועדון ומרכז שמספק "בסיס, בית וכתובת" לגיל השלישי על גווניו השונים, אך במקביל חלק מהקומפלקס הוסב לטובת שירותים שונים ומגוונים לקהילה (מספרה, סטודיו לתנועה, קליניקות לרפואה אלטרנטיבית, פעילות נפרדת לגמלאים צעירים ועוד) ומהווה מקור תקציבי לפעילויות הנערכות בו. הפעילות בנאותק'ה מתקיימת שישה ימים בשבוע. אנשי התנועה שמעו במקום הסבר על המגוון הקיים ואחוזי ההשתתפות הגבוהים של החברים הוותיקים.

נאות מרדכי הוקם בנובמבר 1946 ונקרא על שמו של מרדכי רוזובסקי – ממנהיגי התנועה הציונית בארגנטינה ויו"ר דירקטוריון קק"ל שם. הקיבוץ הוקם על ידי עולים מצ'כיה, גרמניה ואוסטריה, ובתחילת ההתיישבות במקום אסרו השלטונות הבריטיים על השלמת בנייתם של צריפים במקום עד בירור טענות ערביי הסביבה לגבי הבעלות על הקרקעות של הקיבוץ. בשנת 1954 הצטרפו לקיבוץ 30 עולים מארגנטינה שהשתייכו לתנועת הנוער החלוץ למרחב. כמו כן קלט הקיבוץ עולים נוספים מצפון אפריקה וארגנטינה וכן תושבי ישראל. 

מטה התנועה בביקור במרכז "נאותק'ה" בנאות מרדכי
מטה התנועה בביקור במרכז "נאותק'ה" בנאות מרדכי

עם תום הביקור בנאותק'ה, התכנסו מטה התנועה והנהלת הקיבוץ למפגש "מטה מול מטה" במועדון לחבר. מטעם הקיבוץ השתתפו היו"ר, אינג'י (סאסא), מנהלת הקהילה הדס (דן), מנהל הכספים, מנהלת הלשכה, יו"ר הוועד וממלאי תפקידים וחברים נוספים. 

נאות מרדכי הינו קיבוץ מתחדש, המונה 734 נפש, מתוכם 296 חברים. משנת 2012 עד 2022 קלט הקיבוץ כ-81 בתי אב (162 חברים) וצפוי לקלוט בהמשך עוד בתי אב בקצב של כ-10 משפחות בשנה. הכנסות הקיבוץ מתבססות על עבודות החברים, חקלאות (גד"ש ופרדס), שותפויות בחברות תעשייתיות, מיזמים סולאריים והשכרות נכסים ודירות.

ממלאי התפקידים בקיבוץ הסבירו למטה התנועה על המבנה הארגוני הייחודי של הקיבוץ, וכן על חיי הקהילה המגוונים והתוססים הקיימים, על אסטרטגיית קליטה ועל אסטרטגיית העסקים. בנוסף, דווח על החוזה הירוק הקיים עם המינהל ובוצעה חשיבה משותפת לגבי איך נכון להתמודד עם השינוי כך שייטיב עם הקיבוץ.

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, הציג את האתגרים עמם מתמודדת התנועה הקיבוצית, הסביר על המבנה הארגוני של המטה ועל הפונקציות השונות.

בסוף המפגש המטה הודה למארחים על ביקור מעניין ומלמד.

מעמק החולה טיפס מטה התנועה אל צפון רמת הגולן והתייצב במרום גולן - ההתיישבות הישראלית הראשונה שהוקמה ברמת הגולן לאחר מלחמת ששת הימים (כחודש לאחר סיום המלחמה) למרגלות הר בנטל. בתחילה ישב הגרעין שהקים את הקיבוץ במחנה סורי נטוש בעליקה ועסק באיסוף בקר נטוש ברמה. לאחר ארבעה חודשים עבר לקוניטרה ובמרץ 1972 עבר למיקומו הנוכחי. תחילה נקרא קיבוץ "גולן", ולאחר כשנה הוחלף שמו לשם הנוכחי. בשנותיו הראשונות ספג הקיבוץ הפגזות רבות מהצבא הסורי ובמהלך מלחמת יום הכיפורים פונה למשך הלחימה. הקיבוץ מצוי בגובה של כ-1,000 מטרים מעל פני הים ובינואר 2015 נמדדה בו הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנמדדה בישראל מקום המדינה (14.2°-).

מפגש מטה מול מטה בנאות מרדכי
מפגש מטה מול מטה בנאות מרדכי

הביקור במרום גולן החל בחדר האוכל המשופץ והמושקע של הקיבוץ, ולאחר מכן עלה מטה התנועה עם המארחים להר בנטל (1,165 מטר) לתצפית היקפית על הסביבה, בדגש ענפי החקלאות והצמיחה המתוכננת של הקיבוץ, בהובלת מרכז המשק ערן פישר, מזכיר הקיבוץ דיוויד וולף ומנהלת הקהילה לבנת גלילי (איילת השחר). 

בתום התצפית בבנטל שבו כולם לקיבוץ והתכנסנו במועדון למפגש ומנהלי הקיבוץ הציגו את הקיבוץ, אורחות חייו, עסקיו ואת הדילמות השונות שעמו הוא מתמודד. מרום גולן הינו קיבוץ מתחדש עם הרחבה ומונה 782 נפש, מתוכם 199 חברים. לפני מספר שנים הוחלט על הרחבת הקיבוץ על ידי קליטת חברים לקיבוץ ולתושבי ההרחבה ישנה אפשרות להצטרף לקיבוץ כחברים. כיום, עומדת על הפרק בניית שכונה חדשה הכוללת 44 יח"ד, כאשר בנוסף לפי התב"ע יש מקום לעוד 90 יח"ד.

במהלך השנים התקיימו תהליכים משמעותיים להעמקת החיבור בין האגש"ח והאג"מ, כך שבפועל האג"מ מנהל את מכלול החיים החברתיים קהילתיים ויש מספר צוותים משותפים הפועלים בשיתוף בנושאים שונים כגון תכנון. בקיבוץ מתקיימים חיי קהילה עשירים ומגוונים, כאשר הוא מהווה מרכז של צפון הגולן מבחינת פונקציות שונות (בית ספר אזורי, מרפאה ועוד).

כלכלת הקיבוץ מבוססת על מספר ענפים מגוונים: חקלאות (שותפות עם אורטל ברפת צפון הגולן, עדר בקר לבשר, לול פטם, מגוון מטעים, גד"ש, פטריות ועוד), תיירות (כפר נופש ותוכניות להקמת כפר נוסף, בית קפה בהר בנטל ומסעדת "הבוקרים"), תעשיה (מחצבות טוף וולקני ומפעל "בנטל תעשיות" לייצור מנועים ומערכות הינע חשמליות) ואנרגיה מתחדשת (טורבינות רוח ופאנלים סולאריים על המבנים).

מטה התנועה הציג את המבנה הארגוני שלו על הפונקציות השונות שלו והאתגרים עמם מתמודדת התנועה אל מול הרגולציה ותכניות הממשלה. המטה התרשם מהכוחות הפנימיים החותרים לחיבור הקיבוץ וההרחבה לכדי קיבוץ אחד הומוגני וצומח, בד בבד עם יזמויות עסקיות במגוון רחב לטובת רווחת החברים.

בתום המפגש המטה הודה למארחים על האירוח הפורה.

הוספת תגובה חדשה