דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכירות התנועה הקיבוצית ביקרה ב"יד טבנקין"

אהרון ידלין: "חשוב להמשיך ולשמר את הזיכרון הקיבוצי הלאומי"
ביד טבנקין

מזכירות התנועה הקיבוצית התארחה ליום סיור והיכרות עם יד טבנקין , המרכז התיעודי והמחקרי של התנועה הקיבוצית.

יונה פריטל מנכ"לית יד טבנקין פתחה את המפגש  בהצגת פעילותה הענפה של יד טבנקין וחשיבותה לא רק כמפעל הגדול ביותר לשימור הזיכרון ההיסטורי והמורשת של התנועה הקיבוצית אלא גם כארכיון החי של התנועה הקיבוצית כיום.

  

חברי המזכירות סיירו בתערוכה במרכז שהוקם ביד טבנקין במלאת 100 שנה לתנועה הקיבוצית.

 

דליה קינן, אוצרת המרכז, הציגה את עבודותיהם של 14 האמנים שהשתתפו בתערוכה "זום מבט מבפנים מבט מבחוץ" שהוקמה לציון 70 שנה להקמת 11 הנקודות בנגב.

 

ד"ר רוני עזתי, מנהל ארכיון יד טבנקין הציג את פעילותו וחשיבותו של הארכיון כארכיון הגדול ביותר של ההתיישבות, התנועות החלוציות, תנועות הנוער בארץ ובחו"ל ועוד. חשיבותו של הארכיון כמוסד המתעד ומשמר אוספים נדירים המשמשים חוקרים בארץ ובעולם, סטודנטים, כותבי סדרות תיעודיות ומתעניינים. עזתי הציג את התמיכה המקצועית בארכיונאי הקיבוצים והמושבים ואת הפעילות הלוביסטית לקידום הארכיונים הציבוריים בכלל וארכיוני ההתיישבות בפרט בשיתוף עם ארכיון יד יערי וארכיונים נוספים. 

 

ד"ר אביגיל פז-ישעיהו, רכזת המחקר, הציגה את תחומי המחקר הרבים ביד טבנקין הכוללים מיזמי מחקר היסטוריים ועכשוויים כגון  מחקרי תנועות הנוער, מחקרי הקומונות והקבוצות השיתופיות, מחקרי מגדר והתיישבות, מחקר הקואופרציה, תכנון ושימור ועוד. בנוסף הציגה ד"ר פז-ישעיהו גם את המחקרים העכשוויים בראשותו של ד"ר מנחם (מנולו) טופל העוקבים אחר השינויים בקיבוצים ואת הקשר עם מחלקות התנועה ומוסדות המחקר הקיבוציים בתחומי המחקר השונים, וכן את מחקרה ההיסטורי "תנאים של שותפות" על גדוד העבודה, ואת הרלבנטיות שלו בשאלות של זהות ושותפות כיום. 

 

אהרן ידלין, יו"ר יד טבנקין, הדגיש את המשמעות החשובה של הארכיון המתעד את התנועות הקיבוציות ההיסטוריות (להוציא תנועת השומר הצעיר - שארכיונה ביד יערי), ואת המאמצים וההישגים של יד טבנקין בשנים האחרונות בקבלת הכרה ותמיכה ממשלתית ראויה למעמדו ומקומו בשימור הזיכרון הלאומי. יונה פריטל, סיכמה את הביקור בתקווה שהמפגש חיזק את קשרי העבודה בין מטה התנועה ויד טבנקין והביעה משאלה שמידי שנה יתקיים מפגש משותף שיעסוק בנושאי מחקר ועיון. בתום הביקור הוענקו לחברי המזכירות מבחר של ספרי מחקר מתוך עשרות המחקרים שיצאו לאור בשנים האחרונות.

הוספת תגובה חדשה