דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אתם מוכנים לסכן את הגולן והגליל ואת עוטף עזה בכדי לאפשר חיסכון של 44 ש"ח למשק בית, לחודש?"

בכנס הנהגות המושבים, שנערך השבוע בים המלח, המשיך הדיון הער על הרפורמה בחקלאות, ובין היתר נערך פאנל של חברי השדולה החקלאית בכנסת – ״יש כלים פרלמנטריים לבטל את הרפורמה אם היא לא תהיה בהסכמה ואנחנו נפיל את הרפורמה בכנסת״
מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אתם מוכנים לסכן את הגולן והגליל ואת עוטף עזה בכדי לאפשר חיסכון של 44 ש"ח למשק בית, לחודש?"
פאנל השדולה החקלאית

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר בכנס בין היתר: ״יהלום, הוא בסה"כ פחמן שהופעל עליו לחץ. הלחץ שהופעל עלינו בשבעת החודשים האחרונים, הפך אותנו ליהלום. ויהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע. אני מבקש לפנות לכלכלנים ולתקשורת הכלכלית : התקרנפתם. איך אתם מאפשרים לספר לציבור הישראלי שיוקר המחיה נובע מחקלאות. השתגעתם?! תוספת גביית המסים שנבע מעליית מחיר הדלק בחודשיים האחרונים בלבד, היה הרבה הרבה יותר גבוה מכל החיסכון שינבע למשק בית בישראל מן המודל שלכם לרפורמה.  מה? אתם מוכנים לסכן את הגולן והגליל ואת עוטף עזה בכדי לאפשר חיסכון של 44 ש"ח למשק בית, לחודש? די להתקרנפות, תתחילו לדבר אמת".

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, התייחס למלחמה באוקראינה: ״העולם נמצא בעיצומה של מלחמה המתנהלת באירופה ומזכירה לכולנו את העובדה שלצערנו לא תמו ימי המלחמות ועלינו כמדינה להמשיך ולסמוך על עצמנו בלבד, גם בביטחון וגם במזון. אנו מפה מחזקים את העם האוקראיני בשעתו הקשה ומתכוונים לרתום את כל המרחב הכפרי, מושבים ,קיבוצים ומועצות אזוריות להיות הבית החם לפליטי המלחמה ויותר חשוב לעולים החדשים שיבואו עם סיומה״. יפרח פנה לשרת הפנים, איילת שקד לחדש אל הוראת השעה למבנים המוסבים במושבים ולייצר פתרון דיור מהיר ויעיל לאלפי משפחות עולים בתוך המושבים: ״אני קורא לשרת הפנים לחדש את הוראת השעה של אריק שרון ז"ל לגבי המבנים המוסבים במושבים שנולדה בשנת 1991 כתוצאה מהעלייה מברית המועצות לשעבר ובכך ולייצר פתרון דיור מהיר ויעיל לאלפי משפחות עולים בתוך המושבים ולתרום את חלקנו במשימה הלאומית ציונית חשובה זו״.

יו״ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: ״אני מאוד שמחה להיות כאן. מפלגת העבודה מתחדשת ואומרת במילים המפורשות ביותר שהיא חוזרת הביתה - לחזון הציוני של מדינת ישראל. החקלאות וכל המרחב הכפרי והמושבים תמיד היו הבית של מפלגת העבודה. בלי מימוש של החזון הציוני אין למדינת ישראל עתיד. יש כאלה שמטילים ספק ביכולת של החקלאים לספק את התצרוכת החקלאית שאזרחי ואזרחיות ישראל זקוקים לה. לנו אין ספק שהחקלאים יכולים לספק את האיכויות ואת הכמויות שזקוקים להם. אנחנו נאבקים ונאבקות על הרפורמה הזאת. יש מקום לשינויים ואנחנו הראשונים לרצות לשפר אבל זה חייב לקרות ביחד תוך חיזוק החקלאים ולא החלשתם. כשאני רואה את החקלאים שבנו לולים מהפנסיה שלהם ומכל הכסף שהם חסכו וכיום מדינת ישראל רוצה לייבא ביצים, אז אני אומרת- לא נראה לי.

אנחנו ממשיכות וממשיכים להתעקש שכל רפורמה תעשה בהסכמה עם הנהגת החקלאים. אנחנו רואות בחקלאות את אחד העקרונות המרכזיים של הציונות, יש לנו גאווה בחקלאות ואין לנו כוונה לוותר על החקלאים. הרפורמה תהיה רק בהסכמה. כל שינוי שאנחנו צריכים לעשות כדי להתמודד עם האתגרים שקיימים במרחב הכפרי ייעשה תוך כדי דיבור ומו״מ".

שר הביטחון וסגן ראש הממשלה, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ: ״התמיכה במושבים, בקיבוצים ובמרחב הכפרי היא דבר חשוב למדינת ישראל. דבר זה חוצה מפלגות. אני מברך את עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים ואת ראשי ההתיישבות. אני שמח להיות כאן איתכם ואני מברך על עצם ההתאגדות שלכם ועל השמירה על המושבים ועל המשך הקידום של החקלאות וההתיישבות.

אני נמצא כאן היום כשר הביטחון. אנחנו ניצבים באתגרים במגוון זירות.  באוקראינה נבחנת הנחישות הבינלאומית לשמור על הדמוקרטיה ועל הסדר העולמי. ישראל היא חלק מהסדר העולמי. אנחנו נמשיך להגביר את הסיוע לפליטים היהודים. חייבים לגרום לכך שהמלחמה הזאת תיפסק. ההשלכות של המלחמה הן מרחיקות לכת. עלינו לחתור לשלום.

יש לדאוג ליישוב הארץ, לדאגה לביטחון מזון. ישראל חייבת להיות חזקה ושתהיה לה יכולת לשמור על ביטחון המזון. מתנהל בוינה מו״מ על הסכם גרעין עם איראן. גם כאן יש מעשה ויש מעשייה. צריך לעשות מעשה וישראל חיייבת להכין את עצמה למנוע מאיראן נשק גרעיני. אנחנו צריכים לעשות את כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע את זה ולהתגייס יחד בשביל כל אתגר.

העולם עומד בפני אתגרים גדולים אבל גם ישראל עומדת בפני החלטות אסטרטגיות של יציבות האזור. הדרך היחידה היא להיות חזקים מבית. חשוב מאוד שנהיה מאוחדים בינינו. על האחדות הזאת בצידן של אי הסכמות בנוי כל החוסן הישראלי. אני וחברי סגן השר שוסטר מוכנים לבנות את יסודות הביטחון לעומקם של דברים. יש להבטיח שישובים מתפתחים בכל רחבי הארץ- מהגולן ועד הנגב. החקלאים מעבדים את השטחים שלהם עד התלם האחרון. ומנסים למצוא פתרונות סמוך לאיו״ש.

לביטחון יש מחיר אבל מהביטחון יש תמורה. להתיישבות ולחקלאות יש מחיר אבל גם יש תמורה וצריך לתת את המחיר הזה ולשמור על החקלאות. וזו המחויבות של כחול לבן ושל כל חברי הסיעה שלנו. אנחנו בעד הרפורמה בחקלאות אבל רק אם היא תהיה משותפת. אנחנו נמשיך יחד עם שר החקלאות והאוצר לפעול לרפורמה אבל שתשמור על החקלאות עם הורדת מחירי המים ויאפשר הוזלת עלויות של החקלאות. אני מבקש להודות לכם - המושבים והקיבוצים. אין אח ורע לכם בעולם. זה חוסן ישראלי ייחודי וחוזר ישראלי מאוד חשוב ומגיעה מאהבת המולדת והבנת המציאות הישראלית כפי שהיא וככה נוודא שההתיישבות שלנו חזקה ויציבה״.

השר לבטחון פנים, עמר בר-לב (העבודה), דיבר על הפשיעה החקלאית: ״לחקלאים יש פגיעה חוזרת ונשנית כי קיימות חברות ביטוח שלא מוכנות לבטח אותם. מדינת ישראל צריכה לתת פיתרון. הביטוי טרור חקלאי הוא אכן טרור. אנו עושים כיום פיילוט - שיטור מועצתי - שבו איש מג״ב ופקח של מועצה אזורית יפעלו יחד בתחומי המועצה ובעיקר כלפי הפשיעה החקלאית. אנחנו מתחילים בפיילוט בשש מועצות אזוריות. אני מתייחס לנושא הפשיעה החקלאית ברצינות רבה. גייסתי אדם במשרד לביטחון הפנים שהוא אחראי על נושא הפשיעה החקלאית״.

על הרפורמה בחקלאות וסוגיית יוקר המחיה: ״הדרך להגיע להישגים היא באמצעות הידברות עם הממשלה. החקלאות היא חלק מרכזי מתפיסת הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו השותפים שלכם במאבק נגד הרפורמה בחקלאות״.

בנוסף לדברים אלו נערך בכנס פאנל של השדולה החקלאית של הכנסת.

סגן שר הביטחון, אלון שוסטר: ״יש לנו בקואליציה השקפות שונות בנושאים דרמטיים. כלכלנים וגורמים מקצועיים אומרים לנו שאסור לקבל את הרפורמה כפי שהיא. זה יחריב את החקלאות״.

ח״כ רם שפע, יו"ר סיעת העבודה (העבודה):  ״המאבקים שלנו הם לטובת ציבור שאכפת לו שיושב בגבולות של הארץ ויושב בגליל ובנגב. אנחנו רואים אתכם, אנשי החקלאות העובדת כל הזמן לנגד עינינו. אני מקווה שליברמן ופורר לא יגררו אותנו לשם ונוכל להגיע להסכמות. אבל אם לא, יש כלים פרלמנטריים לבטל את הרפורמה אם היא לא תהיה בהסכמה ואנחנו נפיל את הרפורמה בכנסת.

ח"כ יעל רון בן משה, יו"ר ועדה לפניות הציבור (כחול לבן): ״מפלגת העבודה, יש עתיד, מרץ וגם האופוזיציה. אנחנו עסוקים במרחב הכפרי כל יום. בועדת הכספים אנו פועלים ללא הרף בנושאים חקלאים- לקדם ולפעול למען החקלאות ונושאים חקלאיים״. רון בן משה דיברה על קרקעות המרחב הכפרי: אנחנו רואים שהתכנון במועצות האזוריות. המושבים ובקיבוצים נתקל ברדיפה. לא מאפשרים לישובים להתרחב ומערימים קשיים. אם המדינה לא תיישב ותרחיב את היישובים, אותם הישובים יזדקנו״.

ח"כ נירה שפק (יש עתיד): ״אני עובדים רבות בתחום החקלאות ופועלם למען חיזוק החקלאות והחקלאים״

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד): ״מלחמות ששווה להילחם עבורם זה עבור החקלאות. לא יהיה הסכם בלי הסכמות״.

ח"כ אופיר סופר (ציונות הדתית): יש לנו שיתוף פעולה הדוק למען החקלאות הישראלית. כמו שחשוב לדבר על העלייה מאוקראינה, ככה חשןב לדבר על החקלאות הישראלית. היא אבן היסוד. החקלאות נמצאת בפריפריה, בעוטף עזה ובגליל והיא זו ששומרת על השטחים הפתוחים.

סגן שר הביטחון, ח״כ אלון שוסטר  גם נאם בכנס ואמר בין היתר: "באנו כדי לעשות טוב לחקלאות, לחדש, להתחדש ולא צריך להיבהל מהמילה רפורמה. אנחנו זקוקים לבצע שינוי מתמיכות עקיפות לתמיכות ישירות אבל ראויות. אנו לא רק נתן כבוד לדורות שעוסקים בחקלאות אלא גם ניתן לייצר הסכמים בחקלאות.

אנו נדאג לכך שעקרונות ההוגנות והמקצוענות יבואן לידי ביטוי. מלחמות יהין תמיד, אבל יש לעבוד על שותפויות קשה. השותפות היא שם המשחק. עוד לא תמו כל אתגרנו. על החקלאות נאבק״.

יו״ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: ״אנחנו המדינה היחידה שלא מבינה מה זה ביטחון מזון. יש 8% ייבוא של פירות וירקות והתכניות של הממשלה זה להעביר אותנו ל-50 אחוז של ייבוא של פירות וירקות. התכנית של שרה האוצר והחקלאות יצאה מהמגירה של אגף התקציבים. אני לא מבין איך שר האוצר השתנה משנת 2017 עד היום. יהיה לי קשה לקבל הנחתה. הצו של הורדת המכסים הוא אקדח מלא בכדורים. אני מאמין ומוקיר את השדולה החקלאית על כל מה שעשו עד היום. כשעמית נבחר להיות מזכ״ל תנועת המושבים הוא הכניס רוח חדשה להנהגה החקלאית - אני מודה לך על כך״.

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: ״בשעה שהממשלה יוזמת רפורמה ביבוא מוצרי חקלאות, בנימוק של הצורך לרסן את המחירים לצרכן ותוך פגיעה קשה ביכולת העתידית של מדינת ישראל להיות עצמאית בייצור מזון טרי, היא נאלמת דום לנוכח עליית מחירי הדגים. בעקבות המלחמה במזרח אירופה גם מחירי הביצים יעלו, אך הצרכן לא ירגיש זאת, כיוון שמחיר הביצים מפוקח.  הסרת מכסים על יבוא חקלאי תפגע בראש ובראשונה בביטחון המזון של תושבי מדינת ישראל. את המאבק בעליית המחירים ראוי שהממשלה תפנה לאפיקים אחרים שיסייעו בהורדת המחירים לצרכן בלי לפגוע פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית. אני מבקש להודות לכל השותפים בשדולה החקלאית.״

הוספת תגובה חדשה