דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – בכפר הנשיא וצבעון

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, המשיך בסיוריו הפיזיים בקיבוצים וביקר לפני שלושה שבועות בקיבוצים כפר הנשיא וצבעון, המשתייכים למועצה האזורית הגליל העליון. את הביקור ארגן והוביל רמי פלג, רכז האזור
מטה התנועה במהלך סיור בכפר הנשיא
מטה התנועה במהלך סיור בכפר הנשיא
"לב הקיבוץ" - מיזם של קהילת כפר הנשיא לחידוש מבנה חדר האוכל למטרות קהילה וסביבה, שהוקם בסיוע המשרד להגנת הסביבה
"לב הקיבוץ" - מיזם של קהילת כפר הנשיא לחידוש
מבנה חדר האוכל למטרות קהילה וסביבה

היום החל בסיור בכפר הנשיא בהובלת מנכ"ל הקיבוץ, אלי בן עמי, ומנהל הקהילה, גל סער, באזור המשקי שעובר תהליך של התחדשות הכולל שיפוץ מבנים והרבה יזמויות מעניינות בתחומים השונים. בהתכנסות במועדון לחבר יכלו חברי המטה להתרשם מהמרכז הקהילתי המדהים שהוקם בסמוך, בתוך מבנה חדר האוכל.

כפר הנשיא הוקם בשנת 1948 על ידי עולים חברי גרעין "הבונים" מבריטניה שעברו הכשרה בחדרה. בהמשך, הצטרפו אליו עולים נוספים מאנגליה, שעברו בה שש שנות הכשרה עד שהורשו לעלות, וכן עולים מאוסטרליה, מדרום אפריקה, מארצות הברית ועוד. תחילה נקרא "קיבוץ הבונים" על שם תנועת הנוער ממנה בא גרעין המייסדים, ולאחר מכן, בדצמבר 1949, הוסב שם הקיבוץ לכפר הנשיא, על שמו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל - חיים ויצמן. 

אוכלוסיית הקיבוץ מונה כ-700 נפש, מהם 300 חברים וילדים, וכן תושבים, מכינה קדם-צבאית ושכונת הרחבה שנקראת "מול-גולן". בשנת 2002 החליט הקיבוץ על שינוי באורחות החיים ומעבר למודל "רשת ביטחון". בשנת 2008 נקלטו משפחות ראשונות בהרחבה הקהילתית. כיום, הקליטה הינה לחברות בקיבוץ בלבד. פרנסת הקיבוץ נשענת על תחנת כוח הידרואלקטרית "מצד עתרת" שנמצאת על גדות הירדן ההררי ממזרח לקיבוץ, מטעי אבוקדו, ליצ'י ואגסים, לולים, גד"ש ויזמויות פרטיות. חברים רבים מתפרנסים מעבודת חוץ.

גן הילדים החדש בצבעון שבנתה המועצה האזורית
גן הילדים החדש בצבעון שבנתה המועצה האזורית

במהלך המפגש סקר יו"ר הקיבוץ, יוסי כץ, את התהליכים המרכזיים שקורים היום בקיבוץ (שכונה חדשה, החלפת תשתיות). מנכ"ל הקיבוץ, אלי בן עמי, התייחס לפעילויות העסקיות והיזמויות השונות המתוכננות ומנהל הקהילה, גל סער, סקר את התהליכים בהקשר לשכונה החדשה ובכלל. 

מהתמונה שהוצגה עולה כי כפר הנשיא נמצא במגמת התחדשות עם קליטת חברים חדשים, התחדשות עסקית והתחדשות בתשתיות ושכונה חדשה, על כל המורכבויות והאתגרים שבדבר.

לאחר שמטה התנועה הודה למנהלי כפר הנשיא ונפרד מהם, עלו אנשיו לקיבוץ צבעון.

צִבְעוֹן ממוקם על הר קלען בתוך שטח יער טבעי, קילומטר אחד מזרחית לצומת סאסא ובסמוך לגבול בין ישראל ללבנון. הקיבוץ הוקם בשנת 1980 כהיאחזות נח"ל. ב- 1986 היישוב אוזרח והפך לקיבוץ.

מטה התנועה בביקור בצבעון
מטה התנועה בביקור בצבעון

צבעון הינו קיבוץ מתחדש עם חזון אקולוגי וחינוך אלטרנטיבי. הקהילה פועלת למימוש עקרונות חברתיים של ערבות הדדית, חיי קהילה ותרבות מקומיים ויוזמות שיתופיות. כיום מתגוררים בקיבוץ כ- 78 חברים וישנה בו גם שכונת הרחבה עם 99 חברי אגודה קהילתית וועד מקומי משותף. מרבית חברי הקיבוץ הם בעלי עסקים עצמאיים שעוסקים במגוון מקצועות כמו אמנות, היי טק, הוראה, צילום ועריכה, גננות ועוד. ישנם גם חברי קיבוץ העוסקים בעבודות פנים בקיבוץ. לקיבוץ יש כרם אורגני ולול משותף עם כפר הנשיא,  הנמצא בכפר הנשיא. הקיבוץ קלט לאחרונה משפחות צעירות לחברות. 

ביקור המטה החל בסיור במקום בהובלת מרכז המשק ומזכיר הקיבוץ, יובל סלע. מטה התנועה ראה את השינויים במרכז הקיבוץ ואת גן הילדים השני והחדש, שהחלו תהליכי ההקמה שלו על ידי המועצה. בסקירה שהתקיימה נסקרו האתגרים עמם מתמודד הקיבוץ, בד בבד עם שמירה על האופי הייחודי של המקום.

בשני הקיבוצים, המטה סקר את פעילות התנועה וכן את האתגרים הקיימים היום.

הוספת תגובה חדשה