דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים – והפעם: אל-רום ומחניים

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, המשיך בסיוריו הפיזיים בקיבוצים הנערכים בימי שני, ובשבוע שעבר (28.3) הגיע לביקור בקיבוצים אל-רום שברמת הגולן ומחניים המשתייך למועצה האזורית הגליל העליון. את הביקור הוביל רמי פלג, רכז האזור בתנועה
מטה התנועה בביקור באל-רום
מטה התנועה בביקור באל-רום

קיבוץ אל-רום הינו הקיבוץ הגבוה ביותר בתנועה הקיבוצית (1110 מ' מעל פני הים), ונוסד בשנת 1971 ע"י גרעינים של תנועת המחנות העולים. הקיבוץ הינו קיבוץ מתחדש עם הרחבה. חברי הקיבוץ וחברי ההרחבה חברים באגודה שיתופית קהילתית. בקיבוץ יש כ-472 תושבים וכ-157 ילדים מגיל לידה עד י"ב.

הביקור החל במלון המטיילים המקסים של הקיבוץ. את פניהם של חברי וחברות מטה התנועה קיבלו שי גרוסמן - היו"ר הכלכלי, יובל זיו -המנהל העסקי ואייל מרקס - מזכיר הקיבוץ. לאחר סיור קצר במלון המשיכו כולם לסיור בחממת התרביות, עסק לייצור שתילי אוכמניות ועוד מינים, ולבסוף התיישבו לשיח רב משתתפים. בשיח השתתפו חברי הנהלות משתי האגודות, איתמר גור -מנהל הקהילה וחברי וחברות הקיבוץ.

מעבר לעניינים השוטפים, הקהילה עוסקת בחיזוק וחיבור בין חברי הקהילה, בגילים השונים, עיצוב תחום הוותיקים שהינו חדש לקיבוץ, חיבור האוכלוסייה החדשה (הקיבוץ קולט משפחות חדשות) וחיזוק השירותים הקהילתיים כיישוב מרוחק.

הקיבוץ מתפרנס מענפי החקלאות השונים כגון מטעים (תפוח, דובדבן, שקדים, אוכמניות, קיווי), רפת משותפת, כרם, בקר, לול וגד"ש, וכמו כן מתיירות ושותפות בתאגידים שונים. הקיבוץ קולט לחברות בקיבוץ בני קיבוץ, חברי אגודה קהילתית ומועמדים מחוץ לקיבוץ.

הנהלת הקיבוץ הציגה את העשייה בכל התחומים וסקרה את האתגרים שעמם היא מתמודדת, כאשר הרפורמה המתוכננת בחקלאות הינה איום ואתגר אמיתיים על ענפי החקלאות בקיבוץ, כמו גם המחסור בעובדים זרים, בקרקע למשבצת, תעסוקה רווחית בפריפריה ועוד.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הציג את עשיית התנועה אל מול מוסדות המדינה ולטובת הקיבוצים, והנציגים מאגפי התנועה השונים סיפרו על עשייתם והזמינו את הקיבוץ להיעזר בהם.

רמי פלג, רכז אזור הגליל העליון ורמת הגולן בתנועה, הודה לחברי הקיבוץ על האירוח המושקע והשיח המעניין שהיה.

מטה התנועה מבקר במפעל במחניים
מטה התנועה מבקר במפעל "דיוק הידראוליקה"
במחניים 

מהרמה הצוננת ירד המטה לכיוון דרום-מזרח אל קיבוץ מחניים. מחניים נוסד בשנת 1939 על ידי חברי קיבוץ "יודפת" אנשי צפת, כאשר לפני כן היו ניסיונות התיישבות במקום החל משנת 1898 ע"י עולים מגליציה שהקימו מושבה, ולאחר מכן ע"י יק"א ופועלי ציון. בשנת 1952, בעקבות הפילוג בקיבוץ המאוחד, פרשו ממחניים חלק מן החברים. במקומם הגיע לקיבוץ גרעין של תנועת המחנות העולים.

הקיבוץ עבר שינוי אורחות חיים בשנת 2006 ועבר למודל של קיבוץ מתחדש, כאשר שנה קודם לכן התקבלה החלטה על הרחבה קהילתית.

כיום הקיבוץ מונה כ-166 חברי קיבוץ ועוד 97 יחידות משפחתיות מאוכלסות בהרחבה. סה"כ האוכלוסייה מונה כ-800 נפש ומנוהלת ע"י שלושה תאגידים, כל אחד לפי תחום אחריותו וסמכויותיו: קיבוץ, אגודה קהילתית וועד מקומי.

הביקור החל בסיור במפעל "דיוק הידראוליקה", בית מלאכה אשר נותן שירות בשיפוץ תיבות הילוכים, גירים אוטומטים, סרנים, הגאים, רכבת, גירים ימים ועוד. המפעל מעסיק חברי קיבוץ וגם תושבים מהאזור, נמצא בצמיחה ולאחרונה אף הורחב בשטח מקורה נוסף שעוצב בצורת גיר אוטומט. לאחר מכן המשיך הסיור בכביש המחבר בין המפעל לבית "יחד", שהוא כביש דמשק הישן. במהלך הנסיעה בכביש עברו כולם ליד מגדל המים הישן וצריפי הקיבוץ הישן. במקום ישנם שלטים המספרים את סיפורו ההיסטורי של הקיבוץ.

לאחר מכן המשיך הסיור למבנה החדש לתעסוקה עבור דיירי "בית יחד" שנבנה ע"י סטודנטים מהטכניון. גדעון פלס ממייסדי בית יחד וענת המנהלת, סיפרו את סיפורו של המקום שהפך לדוגמה לאומית לבית המעניק טיפול ראוי באנשים עם צרכים מיוחדים ברמות תפקוד נמוכות, תוך שילובם בקהילה. המרכז מכיל בתוכו מגוון של סדנאות תעסוקה ומרחבים טיפוליים: פינת חי, חממה, סדנה לייצור נייר ממוחזר ומוצרי נייר שונים, שרפרפיה לייצור שרפרפים מבקבוקי פלסטיק, מפעלון למשטחי עץ לתעשייה, סדנת קרמיקה וסדנה לייצור חפצי עץ.

לכל חבר וחברה תכנית עבודה אישית, המותאמת לצרכיו, יכולותיו, נטיותיו ומגבלותיו וכולם לוקחים חלק פעיל בתהליכים היצרניים. התכניות האישיות כוללות גם תהליכים טיפוליים פארארפואיים פרטניים וקבוצתיים.

בתום הסיור, התיישבו כולם למפגש שכלל את יו"ר הקיבוץ - יוני קוגן, המנהל העסקי - אייל כליפה, מנהלת האגודה הקהילתית - טל הירש וממלאי תפקידים נוספים וחברי הנהלות. יוני הציג את הסיפור ההיסטורי של מחניים, תוך הצגת האתגרים הקיימים: סיווג העדיפות הלאומית, איום הרפורמה בחקלאות, איום בטיחותי-תחבורתי של כביש הכניסה לקיבוץ, הקושי של ההתמודדות באיכות החיים עם הרעש שנוצר ע"י בית הספר לטיסה, חיבור קהילתי בין האוכלוסיות השונות וניהול מיטבי של הקיבוץ, כאשר יש פיצול ניהולי ועוד.

מפגש ציבורי של חברי מחניים וקיבוץ כפר הנשיא עם תושבי כפר טובא זנגריה במסגרת המאבק נגד בית הספר לטיסה באזור
מפגש ציבורי של חברי מחניים וקיבוץ כפר הנשיא עם
תושבי כפר טובא זנגריה במסגרת המאבק נגד בית
הספר לטיסה באזור

טל התייחסה למערכת החינוך ואתגריה וכן לאתגרי הקהילה. בקיבוץ ישנה מסורת רבת שנים של "בזאר" אזורי שמושתת על תרומות רבות ומתנדבים רבים ,כאשר כל התמורה שמתקבלת ממנו מוקדשת לתרומה לחברה הישראלית. 

אייל סיפר על הענפים השונים של הקיבוץ – חקלאות הכוללת שותפות ברפת, לול , גד"ש ומטעים, תעשייה, שטחי מסחר, וההתפתחות באנרגיה מתחדשת.

לאחר הסקירה, המתכנסים התפצלו לקבוצות על פי תחומי העניין: חברה וקהילה, חינוך, צעירים ומעורבות בחברה וכלכלה והנהלה, בהן דנו כל אחד לפי תחומי העיסוק ולטובת היכרות הדדית. בסיום הדיון בקבוצות, התכנסו שוב כולם למליאה והתייחסו למה שעלה בקבוצות.

לבסוף, מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הציג את האיומים והאתגרים עם התנועה מתמודדת. רמי פלג הודה לאנשי מחניים על האירוח והשיח הפורה.

בערב שלאחר הביקור, התקיים מפגש ציבורי של חברי מחניים וקיבוץ כפר הנשיא עם תושבי כפר טובא זנגריה ביחס למאבק שמתקיים נגד בית הספר לטיסה שעבר ממחנה רמון למחניים ויוצר מפגעי איכות סביבה קשים (רעש, ריח, בטיחות), בהשתתפות ניר מאיר. בדבריו לציבור אמר ניר שעל מנת שיהיה סיכוי למאבק, קודם כל צריך לגייס את כלל התושבים של היישובים באזור ומשם ניתן להתקדם הלאה.

הוספת תגובה חדשה