דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מכה למגזר החקלאי: מחירי המים לחקלאות צפויים לעלות

חרף המאמצים שעשתה ההנהגה החקלאית לטרפד את ההחלטה, מועצת רשות המים אישרה את ההמלצות המקצועיות מפברואר 2021 לפיהן התעריף הביתי יוזל ב-8% עד 2027, ובמקביל התעריף בגין המים השפירים לחקלאות יעלה בהדרגה בעשרות אחוזים. קיום ההחלטה תלוי באשרורה במועצה לאחר שימוע ציבורי
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חברי מועצת רשות המים אישרו ביום רביעי האחרון את המלצות רשות המים ומשרד האוצר בדבר תעריפי היעד למטרת מים לחקלאות ("דוח שמרת") לפיהן התעריף הביתי יוזל ב-8% עד 2027, ובמקביל, התעריף שהחקלאים משלמים בגין המים השפירים שהם צורכים יעלה בהדרגה בעשרות אחוזים. שלושה מחברי המועצה תמכו בהחלטה (יו"ר הרשות, חזי ליפשיץ, נציג האוצר, איליה כץ) ונציג משרד האנרגיה, משה גראזי) נציגות משרדי הפנים והגנת הסביבה לא נכחו בדיון ואילו נציג הציבור דורון שמואלי ונציג משרד החקלאות אסף לוי, עזבו את הדיון ולא השתתפו בהצבעה בשל סירובם של שאר הנציגים במועצה לדון בסוגיה מתחילתה ולזמן בנפרד את ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שכתב חוות דעת עבור החקלאים ובה הוא מתנגד להצעה לייקור מחיר המים לחקלאים. בכוונת האוצר לשפות את החקלאים עבור ההתייקרות מהכספים שהוקצבו בתוכנית הקודמת לקידום ההשקעות בסך 1.5 מליארד ש״ח.

כעת, המהלך ייצא לשימוע, ולאחר קבלת הערות הציבור יצטרכו חברי המועצה שוב להידרש לעניין, האם לאשרר את ההמלצה או לא. 

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, תקף את ההחלטה ואמר כי "מדובר בניסיון ציני, אומלל וחד-צדדי של רשות המים ושל הממשלה היוצאת לקבוע עובדות בשטח לממשלה הבאה. חקלאי ישראל, אשר מתמודדים עם קשיים כלכליים גם במצב הנוכחי, לא יעמדו בהעלאה חסרת הפרופורציות של מחיר המים החיוניים לגידולים שלהם – וכך גידולים מקומיים רבים במדינת ישראל פשוט יקרסו וייעלמו. מדהים להיווכח כיצד בעת שבעולם ממשלות עושות הכל כדי לשמור על ביטחון המזון של האוכלוסייה ולעודד את הייצור המקומי, רק אצלנו בישראל – גורמי המדינה עושים כל מה שאפשר כדי להחריב ולפגוע. במידה וההחלטה לא תשתנה, יהיה זה מחדל שיפגע קשות באזרחי ישראל ובחקלאות המקומית".

בתגובה להחלטה, אמר ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "מדובר במכה קשה נוספת של הממשלה הנוכחית רגע לפני שהיא מתחלפת. החקלאים מתמודדים עם קשיים אובייקטיביים רבים, ובמקום לחזק את הייצור המקומי – שרי החקלאות והאוצר פעלו לחסלו. העלאת מחיר המים בצורה כה חדה וחסרת פרופורציות היא מהלך מנוגד להסכם הקואליציוני שחתמו מפלגות ישראל ביתנו ויש עתיד. אנחנו נערכים לשימוע, שם נשתדל להשפיע על שינוי ההחלטה, ונילחם בעיוות הזה עם הקמתה של הממשלה החדשה"

הוספת תגובה חדשה