דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מעבר מעונות היום למשרד החינוך – מה המשמעויות וכיצד הוא ישפיע על מערכות הגיל הרך בקיבוצים?

בשבוע שעבר קיימה רשת "הגן הקיבוצי" באגף חינוך של התנועה מפגש ארצי עם מנהלות גיל הרך, בו הוצגה תכנית המעבר של מעונות היום ממשרד הכלכלה לאחריות משרד החינוך. מטרת המפגש הייתה להכיר את המעבר ואת חלקיו (כפי שהם מוכרים בעת הזו) ואת הכתובת בסוגיות השונות
בית תינוקות קיבוצי
בית תינוקות קיבוצי

ביום שני שעבר (10.1) הועברה באופן רשמי וחגיגי האחריות על הגיל הרך ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. במקור, הוקם אגף מעונות היום בזרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, במטרה לעודד השתלבות של אימהות בשוק העבודה, מה שהוביל לתפיסת עבודה לפיה התפקיד של מסגרות לתינוקות ופעוטות היא בייביסיטר ולא שירות טיפולי חינוכי שממוקד בצרכים ההתפתחותיים של הפעוטות.

מעבר מעונות היום למשרד החינוך מביא עמו בשורה של הסתכלות על הילד מגיל לידה, תוך בניית מעטפת מקצועית ואיכותית שתלווה את ההתפתחות שלו במסגרות החינוכיות. במעונות (לידה - 3) בהם יותר משבעה פעוטות האחריות תתחלק בין שלושה משרדים.

משרד הכלכלה והתעשייה: סוגיות הסבסוד והרישום נשארות באחריותו, כולל רישום הילדים למעונות הסמל לצורך מבחני שכר וקבלת דרגה, וכמו כן משפחתונים ימשיכו לעבוד תחת אחריותו.

משרד הרווחה והביטחון החברתי: מעונות יום שיקומיים ומשפחות רווחה יישארו באחריותו.

משרד החינוך: באחריותו תחום הפיקוח, ההכשרות, הרישוי, הבינוי וכל המעונות בהם מתחנכים שבעה פעוטות ויותר.

פיקוח ורישוי: הרחבת מערך הפיקוח והרישוי באמצעות הוספת תקנים.

רכז.ת רשותי לגילאי לידה – 3: תקציב ייעודי לרשויות מקומיות לצורך מינוי רכז לטווח גילים זה.

הדרכה במסגרות החינוכיות: מימון ארבע שעות הדרכה מתוקף חוק הפיקוח.

הכשרה מקצועית: קורס הכשרה של 220 שעות לצוותים החינוכיים שעובדים במעונות ובגני משרד החינוך. ההכשרה תינתן במימון המדינה במכללות לחינוך.

בינוי: תוספת תקציב של 600 מיליון ש“ח לטובת בינוי של מסגרות חדשות.

תקן מטפלות: שינוי תקינה במעונות הסמל כשלב ראשון שיחל כבר בשנת הלימודים תשפ“ג.
 

כיצד צעדים אלו ישפיעו על המערכות שלנו?

הרגולציה והעמקת הדרישות המגיעות ממשרד החינוך מחזקים את האמונה בגן הקיבוצי בחשיבות יצירת שיתופי הפעולה יחד עם המועצות האזוריות ומשרד החינוך, לשם שמירה על הייחודיות שלנו וגם לשם יצירת מרחב של למידה מתוך העשייה שלנו. בימים אלו עסוקים מאוד ברשת הגן הקיבוצי ואגף חינוך בכלל, ביצירת תכניות עבודה סביב הנושאים הבאים:

מנהלת הגיל הרך היישובית - עבודה משותפת עם המועצות האזוריות ומשרד החינוך על מנת להכיר בתפקידה של מנהלת הגיל הרך ביישוב כמי שמתכללת את כל נושא החינוך ויכולה להיות כתובת ושותפה בעבודה עם המפקחת של משרד החינוך.

חשיבות הרצף החינוכי וחשיבות ההדרכה שהמערכת מקבלת עם הבנה לצרכים הייחודים של כל מקום.

הרחבת מעגל השותפות עם משרד החינוך - בניית סדרת מפגשים בהובלה משותפת עם משרד החינוך למרחב הכפרי בנושאים אלו.

קידום ומיסוד ההכרה במערך ההדרכה של התנועה כמי שיכול לספק את ההדרכה המקצועית למערכות החינוך מלידה עד גיל שש, תוך שיתוף פעולה עם המפקחת ומשרד החינוך.

הכשרות מקצועיות - עבודה על שילוב תכנים מקצועיים שמדברים את התפיסה החינוכית הקיבוצית בתוך ההכשרות  במכללות לחינוך שיקבלו את המימון של משרד החינוך.

המעבר אינו שלם, אך הוא "תופס" את קשרי העבודה של הגן הקיבוצי ואגף חינוך עם משרד החינוך במקום המאפשר השתלבות מקצועית ביצירת המענים ומינופם לחיזוק מערכות הגיל הרך בפרט, ומערכת החינוך בקיבוץ ככלל. מפגשי מנהלות הגיל הרך יתקיימו מעת לעת על פי המידע והידע המתעדכן.

סינטיה כהן, מנהלת הגן הקיבוצי, תהווה כתובת לכל סוגיה או אתגר מערכתי בהתייחס למעבר – מוזמנות ומוזמנים לפנות אליה: cintia@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה