דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מצפים בהתרגשות להמשך עבודה מצוינת עם משרד העלייה והקליטה"

ביום חמישי, חודש בלבד לאחר כניסתה לתפקידה, בחרה שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, לבקר בקיבוץ אורים וללמוד על קליטתם של חיילים בודדים מגרעיני צבר בקיבוצים. הביקור לווה בהתרגשות רבה, ונכחו בו הנהגת הצופים, מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית , רכזת הגרעין באורים, מנהל הקהילה, וכ-12 חיילים (מתוך 28 החיים באורים) שכבר הספיקו להגיע הביתה לסופ"ש בקיבוץ
שרת העלייה והקליטה בביקור באורים

בביקור נחשפה השרה לשיתוף הפעולה ארוך השנים בין התנועה הקיבוצית ותנועת הצופים בקליטת גרעיני צבר, אשר במסגרתו מגיעים כ- 300 חיילים בודדים מדי שנה, שרובם נקלטים בגרעיני צבר ב-34 קיבוצים וחלקם בכפר צבר במרכז הקליטה ברעננה.

השרה הקשיבה ברוב קשב לדבריהם וסיפוריהם של החיילים והחיילות, התעניינה מאוד בסיפוריהם האישיים, ובסיבות שהניעו אותם לעזוב בית, משפחה וחברים ולעלות לישראל. בנוסף, למדה שרת העלייה וקליטה על הקשיים והאתגרים עמם מתמודדים החיילים. לראשונה, שמעה השרה ממקור ראשון, מפי החיילים עצמם, על המעטפת התומכת שהם זוכים לה בקיבוץ, כמו גם על מה שמספרים להם חבריהם החיילים הבודדים שלא גרים בקיבוץ ומתמודדים עם קשיים שהם לא צריכים להתמודד עמם. החיילים סיפרו בצורה אותנטית ונרגשת, ובהכרת תודה, על הזכות לגור בקיבוץ ולהיות חלק מגרעין צבר הנהנה מטיפולה המסור של יהודית גוון פליש, רכזת הגרעין כבר שנים רבות. לשאלת השרה שנגעה באתגרים העומדים בפני חייל בודד בעת שחרורו מהצבא, שיתפו החיילים בחששותיהם ומחשבותיהם.

יעל אייזנר והחיילים באורים
יעל אייזנר והחיילות המאומצות באורים

יעל אייזנר, רכזת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית הסבירה את השקפת התנועה בתחום, ופירטה על שלל הפעולות לטובת החיילים בהווה ובעתיד. אייזנר הציגה גם את תוכנית ההמשך לחיילים בודדים משוחררים ("תכנית חמסה") הכוללת רצף של ליווי ומענה מרגע נחיתתם בארץ ועד חמש שנים לאחר השחרור. התוכנית, פרי שותפות עם קק"ל והסוכנות היהודית, תיתן מענה לחלק מהאתגרים שהציגו החיילים.  כמו כן, שמעה השרה על התגייסותו של איגוד התעשייה הקיבוצית להעסקתם של חיילים בודדים משוחררים  בימים אלו, בעקבות משבר הקורונה. תמנו-שטה שיתפה בהתרגשות גם בהיכרותה האישית עם תכנית תל"מ  המשותפת לתנועה הקיבוצית והמשרד לשוויון חברתי, בה לקח חלק בן משפחתה, וציינה את החשיבות בהמשכה של תוכנית זו בתנועה הקיבוצית.

בסיכום השיחה העלתה השרה את אתגרי קליטת העולים הצפויים להגיע מאתיופיה, ואייזנר ענתה לה כי "התנועה הקיבוצית הייתה תמיד, ועודנה, ממובילי קליטת העליות השונות מתוך תחושת אחריות חברתית, וכפי שעושים  גם כיום עם באמצעות האולפנים ללימוד עברית בקיבוצים השונים, תוכנית "בית ראשון במולדת", גרעיני צבר, חיילים בודדים, תכנית חמסה למשוחררים ועוד. זכות גדולה לנו תהייה לקחת חלק גם בקליטת העולים החדשים מאתיופיה". השרה הבטיחה לקבוע בהקדם פגישה בנושא עם נציגי התנועה.

סיכמה את הביקור יעל אייזנר: "שמחנו להציג לשרת העלייה והקליטה עשייה ענפה, רחבה ורבת שנים וברית של שותפים בינינו לבין תנועת הצופים בקליטת אלפי חיילים בודדים המגיעים מכל העולם דרך גרעיני צבר. העלנו על נס את העשייה המרגשת של קיבוץ אורים שקולט מדי שנה או שנתיים גרעין נוסף, ובכל גרעין וחייל/ת משקיע אהבה ונתינה, ולראיה שכל אחד מהחיילים קורא לאורים "בית". 

אנו מודים לפנינה תמנו-שטה על ביקור מעורר השראה עבור החיילים הבודדים, שזכו לשמוע גם מעט מחוויותיה כעולה חדשה בילדותה, דרך השירות הצבאי ועד למקום בו היא נמצאת כיום ומביאה את יכולותיה לידי ביטוי והשפעה על קליטת העלייה. מצפים בהתרגשות להמשך עבודה מצוינת עם משרד העלייה והקליטה בהנהגתה."

הוספת תגובה חדשה