דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

משלבים ידיים להצמחת דור חדש בחקלאות

זה לא סוד שאחת הבעיות הקריטיות של החקלאות הישראלית היא גילם הממוצע הגבוה של החקלאים ושחיקת הגאווה והרצון לעסוק בתחום בקרב הדור הצעיר. בשבוע שעבר (שלישי, 8.8) התקיימה במשרדי התנועה הקיבוצית פגישה ראשונה שנועדה ליצור שיתוף פעולה, היכרות ושיתוף ידע בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתנועות הקיבוציות והארגונים האזוריים הכלכליים בכל הנוגע להצמחת דור חדש וצעיר בחקלאות הישראלית
הפגישה שהתקיימה ביום שלישי. משלבים ידיים ליצירת דור חדש בחקלאות
הפגישה שהתקיימה ביום שלישי. משלבים ידיים ליצירת דור חדש בחקלאות

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר השתתפו חגי שניר, מנהל שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, נציגי מכון המחקר 'יסודות' - ד"ר לירון אמדור ולירון ישראלי, נציגי משקי הדרום - מנכ"ל התארגנות "מגדלי הדרום" אורי לוי ומנהלת מש"א וקשרי קהילה אלה יהב, ראש אגף כלכלה בקיבוץ הדתי נצין אבירן ונציגי התנועה - ראש אגף כלכלה עו"ד עמוס פרג'ון, מנהל המחלקה המשפטית עו"ד מיכי דרורי, מנהל תחום חקלאות חיים חבלין, רכזת אזור משקי הדרום דנה אדלהייט ושיר גורן מאגף צעירים ומעורבות בחברה שמרכזת את תכנית "מצמיחים עתיד" לעידוד עבודת צעירים בחקלאות. 

ד"ר לירון אמדור הציגה את נייר המדיניות שחיברה ביחד עם לירון ישראלי בנושא דור חדש בחקלאות, תובנות מהכנס שנערך בשנה שעברה בתנועה הקיבוצית בנושא כיצד לבנות דור חדש בחקלאות ונתונים מסקר שנערך בקרב מנהלי ענפים חקלאיים בקיבוצים. אורי לוי, ניצן אבירן ולירון ישראלי הציגו כל אחד בתורו את הגישות והפעולות שמתבצעות בגזרתו במטרה לחבר את הקהילה לחקלאות, לחנך את הדור הצעיר לחקלאות ולעודד אותו להיכנס לתחום. שיר גורן הציגה את היעדים המרכזים בתכנית שיזמו בתנועה הקיבוצית בשיתוף עם משרד החקלאות כמו יצירת תכנים מקצועיים להכשרת צעירים, מלגות, לימודי עתודה חקלאית לפני ואחרי הצבא, תמריצים, הכשרת מבנים ייעודיים לצעירים אחרי צבא שמעוניינים לעסוק בחקלאות ועוד. חגי שניר הציג את עקרונות תכנית העבודה של משרד החקלאות לעידוד כניסה לענף של דור חקלאי חדש.

בסופו של הדיון סוכם כי הפורום שנפגש יקיים פגישה נוספת בעוד כחודש, במטרה לנסות לאגם את כל התכניות הקיימות יחד תחת קורת גג אחת של התנועה הקיבוצית ובשיתוף משרד החקלאות ולהרחיבן לאזורים נוספים בעבודה רשתית. חגי ציין כי בהחלט יש עם מה לעבוד ושיבדוק במשרד פונקציות נוספות שנחוץ להוסיף לפגישה הבאה במטרה לשפר ולעדכן תמיכות קיימות, וככל שיהיה צורך גם הכנת תכניות חדשות. עוד סוכם כי יש לבחון ביחד עם משרד החקלאות הקמת תכנית ייעודית של עתודה חקלאית לפני ואחרי צבא.

 בכנס החקלאות הקיבוצית השני, שייערך בנווה אילן בתאריכים 8-9 לינואר 2024, תוצג על ידי חגי ו\או על ידי נציג\ת המשרד, התכנית לעידוד יצירת דור חדש בחקלאות.

עו"ד עמוס פרג'ון, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, אמר לאחר הפגישה: "אנו רואים חשיבות רבה בקידום הנושא של דור חדש בחקלאות הקיבוצית אשר יהווה תשתית איתנה לחיזוק החקלאות, ביטחון המזון וההתיישבות החקלאית, ושמחים על שיתוף הפעולה הנרקם עם משרד החקלאות, אשר אחד מיעדיו הינו קידום נושא זה".

הוספת תגובה חדשה