דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נפטר אל"מ (מיל') אלישע שלם, חבר רמת יוחנן, מאחרוני לוחמי ה-101 וחקלאי ותיק

אלישע, "אגדת צנחנים", חקלאי שמאוהב בעבודתו, וחבר מעורב, אהוד ומוערך הלך לעולמו ביום שלישי בגיל 89 והובא למנוחות בבית העלמין בקיבוצו אתמול (רביעי). שלם שימש כמג"ד צנחנים בכיבוש מוצב החרמון הסורי במהלך מלחמת יום הכיפורים ולאחר מכן כיהן כיהן כמח"ט החרמון ומח"ט 226, חטיבת צנחנים במילואים. כמו כן, היה יו"ר דירקטוריון חברת "פלטוב תעשיות" של קיבוצו. בנו, עדו, ספד לו: "אבא חי את חייו לפי אמונתו ולפי דרכו"
שלם. מפקד נערץ (צילום מתוך ערוץ היוטיוב של עמותת 'אדמתי')
שלם. מפקד נערץ (צילום מתוך ערוץ היוטיוב של עמותת 'אדמתי')

שלם נולד בקיבוץ בית אלפא, אך לאחר הפילוג בקיבוץ עבר עם הוריו לקיבוץ רמת יוחנן בו היה חבר מעורב, אהוד ומוערך. אביו היה מתתיהו שלם, שהיה איש רוח, מלחין ומשורר, מחלוצי הזמר העברי ומראשוני היוצרים של תרבות החג הקיבוצית.

אלישע היה חקלאי כמעט עד יומו האחרון, ו"אגדת צנחנים". במרץ 1952 התגייס לצה"ל, עבר קורס מ"כים של הנח"ל וקורס סיירים, התנדב ליחידה 101 שהקים אריק שרון, היה מפקד מחלקה ופלוגה בגדוד הצנחנים 890, ולחם בפעולות התגמול בגזרה המצרית והסורית. אריק שרון אמר עליו שלא נפל ממאיר הר ציון "רק עם שיקול דעת". בשירות המילואים היה מפקד גדוד צנחני המילואים 567 ובמלחמת ששת הימים לחם גדודו בקרבת רמאללה ובדרום רמת הגולן.

במלחמת יום הכיפורים הוביל שלם את גדודו בקרבות הבלימה והתקפת הנגד הישראלית ברמה, והיה ממפקדי הכוח שכבש את החרמון הסורי. בין היתר פיקד שלם על כיבוש אום בוטנה ועל כיבוש תל א-שמס בקרב לילה. במהלך מבצע "קינוח", לאחר שהוטס במסוקים לחרמון הסורי במבצע איגוף אנכי, נע שלם בראש גדודו למשימה העיקרית - כיבוש מוצב החרמון הסורי. לאחר המלחמה שירת במשך כחמש שנים כמפקד חטיבת החרמון, כמו כן שימש שלם כמפקד חטיבת צנחנים במילואים 226, מפקד נערץ על ידי חייליו.

בנו עדו אמר על אביו לאתר mynet: "אבא חי את חייו לפי אמונתו ולפי דרכו. וכך הוא גם סיים אותם. הדבר שהכי חשוב לאבא היה החקלאות ולא הצבא. הצבא היה מבחינתו הפרעה הכרחית לעבודה בחקלאות. כל גאוותו הייתה החקלאות. הוא המשיך לעבוד במטעי האבוקדו עד לפני חודשיים. כל יום במשך תשע שעות. הוא היה מאוהבי החקלאות. זה היה הדבר הכי חשוב לו. כשהתגייסתי הוא אמר לי: 'לא אכפת לי באיזה תקפיד תהיה העיקר שתהיה ישר עם עצמך'. זה היה המסר שלו לנו ולעצמו".

מאיר 'מאיקה' יפה חברו של שלם מרמת יוחנן ספד לו: "אלישע היה אדם ומנהיג משכמו ומעלה. בדרכו השקטה והצנועה ידע אלישע להוביל אנשים וארגונים והיווה מודל עבור אלפים של אנשים בקיבוצו וגם במערכות בהן היה בפעילות מחוץ לקיבוץ. איש נדיר, שתרם למפעל ההתיישבותי ולחקלאות".

יהיה זכרו ברוך.

תגובות

חבל מאוד שהידיעה הזאת לא הובאה בידיעות/וויינט לידיעת כלל הציבור
ישראל ציוני
ממליץ לכולם לצפות בראיון איתו ביו-טיוב, במסגרת דור-כיפור, למרות איכות הסאונד הירודה. חייליו של אלישע נהגו להגיד עליו משהו בסגנון: "כשאלישע נוכח, מלאך המוות נח", כי הוא ידע לתכנן את התקפות הכח שלו כך שיווצר מינימום נפגעים. בדיוק כמו שאריק אמר עליו -אדם עם שיקול דעת.
https://www.youtube.com/watch?v=ENQ90UvJ7Ls&t=5585s

הוספת תגובה חדשה