דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סדר פסח בקיבוצים - תמונת מצב עדכנית

ממדגם בזק מיוחד שביצענו בקרב רכזי ורכזות התרבות בקיבוצים לקראת פסח עולה כי במרבית הקיבוצים לא יחגגו סדר פסח משותף, אך באלו שכן - חדר האוכל הוא המקום המועדף לכך באופן מובהק, עוד ממצאים - בכתבה. גם השנה, סדר פסח הגדול ביותר ייערך בנען בהשתתפות חמישה דורות של אנשי הקיבוץ, ובסך הכול יותר מ-1,200 חברים, ילדים ואורחים
סדר פסח הגדול ביותר בארץ בקיבוץ נען. צילום: נמרוד עוז
סדר פסח הגדול ביותר בארץ בקיבוץ נען. צילום: נמרוד עוז

במשך עשרות שנים חגגנו בקיבוצים את ערב סדר הפסח ביחד, בדרך כלל בחדר האוכל. התהליכים החברתיים – כלכליים – דמוגרפיים בקיבוצים, סגירת חדר האוכל במרבית הקיבוצים והעברת מרכז הכובד אל הפרט, אל המשפחה, השפיעו משמעותית גם כאן ובעשרות האחרון קטן מספר הקיבוצים המקיימים סדר פסח קיבוצי משותף.

מדגם שבוצע בימים האחרונים בקרב רכזות התרבות בקיבוצים, מצא שבעשרות קיבוצים יתקיים סדר פסח משותף, אך ברוב הקיבוצים יעשו החברים את ליל הסדר בחוג המשפחה – בקיבוץ או במקום אחר. ישנם קיבוצים בהם מתקיימים סדרי פסח שכונתיים. במדגם עלה כי ב-90% מהקיבוצים בהם מתקיים סדר פסח משותף ליל הסדר נערך בחדר האוכל. נתון דומה העידו כי בסדר הקיבוצי ישתתפו אורחים "מבחוץ". ברוב הקיבוצים שיעשו השנה סדר משותף חגגו ביחד סדר משותף גם בשנה שעברה. על השאלה מהי ההגדה בה משתמשים בסדר המשותף, השיבו רכזות התרבות במרבית הקיבוצים כי "הגדה קיבוצית" כלשהי (יש כמה נוסחים) היא הפופולארית.

גם השנה, סדר פסח הגדול ביותר ייערך בנען בהשתתפות חמישה דורות של אנשי הקיבוץ, ובסך הכול יותר מ-1,200 חברים, ילדים ואורחים.

הוספת תגובה חדשה