דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ספר חדש - כתום 88: עלילה המשלבת קיבוץ, צלקות השואה, אהבת האדמה, מלחמות ישראל ו...כדורגל 

ספר ביכורים ליובל מורן מקיבוץ גשר שבמרכז עלילתן ניצב רודי, ניצול שואה מקיבוץ בצפון, אוהד מושבע ורווי אכזבות של נבחרת הולנד. חייו עוברים טלטלה כאשר אם ובנה, עולים חדשים, נכנסים להתגורר בשכנות אליו. הספר קיבל לפני מספר חודשים מלגה לעידוד היצירה של חברי קיבוצים מהקרן התנועתית חבצלת החדשה
איור הכריכה: ליליה לב ארי
איור הכריכה: ליליה לב ארי

רומן הביכורים החדש של יובל מורן (42, נשוי +3, בן בית השיטה וחבר קיבוץ גשר) - "כתום 88" - מביא את הטיפוסים השונים שמרכיבים את הקיבוץ. לתוך כור ההיתוך הזה נכנסות צלקות השואה, אהבת האדמה, מלחמות ישראל וגם כדורגל. 

העלילה מתרחשת בקיץ 1988, בקיבוץ בצפון. רודי, ניצול שואה הולנדי, רווק מבוגר שתלאות הדרך עיצבו אותו: אדם קשה וסגור המתנהל בסגפנות תוך רגשי נחיתות וניכור. נקודת האור בחייו היא המעקב אחר נבחרת הכדורגל של הולנד, ואין שום כוח בעולם שמכריח אותו לפספס משחק. השגרה השקטה והמבודדת שיצר לעצמו עוברת טלטלה כאשר משפחה של עולים חדשים, אולגה ובנה הצעיר אורי, נכנסים לדירה השכנה. בין התנגדות לחשדנות, אט-אט משהו אצל רודי משתנה. היציאה מהמסלול המוכר מעמידה בפני רודי אתגרים חדשים, ובעודו מנסה להיפתח לסביבה ולשלוט ברגשות המפעמים בו, הולנד שלו מתקדמת אל עבר הנפת גביע היסטורי, ודווקא אז נחשף סוד אפל בהתנהלותה של אולגה ומאיים לסבך הכל...

עלילת הספר הינה דמיונית אך מושפעת מזיכרונות של יובל. "תכונותיו של הגיבור הן תמהיל של כמה אנשים, ואני ביניהם" אומר הכותב. הבחירה לפתוח את הספר באזכור למלחמת יום כיפור, המלחמה הנוראה שגבתה מחיר כה כבד בחיי אדם בכלל המדינה ובקיבוצים בפרט, אינה מקרית, "בעלה הראשון של אימי הוא אחד מ-11 חללי בית השיטה במלחמה, ולמרות הקמת המשפחה החדשה, שאני חלק ממנה, המלחמה ומחירה נוכחים בחייה (ובחיינו) עד היום" אומר יובל. דמיון נוסף אפשר למצוא באהבה הנכזבת לכדורגל של הגיבור והמחבר, מי לנבחרת הולנד, ומי להפועל תל-אביב, אהדה רווית תקוות, המתנפצות ושוב מדי מונדיאל ועונה. 

הספר קיבל לפני מספר חודשים מלגה לעידוד היצירה של חברי קיבוצים מהקרן התנועתית "חבצלת החדשה", והוא אף הוצג על ידי מחברו בטקס בו השתתפו הזוכים במלגות.

המעוניינים לרכוש את הספר יכולים לעשות זאת דרך אתר האינטרנט של יובל בכתובת: www.yuval-moran.co.il, או לשלוח לו בקשה לדוא"ל:
yuvali.moran@gmail.com

קריאה מהנה.

הוספת תגובה חדשה