דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פורום הקיבוצים למעורבות חברתית נערך לשנת 2021 ומזמין את הקיבוצים לחבור לעשייה

קיבוצי הפורום החליטו לאגם משאבים - כספיים וגם אנושיים - כדי לתמוך בפרויקטים לטיפוח מנהיגות ברוח ערכי התנועה. בשנת 2021 מכוון הפורום לתמוך גם בפרויקט ׳ראידאת׳ - "פורצות דרך", פרויקט להעצמה ועידוד מנהיגות נשית בחברה הבדואית, ובתוכנית להכשרה ועידוד השתתפות בניהול בכיר במועצות האזוריות, בדגש על העלאת השתתפות נשים 
פרויקט ׳ראידאת׳ - "פורצות דרך" בחברה הבדואית
התמנוה מתוך פרויקט ׳ראידאת׳ - "פורצות דרך" בחברה הבדואית

דניאלה לבנסארט, מרכזת הפורום פונה לקיבוצים: "העשייה של הפורום לא באה להחליף את העשייה של כל קיבוץ וקיבוץ באזור שלו. מדובר ברובד נוסף המאפשר לנו להשתמש בכוח המשותף שלנו כדי לייצר שינוי ולהניע תהליכים. אנחנו רוצים אתכם איתנו, וקוראים בזאת למנהלים ולמנהלות- צרפו את הקיבוצים שאתם עומדים בראשם, ולחברות ולחברים - בקשו מהקיבוצים שלכם להצטרף לפורום. היכולת לשתף פעולה הופכת את השלם לגדול בהרבה מסך חלקיו. העשייה הזו הפכה רלבנטית יותר מתמיד על רקע משבר הקורונה, שברור לכל, שמעבר למשבר בריאותי וכלכלי, חשף והציף משבר מנהיגותי חריף".

כך למשל בזכות הפורום קמה המכינה הקדם צבאית הראשונה של התנועה הקיבוצית. מכינת רעות, שבראשה עומד דן ורדי. 60% מהחניכים במכינה הם מהפריפריה, מרקעים מגוונים, וכולם עוברים חוויה מעצבת, והכנה לשירות משמעותי וחיים אזרחיים תורמים. השלוחה הראשונה של המכינה פועלת בקיבוץ יחיעם, והשנה, על אף כל הקשיים והאתגרים, קמה שלוחה שניה של המכינה בראש הנקרה.

דן ורדי, ראש מכינת רעות: "התמיכה של הפורום היא כמו אוויר לנשימה ומאפשרת לנו קרקע יציבה להגשים את החלומות שלנו. השותפות שנרקמת עם קיבוצי הפורום היא מיוחדת ואנחנו מקווים שאחרי משבר הקורונה גם תתבטא במפגשים פיזיים שיעמיקו את החיבור ותחושת השייכות של החניכים לתנועה הקיבוצית והרעיון הקיבוצי".

הפורום משקיע את הכסף הראשון, התנועה עצמה משתתפת וזה מביא להשגת מימון ממשלתי משמעותי. כך החלטה פשוטה לכאורה של כל קיבוץ בפורום, מייצרת פעילות בהיקף עצום. 

עוד דוגמא לפעילות חינוכית קלאסית הינה "תוכנית יהב". תוכנית חינוכית רעיונית, הפועלת בקרב חניכי שנת שירות ומכינות קדם צבאיות, ומחנכת לציונות, מעורבות חברתית שירות משמעותי ומנהיגות. התוכנית החלה כיוזמה של ארבעה סטודנטים, בחלקם בוגרי שנת השירות של התנועה הקיבוצית, שבשיתוף פעולה עם התנועה החלו להדריך בארבע קומונות שנות שירות לפני כארבע שנים. לאחר שלושה מחזורי פעילות, השנה מדריכים בתוכנית 16 מלגאיות ומלגאים.

נטע מירון לשעבר מלגאי ומדריך מרכזי ביהב, וכיום בין הצעירים שממשיכים את הדרך: "בחוויה שלי תכנית יהב היא דרך מדהימה להכניס משמעות וערכים לשנת השירות, פעם בשבועיים הגעתי לחבר'ה וראיתי איך שיחות על א.ד. גורדון והרצל מתחברים לעשייה המשמעותית שלהם ומאפשרים להם נקודת מבט שמאירה את היום יום שלהם בצבעים חדשים."

לדברי נחשון אלוני, מנהל "תוכנית יהב": "את "יהב" הקמנו כמענה אישי לצורך, שהיה לנו כצעירים ציונים ומעורבים במדינת ישראל. חשנו, כי השורשים שלנו לא היו מספיק עמוקים וכי בניגוד לבוני ומקימי הארץ, עליהם שמענו וגדלנו, לא הייתה לנו תשובה אמיתית ומספקת לסיבה שלשמה אנחנו פועלים וחיים כאן במדינת ישראל. אנחנו מבקשים להצית מחדש את אש הציונות ואת ערכיה היפים ולהפיץ אותה בקרב צעירי ישראל, כהזדמנות לגשר על הפערים והקיטוב שנוצרו פה לאורך השנים, תוך רצון להוביל ולהשפיע.

אנו מצויים כיום במשבר מנהיגותי חריף במדינה. היום זה כבר ברור כי על הדור הצעיר לדרוש ולקחת אליו את המושכות, להוביל ולרפא את החברה הישראלית. ללא ספק בלי הפורום לא היינו יכולים להתקדם, לבנות ולהפוך חלום למציאות. קיבוצי הפורום והאמונה שלו בתוכנית, הם שמסייעים לנו זו השנה הרביעית לגדול, להתרחב ולפעול."

לבנסארט מספרת מה צפוי בשנה הקרובה: "ב-2021 מכוון הפורום לתמוך גם בפרויקט ׳ראידאת׳ - ובעברית – "פורצות דרך". זהו פרויקט להעצמה ועידוד מנהיגות נשית בחברה הבדואית. הפורום שואף לגייס תמיכה לפרויקט וגם לאפשר לחברים בקיבוצי האזור להתנדב בהעברת תוכן, אירוח בקיבוצים ושיתופי פעולה שונים.  תוכנית נוספת לשנת 2021 היא תוכנית להכשרה ועידוד השתתפות בניהול בכיר במועצות האזוריות, בדגש על העלאת השתתפות נשים". 

ומוסיפה: "השנה, כנגד כל הסיכויים, הפורום הצליח לעמוד בכמעט 100 אחוז מיעדי הגיוס, זאת בזכות היותו רשת המורכבת מחברים רבים, ולא גוף אחד או קרן. על אף הזמנים הקשים הקיבוצים עמדו בהתחייבותם לפורום, נתנו כל אחד את חלקו וביטאו את הכוח הגלום בשיתוף פעולה. חלק מקסמו של הפורום הוא בכך שאין ארגון, אין מנגנון ואין תקורות. 

כדי להצטרף, קיבוץ נדרש רק לקבל החלטה על הצטרפות, ולאשר בתקציבו תמיכה בגובה 10,000 ש"ח (יש קיבוצים שמעבירים סכומים גדולים יותר, וזה מבורך) – המועברת ישירות לפרויקט שהפורום - באמצעות האסיפה - החליט לתמוך בו".

בין קיבוצי הפורום נמנים קיבוץ שמיר, משמר העמק, להב, רבדים, מעגן מיכאל, עברון, יטבתה, רביבים, רמת רחל, דליה, בארי, גברעם, להבות חביבה, החותרים, יזרעאל.

בצוות ההיגוי של הפורום חברים דניאלה לבנסארט (עומדת בראש הפורום) אייל מירון (שמיר), צחי רם (רביבים), שיר גורן (קיבוצניקים עם החברה), אבישי בן אהרון (מנכ"ל המדרשה באורנים – תנועת החלוץ) ועפרי רביב (ראש אגף מעורבות וצעירים בתנועה הקיבוצית).

כפעמיים בשנה מתקיימת אסיפה של קיבוצי הפורום בהן מחליטים על העברת התמיכה. בימים אלה מתקיימות האסיפות בזום, מה שהסתבר להיות הזדמנות שצמחה מן המשבר המאפשרת לקבץ יחד בקלות נציגים משמיר בצפון הרחוק ועד יטבתה בערבה.

בשיטה הפשוטה והרזה הזו, הצליח הפורום לגייס עד כה 600,000 ₪, והשאיפה היא - אפילו בצל משבר הקורונה להגיע למיליון ש"ח. 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לדניאלה daniella.lebensart@gmail.com

הוספת תגובה חדשה