דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פסגת הפסגות

כ-130 צעירות וצעירים מקיבוצים בכל רחבי הארץ הגיעו ביום שישי האחרון לבית חנה סנש בקיבוץ שדות ים, לפסגת הצעירים והצעירות ה-3 של התנועה הקיבוצית. המשתתפים נהנו ממפגש נטוורקינג עם מקביליהם מקיבוצים אחרים, הרצאות מרתקות ופאנלים על הנושאים החשובים להם, שנבחרו על ידם טרם הכנס. את האירוע כיבדה בנוכחותה גם נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ, האישה הראשונה בתפקיד זה
"קירשת" ובו סימנו המשתתפים מהיכן הגיעו. צילום: אורון קפלן
"קירשת" ובו סימנו המשתתפים מהיכן הגיעו. צילום: אורון קפלן

ארבע שנים לאחר הקמתה של רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית, התקיים בפעם השלישית הכנס השנתי של "הרשת" - פסגת הצעירים והצעירות של התנועה הקיבוצית. כבכל שנה, הגיעו לאירוע משתתפים רבים מכל חלקי הארץ שנושא הצעירים והצעירות בקיבוצים קרוב לליבם ומחבר אותם לעשייה משמעותית, בוגרות ובוגרי תכניות המנהיגות של "הרשת" ורכזי ורכזות ועדות צעירים. הדבר שבלט הפעם במיוחד היה הנוכחות המשמעותית של ממלאי וממלאות התפקידים שמהווים את המנהיגות הצעירה בקיבוצים בהווה ובעתיד.  

בתחילת הכנס, נפגשו המשתתפים והמשתתפות ברחבת הדשא של בית חנה סנש לזמן של קפה וכיבוד לאחר הנסיעה (שהייתה ארוכה לחלקם) והיכרות הדדית. בכניסה למתחם הוצב "קירשת" ובו סימנו המשתתפים מהיכן הגיעו. לאחר המינגלינג ההתחלתי, התכנסו כולם לחלק הפותח של הכנס.

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, שהובילה את הכנס יחד עם צוות מגוון, פתחה אותו ואמרה: "ההתעוררות הצעירה שמתרחשת בקיבוצים בשנים האחרונות מפעימה. המשימה שלנו בתנועה היא להמשיך ולהרחיב את תכניות המנהיגות, לעודד את צעירות וצעירי הקיבוצים לקחת אחריות להיכנס לתפקידי מפתח ולהיות בשולחן קבלת ההחלטות, להכשיר עוד ועוד ועדות וצוותי צעירים בקיבוצים, והמשימה שלכםן ממלאי התפקידים הבכירים בקיבוצים לתת לכך תשתית בקיבוצכם, לסייע לצעירים להשתלב בקהילה, ובכך נסלול דרך לבניית כוח צעיר ומנהיגותי בקיבוצים".

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, אמר לנוכחים כי "ההשתתפות הערה של צעירים והעוסקים בתחום בקיבוצים משמעותה הן שנוצרה רשת משמעותית של פעילים והן שמדובר בתחום בוער וחשוב כבר היום בהווה וגם לעתיד הקיבוצים".

בתמונה: עפרי רביב, ניר מאיר ורותם שניצקי. צילום: אורון קפלן
בתמונה: עפרי רביב, ניר מאיר ורותם שניצקי.
צילום: אורון קפלן

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ברך אחריהם: "אתמול בבוקר קיימנו את מועצת התנועה במשמר העמק לרגל 100 שנה להקמת הקיבוץ, בערב השתתפתי באירוע מושקע ומרגש לרגל 100 שנה לחפציבה, ובאמצע החלטנו על הקמת קיבוץ חדש. הקשר בין הקמת עמק יזרעאל להחלטה להקים קיבוץ חדש הוא שהתנועה הקיבוצית עדיין חיה, בועטת ורלוונטית למדינה ולאתגריה. העתיד יקבע בידי הדור הצעיר. מבחוץ חושבים עלינו שקיבוץ מתחדש זה יישוב קהילתי וכך גם חושבים מבפנים אבירי הקיבוץ השיתופי. הקיבוץ המתחדש יתקיים כל עוד חברי הקיבוץ יהיו מעוניינים בזה, ואתם בתור הדור הצעיר תצטרכו לשאת בתפקיד זה. אני סומך עליכם".

את שלב הברכות, חתם ראש המועצה האזורית המארחת (חוף הכרמל), אסיף איזק, שאמר "המקום פה מספר על מנהיגות צעירה ונשית. הייתה לי הזכות להקים את אגף צעירים בתנועה ולא חלמתי שכך זה יהיה היום. מי שרוצה לשנות צריך לשלם מחיר ולהכניס את הידיים והרגליים לבוץ, ועכשיו התפקיד הזה עובר אליכם".

בתום שלב הברכות פתחה את הכנס עו"ד איילת רזין בית-אור (מעלה החמישה), ראשת הרשות לקידום מעמד האישה, שנבחרה לפני כשלוש שנים לאחת מהצעירים המשפיעים בתנועה הקיבוצית. איילת סיפרה בהרצאתה על הבחירה שעשתה להיכנס לשירות הציבורי ועל שליחות ואקטיביזם היום עם מבט לדרכה של חנה סנש.

אחריה, הציגו איילת הריס ממחלקת צמיחה דמוגרפית ופיתוח קהילה ודגן יראל, ממחלקת בניה וקרקעות בתנועה הקיבוצית את ההתפתחות של הקיבוץ לאורך ההיסטוריה. במהלך ההצגה הועלו שאלות מהותיות על תפקידם של הצעירים והצעירות בקיבוצים, ההתחדשות אל מול מסורת ומבט על איך יראה הקיבוץ העתידי. 

את החלק הראשון של הכנס חתמה מנכ״לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ, האישה הראשונה אי פעם שממלאת תפקיד זה, שנענתה להזמנה של התנועה, סיפרה למשתתפים על הדרך שעשתה וכיצד הגיעה לתפקיד והשיבה למספר שאלות.

לאחר שלב המליאה, יצאו המשתתפים להפסקה קצרה בה התקיימו מרחב נטוורקינג, שנועד להיכרות וחיבורים, וחידון קיבוצי בו זכו בפרסים בחסות ביטוח חקלאי.

החלק המרכזי בפסגה כלל את הדבר העיקרי שלשמו התכנסו – לשוחח על הנושאים הבוערים והחשובים לצעירים. את נושאי ארבעת הפאנלים, שהתקיימו במקביל, בחרו המשתתפים טרם ההגעה לכנס. 

"מנכ"לית משרד רה"מ, נעמה שולץ, בפסגת הצעירים. צילום: אורון קפלן
מנכ"לית משרד רה"מ, נעמה שולץ, בפסגת הצעירים.
צילום: אורון קפלן

בפאנל שהתקיים תחת הכותרת "הקהילה הקיבוצית 2048 - הדור הבא מצב את הקיבוץ העתידי" השתתפו כמה מבוגרי ובוגרות המחזור הלפני אחרון של קורס מנהלי/ות קהילה שמהווים חלק מהמנהיגות הצעירה שמובילה את הקהילות בקיבוצים כיום: ליאור עידוד, מזכיר שפיים, עדי פרידמן מזרחי, מנהלת הקהילה בפלך, עובד בן זאב, מנהל הקהילה בשמיר, שרלין בלום, מנהלת הקהילה בפלמ"ח צובה. בפאנל, אותו הנחתה איילת הריס, התקיים שיח פתוח על תפיסת התפקיד של מנהל/ת קהילה, על מקומם של הצעירים והצעירות בקיבוץ ועל הערכים ומאפייני הקיבוץ העתידי 2048.

 בפאנל "כאן ביתי – עתיד הבנייה והדיור בקיבוצים" השתתפו עו"ד נעה לברון (גבעת חיים איחוד), העוסקת בתחומי צמ"ד ושיוך דירות בחברת מודוס ובקיבוצה, עוז רויטמברג (החותרים), יו"ר ועדת תכנון ואלון לבנה (אפיק), אדריכל נוף. המנחה היה דגן יראל שסקר את מדיניות המגורים בישראל בכלל ובקיבוצים בפרט. הדוברות והדוברים הביאו נקודות מבט מגוונות על סוגית הבנייה בקיבוצים, דנו בחסמים והזדמנויות בתחום, שוחחו על החשיבות של בניית תהליך תכנון המלווה בחזון/ צביון קהילתי.

בפאנל "המרחב הציבורי קורא לנו - פוליטיקה מוניציפלית וארצית" השתתפו, עיינה אדלר (הראל), מנהלת אגף בכיר לפיתוח הון אנושי ברשויות המקומיות במשרד הפנים, יו"ר סיעת העבודה חה"כ רם שפע (גבעת חיים איחוד), אסיף איזק (החותרים), ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, ואיילת סלע-יונגרמן (אייל) אחראית קשרי הממשל בתנועה הקיבוצית. בפאנל אותו הנחה נחשון אלוני (עין החורש) שיתפו הדוברים והדוברות על המחירים שהם משלמים בתור שליחי ציבור, על האתגרים והחסמים בכניסה לשירות הציבורי עבור צעירים וצעירות, ויחד עם זאת מדוע חשוב כל כך להיכנס ולהיות במוקדי ההשפעה בישראל.

הפאנל  הרביעי שהיה בהנחיית מאיה לב, רכזת ועדות צעירים ובוגרים ברשת, עסק בנושא "ועדות צעירים כמנוע לפיתוח ומעורבות קהילתית" והשתתפו בו רכזי ורכזות ועדות צעירים, אורטל ארזי (ארז), רועי זלצברג (עינת) והלה שחר (מעיין צבי). הדוברים שיתפו באבני הדרך להקמת ועדת הצעירים בקיבוצים, בתפיסת התפקיד, באתגרים השונים בתחום, ביוזמות ופרויקטים קהילתיים מעוררים השראה שמובילים.

את האירוע בחרו הצעירים והצעירות לסיים, כיאה למקום, בחוף הים עם בירה, אבטיח ואווירה טובה. 

פאנל "המרחב הציבורי קורא לנו - פוליטיקה מוניציפלית וארצית"
פאנל "המרחב הציבורי קורא לנו - פוליטיקה מוניציפלית
וארצית"

גל משעולי (ניצנים), משתתפת הכנס ובוגרת מחזור ב' בתכנית המנהיגות ׳שבילים׳, משתפת בתחושותיה: ״הפסגה הייתה אירוע משמעותי גם לצעירים אבל גם לתנועה כולה. מדהים לדעת שיש בתנועה חשיבה אסטרטגית חדשה ורוח מרעננת בכל כך הרבה היבטים שונים. מכאן המסקנה ברורה - חייבים לחזק את הצעירים בקיבוצים, לתת לנו כלים ומקום להתקדם לתפקידי ניהול, אבל לא רק - לסלול לנו דרך משותפת להתמקמות בתפקידי מפתח ארציים שיקדמו מטרות משותפות לתנועה כולה״.

רועי זלצברג, רכז ועדת צעירים בעינת, ציין: "הכה בי גל גדול של אופטימיות, חשיבה, ערכים ועשייה חיובית בקיבוצים בכלל ובתחום הצעירים בפרט".

לחצו כאן לצפייה באלבום התמונות מהכנס

תודה לשותפות והשותפים הרבים בהצלחת הכנס: לביטוח חקלאי נותני החסות, לבית חנה סנש, למועצה האזורית ולמרכז צעירים חוף הכרמל, לוועדת צעירים בשדות ים, לצוות המוביל של הפסגה, לאיילה בריליאנט (שפיים), לענת מרלא, לערן גליק, לדגן יראל, איילת הריס, נחשון אלוני, מאיה לב, דור ביידר, לפעילי ופעילות התנועה וכמובן למשתתפים ולמשתתפות הכנס שבכל שנה נותנים את הכוח וההבנה שהשינוי והדרך החדשה צריכה ויכולה להגיע מצעירי וצעירות הקיבוצים. 

הוספת תגובה חדשה