דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קחו אותנו למרום

ארבעה קיבוצניקים עמדו על מגרש המסדרים בטקס "מסדר כנפיים" שהתקיים ביום חמישי בבסיס חיל האוויר בחצרים, בו הוענקו כנפי טיסה לבוגרי קורס טיס 182. מדובר ביותר מעשרה אחוזים מתוך כלל 39 לוחמי צוות אוויר שסיימו את הקורס, וביניהם סגן י', מקיבוץ במועצה האזורית גזר - טייסת הקרב החמישית בסך הכל מאז נפתח הקורס לנשים, והקיבוצניקית השנייה
עם כיוון השעון: סגן י', סגן א', סגן נ' וסגן מ' . כל הצילומים באדיבות דובר צה"ל
עם כיוון השעון: סגן י', סגן א', סגן נ' וסגן מ' . כל הצילומים באדיבות דובר צה"ל

ארבע נשים ו־35 גברים קיבלו ביום חמישי (24.6) את כנפי הטיסה  בבסיס חיל האוויר בחצרים, בטקס סיום קורס טיס מספר 182. הטקס התקיים בסימן 40 שנים למבצע ׳אופרה׳, בו הושמד הכור הגרעיני בעיראק, במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין (בפעם האחרונה בתפקיד), ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט (בפעם הראשונה בתפקיד), שר הביטחון, ח"כ רא"ל (במיל') בני גנץ, סגן הרמטכ״ל, האלוף אייל זמיר, מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, מפקדים, משפחות הבוגרים ואורחים נוספים.

בשבוע האחרון, ותיקי חיל האוויר, שביצעו את התקיפה המורכבת במבצע המפורסם בעומק שטח האויב בעיראק, הגיעו למפגש מרגש עם בוגרי קורס הטיס וחלקו עימם חוויות מההכנות המורכבות והביצוע המדויק, שהובילו להישג מבצעי משמעותי שתרם רבות לביטחון ישראל.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בירך את מסיימי קורס טיס 182: "התנועה הקיבוצית גאה, אך לא מופתעת. ברכות מקרב לב וטפיחה עזה על השכם לבני הקיבוצים בוגרי קורס הטיס. זה לא חדש ולא מפתיע שבני הקיבוצים מייצגים אותנו בכבוד, על הבמה הלאומית. ברכה מיוחדת לי' שהשלימה מסלול ארוך במיוחד ומצטרפת ללהק המצומצם של טייסות הקרב. אחוז בנות הקיבוץ בקבוצה הזאת חורג מכל פרופורציה בהשוואה לחלקנו בציבור הכללי.

שאפו ענק לטייסים הטריים, להורים הגאים וגם לקיבוצים ולחינוך הקיבוצי!".

ואלו בני הקיבוצים שסיימו את קורס טיס 182:

סגן י', טייסת קרב, בת 22, מתגוררת בקיבוץ במועצה אזורית גזר. בתיכון הרחיבה פיזיקה וביולוגיה והייתה חניכה בנוער העובד והלומד. היא התגייסה תחילה לקורס 180 ומספרת כי התהליך היה ארוך מאוד. לקראת סוף הקורס היא ביצעה תפקידי פיקוד שונים בבית הספר לטיסה, ולאחר מכן חזרה לקורס 182, אותו היא סיימה בתחושה שהיא נמצאת במקום הנכון. 

כך היא מסכמת ארבע שנים בקורס: "זה היה מסלול של ארבע שנים קשות ומאוד מפתחות, ובשורה התחתונה – מה שלא הורג מחשל. אני שמחה שיצא לי לחוות את כל מה שחוויתי במהלך הקורס, לטוב ולרע. אני מרגישה שהתפתחתי והשתנתי לטובה בצורה שלא יכולתי להשיג במקום אחר ואני מרוצה מאוד מהמסלול שבו בחרתי".

סגן א', נווט קרב בן 22, מתגורר בקיבוץ במועצה אזורית רמת הגולן. עוד אחד מאחיו נמצא היום בקורס טיס, במחזור 186 שיסיים בעוד מספר שנים. לסגן א׳ תחביבים רבים: הוא אוהב לקרוא ולטייל, לנגן בגיטרה, תופים, ובס. הוא היה חניך בבני המושבים ובתכנית "קשת" של מכינת תבור. לאחר התיכון יצא לשנה במכינה הקדם צבאית 'עין פרת'.

כך הוא מסכם את החוויה של סיום הקורס: "הקורס עבורי הינו חוויה משמעותית משנה חיים, עברתי חוויה משמעותית בה התבגרתי והתפתחתי. הקורס גרם לי להאמין בעצמי. חשוב לי להגיד כי אני לא כאן בשבילי, אני כאן בשביל המדינה שלי".

סגן מ', טייס תובלה, בן 21, מתגורר בקיבוץ במועצה האזורית גליל עליון. אביו של מ' שירת במשך 23 שנים בחיל האוויר. אחיו התאום של מ' שירת בחטיבת הצנחנים וכיום נמצא בקורס טיס בשלב הבסיסי. תחביביו של מ' הם לטייל ברחבי הארץ, לבלות עם חברים ולרכב על אופנועי שטח. לאחר התיכון יצא לשנת שירות בתנועה הקיבוצית בכפר לנוער בסיכון, שם היה אחראי על 44 חניכים בכיתה י"א.

לסיכום הקורס הוא אומר: "חוויתי חוויות שאי אפשר לחוות במקום אחר, למדתי הרבה ובעיקר על עצמי. התחושה הייתה שאי אפשר להוריד את הרגל מהגז בשום שלב בקורס, נהניתי מאוד מכל רגע ורגע בקורס".

סגן נ' נווט קרב בן 23, מתגורר בקיבוץ דתי במועצה האזורית עמק המעיינות. בזמנו הפנוי אוהב לעשות ספורט, לשחק כדורסל, לשמוע מוזיקה, לנגן בגיטרה ובפסנתר ולקרוא. בתיכון הרחיב פיזיקה, היה חניך בבני עקיבא ואף הדריך במשך שנתיים. לאחר סיום הלימודים היה במכינה במשך שנה וקצת. עם נ' מסיימים את הקורס שלושה מחבריו אשר למדו עמו במכינה.

נ' התחיל במגמת מסוקים, והוסב בשלב הראשוני למגמת נווטי קרב.  למפגש משפיעים עם מפקד חיל האוויר, בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיעה עליהם, הגיע סבו אשר מהווה דמות מוערכת מאוד עבורו. 
 

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקד בית הספר לטיסה, אל״ם א׳, ובוגרי קורס 182 יחד עם התוקפים ממבצע ״אופרה״, אלוף (מיל׳) עמוס ידלין, תא״ל (מיל׳) אמיר נחומי, תא״ל (מיל׳) רליק שפיר ואל״ם (מיל׳) חגי כץ. צילום: דו"צ
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקד בית הספר לטיסה, אל״ם א׳, ובוגרי קורס 182
יחד עם התוקפים ממבצע ״אופרה״, אלוף (מיל׳) עמוס ידלין, תא״ל (מיל׳) אמיר נחומי,
תא״ל (מיל׳) רליק שפיר ואל״ם (מיל׳) חגי כץ. צילום: דו"צ


ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט אמר בטקס: "עלינו מוטלת האחריות לשמור על המדינה היקרה הזו מכל משמר - ולהוריש אותה לדורות הבאים במצב טוב יותר משקיבלנו אותה. עלינו להבטיח את קיומה. בנושא הזה אין, ולא תהיינה פשרות. לכל ראשי הממשלה - מבן גוריון, דרך בגין ועד היום - יש חובה מקודשת שמלווה את כולנו. לא נאפשר איום קיומי על מדינת ישראל. השנים עוברות והאיומים משתנים. אז - עירק. היום - אירן. רמת התחכום בצד השני עלתה, אבל אויבינו יודעים - לא מהצהרות, אלא ממעשים - שאנחנו נחושים פי כמה, מתוחכמים פי כמה, ולא מהססים לפעול כשצריך. בעבר. וגם היום".

ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו נמשיך להתייעץ עם ידידנו, לשכנע ולדבר, אבל בסופו של דבר - את האחריות לגורלנו נשמור בידינו, ולא בידי אף אחד אחר. ננהג באחריות ובכובד ראש, ונשמור על הפיקדון העצום שהונח בידינו. בוגרות ובוגרים יקרים, עם ישראל נושא אליכם את עיניו ומאמין בכם".

שר הביטחון, ח"כ רא"ל (במיל') בני גנץ שנאם אחרי ראש הממשלה, הצטרף לדברים: "כאילו לא חלפו 40 שנה, באיראן ישנו עכשיו אויב רצחני ומסוכן הבונה זרועות טרור סביב מדינת ישראל ומבקש להשיג נשק גרעיני תוך איום על האזור כולו. אנחנו עומדים בקשר עם ידידינו האמריקנים. כפי שאמר ראש הממשלה: אם נידרש - נפעל כפי שפעלנו תמיד; נסיר ונמנע כל איום בתחבולות ביוזמה וכמובן באחריות מקצועית ומדינית".

שר הביטחון התייחס גם לסוגיית חמאס בעזה: "המערכה של שומר החומות תמה, אך לא הסתיימה. חמאס צריך להבין: אנחנו נחושים. אם בעזה רוצים בשיקום כלכלי - הגיעה העת שיעשו צעדים בשטח לשמירה על השקט, להפסקת ההתחמשות ולהשבת הבנים הביתה. אנחנו גם נכונים לצעדים כדי לשנות את המציאות לטובת תושבי עזה, אך לא נסבול טרור משום סוג ולא נשלים עם החזקת בנינו בשבי תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי".

קודם לכן נאם הנשיא, ראובן ריבלין - בפעם האחרונה בתפקידו - העניק את כנפי הטיסה לבוגר המצטיין של הקורס, ובירך את מסיימי הקורס: "הגיע הרגע לו חיכיתם. עברתם שלוש שנים מאתגרות, תובעניות ומפרכות; התמודדתם עם לחצים פיזיים ומנטליים רבים, התגברתם על קשיים ודילגתם מעל משוכות - והיום אתם חוצים את קו הסיום. היום אתם נוגעים בשמיים. סוף סוף יש לכם כנפיים".

לאחר מכן הוא התייחס למבצע "אופרה": "לפני 40 שנה המריאו טייסי חיל האוויר הישראלי מבסיס עציון, 110 קילומטרים מכאן, בדרכם לתקיפת הכור בעיראק. צעיר הטייסים היה אילן רמון ואנחנו לא שוכחים אותו, לא את אסף ולא את רונה". מבצע 'אופרה', אחד המבצעים הנועזים שביצע חיל האויר הישראלי אז, יצא לדרך", הוסיף ריבלין. "בסופו הושמד הכור העיראקי, הופסקה תוכנית הגרעין העיראקי והוסר איום פוטנציאלי אדיר שאיים על מדינת ישראל. אני זוכר את היום שאחרי, את תחושת הגאווה, את זקיפות הקומה ואת הידיעה הברורה והבהירה שיש על מי לסמוך. מה שהחל לפני יותר מ-70 שנה ככוח אוויר דל-אמצעים שמורכב מאמצעים אזרחיים מעטים - הפך היום לאגרוף של מחץ ופלדה; לחיל אוויר מהמעולים בעולם. מתוחכם, יצירתי ונועז שפועל בזירות קרובות ורחוקות. כן, גם בזירות רחוקות מאוד".

הוספת תגובה חדשה