דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שנת הלימודים בפתח: מערכות החינוך בקיבוצים השלימו את הכנותיהן

שנת הלימודים תשפ"ד נפתחת כשברקע מאבק איתנים ציבורי על הדמוקרטיה, ועל עתיד החינוך הממלכתי. דבי ברא"ס ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית כותבת להנהלות הקיבוצים, צוותי החינוך וההורים "מערכת החינוך בקיבוץ היא נכס אדיר בלב הקיבוץ והקהילה, חשוב לשמור עליה ערכית, איכותית ורלוונטית למגוון הצרכים המשתנים"
דבי ברא"ס. חינוך בלב הקהילה, בכל המובנים. צילום: אלעד גוטמן
דבי ברא"ס. חינוך בלב הקהילה, בכל המובנים. צילום: אלעד גוטמן

שנת הלימודים תשפ"ד מתחילה דומה אך גם שונה מאוד מתחילתן של שנות לימוד בשנים שעברו. כבכל שנה תינוקות חדשים יקלטו בבית התינוקות, בוגרי הגן יעלו לכיתה א', בוגרי ו' יעברו לנעורים, ובוגרי יב' פרשו כנפיים אל השירות הצבאי, שנת השירות, השירות הלאומי או המכינה. על פניו עולם כמנהגו נוהג.

יציאתה לדרך של שנה חינוכית ממלאה את ימיהם של מנהלי ומנהלות מערכות החינוך כבר כמה חודשים. הם עושים כל מאמץ והוגים פתרונות יצירתיים כדי לשמר ולחזק את השגרה החינוכית. כמו בכל שנה.

אולם שנת הלימודים תשפ"ד מתחילה כשהמדינה כמרקחה, המאבק על זהותה הדמוקרטי של המדינה נמשך כבר 35 שבועות, והוא רק הולך ומתעצם. הדאגה הקיומית לחינוך הממלכתי הביאה להקמת ארגון גג ארצי שפועל לקידום הערכים והזהות בתוכניות הלימודים ובהכשרת אנשי ונשות החינוך.

השעה היא שעת פעולה ועשייה, אשר בכוחן לתת גם מזור לדאגה הגדלה והמתעצמת. וכאילו לא מספיק מאתגר, מעל פתיחת שנת הלימודים רובצת עננת השביתה, וזועקים תחלואי המערכת, החסרה מורים, גננות, מטפלות, מדריכים ומדריכות במנהלי החינוך.

נכס בלב הקיבוץ: אצלנו בקיבוצים ובקהילות הקיבוציות מצוי נכס ערכי, רוחני, זהותי וחינוכי. מערכת החינוך בקיבוץ היא נכס קהילתי חשוב ומרכזי. כשהסביבה סוערת והדרך משובשת – אנו מחויבים לשמור על מערכת החינוך, דרכה עוברים המורשת, המסורות וסיפורי המקום והחיבור לקהילה. זו מערכת ייחודית היכולה לחנך למה שנכון לנו, להנחיל  חינוך ציוני ודמוקרטי לכל ילדי הקהילה, בהבנה עמוקה ושורשית שחינוך כזה יצמיח את דור העתיד, כזה שיהיה מעורב בקהילה ובחברה הישראלית.

הבחירה במערכת חינוך חזקה אינה בחירה שמסתכמת במילים או בסיסמא קליטה. זו בחירה המחייבת בחינה קהילתית של מהו המענה החינוכי הראוי בעת הזו. נדרשת הובלה של שיח קהילתי המעגן את מחויבות הקהילה לחינוך, לפעולתה של מערכת הרואה את מגוון הצרכים המשתנים והמחויבת ללמידה ויצירה של התאמות לשמירה וחיזוקה של מערכת חינוך רלוונטית ומתפתחת.

שנה חדשה היא הזדמנות לאמירה פומבית רחבה שהחינוך הקיבוצי חשוב, נדרש ורלוונטי מתמיד. כדי להגשים ולממש את הבחירה בחינוך נדרשים מנהלי חינוך מקצועיים הרצים למרחקים ארוכים, ולצידם צוותי חינוך מקצועיים, מלווים ומתפתחים. זהו מסע קהילתי משותף, בו נדרשת נחישות ואמונה בדרך המשותפת, והיא מתאפשרת תוך כדי שיח מכבד, אמון הדדי ואהבת אדם.

אני מאחלת להנהלות הקיבוצים שידעו לשמור ולחזק את מנהלי ומנהלות החינוך, שיבחרו למצב את מערכת החינוך בלב הקהילה, ויראו בה תשתית לחיזוק החוסן הקהילתי בקהילה גדלה וקולטת. למנהלי החינוך (לידה -יב') אאחל שתחגגו את העשייה החינוכית, המתווה דרך ומגדלת את מנהיגות המחר. שתקצו את משאבי הזמן והפניות לעסוק בעיקר לצד המטלות המנהליות, שחווית ה"לבד" תצטמצם, שתרגישו מוערכים ומועצמים, עתירי כוח ויוזמה להנהיג ולהוביל קדימה.

לעומדים בראש הנהלות החינוך - שתשכילו לחזק את מארג היחסים ההדדי בין מערכת החינוך לקהילה, ושתצליחו לקיים שיח מקצועי חינוכי הממנף את משאבי הקהילה עבור הילדים והקהילה כולה.

לצוותי החינוך, לגננות, למטפלות למדריכים החברתיים שתקומו כל בוקר עם שיר בלב וברק בעיניים לקראת המפגש עם הילדים והנוער, שתדעו ותרגישו שעבודתכם מוערכת ומתוגמלת ואתם זוכים לגדול ולהתפתח בעצמם.

להורים, שותפי הדרך המרכזיים במשימה החינוכית, אאחל שתראו בצוותי החינוך כתובת מקצועית עבור ילדכם ועבורכם. שמערכת היחסים שלכם עם המערכת תהא מושתתת על אמון, פתיחות ודיאלוג מתמשך ושהחוויה ההורית תאפשר לכם להיות עבור היקר לכם, האוצר שאתם מפקידים מידי בוקר בידיו של צוות שקם עם שיר בלב מידי יום. לקהילה הקיבוצית כולה, זו הבוחרת במשך שנים רבות להעניק לילדיה ולמשפחותיה חינוך קיבוצי, אאחל שהחיים בקהילה רב דורית יצרו בין כל חבריה וילדיה חיבורים, מפגשים וחוויות משותפות.

בשורה התחתונה, אני מאחלת לכל קיבוץ שישכיל להתאים את המערכת למציאות המשתנה, ולזכור "בשביל מה" אנחנו בוחרים לקיים מערכת בבית, בקיבוץ. וגם שנזכור להוקיר ולראות את הצוות החינוכי ואתגריו לאורך השנה כולה, וביחד נגשים את יעדיה של המערכת ושל הקהילה.

בנימה אישית, אני מאחלת לצוות אגף החינוך ולמערך ההדרכה שנשכיל לבחור את סימני השאלה המשותפים, המעודדים אותנו לדייק את העבודה המשותפת ומאפשרים לנו כל שנה להעניק למערכות החינוך בקיבוצים ולכלל השותפים תשתית ארצית ללמידה והתפתחות שלנו ושל כולם. זו זכות אמיתית להתקדם ביחד.

שתהיה לכולנו שנה חינוכית טובה ומטיבה, המאפשרת שגרה, התפתחות מותאמת ואתגרים ראויים ומרגשים. ממני ומכל צוות אגף החינוך ומערך הייעוץ וההדרכה. 

הוספת תגובה חדשה