דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תעלומת הקיבוץ: חברה שוויונית בעולם קפיטליסטי

רן אברמיצקי, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד ומומחה עולמי בתחומי הגירה בין-לאומית ואי-שוויון כלכלי וחברתי, שופך אור בספרו החדש על האידיאליזם ועל הנסיבות ההיסטוריות שעזרו לקיבוצים לשרוד בניגוד לתיאוריה הכלכלית המנבאת ששוויון ממריץ להשתמטות ולעזיבה
תעלומת הקיבוץ: חברה שוויונית בעולם קפיטליסטי

הקיבוץ הוא ניסוי חברתי חשוב בשוויון ובשיתוף, שמאתגר את התיאוריה הכלכלית המסורתית. בתעלומת הקיבוץ: חברה שוויונית בעולם קפיטליסטי חוקר רן אברמיצקי את הגורמים הכלכליים שמאחורי עלייתה ודעיכתה של התנועה הקיבוצית. המערכת הקיבוצית, שחייבה שיתוף שוויוני של כל חבריה בהכנסות ובמשאבים, יצרה תמריצים להשתמטות מנשיאה בנטל או לעזיבת חברי הקיבוץ המשכילים והמיומנים ביותר אל העיר. ובכל זאת, במשך רוב המאה העשרים רבים מהקיבוצים שגשגו, וחיי הקיבוץ נתפסו כאידיליים בעיני החברים עצמם והעולם שמחוץ לקיבוצים גם יחד.

אברמיצקי שוזר את סיפור התנסותם האישית של בני משפחתו כחברי קיבוץ עם נתונים כלכליים והיסטוריים רחבי יריעה, ושופך אור על האידיאליזם ועל הנסיבות ההיסטוריות שעזרו לקיבוצים לשרוד בניגוד לתיאוריה הכלכלית המנבאת ששוויון ממריץ להשתמטות ולעזיבה. הוא מראה כיצד הצליחו הקיבוצים להתמודד עם אתגרי החיים ולשרוד בעולם קפיטליסטי, ומעריך את הצלחתם של קיבוצים שונים בשמירה על שוויון כלכלי. הלקחים מהניסוי החברתי המיוחד במינו הקרוי קיבוץ משתרעים הרחק מעבר לשעריו, ויכולים לשמש מדריך לחברות ששואפות לנהל חיים של שוויון כלכלי וחברתי. המחבר מסביר מה אפשר ללמוד מהקיבוצים על יצירת חברה שוויונית יותר, ומהם התנאים הנדרשים כדי שחברה כזאת תשגשג.

רן אברמיצקי הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. הוא מחזיק בקתדרה ע״ש בנק איגוד האשראי של סטנפורד, ומכהן כדקאן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה זו. אברמיצקי מומחה עולמי בתחומי הגירה בין-לאומית ואי-שוויון כלכלי וחברתי, זכה בפרסי מחקר והוראה רבים ויוקרתיים, והוא עמית בכיר במכון סטנפורד לחקר מדיניות כלכלית ובמכון הלאומי למחקר כלכלי של ארצות הברית. תעלומת הקיבוץ זכה בפרס היוקרתי ביותר מטעם האגודה להיסטוריה כלכלית בארצות הברית לשנים 2019-2018 בהיסטוריה כלכלית אירופית.

לחצו כאן לעיון בעמודים מתוך הספר

לחצו כאן לרכישת הספר במחיר מיוחד

הוספת תגובה חדשה