דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תרבות, חברים, תרבות

"התרבות בקיבוץ יוצרת לכידות חברתית שמסייעת להתמודד עם משברים וקשיים חברתיים וכלכליים"
לוגו תנועה

ימי החג, חול המועד ואירועי התרבות הרבים מסביבנו - הן בציבור הכללי והן בקיבוצים - מזכירים לנו בקהילות הקיבוציות כי אנחנו נהנים מחיי תרבות עשירים בכל ימות השנה. מטה התרבות' בתנועה הקיבוצית מתווה דרך ועושה כמיטב יכולתה להיות הכתובת המקצועית והרלוונטית לרכזי התרבות ולקיבוצים. מי שעומדת בראש המטה בשמונה השנים האחרונות היא ריקי רז (יפעת), ויחד איתה במטה עובדת רינה בן-סימון (חצרים) האמונה על הקשר עם השטח.


ריקי, למה בעצם התנועה צריכה 'מטה תרבות'?
"הקהילה הקיבוצית, באורחות חייה המיוחדים וביצירתה התרבותית, הינה חוליה נוספת וייחודית בשושלת הדורות היהודים. הקהילה מבטאת את ייחודה זה, בחגים ובמועדים וכן בפעילותה התרבותית- חברתית לאורך השנה. אני מאמינה בכוחה של התרבות ובמיצוב התרבות ככלי עיקרי לבינוי קהילה ומישום כך, שמנו לנו למטרה להוות מטה יוזם מוביל ומסייע, ביצירת התנאים לקיום פעילות תרבותית - חברתית בקהילה הקיבוצית וכל זאת בדגש על העצמה ופיתוח המודעות לחשיבות הפעילות התרבותית חברתית בקהילה הקיבוצית בעיקר בקרב הנהגת הקיבוץ. המטה עוסק בהנחייה, ליווי, הפצת ידע ומידע, הכשרה, העשרה, העצמה והקניית כלי עבודה עדכניים לרכזי התרבות או החג ובנוסף הפקה בפועל של כלל האירועים התנועתיים".


האם לדעתך בשנים האחרונות ניתן להבחין בתנועה הקיבוצית בתפיסה שונה בכל הנוגע לנושא התרבות?
"לאור תהליכי השינוי וההתחדשות אשר עברו על הקיבוצים והעיסוק למעלה מ- 20 שנה ב'הישרדות כלכלית' - נזנחו ונשכחו נושאים העוסקים ברוח. תחומים שונים עברו שינויים רבים והייתה נטייה ליחס חשיבות רבה לתחום הכלכלי -עסקי ומנגד התעלמות כמעט מוחלטת מהצורך לתת את הדעת לצרכים נוספים של הקהילה ולהקצאת משאבים לתחום התרבותי - חברתי. התא המשפחתי תפס מקום מרכזי במקום ה'יחד' של הקהילה. בקיבוצים מעין אלה, ניתן היה להבחין שנוצרו סדקים במרקם החברתי, לעיתים התפתחו ניכור, חוסר תקשורת בתוך הקהילה, כעסים ועוד.


מתוך הניסיון הרב שאנחנו מביאות לתפקיד, אנחנו מזהות בשבע השנים האחרונות שינוי מגמה ברור בתפיסה של רוב הנהגות הקיבוצים וגם של חברי הקיבוץ המכירים בחשיבות שיש לייחס לנושא התרבותי – חברתי. כמו כן, מתחזקת אצלם ההבנה - כי הפעילות התרבותית, תרבות ה'יחד' - יש לה תפקיד מרכזי בחיבור בין האוכלוסיות השונות וביצירת אקלים חברתי חיובי, זאת על-ידי פעילויות בעלות תכנים ייחודיים, שחלקם פרי מסורת יהודית ומסורת מקומית וחלקם תוצאה של רענון והתחדשות. במרבית הקיבוצים מובן יותר מתמיד הצורך והחשיבות במינוי רכז תרבות מחויב ומקצועי (כולל הגדרת תפקידו והיקף מישרתו) והקצאת משאבים מתאימים לכך (שכר הולם ותקציב שיש בו מִתְאָם להיקף הפעילות ולגודל הקהילה). מזכיר או מנהל קהילה חכם הרוצה להצליח בתפקידו - מבין היום יותר מתמיד כי הפעילות התרבותית מהווה כלי בידיו לקדם, לשפר ולחזק את הלכידות החברתית, הסולידאריות והערבות ההדדית ובכלל את האקלים החברתי, החשוב כאמור, לא פחות מזה הכלכלי".

 


את רואה בפעילות התרבותית השפעה גם על תחומים אחרים של חיי הקהילה?
"מההיכרות הקרובה עם השטח אנו מזהים כי בקיבוצים בהם מטפחים ומפתחים את הפעילות התרבותית - חברתית, מתפתחת קהילה חזקה יותר, קהילה בה נעים יותר וטוב יותר לחברים לחיות ביחד ולכן אף מצליחה להתמודד עם משברים וקשיים חברתיים וכלכליים - ביתר קלות ובדרכי נועם. בסופו של דבר, גם מגיעה להישגים גבוהים יותר בכל התחומים. חברה שיש בה חיבורים וקשרים בין החברים, היא חברה חזקה, מתמודדת עם משברים, מסייעת לפרטים, פועלת בתחושת שיתוף, בונה עתיד טוב יותר ויוצרת קהילה איכותית וחזקה. התרבות מהווה מנוף להעצמת קהילה, לגיבוש ולכידות חברתית, ליצירת חוויה ושפה משותפת, לטיפוח יצירה ועשייה, ליצירת העשרה והנאה, לחידוש תכנים ולשימור המסורת, לאיכות חיים ייחודית, שייכות וקשר למקום. אין ספק כי - בינוי הקהילה מתרחש באמצעות התרבות! תרבות בונה קהילה!".


רכזי תרבות המעוניינים להתמקצע, ללמוד ימצאו מענה לצורך זה - בפעילויות שמציע המטה?
"בוודאי, לאחרונה הסתיים קורס תרבות מוצלח מאד בבית התנועה לרכזי תרבות ורכזי חג בנושא 'מיומנות ניהול'. מטרת הקורס שעמדה מול עיננו -להעצים ולהעניק לרכז התרבות כלים פרקטיים להתמודדות עם דרישות התפקיד. תכנית הקורס נבנתה על סמך זיהוי הצרכים ועל בסיס פניות של רכזי התרבות כפי שהגיעו לידינו במהלך השנים האחרונות, הקורס נתן מענה לרכזי התרבות החדשים ויחד עם זאת היה אטרקטיבי ורלוונטי גם לרכזי התרבות הוותיקים.


כהשלמה לקורס התרבות , התקיימו במהלך השנה ימי עיון חד יומיים - משותפים לחינוך ולתרבות בנושא חגים ומועדים (במסגרת התכנית 'כזה ראה וחדש'). עד כה התקיימו שלושה ימי עיון מעשירים בנושא: חנוכה, פורים ופסח. מיד אחרי החג יתקיים יום העיון בנושא חג שבועות ובחודש יוני נערך מבעוד מועד לקראת השנה החדשה - תשע"ח ונקיים יום עיון בנושא חגי תשרי. בבניית תכני ימי עיון אלו, בהובלת בינה, שיטים, והמדרשה, מושקעת מחשבה רבה. תחת אותה מטריה ולאותו קהל יעד התקיים בחודש שחלף ברמת אפעל - הכנס השנתי בנושא התחדשות יהודית - שהוגדר כמוצלח ביותר. ועוד בנושא למידה והעשרה מקיים מטה התרבות מפגשים אזוריים לרכזי תרבות - המפגשים כוללים הכרות עם הקיבוץ המארח ופעילותו התרבותית, דיון וליבון סוגיות רלוונטיות, החלפת מידע, מתן תמיכה לרכזי תרבות, גיבוש ויצירת קשרי עבודה.


בנוסף לכל אלו מקיים מטה התרבות פעמיים בשנה מרתון מופעים לרכזי תרבות בצוותא. רכזי התרבות נחשפים בכל מרתון ל- 12 מופעים מגוונים. החשיפה מאפשרת להם לבחור את המופעים המתאימים ביותר לקיבוצם".


ולכל ההיצע הזה, יש היענות ושיתוף פעולה?
"כ-200 רכזי תרבות נמצאים איתנו בקשרים ברמות שונות. חלקם מסתפקים בכך שנעזרים בחומרים שאנו שולחות, חלקם מתייעצים על בסיס קבוע לפני חגים ואירועם גדולים וחלקם מגיעים רק לימי החשיפה. לצערי, מרביתם של רכזי התרבות עובדים בחלקיות משרה בתרבות - הדבר מקשה עליהם להיעדר מעבודתם הנוספת ולא מאפשר להם להשתתף בחלק בפעילויות המטה".


הזכרת, כי חלק ממשאבי הזמן של המטה מנותבים גם לטובת הפקות תנועתיות. מה למשל?
"בשנים קודמות מפיקים חיצוניים הפיקו חלק מהאירועים ברמה התנועתית. כיום, כל ההפקות בפועל באחריות מטה התרבות כולל כנסים, טקסים ועוד (בחלק מהמקרים בשיתוף פעולה עם פעילים נוספים האחראים על התוכן ובחלק מהמקרים בהובלה משותפת עם המחלקות הרלוונטיות) דוגמאות לכך: מועצת התנועה הקיבוצית וכנס טבנקין לציון 70 שנה לעליית 11 הנקודות להתיישבות בנגב וציון 90 שנה לאהרון ידלין. כנס הנהגות הקיבוצים ביחד עם שלומית צימרינג וצוות הארגון המסור. הטקס באנדרטת הקיבוצים יחד עם איציק שפרן. טקס מלגות למשרתי קבע יחד עם מחלקת ביטחון. ועידת התנועה העתידית ועוד.

 

 

הוספת תגובה חדשה