דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בית אלפא

הקיבוץ הראשון של השומר הצעיר
100 לבית אלפא. צילום: יריב וינברג "סימנים הפקות"
צילום: יריב וינברג "סימנים הפקות"

הקיבוץ הוקם על ידי גרעין א’ של חברי תנועת הנוער השומר הצעיר, אשר הוקם בגדוד שומריה ועלה על הקרקע ב-4 בנובמבר 1922 לאחר תקופת הכשרה בעבודות חלוציות רבות, בין השאר במחנה ליד גבע.

אף על פי שחברי הקיבוץ היו בוגרי השומר הצעיר, בשנים הראשונות התנועה לא הייתה קיימת כגוף פוליטי מאגד בפלשתינה-א"י והקשר בינה לבין בית אלפא ניתק באופן מעשי. בשנת 1936 החליטו ילדי השכבה הבוגרת של חברת הילדים להקים קן ולהצטרף לתנועת השומר הצעיר. הדבר הביא למתיחות חריפה והתפרצות סכסוך מר בין שלושת הפלגים הפוליטיים שהיו בקיבוץ, שגלש גם מחוץ לקיבוץ. לאחר מספר שנים של ניסיונות פשרה ובוררות, ביוני 1940 נערכו חילופי חברים עם קיבוץ רמת יוחנן (שעבר פילוג אף הוא). אנשי השומר הצעיר עברו לבית אלפא, ואנשי מפא”י לרמת יוחנן.

בשנותיו הראשונות תפס בית אלפא מקום מרכזי בפיתוח החקלאות בארץ והענפים המשקיים. זן המלפפון "בית אלפא" פותח על ידי חברת הקיבוץ חנקה לזרסון, ופיתוחים של זנים בגידולים כגזר, בצל וכרובית נעשו על ידי חבר הקיבוץ חיים פלדנר. בשנת 1965 יצרו הסופרת לאה נאור והמלחין נחום (נחצ'ה) היימן את המחזמר "זרעים של מסטיק" עבור הצגת הסיום של ילדי כיתה ו' בחברת הילדים בבית אלפא. כשנה לאחר מכן הופק תקליט עם כל שירי המחזמר בביצוע דליה פרידלנד ובליווי ילדי בית אלפא, ובעקבות ההצלחה הוא הפך לתקליט ילדים מוכר ואף זכה לביצועים מחודשים ברבות השנים.

הוספת תגובה חדשה