דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 18.11.2016

לוגו תנועה
HEADER
18.11.2016
 
אלפים השתתפו ב'אסיפה הישראלית' 
נשיא המדינה: "צרוף של קהלים גדולים כמה שיותר לשיח הזה הוא הכרחי" 
____________...
כ-15 אלף מבוגרים ובני נוער, מתוכם כ-1,500 בני-נוער מהקיבוצים ברחבי הארץ ופעילי התנועה הקיבוצית, השתתפו ביום ראשון השבוע, יום הזיכרון הממלכתי לציון הירצחו של ראש-הממשלה יצחק רבין  ב'אסיפה הישראלית'. האסיפה התקיימה בשלושה מוקדים - בכיכר רבין בתל אביב, בגן הוורדים בירושלים המשקיף על הכנסת, ובגן האם בחיפה. מיזם ה'אסיפה הישראלית' הוא פרי מחשבה וארגון של קואליציית 'זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה', שארגנה את עצרות הענק בכיכר רבין בארבע השנים האחרונות, בשיתוף התנועה הקיבוצית.  בסיום כל האסיפות התקבצו הבאים לטקס קצר בו עמדו דקת דומיה לזכרו של רבין ז"ל. לאחר מכן, צפו בנאום וידאו ששלח נשיא המדינה מר ראובן (רובי) ריבלין, בו התייחס לתקופה שעברה מדינת ישראל מייד לאחר הרצח. "אלה שחוו את תקופת הפירוד בעם, השנאה על גבול מלחמת אחים נושאים על גבם מטלה חשובה ביותה", אמר הנשיא, והוסיף: "תפקידם לחזק בחברה כולה ובייחוד בקרב הדור הצעיר את המשותף, את ערכי הדמוקרטיה כערכים שראוי להילחם עליהם. צרוף של קהלים גדולים כמה שיותר לשיח הזה הוא הכרחי." בנוסף צפו הנוכחים בסרטון בו נשאו דברים ניצה בקל אמו של אלון בקל ז"ל שנרצח בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, נתן מאיר בעלה של דפנה מאיר ז"ל שנרצחה בפתח ביתה בעתניאל ואיילה כץ, אמו של ניר כץ שנרצח בפשע השנאה בבר נוער.
בטקס  בכיכר רבין בתל אביב נשאה דברים גם דליה רבין, בתו של יצחק רבין העומדת היום בראש מרכז רבין. "אין טוב מהכנס הזה בלציין את חזונו של אבי" אמרה דליה רבין, "21 שנים מהרצח. כולנו זוכרים ונושאים בכאב את זכרו של הלילה ההוא, ומסתכלים קדימה בתקווה לעתיד טוב יותר, סובלני יותר, אוהב יותר, פתוח יותר במדינה שלנו".
 
 
_____13
____________...
 בצל יום הזכרון ה-21 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין פרסם עורך עלון קיבוץ להב סיפור מפתיע ועצוב – "יום אחד בחודש יוני 1980, 15 שנים לפני רצח רבין, ישבנו סביב שולחן בחדר האוכל....כאשר הנושא המדובר היה הקיטוב בעם, שנוצר בעקבות כיבוש הגדה ושליטתנו בעם אחר. ג'ומס טען בתוקף להשחתה המוסרית הנובעת מהכיבוש עד כדי מלחמת אחים. "אני לא אתפלא אם יישפך דם יהודי בידי מתנקש יהודי!".
עורך העלון כתב כי החברים סביב השולחן הביעו ספקות אם המצב יגיע לידי כך. "אני מוכן להתערב על כך..." אמר ג'ומס, משך מפית שולחן וכתב עליה - על רקע חילוקי הדעת בנושא הגדה, יישפך דם יהודי ע"י יהודים בארץ". המפית הופקדה בארכיון הקיבוץ, ולאחר 15 שנה התברר, כי לצער כולנו, האמת היתה לצד ג'ומס. 
LINE
____________...
דור ההמשך בעמותת דור הפלמ"ח ממשיך במאבק להחזרת ייעודו המקורי של החאן בשער הגיא כמרכז מבקרים ולימוד מורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים. במסגרת המחאה יערכו ביום שישי הקרוב (18.11) סיורים באזור שער הגיא, וכן הרצאות בנושא מורשת הקרב באזור שער הגיא, ברכסים השולטים ועל מפעל לווי השיירות.
כזכור התנועה הקיבוצית הצטרפה למאבק של עמותת דור ההמשך ולוחמי הפלמ"ח. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, הגיע לפני מספר שבועות ביחד עם פעילי התנועה לסוכת המחאה שהוקמה במקום ואמר: "נמשיך ונתמוך במאבק הצודק של מי שלחם במקום הזה המבקשים שאף אחד לא ישנה להם את ההיסטוריה. כל זמן שהמאבק יימשך, התנועה הקיבוצית תהיה כאן ותתגייס ככל שנתבקש להמשך פעילות המאבק". מאיר הדגיש: "ההתגייסות שלנו כמו גם של דור ההמשך בעמותת הפלמ"ח איננה נגד הנצחת מורשת גנדי, אלא בעד הנצחת אלו שלחמו במקום וחירפו את חייהם למען פריצת הדרך לירושלים". 
 
_____13
____________31
אין מי שלא חיפשה או חיפש ביום שני השבוע את הירח במלוא גדולתו - הסופר-ירח. הצלמת דנה בר-און מצאה אותו דווקא בינות הענפים בשדות קיבוץ רוחמה. 
 כמידי שבוע, גם השבוע נתן אלתרמן מספר לנו את התמונה הכי טוב בשיריו - 

"...גם למראה נושן 
יש רגע של הולדת 
שמיים בלי ציפור 
זרים ומבוצרים 
בלילה הסהור 
מול חלונך עומדת 
עיר טבולה בבכי הצרצרים..." (נתן אלתרמן)
 
 
בתנועה מתמדת...
ממשיכים בתל"מ
__________30
צוות תכנית תל"מ קיים השבוע את הסמינר השנתי שבו לקחו חלק כ – 120 חניכים ובוגרים בנוסף לכמה עשרות המנחים, המלווים והמקשרים המסורים של החניכים בקיבוצי התכנית.
זו השנה האחרונה שהתכנית פועלת בשת"פ עם משרד הקליטה ולאחר קרוב ל 20 שנה תעבור התכנית למימון וליווי ל"משרד לשוויון חברתי" בראשות השרה גילה גמליאל. מעבר זה הוא תוצאה של החלטת הממשלה בנושא קליטת עולי אתיופיה ולאחר איום ממשי על סגירת התכנית, גייס צוות תל"מ למען המשכה את השרה סופה לנדבר, 
_____13
לומדים חקלאות בגולן
ביום שני האחרון יצאו מרכזי משק מ-13 משקים בעמק הירדן ומשקי שאן לסיור משותף ללמידה של חדשנות ומיזמים משותפים בחקלאות צפון הגולן. הסיור החל בחקלאות מרום גולן והמשתתפים ערכו היכרות עם גידולי נישה כגון תותי שדה בקיץ, אפונת שלג, ברקומיני (ברוקולי קטן) ושאר ירקות. משם המשיכו המשתתפים לקטיף תפוחים מזן פינק ליידי, הנמצא כעת בעיצומו ולמדו על רמפת קטיף ממוכנת המאפשרת קטיף ואיסוף של 6 קוטפים במקביל. הסיור המשיך ל'בראשית' תוך צפייה במערך המיון המתקדם במקום וסקירה של גבי קוניאל, מרכז משק מרום גולן על פיתוח החקלאות בגולן ומיזם מרעה גולן של בוקרי רמת הגולן לגידול ומיתוג בשר איכותי.
_____13
מאחדים כוחות ביואב
 פורום הנהלות ישובי מועצה אזורית יואב שב וחידש פעילותו השבוע. במועצה אזורית יואב ישנם קיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים, הרחבות ואפילו כפר ערבי אחד. בעלי התפקיד העומדים בראש הישובים עוסקים יומיום בניהול הישוב פקידומו ובפתרון בעיות מגוונות ומורכבות. במרחב היישובי והפנים מועצתי מגוון נושאים משותפים ויחסי גומלין מרובים עד אין סופיים. 
תכנית העבודה השנתית של הפורום כוללת סדרת מפגשים מידי חודש וחצי שיעסקו בשיתופי פעולה, למידת עמיתים משותפות וכו'. מפגשי הפורום יתארחו כל פעם בישוב אחר מה שיאפשר העמקת ההיכרות ומיקוד הדיונים.
הפורום במתכונתו הנוכחית, הינו יוזמה משותפת של דפנה- מנכלית המועצה, הדס טרנטו - רכזת 'מעברים' (מרכז תעסוקה קהילתי באזור) ואסף ארטל-רכז האזור בתנועה הקיבוצית.
LINE
סוללות דרך לשינוי
עם תום החגים, שנה גדושה בעשייה נפתחה ביחידה לנשים ומגדר. יום עיון מרתק התקיים ב31/10 "גברים בעידן של בלבול" אברי גלעד וג'קי לוי הביעו ענין בנושא וראיינו את הילית בן-צבי העומדת בראש המחלקה בתנועה הקיבוצית, בתוכניתם 'משפחה גרעינית' בגלי-צה"ל מיד עם סיום יום העיון. בהמשך השבוע, נפתח קורס ניהול בכיר בשיתוף עמותת כ"ן ועם אונ' בר אילן. הקורס מיועד למנהלות בשטח במטרה להצעידן לשלב הבא. בנוסף, 60 צוותי גנים בחוף כרמל עברו ביום א' האחרון השתלמות בנושא חינוך מודע מגדר. הטמעת בנושא צריכה להתחיל מהגיל הרך אומרת הילית בן צבי מנהלת היחידה לנשים ומגדר. בחינוך בגיל הרך נמצאת ההזדמנות לגדל חברה ערכית ושיוויונת יותר. זהו גיל בו ניתן לאפשר הרחבת התנסויות של הבנים והבנות. גן הוא מרחב ליצירה על הגנן/ת לזמן לילדים ולידות את האפשרות החינוכית להיחשף להיבטים המגדריים. (התנסויות שונות במשחק, סיפור, שיר, ארגז החול ועוד..) מועצות נוספות כבר פנו בבקשה להשתלמות זו. 
_____13
בקלי"ה נחנך בית הכנסת הנמוך בעולם
____________...
בשבוע שעבר נחנך בית כנסת בקיבוץ קלי"ה בצפון ים המלח. בית הכנסת הנמוך ביותר בעולם!
במעמד חנוכת בית הכנסת צוינה גם הכנסת ספר תורה אשר נתרם על ידי משפחת לניאדו, תושבי הקיבוץ. 
חבר קיבוץ נוסף, הפרופסור עמוס יינון הוא שיהיה אחראי על תפקודו של בית הכנסת וירכז את הפעילות בו.
בבית  הכנסת יתקיימו מגוון אירועים ושמחות מקרב כלל חברי הקהילה: עליה לתורה בבר מצוות ובחתונות, בריתות וחגים והוא ישמש גם את האורחים בבית ההארחה קלי"ה. טקס חנוכת בית הכנסת התקיים במבנה החדש, במעמד ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), הרב שלמה לנדאו (המועצה הדתית) וראש המועצה  האזורית מגילות מר אריה כהן שאמר:  "המועצה האזורית מגילות נמצאת בתהליך אינטנסיבי של צמיחה והתפתחות. חנוכת בית הכנסת בקיבוץ קלי"ה היא סמל ודוגמא לפתיחות, לסובלנות ולכבוד ההדדי שמהווים את הבסיס למארג החיים המיוחד כאן בצפון ים המלח".
LINE
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה