דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 23.2.2017

לוגו תנועה
HEADER
23.2.2017
 
"היחידים שירוויחו מהלאמת מפעלי המים הם ועד העובדים של מקורות. עוד ג'ובים למקורבים, עוד פקחים, עוד בירוקרטים ואוכלי חינם"
 
_______5
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, תקף הבוקר (חמישי) בחריפות את שר האנרגיה, יובל שטייניץ. מאיר, שדיבר בועידת הקלינטק ה-21 בתל-אביב התבקש לדבר על 'עצמאות אנרגטית בקיבוצים' ואמר: " התנועה הקיבוצית, מראשית ימיה ועד היום היא, בהגדרה, חברה יזמית שנשענת על יכולות פנימיות לפיתוח, בניה ויצירה, אבל ככל שזה תלוי בשר האנרגיה, יובל שטיניץ, אין לאזרחי ישראל בכלל ולחברי הקיבוצים, בפרט, על מה או על מי לסמוך. מסתבר כי רק אם אתה טייקון גוי, "נובל אנרג'י" למשל, יש לך סיכוי לזכות ביציבות רגולטורית. אם ללמוד מניסיון העבר הקרוב, לא ייקח הרבה זמן עד שהעצמאות אנרגטית בקיבוצים תולאם על ידי המדינה, למשל, בטענה שאור השמש הוא משאב לאומי".
מאיר הדגיש: "שטייניץ הליכודניק הפך לקומוניסט – אתה מגדל את הפרה והיא שייכת לממשלה", והוסיף: "יובל שטייניץ שהניף את הדגל של בעלות חברות הגז על המצבורים אותם הן מצאו, הוא אבי החוק אשר הלאים את מפעלי המים הפרטיים".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית הוסיף:"השיטה ברורה – 'הממלכה' לא משקיעה שקל, אבל כשתבוא ההצלחה, היא תגרוף את ההצלחה. אנחנו ניזום, אנחנו נשקיע והם ילאימו. כי זו השיטה החדשה של הניאו קפיטליזם הישראלי – לעודד יזמויות ולגנוב את ההצלחה. 
ניר מאיר התייחס לתיקון 27 לחוק המים שעבר לאחרונה ואמר: "מה שהכי גרוע בהלאמת המים האחרונה – הוא כי אין מרוויחים רק מפסידים. סליחה, יש מרוויחים, אבל הם לא חקלאים, גם לא החקלאים המושבניקים. אני מקווה שדוד אמסלם או מי שסיפר לו את זה שומע את האמת.
היחידים שירוויחו מהלאמת מפעלי המים הם ועד העובדים של מקורות. עוד ג'ובים למקורבים, עוד פקחים, עוד בירוקרטים ואוכלי חינם. 40 עובדים מיותרים, בארבעים טנדרים מיותרים וחדשים, על חשבון משלם אגודות המים, ינהלו פיקוח על מתקנים שנבנו תוכננו, שודרגו ותוחזקו ע"י האגודות החקלאיות של הקיבוצים. כנראה שאת השר שטייניץ לא מעניינת יעילות אנרגטית (להפך), כל מה שמעניין אותו זה לדאוג לעוד וועד עובדים של עוד חברה ממשלתית שיש בה עוד מתפקדים. אולי השר שטייניץ רוצה לרוץ בכלל לראשות ההסתדרות? רוץ יובל, רוץ! אם אינך יכול לעזור, לפחות אל תפריע, ואת מה שלא שלך, אל תחמוד ואל תיקח. תן לנו להמשיך לפתח עצמאות אנרגטית בפרפריה, ביציבות רגולטורית".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית סיכם: "נהוג לומר במחוזותינו, כי הזורעים ברינה בדמעה יקצורו. ובכן בממשלת ישראל אומרים ליזמים,אתם תיזמו ברינה, אנחנו נלאים בלי שום בעיה. או במילים אחרות, מה ששלנו שלנו, מה ששלכם – גם שלנו. וזו הדרך הבטוחה לחסל את היזמות הישראלית בכלל והקיבוצית בפרט". 
 
 
____
____________31
"דור שיחדל להאמין בשלום, הן כערך אנושי-מוסרי והן כיעד מדיני שראוי להיאבק עליו וללכת לקראתו, הלכה למעשה- דור כזה עלול להיהפך, חלילה, לבעל-מום רוחני, שסולם ערכיו מעוות ושבור. יתרה מזאת: דור כזה עלול גם להחמיץ את השלום, כשהסיטואציה ההיסטורית תזמן אותנו" יגאל אלון, 1979.
ביום חמישי בשבוע שעבר ציינו את יום השנה ה- 37 לזכרו של יגאל אלון. כ- 700 חניכי מכינות קד"צ ושנות שירות, חיילי צה"ל, מכריו ומשפחתו של יגאל אלון השתתפו ביום בנושא: 50 שנים למלחמת ששת הימים ולתכנית אלון.
היום נפתח במרוץ אלון ה-3, אחריו התקיימו מעגלי לימוד על מלחמת ששת הימים ותכנית אלון, בהם העמיקו חניכי שנות השירות והמכינות הקד"צ בתוצאות המלחמה ובעקרונות הביטחוניים והמדיניים של תכנית אלון, כרקע להיכרות. 
המושב המרכזי של היום היה "מלחמת ששת הימים: היום השביעי- פתרונות אפשריים לסוגיית השטחים" בהשתתפות: אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד, חה"כ עמר בר-לב,  ומירי שלם, מנכ"לית המכון לאסטרטגיה ציונית.
האזכרה השנתית ליגאל אלון התקיימה בבית העלמין גינוסר בהשתתפות מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר,  קצין חינוך ראשי, תת  אלוף אבנר פז- צוק, חה"כ איתן ברושי וראש המועצה האזורית עידן גרינבאום לצד נציגים מהקיבוץ, מבית יגאל אלון ומשפחתו של אלון.
הצוות החינוכי בבית יגאל אלון: "היה לנו חשוב להפוך את יום השנה לזכרו של אלון ליום שעוסק בעיצוב העתיד, מתוך היכרות עם ההיסטוריה. כמו משפטו של אלון: עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט  בערפל. אנחנו רואים בנוער הזה שהתקבץ כאן היום את המנהיגות העתידית של המדינה, ולכן עליו להכיר ולעסוק בסוגיות הבוערות של החברה הישראלית, מתוך היכרות עמוקה עם המורכבות. במהלך היום החבר'ה שרו עם שר'לה שרון, רקדו ריקודי עם ולמדו על תכנית אלון. היה יום מלא בתחושות תקווה והתחדשות". 
 
 
_____13
מזכ"ל התנועה הקיבוצית דיבר השבוע בכנס השנתי של הארגונים הכלכליים הקיבוציים בראשות יאיר ריינמן, תחת הכותרת – 'אתגרי הקיבוץ בעשור הבא'. מזכ"ל התנועה פרש בפני ראשי הארגונים את הבעיות שנוצרות מכך שחברי הקיבוצים הם אחוז אחד מכלל הציבור בישראל, ובנוסף אינם מיוצגים בממשלה ובקואליציה. מלבד מזכ"ל התנועה הקיבוצית דיברו בכנס המרשים בו לקחו חלק כל ראשי הארגונים האזוריים ואותו ארגנו בארגונים הכלכליים גם יוסי אקרמן נשיא ומנכ"ל אלביט לשעבר, ח"כ איתן ברושי,  אהרון בן חורין, מנכ"ל משקי עמק יזרעאל, פרופ' יוסי יסעור, עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וכן ראשי המועצות איציק חולבסקי (מגידו) ועובד נור (הגלבוע).
מזכ"ל התנועה אמר לנוכחים: "המציאות הזה, של גמר ההסדרים והתחזקות הקיבוצים מעמידה אתגרים מסוג שונה ממה שהתמודדנו עד לפני כמה שנים. עכשיו צריך להחליט מה נכון לעשות 'כשנהיה גדולים' - זה מלווה כל שדרת גיל בכל קיבוץ. לפני עשר שנים פונקצית המטרה היתה להפוך קיבוץ כושל לישוב קהילתי מצליח. היום ברור שקיבוצים לא כושלים וישובים קהילתיים לא ממש מצליחים".  מאיר הדגיש: "האקסיומות הציונות שלאורן הוקמה המדינה חטפו מכה אנושה במחאת 2011. המחאה היתה מוצדקת, אבל מי ששילם ומשלם את המחיר הוא המשק היצרני, והתנועה הקיבוצית היא הגוף הכי יצרני במשק – ועל כן אנחנו נפגעים יותר מאחרים. הממשלה וההנהגה הכלכלית נמצאות בערפול חושים ונסוגים מכל עקרונות הציונות – לא מעניין יצור, ייצוא וחקלאות. לא מעניינים משקים ומפעלים המספקים תעסוקה ופרנסה. הכל נסוג בכדי לספק לצרכן כמה אגורות של הוזלה. מבחינתנו, זה לא יכול להמשך. לא ייתכן שמי שרוצה לייצר בישראל ישלם את המחיר על הפופוליזם הממשלתי".
מזכ"ל התנועה גם על מעמד 'תושבי ההרחבה' מול חברי הקיבוץ – " אי אפשר שיימשך המצב שבו בישוב אחד יש שתי יישויות - אחת של חברים והשניה שרק גרה שם. מהרגע שנבחרתי דיברתי על 'איחוד סטטוסים', זאת כותרת לתהליך שחייבים לעבור בכל קיבוץ. לא בכל מקום באותה השיטה, יש שונות בין הקיבוצים וזה לא יהיה העתק-הדבק אבל כל הקיבוצים יצטרכו להתמודד עם זה. לא רק מול תושבי ההרחבות, אלא גם מול הסטטוסים השונים בתוך הקיבוץ כמו תושבים, בנים בעצמאות כלכלית וכו. אם זה לא נשכיל להתמודד עם המצב, צפויים חיכוכים מתמשכים בתוך הקיבוץ.
ניר מאיר הוסיף את הצפייה שלו לשינוי בשיתופי הפעולה של התנועה ושל הקיבוצים עם גורמים נוספים בחברה הישראלית: "שיתוף הפעולה האוטומטי בתוך המגזר הכפרי בין הקיבוצים למושבים על-פיו פעלנו כל השנים הוא לא בהכרח האפשרות היחידה. חלק מבעלי הברית הטבעיים שלנו גרים בערים, יש לנו המון אינטרסים משותפים עם השכנים בפריפריה. תושבי מגדל העמק בעלי ברית לחברי שריד, חברי ניר-עם עם שדרות,  רמת נגב וירוחם. אלו שיתופי הפעולה שאנחנו כתנועה פועלים לייצר. פלא שעד היום לא נוצרו שיתופי הפעולה הללו, אבל אין ספק שלממשלות ישראל היה אינטרס שזה לא יקרה, להפך - ממשלת ישראל יצרה בריכות בוץ מקומיות וסיטואציה שתושבי ירוחם בטוחים שהאויב שלהם הוא רמת נגב, שדרות שער הנגב וכך הלאה. את הדבר הזה חייבים לשבור. הוא פשוט אחיזת עיניים מאד מתוחכמת. השכנים בפריפריה לא אויבים, הם "נהנים" מאותם שירותי ממשלה לא טובים. העובדה שאחרי 68 שנים לא גילו את זה היא מצערת. אנחנו ננסה לעשות השינוי הזה.  מי שצריך לדאוג לאזרחים היא ממשלת ישראל ולא הרשות המקומית. זה יגמור את הריב".
_____13
____________31
שי סקל הוא הטייס הראשי של חברת כדורים פורחים שיושבת בקיבוץ בית-השיטה. מידי יום הוא מעלה על השמיים עשרות תיירים כדי לחזות בעמק יזרעאל המקסים. לשמחתנו הרבה, מידי פעם בפעם הוא גם מוצא זמן לצלם לנו את שדות העמק בעונה הכי יפה בשנה. ברור שהתמונות הללו מזכירות לנו את שירו המקסים של יצחק קינן עם הלחן של חיים אגמון בביצוע המופלא של הגבעתרון - 

"...גלעד מחזר אחר הירדן, 
גלבוע מביט ורוטן. 
כוכב הרוחות מאיר לילותיו, 
נושבות אגדות בשדותיו...." 
_____13
____________31
שנת השרות הגיעה לאמצע הדרך, והמבט לעבר האופק הצבאי תופס חלק ניכר מהתלבטויות הצעירים ובעיקר של הצעירות אשר מחפשות כיצד להמשיך . כדי להקל על המצוקה של הבנות ולסייע בידן להגיע למקום הנכון הן מבחינתן והן מבחינת צה"ל, יזמה נוקי גולדפישר ממחלקת הבטחון של התנועה הקיבוצית ביחד עם מחלקת שנת השירות יום בו פגשו כמאה בנות המתנדבות בשנת שירות בתנועה הקיבוצית עם מספר יחידות צה"ל המבטיחות שירות משמעותי.
גולדפישר מסבירה: "שנת השרות היא תקופה המעצימה את ערך הנתינה  והאחריות, זו תקופה שמגבירה מאד את הרצון להיות שייך לאחת מהיחידות המובילות ולהשתבץ בתפקיד מאתגר. אצל הבנים יכולות הבחירה ממוקדות יותר ו"פשוטות" יותר המתאימים בנתונים ובכושר  ליחידות המיוחדות (קב"א, דפ"ר פרופיל) - מאותרים מראש, ניגשים למיון ומנותבים (טייס, חובלים, סיירות ועוד ). האחרים – מוצאים את מקומם בהמשך  כמובילים בחטיבות הסדירות חי"ר או שריון /תותחנים. וישנם אחדים שבמהלך שנת השירות מבקשים לשרת  ביחידות שאינן לוחמות. אם הפניה נעשית בעיתוי מספיק מוקדם, הצבא קשוב לניתוב הפונים לתפקידים  לא פחות משמעותיים ביחידות שאינן בקו הראשון. לעומתם, אצל הבנות הספור מורכב יותר, הן מנותבות לתפקידי הדרכה ,מנהלה וסיוע, ורק מי שמתנדבת יכולה לעבור מיון לוחמות. בנוסף ליכולות הקוגניטיביות (קב"א , דפ"ר) ולפרופיל הרפואי ישנם מאפיינים תעסוקתיים הנמדדים ביום הערכה מיוחד בסיום כתה יא (יום המא"ה) ומאפיינים אלו משפיעים מאד על אפשרות קבלת תפקידים בשרות". גולשפישר מדגישה: "אחד המאפיינים הנמדדים הוא- יכולת ההדרכה , אין ספק שבמהלך שנת השירות העיסוק יומיומי בתחום מפתח ומשפר יכולות. אם הבת קבלה ציון שאינו מספיק להגדרת התפקיד  שנתיים קודם לכן ,ולמרות העיסוק השוטף שלה בהדרכה  בשנה זו ,היא לא תוכל לקבל כל תפקיד שיש בו מרכיב תעסוקתי של הדרכה.  לבנות ניתנת אפשרות למיון אחד בלבד על פי קביעת הצבא מתוך שכלול צרכיו ונתוניה , והיה, והיא מזומנת לתפקיד שאינה חפצה בו כלל- היא אינה חייבת להגיע. אבל אז השיבוץ לתפקיד יהיה חד צדדי ללא יכולת לבחירתה. והיה והיא מזומנת למיון לתפקיד שאליו היא רוצה, והיא עומדת בו בהצלחה –התפקיד מובטח לה". 
שיא הפעילות היה המפגש האינטימי עם היחידות תוך הצגת מסלולי השרות האתגרים והקשיים.
כל יחידה יוצגה על-ידי קצין ומספר מש"קים שהסבירו לבנות את מהות ותוכן השירות ביחידה. 
 
 
LINE
______24
במסגרת מפגש ותיקי גוש עציון שהתקיים בסוף השבוע האחרון בקיבוץ משואות יצחק, הצהיר ניר מאיר מזכ"ל התנועה קיבוצית כי "גוש עציון ישאר בידנו בכל הסדר והוא עוד יגדל ויפרח".
מפגש מרגש ומיוחד התקיים בסוף השבוע האחרון ביוזמת בני בשן ויהודה נוימן מוותיקי גוש עציון ובהשתתפות מאות, באולם האירועים של משואות יצחק המשתייך לקיבוץ הדתי. 
"נמצאים כאן יחד גם צעירים וגם מבוגרים, כאלו שהקימו את הקיבוצים וכאלו שממשיכים את השרשרת", אמר ירון רוזנטל, מנהל בי"ס שדה כפר עציון. "הם היו ביחד על ההר, נלחמו במלחמת העצמאות כתף אל כתף, ואחרי חזרו מהשבי של ירדן, לא התעייפו מהמעש החלוצי והתיישבו מחדש בקיבוצים שהקימו בדרום השפלה. ערבים כאלו נותנים לנו כוח, ומזכירים לנו שאנחנו רק חוליה אחת בשרשרת הדורות של מעש חלוצי בגוש עציון".  
אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי שהשתתף גם הוא באירוע: "אנחנו אנשי הקיבוץ הדתי בכלל ואנשי גוש עציון וכפר עציון בפרט,  מוקירים מאד את אנשי חטיבת הראל ולוחמי הפלמ"ח ואת אנשי וחברי רבדים, שכרתו איתנו ברית ראשונים, ברית אחים, ברית ערבות הדדית של לוחמים, שנצרבה בדם הנופלים במלחמת השחרור ומערכת הקוממיות. בגוש עציון, לא נשכח את מסירות הנפש של לוחמי הפלמ"ח ביישובים במשלטים ובשיירות, ובכללם שיירת הל"ה, את השותפות של הברית האמיצה שנרקמה חרף ההבדלים לעיתים בהשקפה, בסגנון ובין מתיישבים לחיילים לוחמים".  
במפגש השתתף כאמור מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר שאמר כי "גוש עציון יישאר בידנו בכל הסדר והוא יגדל ויפרח". בהמשך, סיפר מאיר על הקשר האישי למשפחת פורת ולגוש עציון והבטיח "לפעול מול הגורמים הרלוונטיים במועצת החלב בכדי לקדם את הקמת הרפת בכפר עציון".

בתמונה: ותיקי גוש-עציון בכנס במשואות יצחק. צילום: ירון רוזנטל, בית-ספר שדה כפר-עציון
_____13
____________...
ביום חמישי בשבוע שעבר הוזמנו כ-2000 חיילים בודדים עולים מ-70 מדינות ל'יום סידורים' שאורגן על ידי צה"ל וארגון 'נפש בנפש' והתקיים בבית החיל בתל אביב. 
מהות 'יום הסידורים' הייתה להקל על החיילים הבודדים בסבך הבירוקרטיה הישראלית, כך שבין היתר הופקו מאות דרכונים, תעודות זהות, כ-400 חיילים נגשו למבחן נהיגה מעשי ובתהליך קצר המירו את רישיון הנהיגה לרישיון ישראלי. החיילים הבודדים גילו זכויות ששמורות להם ונחשפו לעשרות גופים וארגונים שיחד מעניקים לחיילים בודדים עולים חדשים תנאים להצלחה בשירות הצבאי ולהתאקלמות בארץ. אל הכינוס המיוחד ויוצא הדופן הוזמנו  מעל 40 משרדי ממשלה וארגונים שונים שנרתמו באהבה להעניק שירות במסלול מהיר ויעיל להפליא לחיילים הבודדים, והכל תחת קורת גג אחת. 
בין יתר הגופים גם התנועה הקיבוצית הוזמנה להמשיך ולחשוף את החיילים הבודדים לזכות להתגורר בקיבוץ במהלך השירות הצבאי. בדוכן התנועה הקיבוצית שוחחה יעל אייזנר האחראית על תחום החיילים הבודדים עם מאות חיילים, חלקם מתגוררים כבר בקיבוצים ושמחו לחלוק חוויותיהם  ואחרים שמתעניינים בחלופה נפלאה זו.
תחת הכותרת  שליוותה את דוכן התנועה הקיבוצית – 'קיבוץ-  הבית שלך לשירות הצבאי' מסתתרת עשייה מפוארת רבת שנים של כ-80 קיבוצים המארחים כבר לאורך  שני עשורים  כמעט 1000 חיילים בודדים מידי שנה לשביעות רצון כל הצדדים. 
בגאווה וסיפוק מציינת אייזנר את "הירתמותם המופלאה של הקיבוצים למשימה הלאומית לסיוע בקליטת החיילים הבודדים העולים, לצד מחויבותנו לחיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי המתגייסים לצה"ל בהיקפים גדלים משנה לשנה. חובתינו הציונית היא לסייע ולמצוא בית חם לכל מי שמגיע מחו"ל או תושב ישראל שמטעמים שונים אין לו קשר עם המשפחה לצלוח את אתגרי השירות הצבאי", אומרת אייזנר ומוסיפה: "אנו בתנועה הקיבוצית פועלים במרץ לאתר את בוגרי פנימיות ומסגרות שונות המתגייסים ללא עורף משפחתי ונשמש גם עבורם בית חם ומסגרת מחבקת שתאפשר להם לצמוח ולהצליח בשירות הצבאי בקהילה קיבוצית מחבקת".

בתמונה: אייזנר עם חייל בודד. כתובת לכל חייל וחיילת
 
_____13
____
____________31
רוצים לרגש את חיים כהן עם סיפורים ומתכונים מהלינה המשותפת? לאתגר את רושפלד במתכוני שף שהגישו לכם בארוחת ארבע?  להמם את מיכל אנסקי במנה המבוססת כולה על חממת הילדים או לספר לאייל שני איפה באמת גדלות העגבניות הכי טובות בעולם? זה הזמן שלכם! התוכנית מאסטר-שף מחפשת שפים אלופים לעונה הבאה שתתחיל בחודשים הקרובים. מיטל אינגבר, בת קיבוץ מגל שעובדת בהפקת התוכנית מבטיחה ליווי צמוד לעובדי הגד"ש שיודעים להכין את המקרון המנצח. המעוניינים יכולים להרשם אצל מיטל במייל masterchef@gilp.co.il או בלינק מטה.

גילוי נאות: דובר התנועה, הכותב שורות אלו הוא חבר קיבוץ מגל, ומסתבך עם הכנת מקושקשת. 
 
 
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה