דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

המפגש המרגש בין הרמטכ"ל לאם השכולה. החייל שנהרג ומונצח באמצעות השיר שכתב וההפתעה שחיכתה לחיילת המצטיינת. כל זאת ועוד בניוזלטר שבועי מיוחד של התנועה הקיבוצית לרגל יום הזיכרון וחג העצמאות
הרמטכ"ל אביב כוכבי עם אמא שכולה
 14/04/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן
 

הרמטכ"ל זוכר את נדב מלוא משדה אליהו

רב-אלוף, אביב כוכבי פגש את בריג'יט, אמו של חברו לנשק שנהרג בלבנון, ודיבר איתה על נדב ולמה בחר בו כמ"פ בגדוד עליו פיקד - "הרגשתי איך האיש הזה
כובש אותי"
מתוך הסרטון. צילום: דובר צה"ל

בריג׳יט מלוא, אמו של רב-סרן נדב מלוא ז״ל משדה אליהו, מפקד פלוגה בחטיבת הצנחנים שנפל בשנת 1997 ברצועת הביטחון בדרום לבנון נפגשה לשיחה מרגשת עם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי. המפגש שודר בטקס ״שירים לזכרם״ ברחבת הכנסת, בהשתתפות ראשי המדינה וכוחות הביטחון, שהתקיים בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ושודר בכאן 11.

בשיחה עם בריג'יט, סיפר לה רא"ל כוכבי על היכרותו עם נדב ז"ל: "את נדב הכרתי כשהייתי מג"ד 101. חיפשתי את האנשים הכי טובים שאני יכול מהחטיבה כדי שיבואו ויהיו מפקדי פלוגות בגדוד. קראתי לו לשיחה אליי ואמרתי לו שאני רוצה שהוא יהיה מ"פ בגדוד. הרגשתי איך האיש הזה כובש אותי". צפו במפגש המרגש בלחיצה על התמונה.

בשנה שעברה, נשאה בריג'יט דברים בטקס ההתייחדות השנתי באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים, בהזמנת מזכ"ל התנועה, ואמרה בין היתר: "הבהרנו לחבריו של נדב מהאזרחות והשירות הצבאי שמבחינתנו אין מקום לרגשות אשמה כי אין אשמים במלחמה, כמו שאין טעם למסקנות בדיעבד. לעומת זאת, כדי להיות ראויים לנדב ולכל הנופלים עלינו לחיות חיים ערכיים ומשמעותיים. אין ספק, גם "מלחמה ללא שם" משאירה צלקות. אצל חלק הן הגלידו ואצל חלק הן ממשיכות לדמם. כולי תקווה שבזכות הרשתות החברתיות והלגיטימציה לדבר, לשאול ולהרגיש יוכלו הלוחמים למצוא שקט ושלווה לנפשותיהם".


באנר TAPKIT

יואב מהחותרים נהרג כשהציל את חבריו מרימון שנצרתו השתחררה, ועכשיו השיר שכתב מנציח אותו

במסגרת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה תשפ"א, תקיים גלי צה"ל בפעם השביעית את משדר ההנצחה המסורתי לזכרם של הנופלים – "אלה האחים שלי" – חיילים מלחינים ומבצעים שירים שנכתבו על ידי חללי צה"ל. בין השירים שנבחרו השנה, זוכה לביצוע גם שירו של רב"ט יואב חרובי מהחותרים שנהרג ברמת הגולן בשנת 1967

אחד החיילים שהותיר אחריו שיר שזוכה כעת לביצוע הוא רב"ט יואב חרובי ז"ל. את שירו 'שיר הפרידות' הלחינה ומבצעת סמלת במיל' שיר זוארץ ועיבד והפיק אותו מוזיקלית עודד דוידוב (לחצו על התמונה לשמיעת השיר). שיר מספרת שהטקסט של יואב משך אותה מהשנייה הראשונה והיא קיוותה שאלו המילים שאותן תלחין.

יואב נולד בתל אביב בשנת 1947. תחילה עברה משפחתו ליגור, ולאחר מכן המשיך בקיבוץ החותרים עד לסיום לימודיו התיכוניים וקבלתו לחבר קיבוץ מן המניין. יואב היה פעיל בספורט ומגוון רחב של פעילויות בחטיבה, כגון הדרכה, ארגון מסיבות ועריכת העלון. הוא הרבה לכתוב, החל משירי ילדות, פזמונים למסיבות וחגים במשק (ולאחר מכן בצבא) וכלה במאמרים בהירי הגות שהביעו את חדות עינו ושכלו ונטייתו לזנוח מוסכמות ולפלס דרכו על פי מצפונו והבנתו. במשק עבד בשרברבות, בין השאר. 

בנובמבר 1965 גויס יואב לצה"ל, עבר טירונות וקורס מכי"ם והיה חייל גאה בגדוד 13 של גולני. הוא הרבה לכתוב מהשירות לחיה אהובתו ולמשפחתו. ב-17 ביולי 1967 נפל יואב בעת מילוי תפקידו ברמת הגולן והובא למנוחת עולמים בקיבוצו. איציק לחובר, בן דודו של יואב, סיפר השבוע בריאיון לרזי ברקאי בגל"צ כי יואב וחבריו שהו באוהל במובלעת שנכבשה חודש לפני כן מהסורים במלחמת ששת הימים, כאשר השתחררה ניצרה מהרימון שהיה בחגורתו. יואב הבין שהוא חייב להיפטר מהרימון על מנת להציל את חבריו ורץ החוצה מהאוהל אך לא הספיק לזרוק אותו לפני שהתפוצץ עליו והרגו. להאזנה לריאיון שקיים רזי ברקאי עם בן דודו של יואב והזמרת שביצעה את השיר: לחצו כאן.

 
באנר משקארד

לא בודדים. גם במותם.

בבוקרו של ערב יום הזיכרון הגיעו יעל אייזנר – האמא של החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית ומוריה אילון-שחר ממחלקת ביטחון בתנועה, אל קברו של סמ"ר ר', חייל בודד בקיבוץ נגבה, אשר שם קץ לחייו ביום האחרון
לשירותו הצבאי
לא בודדים. גם במותם.

ר' התגייס לצה"ל ושירת כחייל בחיל הלוגיסטיקה. הוא הותיר אב, אחות בוגרת ממנו, ואח צעיר ממנו.

יעל אייזנר ומוריה שחר: "את החיילים הבודדים שהבדידות ואתגרי החיים לבד הכריעו, אנו נושאות בליבנו יומיום. את קברו של ר' ז"ל, בחלקה הצבאית בבית העלמין בנתיבות, החלטנו לפקוד הבוקר כי ר' במותו השאיר לנו צוואה לא כתובה - הוא שם קץ לחייו ביום שחרורו מצה"ל. במהלך שירותו היה חייל מסור, אהוב ומוערך, ובכל זאת התהום שנפערה לרגליו ביום השחרור הייתה ככל הנראה עמוקה מידי. את צוואתו הלא כתובה ללוות את החיילים הבודדים לקראת השיחרור ולאחריו אנו נושאות עימנו, והיא מתווה דרכינו. נזכור ביום זה גם  את החיילים הבודדים שבדידותם הכריעה אותם".

שליש מהמתים בצה"ל בשנת 2020 היו מקרי התאבדות. בסקירה שערך ראש אכ"א היוצא, אלוף (היום במיל') מוטי אלמוז בפני כתבים, הוא סקר בין היתר את העובדה כי בצבא פועלים בשנים האחרונות לצמצום מספר ההתאבדויות בשיטות שונות ובעזרת תוכניות ייעודיות לכך. לטענת צה"ל מספר המתאבדים נחשב נמוך בהשוואה לצבאות אחרים. לפי הנתנוים שהוצגו, מספר המתאבדים ירד באופן ניכר בעשור האחרון - מ-28 מתאבדים בשנת 2010 ומ-12 בשנת 2019, לתשעה בשנה החולפת.


באנר ביטוח חקלאי

טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ופעולות האיבה 2021

טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ופעולות האיבה 2021

לאחר שבשנה שעברה נערך במתכונת מצומצמת, הטקס חוזר להיות פתוח לכולם ויתקיים בסימן 15 שנה למלחמת לבנון השנייה.
הטקס יתקיים בהתאם להנחיות ביום שלישי, 4.5.21, כ"ב באייר התשפ"א.

15:30: מפגש משפחות שכולות - מפגש עם נציגי אגף משפחות והנצחה, ארגון יד לבנים וסניף יד לבנים הקיבוצי.
ההתכנסות ב"מרכז תרבות" - מועצה אזורית מגידו (בצמוד לקיבוץ עין השופט).

17:00: התכנסות באתר ההנצחה - הסבר והדרכה על האנדרטה והאזור.

17:30: תחילת הטקס: דבר המשפחות השכולות, ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, נציג צה"ל ומשרד הביטחון. בהשתתפות: אלי בן שם, יו"ר יד לבנים ותמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל.
בתוכנית: שירה, קטעי קריאה, הנחת זרים.

19:00: סיום משוער.

לאישור השתתפות: 03-6925365 \ wm@tkz.co.il

משפחות הזקוקות לסיוע בהגעה - מוזמנות לפנות אלינו.


באנר הזמן הירוק המחודש

לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה:
מסע זיכרון "בעקבות לוחמים"

"בעקבות לוחמים" הינו מסלול הנצחה ומסע זיכרון מרגש בין אנדרטאות לזכר הנופלים, מקום המדינה דרך מלחמות ישראל ועד היום שבשטח מועצה אזורית שער הנגב
מצפור אסף סיבוני.  צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי
מצפור ע"ש אסף סיבוני ליד ניר עם. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

המסלול עובר בשביל במ"ה (ביטחון, מים התיישבות) והוא מספר את סיפור ההתיישבות הראשונה של ישובי שער הנגב צמודי הגדר, דרך הנצחת הנופלים במלחמות ישראל, שנפלו על הגנת ההתיישבות. ניתן לסייר בו עצמאית באמצעות אפליקציית התיירות מטרונגב.

בשער הנגב ישנן מספר אנדרטאות שמנציחות את אלו שנתנו את חייהם על הגנת ההתיישבות וגבולות ישראל. המסלול באפליקציית מטרונגב נבנה במיוחד עבור יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. ועובר בין כל האנדרטאות במועצה המחוברות יחדיו בשביל אחד- שביל במ"ה. זמן המסלול כחצי יום ומתאים לכל המשפחה.


באנר TAPKIT

תמונת השבוע: החיטה ממשיכה לצמוח סביב בית השיטה

צילום: סקיי-טרק
צילום: סקיי-טרק

בשנת 1974, לאחר מלחמת יום הכיפורים, חיברה חברת קיבוץ בית השיטה דורית צמרת את השיר "החיטה צומחת שוב" בניסיון לתאר את תחושותיה ותחושות חברי הקיבוץ, את ההלם והכאב, מנפילתם של 11 מבני הקיבוץ במלחמה, מרביתם חבריה הקרובים.

השיר נכתב במקור עבור המקהלה הקיבוצית, "האשקולית", לטקס ציון שנה למלחמה, והולחן על ידי חיים ברקני. ב-1983 לאחר שזכה לביצוע של חוה אלברשטיין, זכה השיר לפרסום נרחב והפך לסמל המוכר כל כך של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

בצילום: טיסת כדורים פורחים מעל שדות עמק יזרעאל.


פייסבוק התנועה

ההפתעה שציפתה לחיילת המצטיינת

מאיה מיטרני, חיילת בודדה שעלתה מפרו ומאומצת ברמת יוחנן, נבחרה להיות אחת מ-120 החיילים המצטיינים שישתתפו בטקס המסורתי בבית הנשיא בחג העצמאות. מאיה חשבה שלצדה יהיו רק אחותה, שעלתה גם היא לישראל כדי לשרת בצה"ל, ומשפחתה המאמצת מהקיבוץ, אך ציפתה לה הפתעה גדולה

מאיה משרתת כחיילת במערך 'כיפת ברזל' וסיפורה מיוחד ומעורר השראה במיוחד. כשהוריה היו בערך בגילה הם עלו לארץ, חיו כאן מספר שנים ועזבו לוונצואלה בעקבות עבודתו של האב. לפני כחמש שנים המשפחה היגרה מוונצואלה לפרו - ארץ הולדתו של אביהן. בגיל 19 החליטה מאיה לבקר בארץ וללמוד עברית והגיעה לאולפן במעגן מיכאל. שנתיים לאחר מכן היא חזרה לאולפן שני בקיבוץ יחד עם אחותה הבכורה, תמי.

מאיה החליטה להתגייס לצבא על אף שחששה כי לא יגייסו אותה כיוון שעברה את גיל 20, נחישותה נשאה פרי והיא מצאה בית מאמץ נפלא בקיבוץ רמת יוחנן במסגרת תוכנית אימוץ החיילים הבודדים של התנועה הקיבוצית. היא נפרדה מתמי שעד אז הייתה צמודה אליה והחליטה להתגייס גם היא בעקבות אחותה הצעירה, אך עברה לקיבוץ להב בעקבות אהבה שפרחה לה עם בחור אותו הכירה באולפן. קראו עוד על הסיפור המיוחד של מאיה ותמי.

במסגרת מיזם "כנפיים", המשותף לסוכנות היהודית, קרן מיראז' וקרן היסוד, הטיסו את הוריה של מאיה לישראל על מנת שיוכלו להיות איתה בטקס בבית הנשיא, והם שהו תחילה בבידוד של שבועיים בקיבוץ להב שהתנדב לסייע להם בכל צרכיהם עד לפגישה המרגשת עם מאיה השבוע, שתועדה בכתבה ששודרה בחדשות 12.


באנר ביטוח חקלאי

תנו כבוד לאייל אביגדור מהגושרים – מתנדב בצה"ל שקיבל מצטיין
אלוף פיקוד צפון

רב"ט אביגדור, בן 26, דור שלישי בקיבוץ, נכדם של מייסדי הגושרים, התגייס לצה"ל במסגרת תוכנית "שווים במדים"
רב"ט אייל אביגדור עם משפחתו
רב"ט אייל אביגדור עם משפחתו

כחלק מתפקידו עוזר רב"ט אביגדור בביצוע שגרת החסנה יבשה בבסיסו. לפני הגיוס התנדב אייל במשך שנתיים בכיבוי האש במגדל העמק. במשך השבוע, מתגורר אייל בצורה עצמאית בנוף כנרת "אחוזת אוהד", ובסופי השבוע הוא חוזר הביתה אל משפחתו הגאה בקיבוץ הצפוני.

בהודעת דובר צה"ל בפיקוד צפון נכתב בין היתר כי אייל נעזר במכשיר שמיעה, וכשהגיע לגיל גיוס הצטרף לעמותת "שווים במדים". הוא התחיל את שירותו הצבאי כמתנדב בחטיבה 2 של פיקוד צפון, ולאחר כשנה וחצי הוחלט לגייסו כחייל מן המניין. דובר פיקוד הצפון מדגיש כי אייל נבחר לקבל את אות מצטיין אלוף הפיקוד בשל עבודתו המצויינת והמוערכת.

גאים בך. מצדיעים לך.


באנר משקארד 2

צוותא גאה להציג: מופע ספרות מוזיקלי מיוחד המוקדש לחיים גורי

צוותא יצרו לכבוד חג העצמאות מופע מיוחד המוקדש למשורר חיים גורי ז"ל, האיש שסיפורו האישי וסיפורה של ישראל שזורים כל כך עמוק זה בזה

עיתונאית 'הארץ', גילי איזיקוביץ, ראייינה את יעל גורי, גלעד מאירי וניסים קלדרון, וזמרי האופרה הישראלית בביצועים מיוחדים לשירים של חיים גורי, האיש שסיפורו האישי וסיפורה של ישראל שזורים כל כך עמוק זה בזה. האיש שכתב על הילדות שלנו, התקווה והכאב שמכירים רק מי שגדלו בארץ הזאת: "פנס בודד", "מעשה ביונה", "שירי לי שיר על תפוח", "באב אל וואד" ו"הרעות". לחצו על התמונה לצפייה. 

חשבנו שאין ראוי ממופע זה ליום העצמאות. עצמאות שמח!

שלכם, אנשי "צוותא"


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה