דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

במוצ"ש כולם מתייצבים לעצרת: אסור לתת להפקרת החטופים להימשך - עסקה עכשיו! משקמים נוי בקיבוצי העוטף ומצילים פרי בקיבוצי גבול הצפון. נפתחה ההרשמה למיזמתון הקיבוצי השני ונסגרה תוך יום ההרשמה לרפסודיה 2024. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
משקמים נוי
 07/06/2024
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מרעידים את המדינה: אסור לתת להפקרת החטופים להימשך - עסקה עכשיו!

במוצ"ש תערך עצרת המונים משותפת של התנועה הקיבוצית ומטה משפחות החטופים, בכיכר החטופים בתל אביב. את חג השבועות הזה כולנו נציין בכיכר החטופים ונזעק בלב שבור אבל נחוש: ממשלת ישראל חייבת לחתום על עסקה להחזרת החטופים. התנועה הקיבוצית: "הם הופקרו ב-7 באוקטובר ונמצאים בגיהנום כבר שמונה חודשים. כל רגע ברצועת עזה, עלול להיות הרגע האחרון שלהם - ולנו אסור להסכים עם הסיטואציה האיומה הזאת!". קישור להרשמה להסעות בתוך הכתבה
מרעידים את המדינה: אסור לתת להפקרת החטופים להימשך
אומרים כן לעסקת נתניהו. מצילים את החטופים.

במוצאי שבת הקרובים, 8/6, בשעה 19:30 תיערך ברחבת מוזיאון תל-אביב ("כיכר החטופים") עצרת המונים משותפת של התנועה הקיבוצית ומטה משפחות החטופים, בדרישה וזעקה להחזיר את החטופים הביתה - להיענות להצעת נתניהו להשבת השבויים. העצרת תיערך יומיים לפני ערב חג השבועות, החג החקלאי המזוהה ביותר עם המגזר הקיבוצי, ועקב כך חלק מהתכנים בעצרת יביאו לידי ביטוי את הקיבוץ ואת חלקם הגדול של הקיבוצים וחברי הקיבוצים בין נרצחי טבח שבעה באוקטובר, ובין החטופים שעדיין מוחזקים בעזה. בעצרת ינאמו בין היתר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה, חיים ילין ובני משפחה של חטופים חיים ומתים מהקיבוצים ולהקת הגבעטרון תשיר.  

השבוע קיבלנו ארבע בשורות איוב: חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר מניר עוז ונדב פופלוול מנירים, שכולם נחטפו מישראל בעודם בחיים ובהמשך התקבלו הוכחות לכך שהם בחיים בתקופת השבי, נרצחו בשבי חמאס. הידיעה התקבלה בהמשך לבשורה הקשה מאותו הבוקר על מציאת גופתו של דולב יהוד ז"ל  מניר עוז שהתברר כי לא נחטף אך גם אינו בין החיים. לאחר קבלת הידיעה הקשה פרסמה התנועה הקיבוצית הודעה תקיפה:

"חברינו היקרים הופקרו ב-7.10 בביתם לחיות אדם, והופקרו פעם נוספת למות במנהרות בעזה. מהערב, שעה שאנו כואבים את הבשורה הקשה, מונחת על השולחן הצעת נתניהו לעסקה להשבת השבויים. בכל יום שעובר, עוד מחברינו החטופים מתים בשבי. אנו שואלים את ממשלת ישראל, עד מתי? עד שלא יהיה את מי להשיב? ההצעה אושרה על ידי קבינט המלחמה, למה אתם מחכים? דם חברינו המתים מונח על מצפונים של בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר וכל ממשלת ישראל. עסקה עכשיו!"


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

קרן קמ"ע וארגון משקי הנגב העמידו ערבויות ללא ריבית בהיקף 35 מלש"ח לטובת קיבוצי העוטף

מאז הקמתה לפני כעשור, העמידה הקרן התנועתית קמ"ע ערבויות להלוואות בהיקף של למעלה ממיליארד ש"ח, הן לקיבוצים הנדרשים לסיוע והן לחברים אשר טרם השלימו את הליך השיוך. הקרן מסייעת לקיבוצים לקבל אשראי מהמערכת הבנקאית ולצמוח כלכלית
בנייה חדשה (התמונה להמחשה בלבד)
בנייה חדשה (התמונה להמחשה בלבד)

קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית והארגון האזורי משקי הנגב העמידו ערבויות ללא ריבית בהיקף של 35 מיליון ש"ח לטובת הקיבוצים שנפגעו במתקפת השבעה באוקטובר ומפעלי תעשייה של קיבוצים מאזור זה. כך דיווח עמוס פרג'ון ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית. העמדת הערבויות כסיוע לקיבוצי הנגב המערבי נעשתה גם באמצעות קרן חומה ומגדל, שהיא התארגנות של קיבוצים להשקעה משותפת, וההחזר הוא של הקרן בלבד, כאמור, ללא ריבית.

קרן קמ"ע (קרן מרכזית לצמיחה ולערבויות) של התנועה הקיבוצית הוקמה לפני 12 שנים בין השאר על מנת לסייע לקיבוצים לקבל אשראי מהמערכת הבנקאית, וכדי לסייע לקיבוצים לצמוח כלכלית. בשנים האחרונות הוסיפה הקרן פעילויות חשובות ובראשן העמדת ערבויות לחברים הבונים בקיבוץ ונדרשים להלוואות משכנתא לפני סיום הליך השיוך.

בתנועה הקיבוצית מביעים שביעות רצון מהאמון של הקיבוצים בקרן, הבא לידי ביטוי בבקשות. "הקרן פעילה מאוד ומגשימה את ייעודה לעזור לקיבוצים ולחברים" אומר עמוס פרג'ון, ומוסיף "בימים אלה ניתן לציין כי הקרן העמידה ערבויות לחברי קיבוץ להלוואות בהיקף של למעלה ממיליארד ₪ ובכך מסייעת הן לקיבוצים הנדרשים לסיוע והן לחברים אשר טרם השלימו את הליך השיוך.


באנר ביטוח חקלאי

הערבות הקיבוצית: משקמים נוי בקיבוצי העוטף, מצילים פרי בקיבוצי גבול הצפון

חמ"ל המתנדבים שמפעילה התנועה ממשיך לספק ידיים עובדות ולב גדול לקיבוצים המפונים בעוטף ובגבול הצפון, לקטיף פרי או עבודה נדרשת אחרת, שאחת מהן היא שיקום הנוי בקיבוץ
מתנדבות מפלמחים מסייעות בשיקום הנוי בנחל עוז. צילום: ערן שלמה
מתנדבות מפלמחים מסייעות בשיקום הנוי בנחל עוז. צילום: ערן שלמה

ביום שני השבוע הגיעה לנחל עוז קבוצה של 11 מתנדבים – 9 מהם מקיבוץ פלמחים ו-2 מגבעת חיים איחוד, ובמשך היום הם עישבו וטיפחו את הנוי בקיבוץ. בין המתנדבים היה גם אלעד זיו (46) מפלמחים, נשוי ואב לשני ילדים, מתכנת במקצועו. הוא וחבריו שמעו על היוזמה "החיטה צומחת שוב", שיזמו וקידמו חברים מבוגרים מקיבוץ בית השיטה שבאו לשקם את הנוי בכפר עזה המפונה, ואשר התרחבה לקיבוצים נוספים עם הצטרפות חמ"ל המתנדבים של התנועה הקיבוצית. "אנחנו מעשבים, עושים גינון. היום נורא חם, אז התחלנו לעבוד במקומות חשופים וכשנהיה ממש חם עברנו לעשב בין עצים ואיפה שיש גם צל. התחושה היא שאנחנו עושים משהו נחוץ וזו הרגשה טובה. נחל עוז הם אחים שלנו ואנחנו רוצים להקל במה שאפשר" אמר אלעד זיו. העבודות יימשכו בימים הבאים עם עוד קבוצות של מתנדבים.

בסוף השבוע שעבר ובמהלך ימי השבוע הזה עבדו בקדחתנות יותר מ-60 מתנדבים לסייע להציל את מטעי הדובדבנים של קיבוץ מנרה המטווח מאז תחילת המלחמה. את המתנדבים ארגן והכווין חמ"ל המתנדבים שמפעילה התנועה מאז תחילת המלחמה, לעזרת קיבוצי העוטף וגבול הצפון. הצורך לעזור למנרה בקטיף הפך קריטי כי הפרי כבר היה מוכן לקטיף והעיכובים גרמו לחשש כבד שהפרי יבשיל ואז כבר יגיעו אליו מזיקים דוגמת זבוב הפירות.

קרן פרדו, מנהלת מוקד הסיוע בחקלאות של התנועה הקיבוצית, ציינה כי בימים אלה אנחנו שולחים יותר מ-150 מתנדבים שמצילים חלקות וקוטפים תחת אש. לצד מנרה, השבוע המתנדבים שלנו יקטפו גם בין השאר בבית הלל, מלכיה, מירון, רעים, זיקים, תלמי אליהו ועוד. רותם שניצקי, מנהלת חמ"ל המתנדבים, ציינה כי "זו תקופה קשה בהרבה מובנים, אך יש בה גם הרבה תקווה בזכות ההתנדבות והאכפתיות של המון אנשים טובים".


באנר משקארד

הקיבוץ (ה)נודד צפונה

תכנית הקיבוץ הנודד סיימה את עונת הקטיף בנגב המערבי ובשבוע הבא היא עוברת צפונה לסייע לקיבוצים ומשקים בגליל העליון
משתתפי הקיבוץ הנודד בקיבוץ מפלסים. נודדים צפונה כעת
משתתפי הקיבוץ הנודד בקיבוץ מפלסים. נודדים צפונה כעת

התכנית מבית התנועה הקיבוצית נועדה להביא כ-40 צעירים וצעירות בגילי 20-30 כדי לסייע בקטיף העונתי לקיבוצים מהנגב המערבי והגליל, שמהם פונו הקהילות למקום בטוח. את עונת קטיף ההדרים בנגב המערבי מסכמים בקיבוץ הנודד עם שני מוקדי מגורים אליהם הגיעו בסך הכל יותר מ-130 צעירים וצעירות שהגיעו לפרקי זמן משתנים לאורך תקופה של ארבעה חודשים. באמצע פברואר תקעה הקיבוץ יתד במפלסים ועברו בו כ-90 משתתפים ובתחילת אפריל נפתח המוקד השני ביד מרדכי שם היו כ-40 משתתפים. הצעירים והצעירות הגיעו מכל רחבי הארץ, גם מהעיר, גם מהכפר וגם מהקיבוץ.

התכנית נתנה מענה רוחבי לקטיף ביותר מ-15 קיבוצי העוטף ומשקים שונים, וביניהם: יד מרדכי, כרמיה, מפלסים, גבים, ברור חיל, אור הנר, ארז, ניר עוז, בארי, גבולות ועוד. קים קפלן (מפלסים), רכז התכנית, מתאר את התחושות: "אנחנו מרגישים כי הצלחנו להיות רלוונטיים גם לחקלאים וגם לקיבוצים שבהם התגוררו המשתתפים, שסייעו בנוסף לקטיף גם בהחייאת המרקם החברתי. הסיפוק מהמפגש והעזרה לאנשים שהכי צריכים אותנו עכשיו, גדול יותר מכל מה שחווינו עד היום. בתחילת השבוע הבא תנדוד התכנית לגליל העליון על מנת להמשיך לקטוף ולעזור לחקלאים שלנו שזקוקים לנו בדחיפות". קרן פרדו, שמנהלת את התכנית מטעם התנועה הקיבוצית אומרת כי היא "מבקשת להודות לכל השותפים והשותפות מאגפי צעירים ומעורבות בחברה וכלכלה ומהמחלקה המשפטית של התנועה שעזרו לדחוף ולקדם את הפרויקט". לחצו כאן להרשמה לתכנית


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה אנגלית

תמונת השבוע: קיבוץ (מאמץ) נולד

החיילת ר' (באמצע) יחד עם "האם המאמצת" ערבה בן יתח ומנהל הקהילה באליפז אודי פינסלר
החיילת ר' (באמצע) יחד עם "האם המאמצת" ערבה בן יתח ומנהל הקהילה באליפז אודי פינסלר

מזל טוב למחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית שקיבוץ חדש נולד עבורה. מדובר בקיבוץ אליפז שבחבל אילות שהצטרף השבוע לכ-60 קיבוצים ברחבי הארץ שקולטים חיילים בודדים. בקיבוץ נקלטה חיילת בודדה המשרתת בצבא כתצפיתנית והתעקשה להגיע אליו לאחר שהתנדבה בקומונת שנת השירות שנמצאת בו והתאחדה מחדש עם משפחתה המאמצת מאותה שנה. ערבה בן יתח, "האם המאמצת", דאגה מול הקיבוץ לקליטה של החיילת ואיציק עוז ממחלקת חיילים בודדים בתנועה הגיע כדי לסייע בקליטה ובחיבור המחודש, ולוודא שהתנאים נאותים, ופגש גם את מנהל הקהילה בקיבוץ אודי פינסלר.

יעל אייזנר מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה אומרת שאליפז הוא בסך הכל הקיבוץ השני בערבה שמאמץ חיילים בודדים לאחר בשנה שעברה נקלטו שני חיילים ביטבתה. אייזנר מוסיפה כי הקיבוצים בחבל אילות מהווים פיתרון מצויין לחיילים בודדים אשר משרתים בבסיסים הדרומיים ביותר של צה"ל ונאלצים לנסוע שעות ארוכות בדרך הביתה. חייל בודד נוסף עתיד להגיע לאליפז בקרוב.

"החיילת המקסימה שהתעקשה דווקא על אליפז צודקת - מדובר במקום עם אנרגיות מעולות, אנשים מופלאים וקהילה חמה ומחבקת שמהווה בית אמיתי. השיטה של לתפור חליפה מותאמת אישית לכל חייל או חיילת היא הערובה להצלחה גדולה. אנו מברכים את אליפז על עשייתם, מברכים את החיילת ר' שזכתה לבית מעולה ומברכים את עצמנו שהתברכנו שזו שליחותנו", אומרת אייזנר.


פייסבוק התנועה

הלך לעולמו מיכאל לבני מקיבוץ לוטן - איש הגנת הסביבה, היהדות הרפורמית והשלום

ד"ר מיכאל לבני ז"ל, חבר קיבוץ לוטן שבערבה, היה פעיל מוכר ומחויב במשך עשרות שנים בנושאים הקשורים לחיי קיבוץ וחינוך, להגנת הסביבה והשלום, דת ומדינה – ובפרט על ההשקה שבין היהדות הרפורמית והציונות. בנוסף, שימש לבני בתור חבר מועצת התנועה מטעם קיבוצו במשך שנים רבות. ליאור שמחה מזכ"ל התנועה ספד לידידו האישי והגדירו "איש חזון וחינוך ציוני. ישראל היפה והסובלנית"
ד"ר מיכאל לבני. מורשתו ופועלו יישארו הרבה אחריו. צילום: "קצה המדבר" - העיתון האזורי של חבל אילות
ד"ר מיכאל לבני. מורשתו ופועלו יישארו הרבה אחריו. צילום: "קצה המדבר" - העיתון האזורי של חבל אילות

מיכאל נולד בשנת 1935 בווינה, וגדל בוונקובר שבקנדה. הוא למד רפואה באוניברסיטת קולומביה, שם המשיך לעבודת דוקטורט בתחום הפסיכיאטריה החברתית, והיה פעיל מרכזי בארגון הסטודנטים הציוני "הלל". לאחר סיום לימודיו עלה לארץ לקיבוץ גשר הזיו, שם היה מורה, מרכז חינוך, גזבר וחקלאי. בשנת 1975 החל הקשר של מיכאל עם התנועה הרפורמית, אז נשלח לאמריקה כשליח התנועה הקיבוצית לתנועה הרפורמית, בה ריכז מספר שנים את תנועת הנוער, ממנה המשיך לתפקיד מנכ"ל המחלקה לחינוך ותרבות יהודיים בגולה של ההסתדרות הציונית העולמית.

מאז 1986 הוא חי בקיבוץ לוטן, שהוקם בנת 1983 על ידי עולים חדשים שהיו שייכים לתנועה הרפורמית וחיילי נח"ל ישראלים אשר הקימו יחד קיבוץ שבו חברי הקהילה חיים תוך כבוד הדדי, קבלת האחר ושמירה על הסביבה. בקיבוצו עזר להקים את ענף התיירות החינוכית האקולוגית, נושא בו עסק במגוון רחב של ארגונים ויוזמות להגנת הסביבה. בקיבוצו, בערבה ובפורומים בהם היה חבר הכירו והוקירו את מיכאל לבני האכפתי, אוהב הקיבוץ, הדואג תמיד לחפש נתיבים לתיקון החברה, הדוגל בשלום, ביהדות חופשית מכפייה, איש הערבה והגנת הסביבה, אדם דעתן ומחויב שהשמיע קול ייחודי והעשיר את השיח בידיעותיו וניסיונו העשיר.

ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הספיד את מיכאל, והגדירו "איש חזון וחינוך ציוני, ישראל היפה, הסובלנית". שמחה סיפר כי בשנים האחרונות ליווה אותו מיכאל ושיתף אותו ברעיונות ותובנות על הקיבוץ, היהדות, החברה והגנת הסביבה ואיך משלבים את כל אלה יחד. "הוא יחסר לי כידיד אישי דעתן ואכפתי. פועלו הנרחב ועשייתו למען הסביבה והחברה בערבה ובכלל הארץ יאירו את הדרך להולכים בדרכו. תנחומיי לזוגתו ד"ר ברנדה הרצברג, לילדיו, לנכדיו ולכל החברות והחברים בקיבוצי הערבה ובתנועה הרפורמית, אשר בחרו ללכת בדרכו ולהיות שותפים לחזונו".


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

מעל 3500 נערים ונערות צפויים להשתתף ברפסודיה 2024. הקיבוצים המפונים קיבלו קדימות בהרשמה

גם השנה הביקוש להשתתפות ברפסודיית התנועה הקיבוצית הוא אדיר וההרשמה נסגרה באותו היום שבו נפתחה עם יותר מ-3500 בני ובנות נוער שצפויים להשתתף. הרשמה מוקדמת נפתחה עבור הקיבוצים מהמועצות האזוריות המפונות על מנת להבטיח את השתתפותם. הרפסודיה תתקיים על פני ארבעה מחזורים בכנרת מאמצע יולי ועד תחילת אוגוסט, וזאת בהינתן שהמצב הביטחוני יאפשר את קיומה בתנאים מיטביים של בטיחות וביטחון
תתקיים בהתאם למצב הביטחוני. צולחים את הכנרת ברפסודיה של השנה שעברה. צילום: בועז לניר
תתקיים בהתאם למצב הביטחוני. צולחים את הכנרת ברפסודיה של השנה שעברה. צילום: בועז לניר

באגף חינוך מבקשים להזכיר שהרפסודיה תתקיים בהינתן שהמצב הביטחוני יאפשר את קיומה בתנאים מיטביים של בטיחות וביטחון, וכי ייתכן שבמהלך החודש הקרוב יאלצו לשנות את ההחלטה בהתאם להערכות המצב. לא ניתן להתעלם מהמצב במדינה לאחר השבעה באוקטובר ומחברינו וחברותינו אשר חטופים ונמצאים בשבי החמאס, ולכן הנושא המרכזי של הרפסודיה יהיה "מחזירים את כולם הביתה בשלום", והוא יבוא לידי ביטוי במעגלי השיח ובציורי הקבוצות על מפרשי הרפסודות. הלוואי שעד לפתיחת הרפסודיה יחזרו כולם הביתה והנושא ישתנה.

ההרשמה לרפסודיה התקיימה השנה בשני שלבים: בשלב הראשון, ביום שני השבוע, נפתחה הרשמה מוקדמת עבור כלל הקיבוצים מהמועצות האזוריות המפונות בגליל העליון ובנגב המערבי. למחרת, ביום שלישי ה-4.6, נפתחה ההרשמה לרפסודיה עבור יתר הקבוצות, וכמו בשנתיים האחרונות, גם הפעם היא התמלאה והסתיימה תוך יום וישנם קיבוצים שנמצאים ברשימות המתנה.

גיא גרסול, רכז המפעלים החינוכיים באגף חינוך מספר על תהליך ההרשמה השנה: "מתוך שיח שהתקיים לאורך תקופה עם הקיבוצים המפונים ורכזי החינוך בשטח, הבנו כי ההשתתפות ברפסודיה עבורם הינה הזדמנות לחבר את הנוער ולייצר את המפגש החינוכי בתוך תקופה מאתגרת מאוד שכוללת שגרה חינוכית שנפגעה בצורה מהותית. לכן, בחרנו לאפשר להם להירשם בהרשמה מוקדמת ובכך להבטיח את השתתפותם ברפסודיה בקיץ הקרוב, וזאת מתוך שאיפה לסייע לאותם קיבוצים לקיים שגרה חינוכית מיטבית ככל הניתן עבור בני הנוער. אנו פועלים כמיטב יכולתנו על מנת לאפשר לכל הקיבוצים המעוניינים להשתתף ברפסודיה לקחת בה חלק בקיץ הקרוב".


באנר משקארד

נפתחה ההרשמה למיזמתון הקיבוצי השני

קרן משתלת הקיבוצים להשקעות בחדשנות בתנועה הקיבוצית ואקסלרטור "זרעים" לקידום עסקי של יזמים טכנולוגים מקיבוצים, שמחים לפתוח את ההרשמה ולהזמין יזמים ויזמיות להשתתף בתחרות "מיזמתון" (האקתון) 2024, שתתקיים בתאריכים 18-19 ביולי 2024 בגבעת חביבה. הזוכים יהנו ממלגות בסך 30 אלף ש"ח, ליווי של מנטורים וחיבור לתעשייה הקיבוצית
מיזמתון 2024

״השנה, התלבטנו האם להמשיך את המסורת של המיזמתון, למציאת פתרונות טכנולוגיים שתורמים לתעשייה הקיבוצית" אומר רפי נבו, מנכ"ל משתלת הקיבוצים ואקסלרטור "זרעים". "למרות ההצלחה הגדולה בשנה שעברה, לא היינו בטוחים האם מתאים לשדר ׳עסקים כרגיל׳ כשחלק ניכר מהקיבוצים וקהילותיהם נפגע, מפונה ומנסה להשתקם, וכמובן כשטובי בנינו ובנותינו עדיין חטופים או שוהים באזורי לחימה. לאחר חשיבה משותפת, הגענו למסקנה שדווקא עכשיו, חשוב לנו להראות חזית מאוחדת ולתמוך בתעשייה הקיבוצית ובקיבוצניקים ששגרת חייהם נפסקה. זו אמנם טיפה בים, אבל אנחנו מאמינים שכל עסק שחוזר לשגרה, וכל סטארטאפ שמצליח להתפתח ולגייס - הוא ניצחון על אויבינו".

המיזמתון - תחרות המיזמים הטכנולוגיים של התנועה הקיבוצית - יתקיים על פני 30 שעות רצופות בתאריכים 18-19.7 (חמישי - שישי) בגבעת חביבה, בהשתתפות מנטורים מכל קצוות התעשייה שיעזרו ליזמים וליזמיות לשדרג ולשפר את המיזם שלהם. הזוכים יצטרפו לאקסלרטור ״זרעים״, בו יקבלו מעטפת תומכת לחצי שנה וכן ליווי צמוד של מנטורים מהתעשייה, מפגשי הדרכה עם יזמים ויזמיות מצליחים ומלגה על סך 30,000 ש"ח למיזם. 

אם יש לכם מיזם חדשני בתחומי האנרגיה, חקלאות, תעשייה כבדה, מים, חינוך, בריאות, רפואה וחומרים, או מיזם שפותר את אחד מאתגרי המלחמה - אתם מוזמנים להגיש מועמדות למיזמתון כדי לקבל מקפצה אמיתית בדמות סיוע מקצועי בפיתוח עסקי, שיווק וגיוס השקעה. 


באנר ביטוח חקלאי

אגף כלכלה מקדם את אסדרת
האנרגיה המתחדשת בקיבוץ

יש אנרגיה: אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית הגיש למנהלת "תקומה" תכנית מפורטת לשיקום תחום האנרגיה בקיבוצי הנגב המערבי, סיכם אמצעים המסדירים ממשק בין הקיבוץ לחברת החשמל, ויזם ימי עיון, סיורי למידה וכנסים לאנשי האנרגיה בקיבוצים
אגרו-וולטאי
אגרו-וולטאי

לדברי בני רגיל, רכז תחום האנרגיה בתנועה הקיבוצית, חלק מהתכנית לשיקום תחום האנרגיה, שנפגע גם הוא בקיבוצי הנגב המערבי במהלך השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, כבר הוטמע ותוקצב בתוכנית השיקום שהופצה על ידי "תקומה". "אנו פועלים בימים אלה לקידום העברת התקציבים והוצאת התכניות אל הפועל", מוסיף בני.

עדכונים נוספים בתחום שתחת אחריותו הם בנושא החשוב של הסדרת הממשק בין הקיבוץ לחברת חשמל, המחייבת התגברות על הקושי בהזרמת החשמל שמיוצר בקיבוצים לרשת החשמל הארצית. בכדי להתגבר על המכשול קיימה התנועה דיונים רבים עם רשות החשמל וחברת חשמל, ואלה הבשילו לכדי החלטות. כעת הקיבוצים מתחילים בשלב היישום של אמצעים המסדירים טוב יותר את החיבור לחברת חשמל. יודגש כי במסגרת השינויים הוקל גם המסלול למתקנים סולאריים ביתיים. בתחום האגרוולטאי, שבו מציבים פאנלים סולאריים מעל גידולים חקלאיים, מעדכן אגף כלכלה כי התנועה עומדת בקשר רציף עם גורמי הרגולציה בתחום, גורמים מסחריים ויועצים, בכדי לסייע לקיבוצים להכיר את הפוטנציאל הגלום בתחום ולקבל החלטות מושכלות.

במסגרת הנגשת המידע המקצועי לאנשי האנרגיה בקיבוצים, התקיימו בשבועות האחרונים ימי עיון, סדנאות וסיורים להסברת האסדרה בתחום, בהם הוצגו שימושים של מערכות אגירת אנרגיה ומודלים עסקיים, התקיימו מפגשי וובינר בנושא התגמול לקיבוצים על גנרטורים ותחום הממשק בין הקיבוצים לחברת חשמל, ובכנס השנתי של חברת 'מעגן פרויקטים' בשיתוף התנועה הקיבוצית לקחו חלק כ-500 משתתפים, עדות לעניין המתגבר בקיבוצים בנושא. בסוף חודש יוני ייערך סיור לפרויקט האגרו-וולטאי המסחרי הראשון בישראל בקיבוץ רבדים. וכן, הוקם פורום לעוסקים בתחום האנרגיה באזור עמק יזרעאל בהובלת משקי עמק יזרעאל, מעגן פרויקטים והתנועה הקיבוצית. נבחנת הקמה של פורומים באזורים אחרים בארץ. 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה