דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מה זה מגדר?

מתוך חוברת מגדר ומיניות , 2012 באדיבות מחלקת נוער עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות
  1. ליצור אווירה נינוחה ומאפשרת שתשבור מחסומים ובושה
  2. החניך יבין מהי זהות מגדרית
  3. מודעות לסטראוטיפים מגדריים ולמשמעותם
  4. לפתח ראייה ביקורתית להבנת המציאות המגדרית

 

מגדר (ג'נדר) הוא מונח במדעי החברה המתייחס לאותן הבחנות בין הגבר לאישה שהן תלויות חברה ותרבות. במדעי החיים משתמשים במונח זוויג (sex) לתיאור הזכר או הנקבה, על-פי מאפיינים פיזיולוגיים ואנטומיים. במשמעותו המקורית המונח מגדר הוא תרגום חברתי–תרבותי של המין הביולוגי, המגדיר כיצד צפויים נשים וגברים להתנהג ולהראות בכל חברה נתונה. במגדר קיימים מאפיינים גבריים (כלומר, מאפיינים המיוחסים יותר לגברים מלנשים) לדוגמא: החלטיות, דומיננטיות, תוקפנות, שאפתנות, כוחניות, ביטחון עצמי ותחרותיות. מאפיינים נשיים כוללים בעיקר עניין ברווחת הזולת, ותרנות ונכונות לסייע, רגישות בין-אישית ואמפתיה, נעימות, חמימות ועדינות. פרט לתכונות אישיות, מאפיינים מגדריים מתבטאים גם במראה החיצוני, בסגנון הלבוש, ועוד. קבוצות מאפיינים אלו הן היבטים של תפקידי מגדר. מכאן שמאפייני מגדר אינם נובעים בהכרח ישירות ובלעדית מהבדלים ביולוגיים בין שני המינים, אלא מבטאים תפיסה התרבותית (חשוב להסביר שמגדר זה לא נטייה מינית אלא התנהגות מצופה מכל מין בחברה). זוהי הפעולה הראשונה וחשוב ליצור אווירה פתוחה, המזמינה שאלות ומקום לשיח.

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים

נספח א' – לחצו כאן

מערך הפעילות

פתיחה:

*על מנת ליצור אווירה מתאימה, ניתלה בחדר תמונות של גברים ונשים.

  1. "מעגלים מעגלים"- מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, בנים ובנות. כל קבוצה צריכה להגיד בתורה מעגל שייכות הקיים בחדר, לדוגמה, עבורכם: עדות, בנים-בנות וכו.. הקבוצה הראשונה שאין לה מעגל מפסידה.
  2. "דע את המין השני"- כל קבוצה צריכה לחבר חמש שאלות שקשורות אליה. השאלות צריכות להיות קשות אבל שאלות שכל הקבוצה בעצמה יודעת לענות. שאלות לדוגמא- כדורגל, איפור, ריקוד וכו.. (15 דקות)

 

חלק א':

אופציה א'

1 .כל קבוצה מקבלת שני בריסטולים. על אחד נרשום "יוסי" ועל השני "דנה" , על כל קבוצה ליצור את הדמות שלה. איך היא נראית , תחביבים, תכונות מאפיינות ודברים אהובים. (15 דקות)

2 .חוזרים למעגל, מציגים את הדמויות ועורכים דיון לפי הנקודות הבאות: 15 דקות)

  • לפי מה בחרתם את התחביבים לדמויות?
  • האם יש תחביבים לבנים ותחביבים לבנות? )ספורט לבנים וריקוד לבנות??(
  • מאיפה ההפרדה הזו מגיעה? האם אין בנים שאוהבים לרקוד ובנות שטובות בספורט?
  • מהן הסטיגמות הקיימות על המינים?
  • עד כמה זה משפיע לנו על החיים?
  • מה דעתכם על זה? האם זה מפריע לכם? האם הייתם רוצים שזה יהיה אחרת?
  • מה הייתם משנים?

 

אופציה ב'

1 .כל קבוצה צריכה להכין פרסומת )המיועדת למין השני(, עליהם לבחור מוצר אותו ירצו לפרסם ולאחר מכן להכין את הפרסומת. )הצגה, שלט, פלייר(. (15 דקות)

2 .חוזרים למעגל, מציגים את הפרסומות ומנהלים דיון לפי הנקודות הבאות: (15 דקות)

  • לפי מה בחרתם את המוצר ואת דרך הפרסום?
  • האם יש מוצרים של נשים ומוצרים רק של גברים? מה עם מוצרים שכולם צריכים כמו חומרי ניקיון, האם מפרסמים אותו למין מסוים?
  • האם צפיתם פעם בפרסומת טלויזיה שהרגיזה אתכם?
  • כיצד מוצגת האישה בפרסומות? כיצד מוצג הגבר?
  • מהן הסטיגמות הקיימות על המינים?
  • עד כמה זה משפיע לנו על החיים?
  • מה דעתכם על זה? האם זה מפריע לכם? האם הייתם רוצים שזה יהיה אחרת? מה הייתם משנים?

 

חלק ב':

  1. נותנים לנציגים / נציגות סיטואציות מחיי היומיום של הנוער, המשימה היא להמחיז את הסיטואציות פעם כבנים ופעם כבנות(15 דקות)

הסיטואציות :

  • את/ה מגיע/ה הביתה לאחר שהיום בבית הספר קיבלת בחזרה את תוצאות המבחן במתמטיקה וגילית כי נכשלת במבחן – איך תספר/י להורים.
  • בזמן האחרון את/ה מתעניין/ת מאוד בילד/ה מסוים/ת, את/ה חושב גם לגשת אליה / אליו מחר, אבל לפני זה אתה הולך לספר לחברים / חברות הכי טובות.
  • נפתחו שני חוגים חדשים חוג טכנאות וחוג שזירת פרחים – המחיזו שיחה של אימא / אבא עם הבן/בת שלהם כאשר הם משכנעים אותם ללכת לחוג שזירת פרחים או טכנאות ) בהתאמה לבנים או בנות (.
  • נודע בשכבה כי אחד הבנים התחיל לרקוד באופן מקצועי – תארו שיחת רכילות בין הבנים בשכבה או שיחת רכילות בין הבנות בשכבה.
  • את/ה נמצא/ת במסיבה ומבחין במישהו / מישהי שמעניין/ת אותך, כיצד תיגש/י אליו / אליה?

 

  1. דיון לאחר מתודת המשימות: (15 דקות)
  • תארו איך הבנים והבנות התנהגו בכל סיטואציה?
  • האם ברוב המקרים הבנים / בנות יתנהגו בצורה הזאת? ממה אתם חושבים שזה נובע ? למה זה ככה? מה גורם לכם להיות כאלה?
  • זה יהיה מוזר אם ההתנהגות תהיה הפוכה?
  • מה יגידו על מי שמתנהג הפוך ? ) הומו, בוצ'ה (
  • האם יש פעמים שהייתם רוצים להתנהג אחרת דברים ולא יכולתם/ן כי זה ייראה מוזר?
  • האם יש דברים שאתם שונאים לעשות ובכל זאת עושים אותם רק בגלל שאתם/ן בנים/בנות?
  • איך לדעתכם/ן אפשר לפרוץ את זה?
  • האם אנחנו גם מפלים את המין השני ביום יום? )שמות גנאי..(

 

חלק ג': סיכום

מקריאים את הקטע- "המלחמה בינינו" של חן נרדי )נספח א'( ולאחר מכן שולחים את החניכים הביתה עם שתי משימות חשובות. הראשונה, לצפות בפרסומות , להבין למי הן מיועדות ולבקר את הדרך בה בוחרים לקטלג את המינים. )לטובה או לרעה(. והמשימה השנייה היא לחיים, שכל חניך יבחר להתנסות בתחביב שהוא לא התנסה בו בגלל המגדריות. לצפות/לשחק במשחק כדורגל, ללכת לחוג ריקוד, לפרק מנוע או לשחק עם בובות(10 דקות)

תובנות ודגשים חינוכיים
  • לברר קודם עם עצמכם, מהן התפיסות שלכם בנושא.
  • להתאים את רמת השיח והפתיחות לקבוצה.
  • לייצר מרחב מאפשר שיח פתוח – לפעמים שינוי מקום, פעילות בקבוצה קטנה, לחשוב בהתאם לאופי הקבוצה.

 

לפעילויות נוספות בנושא מגדר ומיניות -  לחצו כאן

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה