- כותב/ת :
צוות חברת הילדים – קיבוץ העוגן|
- 27/04/2017
content
סבלנות וסובלנות – הבחירה בידינו
צוות חברת הילדים – קיבוץ העוגן
ערכים ומטרות הפעילות
- לתת את הדעת לכך שלכל מצב יש כמה פתרונות, כמה אפשרויות בחירה לתגובה. יש לי את היכולת לבחור בין כמה אפשרויות כיצד לפעול, בכל מצב יש יותר מאפשרות תגובה אחת.
- להסתכל בעיניים של מישהו אחר על עצמי: איך הקבוצה תופסת את ההתנהגות (הבחירות) שלי? איך הסביבה תופסת את התגובות שלי?
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים
- 3 פלקטים
- פתקי סיטואציות
מערך הפעילות
פתיחה:
- משחק אנדרלמוסיה
מחלקים לכל ילד "משימה סודית" כמו: לשמור שהדלת תהיה פתוחה, להקפיד שהאור יהיה דולק וכו'. לכל משימה תינתן משימה סותרת לילד אחר: להקפיד שהדלת תהיה סגורה, לשמור שהאור תמיד יהיה כבוי וכו'.
החוקים: אסור לגעת אחד בשני, אסורה אלימות משום סוג, מותר רק לדבר.
- דיון - מתיישבים לסכם את המשחק:
- מה קרה כאן?
- באיזו שיטה בחרת לפעול? מלחמה/ויתור/פשרה?
- איך הרגשתם?
- במחשבה אחורה, אם הייתם יודעים מה מטרת המשחק, האם הייתם נוהגים אחרת?
- למי יש דוגמא מהחיים שלו, להתלבטות שהיתה לו וכיצד בחר לנהוג.
- האם בחרת נכון לדעתך? מה היית יכול אולי לעשות אחרת?
חלק א' - "אז מה עושים???"
- כותבים (מראש) על פתקים סיטואציות דמיוניות אך רלוונטיות לחיים שלנו (ראו בהמשך הדף). על הריצפה/קיר מניחים 3 בריסטולים עם אפשרויות פעולה:
נותנים לילד/ה לקרוא פתק אחד בכל פעם, וכל אחד ואחת בוחרים ליד איזה בריסטול לעמוד, בהתאם לפעולה שהיה/היתה נוקט/ת.
סיטואציות:
- ראיתי ילד מקלל ילד אחר, קטן ממנו בהרבה. מה אעשה?
- ראיתי ילדה מציירת על הקיר של המרכז. מה אעשה?
- ראיתי מישהו מחטט בתיק לא שלו. מה אעשה?
- ראיתי מישהי מציצה בפתק של ילדה אחרת. מה אעשה?
- ראיתי בשבת מישהו שובר זכוכיות במגרש של החברה. מה אעשה?
*תוך כדי המשחק שואלים את הילדים מה הסיבה לבחירה שלהם.
2. דיון
- מה הבחירות שלי ומה חושבת עלי הקבוצה כשאני פועל על פי הבחירה?
- אני מאוד רוצה לשחק במגרש אבל המדריכים אומרים לי "לא עכשיו". בתגובה אני... אוותר/ אלך למרות שאמרו לי לא/ מתעצבן ובועט בכדור/ שואל כל 5 דק' מתי אפשר/ אפשרויות שאולי לא יעלו... מבקש להיות אחראי במגרש/ קונה שעון/ מחפש מקום חלופי למשחק.
- מה חושבים עלי שאר הילדים אם אני הולך ללא רשות? מה חושבים אם אני מתעצבן?
- מה חושבים אם אני מקפיד על הכללים?
- הפעולה לא מעניינת אותי בכלל. מה התגובה שלי? מפריע כי.../ משחק בצד לבד/משח בצד עם חבר/ הולך לחדר טלוויזיה ונח/ מקשיב אפילו שלא מעניין אותי/ משתתף בכל זאת כי...
- מה חושבים עלי החברים שלי כשאני בוחר לפעול אחרת מכולם?
- מה חושבים עלי המדריכים?
תובנות ודגשים חינוכיים
- להדגיש את האחריות האישית והקבוצתית – להיות אקטיביים להעיר לחבר במידת הצורך ו/או לפנות למבוגר. לא לסכן את עצמם! במידה והם לא מרגישים בטוחים להעיר לילד לא להסס לפנות למבוגר.
- לעודד שיח חיובי ומכיל בקבוצה – לעודד שיח סובלני ואמפתי ובו גם הבנה וחמלה כלפי אותו חבר שמתעצבן גם לפעמים. לדעת גם לסלוח ולהמשיך הלאה – לקבל את כל חברי הקבוצה!
קבצים מצורפים
סבלנות וסובלנות - הבחירה בידינו.pdf529.13 KB
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה