דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

סבלנות וסובלנות – הבחירה בידינו

צוות חברת הילדים – קיבוץ העוגן
ערכים ומטרות הפעילות
  1. לתת את הדעת לכך שלכל מצב יש כמה פתרונות, כמה אפשרויות בחירה לתגובה. יש לי את היכולת לבחור בין כמה אפשרויות כיצד לפעול, בכל מצב יש יותר מאפשרות תגובה אחת.
  2. להסתכל בעיניים של מישהו אחר על עצמי: איך הקבוצה תופסת את ההתנהגות (הבחירות) שלי? איך הסביבה תופסת את התגובות שלי?
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים
  1. 3 פלקטים
  2. פתקי סיטואציות
מערך הפעילות

פתיחה:

  1. משחק אנדרלמוסיה

מחלקים לכל ילד "משימה סודית" כמו: לשמור שהדלת תהיה פתוחה, להקפיד שהאור יהיה דולק וכו'. לכל משימה תינתן משימה סותרת לילד אחר: להקפיד שהדלת תהיה סגורה, לשמור שהאור תמיד יהיה כבוי וכו'.

החוקים: אסור לגעת אחד בשני, אסורה אלימות משום סוג, מותר רק לדבר.

 

  1. דיון - מתיישבים לסכם את המשחק:
  • מה קרה כאן?
  • באיזו שיטה בחרת לפעול? מלחמה/ויתור/פשרה? 
  • איך הרגשתם?
  • במחשבה אחורה, אם הייתם יודעים מה מטרת המשחק, האם הייתם נוהגים אחרת?
  • למי יש דוגמא מהחיים שלו, להתלבטות שהיתה לו וכיצד בחר לנהוג.
  • האם בחרת נכון לדעתך? מה היית יכול אולי לעשות אחרת?

 

חלק א' - "אז מה עושים???"

  1. כותבים (מראש) על פתקים סיטואציות דמיוניות אך רלוונטיות לחיים שלנו (ראו בהמשך הדף). על הריצפה/קיר מניחים 3 בריסטולים עם  אפשרויות פעולה:

4

נותנים לילד/ה לקרוא פתק אחד בכל פעם, וכל אחד ואחת בוחרים ליד איזה בריסטול לעמוד, בהתאם לפעולה שהיה/היתה נוקט/ת.

 

סיטואציות:

  1. ראיתי ילד מקלל ילד אחר, קטן ממנו בהרבה. מה אעשה?
  2. ראיתי ילדה מציירת על הקיר של המרכז. מה אעשה?
  3. ראיתי מישהו מחטט בתיק לא שלו. מה אעשה?
  4. ראיתי מישהי מציצה בפתק של ילדה אחרת. מה אעשה?
  5. ראיתי בשבת מישהו שובר זכוכיות במגרש של החברה. מה אעשה?

 

*תוך כדי המשחק שואלים את הילדים מה הסיבה לבחירה שלהם.

 

       2. דיון

  • מה הבחירות שלי ומה חושבת עלי הקבוצה כשאני פועל על פי הבחירה?
  • אני מאוד רוצה לשחק במגרש אבל המדריכים אומרים לי "לא עכשיו". בתגובה אני... אוותר/ אלך למרות שאמרו לי לא/ מתעצבן ובועט בכדור/ שואל כל 5 דק' מתי אפשר/ אפשרויות שאולי לא יעלו... מבקש להיות אחראי במגרש/ קונה שעון/ מחפש מקום חלופי למשחק.
  • מה חושבים עלי שאר הילדים אם אני הולך ללא רשות? מה חושבים אם אני מתעצבן?
  • מה חושבים אם אני מקפיד על הכללים?
  • הפעולה לא מעניינת אותי בכלל. מה התגובה שלי? מפריע כי.../ משחק בצד לבד/משח בצד עם חבר/ הולך לחדר טלוויזיה ונח/ מקשיב אפילו שלא מעניין אותי/ משתתף בכל זאת כי...
  • מה חושבים עלי החברים שלי כשאני בוחר לפעול  אחרת מכולם?
  • מה חושבים עלי המדריכים?
תובנות ודגשים חינוכיים
  • להדגיש את האחריות האישית והקבוצתית – להיות אקטיביים להעיר לחבר במידת הצורך ו/או לפנות למבוגר. לא לסכן את עצמם! במידה והם לא מרגישים בטוחים להעיר לילד לא להסס לפנות למבוגר.
  • לעודד שיח חיובי ומכיל בקבוצה – לעודד שיח סובלני ואמפתי ובו גם הבנה וחמלה כלפי אותו חבר שמתעצבן גם לפעמים. לדעת גם לסלוח ולהמשיך הלאה – לקבל את כל חברי הקבוצה!
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה