דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

תרבות הצריכה – אני קונה משמע אני קיים

סדנה באדיבות פרדס – מרכז לחינוך ערכי
ערכים ומטרות הפעילות
  1. להכיר את המושג תרבות הצריכה.
  2. לגלות איך אנחנו מושפעים מהתרבות הזאת והפרסומות שמקיפות אותנו.
  3. לעורר שיח ולהעלות את המודעות.
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. פרסומות וסיסמאות מנויילנות
  2.  משפטים על דפי A4
  3. דף מדבקות לכל אחד
מערך הפעילות

חלק א'- סלוגנים שמבטאים את רחשי ליבי

  1. מפזרים על הרצפה משפטים, (בלי שיראו את הצד השני) תעמדו ליד המשפט שהכי מבטא תחושות שלכם.
  2. דיון: למה בחרת את המשפט הזה? למה התחברת? מה הוא מבטא?

לתת להם להתפלסף על מה המשפט מבטא בשבילם- זה יצור אירוניה במשחק הבא.

 

חלק ב'- תחרות של מי הסיסמא הזו בכלל?!

מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות. כל קבוצה בתורה תבחר את אחד המשפטים שעל הרצפה ותנחש מה מאחוריו. הקבוצה שתנחש יותר משפטים נכון- מנצחת.

  • היה לכם קל להבין מה מפרסמת סיסמא שלא הכרתם מראש?
  • האם משהו מהתוכן של הסיסמאות קשור לאיכויות של המוצר שהיא מפרסמת?
  • למה הוא כן קשור? (לרגשות שלנו, למי שאנחנו רוצים להיות)
  • מה משותף לכל הסלוגנים האלה?
  • מה מוכרים לנו בפרסומות? (רגשות חזקים, חוויות חיוביות)
  • למה המפרסמים בוחרים לפרסם באופן הזה?
  • רגע רגע, יש פה מישהו שחושב שהוא לא מושפע מפרסומות?
  • למה הפרסומאים בוחרים בסיסמאות כאלו למוצרים שלהם? למה משתמשים בדימויים האלו? (כי כולם רוצים להיות מאושרים, עשירים, יפים)
  • האם זה באמת חופש?

 

המשפטים:

  • לאהוב את החיים- קוקה-קולה
  • זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי- אלפא רומיאו (מכונית)
  • hot - דרושים מהפכנים
  • תבוא טבעי- פריגת
  • תשתחרר גבר - גולדסטאר
  • כדי שתתקרבו קצת יותר- סלקום
  • אני אוהב את זה – מקדונלדס
  • הכי טוב בבית – בזק
  • הכי בבית בעולם – אל על
  • לגוף ולנשמה – נביעות
  • AIG – כשתצטרך, היא תהיה שם בשבילך
  • מהפכת הסטודנטים – אורנג'

 

חלק ג'- מסכים/לא מסכים

כל חניך מקבל דף מדבקות, מסתובב בחדר וצריך להדביק 3 מדבקות בצבע אחד על משפטים שהוא מסכים איתם:

  • קניות בדרך כלל מעודדות אותי ומשאירות אותי במצב רוח טוב
  • אני רוצה להחליף את המכשיר הסלולארי שלי לאייפון חדש יותר
  • אם אני הולכ/ת לאירוע אני קונה בגדים חדשים
  • אני קונה לפחות בגד אחד חדש בכל חודש
  • אני אוכלת בחוץ לפחות שלוש פעמים בכל חודש
  • אני מבזבז/ת חלק גדול מהכסף שלי על אוכל בחוץ, בגדים ומוצרים חדשים
  • כשאני קונה מחשב, מכשיר סלולרי או מכשיר אלקטרוני אחר, אני רוצה שהוא יהיה של מותג ידוע (לדוגמא אפל), גם אם זה עולה לי הרבה יותר.
  • כשאני קונה ג'ינס, אני רוצה שהוא יהיה של מותג ידוע, גם אם זה עולה לי הרבה יותר
  • חלק גדול מהבילויים שלי עם חברים הם בחוץ (מסעדות, בתי קפה, מזון מהיר)
  • לפעמים, כדי להעביר את הזמן עם חברים, אנחנו הולכים לקניון
  • אם אני כבר בקניון / מרכז מסחרי, אני בדרך כלל אקנה משהו לשתות/לאכול

 

חלק ד'- דיון:

לפני זה מניחים את כל השלטים עם המדבקות על הרצפה

  • על איזה משפט יש הכי הרבה מדבקות? למה?
  • כמה כסף עולה לנו כל הדבר הזה, בערך? (בילויים בחוץ, אוכל בחוץ, בגדים, פלאפון...)
  • מה ההבדל בין משהו שאני "צריך" למשהו שאני "רוצה"? (צריך = אני לא יכול לחיות בלי זה, רוצה =  אני רוצה שזה יהיה שלי)
  • האם כשאתם קונים בקניון, אתם תמיד קונים דברים שאתם "צריכים"? או שגם סתם דברים?
  • מי משכנע אותנו שאנחנו צריכים את הדברים האלה? למה? (כי הם מרוויחים מזה כסף)

 

אפשר להמשיג (בכל שלב) את תרבות הצריכה: תרבות הצריכה היא חברה שמעודדת צריכה של מוצרים ושירותים כערך מרכזי.

  • איזה מבין המשפטים אתם חושבים שהם בעיה – יש לכם ביקורת לגביהם? למה?
  • איך אפשר להתמודד עם כך? (למשל: בחברת הנעורים לא יהיו פרסומות)

 

סיכום - מה אנחנו יכולים לעשות בחברת הנעורים?

תובנות ודגשים חינוכיים
  • סיסמאות מפרסומות - מוכרים לנו את מה שאנחנו רוצים להרגיש ולהיות, לא מוכרים לנו מוצרים.
  • דיון הרבה מהדברים שאנחנו קונים– אנחנו לא צריכים!
  • להצליח להיות אקטיביים, ולבחור כיצד לעשות זאת.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה