- כותב/ת :
סדנה באדיבות פרדס – מרכז לחינוך ערכי|
- 03/04/2017
content
תרבות הצריכה – אני קונה משמע אני קיים
סדנה באדיבות פרדס – מרכז לחינוך ערכי
ערכים ומטרות הפעילות
- להכיר את המושג תרבות הצריכה.
- לגלות איך אנחנו מושפעים מהתרבות הזאת והפרסומות שמקיפות אותנו.
- לעורר שיח ולהעלות את המודעות.
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
- פרסומות וסיסמאות מנויילנות
- משפטים על דפי A4
- דף מדבקות לכל אחד
מערך הפעילות
חלק א'- סלוגנים שמבטאים את רחשי ליבי
- מפזרים על הרצפה משפטים, (בלי שיראו את הצד השני) תעמדו ליד המשפט שהכי מבטא תחושות שלכם.
- דיון: למה בחרת את המשפט הזה? למה התחברת? מה הוא מבטא?
לתת להם להתפלסף על מה המשפט מבטא בשבילם- זה יצור אירוניה במשחק הבא.
חלק ב'- תחרות של מי הסיסמא הזו בכלל?!
מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות. כל קבוצה בתורה תבחר את אחד המשפטים שעל הרצפה ותנחש מה מאחוריו. הקבוצה שתנחש יותר משפטים נכון- מנצחת.
- היה לכם קל להבין מה מפרסמת סיסמא שלא הכרתם מראש?
- האם משהו מהתוכן של הסיסמאות קשור לאיכויות של המוצר שהיא מפרסמת?
- למה הוא כן קשור? (לרגשות שלנו, למי שאנחנו רוצים להיות)
- מה משותף לכל הסלוגנים האלה?
- מה מוכרים לנו בפרסומות? (רגשות חזקים, חוויות חיוביות)
- למה המפרסמים בוחרים לפרסם באופן הזה?
- רגע רגע, יש פה מישהו שחושב שהוא לא מושפע מפרסומות?
- למה הפרסומאים בוחרים בסיסמאות כאלו למוצרים שלהם? למה משתמשים בדימויים האלו? (כי כולם רוצים להיות מאושרים, עשירים, יפים)
- האם זה באמת חופש?
המשפטים:
- לאהוב את החיים- קוקה-קולה
- זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי- אלפא רומיאו (מכונית)
- hot - דרושים מהפכנים
- תבוא טבעי- פריגת
- תשתחרר גבר - גולדסטאר
- כדי שתתקרבו קצת יותר- סלקום
- אני אוהב את זה – מקדונלדס
- הכי טוב בבית – בזק
- הכי בבית בעולם – אל על
- לגוף ולנשמה – נביעות
- AIG – כשתצטרך, היא תהיה שם בשבילך
- מהפכת הסטודנטים – אורנג'
חלק ג'- מסכים/לא מסכים
כל חניך מקבל דף מדבקות, מסתובב בחדר וצריך להדביק 3 מדבקות בצבע אחד על משפטים שהוא מסכים איתם:
- קניות בדרך כלל מעודדות אותי ומשאירות אותי במצב רוח טוב
- אני רוצה להחליף את המכשיר הסלולארי שלי לאייפון חדש יותר
- אם אני הולכ/ת לאירוע אני קונה בגדים חדשים
- אני קונה לפחות בגד אחד חדש בכל חודש
- אני אוכלת בחוץ לפחות שלוש פעמים בכל חודש
- אני מבזבז/ת חלק גדול מהכסף שלי על אוכל בחוץ, בגדים ומוצרים חדשים
- כשאני קונה מחשב, מכשיר סלולרי או מכשיר אלקטרוני אחר, אני רוצה שהוא יהיה של מותג ידוע (לדוגמא אפל), גם אם זה עולה לי הרבה יותר.
- כשאני קונה ג'ינס, אני רוצה שהוא יהיה של מותג ידוע, גם אם זה עולה לי הרבה יותר
- חלק גדול מהבילויים שלי עם חברים הם בחוץ (מסעדות, בתי קפה, מזון מהיר)
- לפעמים, כדי להעביר את הזמן עם חברים, אנחנו הולכים לקניון
- אם אני כבר בקניון / מרכז מסחרי, אני בדרך כלל אקנה משהו לשתות/לאכול
חלק ד'- דיון:
לפני זה מניחים את כל השלטים עם המדבקות על הרצפה
- על איזה משפט יש הכי הרבה מדבקות? למה?
- כמה כסף עולה לנו כל הדבר הזה, בערך? (בילויים בחוץ, אוכל בחוץ, בגדים, פלאפון...)
- מה ההבדל בין משהו שאני "צריך" למשהו שאני "רוצה"? (צריך = אני לא יכול לחיות בלי זה, רוצה = אני רוצה שזה יהיה שלי)
- האם כשאתם קונים בקניון, אתם תמיד קונים דברים שאתם "צריכים"? או שגם סתם דברים?
- מי משכנע אותנו שאנחנו צריכים את הדברים האלה? למה? (כי הם מרוויחים מזה כסף)
אפשר להמשיג (בכל שלב) את תרבות הצריכה: תרבות הצריכה היא חברה שמעודדת צריכה של מוצרים ושירותים כערך מרכזי.
- איזה מבין המשפטים אתם חושבים שהם בעיה – יש לכם ביקורת לגביהם? למה?
- איך אפשר להתמודד עם כך? (למשל: בחברת הנעורים לא יהיו פרסומות)
סיכום - מה אנחנו יכולים לעשות בחברת הנעורים?
תובנות ודגשים חינוכיים
- סיסמאות מפרסומות - מוכרים לנו את מה שאנחנו רוצים להרגיש ולהיות, לא מוכרים לנו מוצרים.
- דיון הרבה מהדברים שאנחנו קונים– אנחנו לא צריכים!
- להצליח להיות אקטיביים, ולבחור כיצד לעשות זאת.
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה