דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

שיח על חרם בקבוצה

פעילות באדיבות מ.א .גולן

יש כמה צדדים לחרם: הנפגע, הפוגע, הקבוצה, המבוגר המשמעותי וההורים. בנוסף - דיברנו על מושגים כמו כבוד מחיה, כבוד האדם, ומה קורה כאשר יש "הדרת כבוד."

דיברנו על כוחה של קבוצה: וכמה חשובה ההשפעה יש לנו על הקבוצה שלנו, איך ניתן לתת מקום של שיקוף, שיתוף, כבוד מחיה.

כמה חשוב לעודד משחקים שלא מעודדים הדרת כבוד, תחרותיות- בלי לפגוע באחר, כל אחד זוכה- אפילו במשהו.

אמנם אנחנו לא שווים, יש לעודד את הילדים לשאוף כמה שיותר גבוה- ביחס לעצמם, ולגלות בכל אחד את הייחודיות והעצמה שבו. ומה קורה כאשר יש חרם?

 

  • במרד יש הרבה עוצמה, וכאשר מישהו כמו מלכת הכיתה או כל דמות דומיננטית אחרת מובלת על ידי כוח, ולעיתים קשה לאותה הדמות "לרדת מהעץ"- והעוצמה והכוח הם המחזיקים את אותה דמות שלילית...
  • כדור השלג והמקום של הסליחה והוויתור יכול להיות גם אצל הפוגע, וגם אצל הנפגע - חשוב לשקף את המחירים בכל התנהלות שכזו.
  • יש לחנך את הילדים להיות פחות רעים אחד לשני, להיות חיוביים- ולשקף כמה טוב יוצא לקבוצה מהפירגון והחיוביות.
  • מעגל הימנעות- חשוב להמשיך וללוות את הצדדים גם אחרי החוויה.
  • לשים לב שחרם יכול להתחיל בכל מרחב שהוא- אצלינו ,בביה"ס ,בחוג, בגן: חשוב להבין את מורכבות הצדדים (סביבות שהחרם משפיע, מעגלי חברויות ולא רק פוגע ונפגע) ומה שורש הבעיה.
  • יש לחזק כל צד בנפרד, קשר אישי.
  • לנסות חבר את הצדדים- לאט, בשלבים, לבנות אמון, ולא חייבים להיות חברים הכי טובים- אלא פשוט להתנהג בכבוד אחד כלפי השני.

 

מומלץ הסרט I am, בנושא

ודיברנו על המימד האנטרנטי- שיש בו הרבה מההתרחשות החברתית- וחשיבה איך אנחנו מתמודדים איתם.

ישנם סירטונים טובים שמתאימים- בבקשה תראו אותם לפני שאתם מראים לילדים! הסדרה ההפסקה הגדולה- מצויינת, בעברית, ויכולה לדבר אל הילדים (ד-ו)

על חרם: לחצו כאן

על רכילות וירטואלית: לחצו כאן

 

 

לקריאה נוספת בנושא:

שיחה למנהלת: "הצילו! הבן שלי מפחד שמתארגן נגדו חרם" - לחצו כאן

התמודדות עם חרם חברתי בכיתה - לחצו כאן

ההימנעות וההתמודדות עם חרם - לחצו כאן

סיוע לילד המוחרם - לחצו כאן

 

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה