דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"במחי החלטה קפריזית אחת של שר החקלאות עומדת בפני משבר שלא ידעה כמותו"

ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, דגן לוין, בטור מיוחד על הרפורמה בחקלאות: "הרפורמה המוצעת כושלת בשלושה מבחנים בסיסיים, שדי באחד מהם לבדו כדי לפסול אותה: היא מבוססת על הנחות עבודה שגויות עובדתית, מייצרת תחרות לא הוגנת לחקלאות הישראלית ותוביל לנזק ערכי וציוני".
צילום: יואב סיני
צילום: יואב סיני

"שִׁבְעָה שָׁבֻעֹת, תִּסְפָּר-לָךְ" (דברים, פרק ט"ז פסוק ט'); שבעה שבועות – זהו פרק הזמן שחלף לו מיום כינון הממשלה ועד ליום אישור הרפורמה החקלאית בממשלה, רפורמה שבאירופה נבנית בזהירות ובמקצועיות, נפרשת הדרגתית לאורך מספר שנים ומלווה בתהליכי בקרה והתאמה; רפורמה שככל שלא תשונה, אחריתה זריעת הרס עצום בחקלאות הישראלית המפוארת, שבמשך עשרות שנים והביאה הישגים יוצאי דופן למדינת ישראל, ובמחי החלטה קפריזית אחת של שר החקלאות עומדת בפני משבר שלא ידעה כמותו.

יעדה של הרפורמה המוצעת הוא מעבר מתמיכה עקיפה לתמיכה ישירה. יעד זה אינו פסול, ככל שהוא מנוהל נכון; אלא שלשר החקלאות אצה רצה הדרך והוא מסכל דיון מקצועי אמיתי עם החקלאים כמצוות הממשלה, דורס את הדרג המקצועי במשרדו המתנגד לרפורמה כפי שהיא מוצעת ומפזר סיסמאות שטחיות שאינן יורדות לשורשו של השינוי שהוא מוביל - שינוי המאיים למוטט ענפים חקלאיים רבים, לפגוע אנושות  בכלכלת יישובי פריפריה רבים ולהוציא ממעגל העבודה והפרנסה חקלאים מיובלי ידיים וקמוטי פנים מעשרות שנים בשמש היוקדת.

דגן
דגן לוין. צילום: דנה בר-און

הרפורמה המוצעת כושלת בשלושה מבחנים בסיסיים, שדי באחד מהם לבדו כדי לפסול אותה: היא מבוססת על הנחות עבודה שגויות עובדתית, מייצרת תחרות לא הוגנת לחקלאות הישראלית ותוביל לנזק ערכי וציוני.

במישור העובדתי, עפ"י נתוני משרד החקלאות ובניגוד לדעה הרווחת, ממוצע מחירי הפירות והירקות בישראל נמוך מהממוצע ב- oecd. יתר על כן, היות וכלל מחירי המזון בישראל גבוהים מהמחיר הממוצע ב- oecd, בין היתר על רקע מאפייניה הייחודיים של מדינת ישראל כסמי "מדינת אי", בולט ענף הצומח בישראל כענף תחרותי.

ועוד במישור העובדתי: הורדות מכסים שנעשו בשנים האחרונות – בדגה, בבשר, בחמאה ובנשירים - לא הובילו, עפ"י רוב ולאורך זמן, לירידת מחיר משמעותית לצרכן. יתמה הקורא כיצד זה יכול להיות, שהרי כל דרדק של מבוא לכלכלה יודע כי הורדת מכסים ומכסות אמורה להוריד את המחיר? אלא שבישראל חלק ניכר מהעלות לצרכן נובעת ממתח רווחים גבוה ברשתות השיווק, שהן הלכה למעשה גם הקמעונאיות וגם הסיטונאיות, ופועלות כאוליגופול מול הצרכן וכאוליגופסון מול החקלאי; לא פלא כי תוצאות הורדת המכסים אינן עונות על ציפיות הרפורמטורים  ושופריהם. במקום לטפל במקטע הקמעונאי והסיטונאי האחראי כל כשני שליש מהעלות לצרכן ונהנה ממתח רווחים גבוה, מתעקש שר החקלאות לטפל ברגל גסה במקטע הייצור החקלאי שרווחיותו, עפ"י רוב, נורמלית במקרה הטוב.

ולבסוף, קצת פרופורציה: הרפורמה מטפלת בפירות, ירקות וביצים; עפ"י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מוצרים אלו מהווים רק 3.6% מסל הצריכה הממוצע של משפחה ישראלית. במקום להתמקד במרכיבים המהותיים של יוקר המחיה, עוסקת הרפורמה במרכיבים שוליים כך שגם אם תקצור הצלחה סוחפת ותקטין את מחירי הפירות, הירקות והביצים ב- 25%, יוקר המחיה בישראל יקטן בפחות מ- 1%.

גם במישור ההוגנות הרפורמה המוצעת אינה עומדת בדרישות הבסיסיות ממדיניות ממשלתית נאורה:

מרכיב העלות לצרכן הנובע מהמקטע החקלאי ("מקטע הייצור") כולל בתוכו מרכיב משנה משמעותי שמקורו במדיניות ממשלתית (אגב, מוצדקת מאד בדר"כ): עלויות כשרות, שמיטה, מחירי מים גבוהים ובלתי תחרותיים, עלויות העסקת עובדים זרים, מגבלות סחירות בקרקע, הגבלות מחמירות על שימוש בחומרי הדברה ועוד ועוד. מגבלות אלו עפ"י רוב אינן חלות על היבוא ועל כן בהעדר הגנות יפגוש החקלאי הישראלי תחרות בלתי הוגנת (והצרכן במוצרים חקלאיים נחותים המבוססים על הדברה אלימה ומזיקה בריאותית, ניצול מחפיר של עובדים וכיו"ב).

..ובקצה הדרך, גם ציונות, התיישבות, כפריות וקיימות אינן מילים גסות. החקלאות הישראלית הינה עוגן ציוני ופעמים תנאי הכרחי להתיישבות לאורך גבולות הארץ, לשמירה על בטחון המזון, תוצרת חקלאית טרייה ובריאה, כלכלתן וכבודן של אלפי משפחות המתפרנסות מהמעגל השני והשלישי של החקלאות ובהם פועלי תעשיית השימורים החקלאיים, ריאות ירוקות בארצנו הצפופה והמצטופפת ועל מניעת זיהום סביבתי באמצעות השקיה במי קולחין. הרפורמה בנוסחה הקיים תגרום לפגיעה הכרחית  בערכים חשובים אלו בכדי להוריד בשיעורים זניחים, אם בכלל, את המחיר לצרכן.

טוב יעשו משרד האוצר ושר החקלאות אם יחשבו מסלול מחדש וישבו עם החקלאים בלב פתוח ובנפש חפצה לתכנון רפורמה תכליתית, הוגנת וברת קיימא שתשמור על החקלאות הישראלית לצד הורדת מחירי התוצרת החקלאית.

תגובות

אתה לא מבין את ישראל ביתנו
יפתח
ב-2001 הייתי חבר בועדת קליטה בקיבוץ והיה לי הכבוד להשתתף בהצלת הקיבוץ שלי מהעוול הקרוי שכונות קהילתיות. הצלחנו, אז, להסיר את האיום הגורף מהמועצה האזורית לכפות שכונות קהילתיות בכל קיבוצי המועצה ולאפשר לכל קיבוץ לפעול ע"פ דרכו.
מאז 2016, ישראל ביתנו, בכלל ועודד פורר בפרט, מייצגת את אותם תושבי שכונות בקיבוצים ובמושבים שאוגדו בכפיה באגש"חים, תוך שלילת חירויותיהם.
ישראל ביתנו מובילה את המאבק בעושק המתיישבים החדשים, במיסוי המשולש, בהתעמרות ובנידוי. היו מקרים בקיבוצי קו העימות, למשל, במלחמת לבנון של 2006, שילדי הקיבוצים פונו לאחור, לקיבוצים אחרים ואת ילדי התושבים, שאינם חברים, השאירו בקו האש.
עודד פורר הוא שר עוין להתיישבות האגש"חים. עויינות שהרווחנו ביושר, בהתעמרות בגרעין מצביעיו. הוא פוגע בנו איפה שהוא יכול, כתגובה לאופן בו אתם (כי אני הצלתי את הקיבוץ שלי) פוגעים בתושבים שלכם! קחו אחריות על השטויות שלכם ואולי נצליח, בהדברות להגיע להסכמות עם ישראל ביתנו.

הוספת תגובה חדשה